Blaasontsteking bij merrie, ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Blaasontsteking bij merrie, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 09:33

Na haar avondeten gisteravond voelde mijn merrie (bijna 23 jaar, draver) zich opeens niet goed, en begon ze heel veel te flemen. Dit is bij haar een overduidelijk teken van pijn.

Nu is ze een beetje bekend met gaskoliek maar was er op het flemen na weinig overeenkomsten, ze liet geen scheten, maar was ze wel vaak aan het plassen. Ook had ze een hele hard buik, iets wat ze niet eerder heeft gehad. Voelde zich duidelijk heel erg slecht en was even spannend voor mij want heb d'r niet eerder met zo veel pijn gezien.

De dierenarts is gekomen en na uitgebreid onderzoek en uitsluiten van problemen met de darmen, baarmoeder of eierstokken en na het spuiten van buscopan bleef ze veel (proberen) te plassen.
Maar direct een behandeling ingezet en gelukkig knapte ze van de pijnstilling al snel op.
Ook deze ochtend is ze gelukkig helder en eet ze goed.

Nu is blaasontsteking niet echt iets wat veel voorkomt en we konden zo niet direct de oorzaak aanwijzen. Ze staat 24/7 buiten, met deken met een grote staartvlap. Conditie is goed, ze is helder, zit goed in haar vel/vacht en is niet te dik of te dun. Ze had geen koorts. Blaas voelde ook prima aan, leek geen blaasstenen in te zitten.

Zijn er meer mensen die ervaring hebben met blaasontsteking bij hun paard? Was het snel behandeld of kwam het terug? En voelde je paard zich er ook zo beroerd door?

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Blaasontsteking bij merrie, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 09:38

Ik heb ervaring ermee bij een paard van een van mn oude werkgevers, de blaasonsteking bleef een tijdje weg bij deze merrie na behandeling. Maar uiteindelijk bleek het een voorloper te zijn van een minder goede diagnose want dit paard bleek uiteindelijk helemaal verkankerd te zijn van binnen.

Ik weet niet of dat iets is wat vaak voorkomt op deze manier..maar het is mijn enige ervaring ermee.

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Blaasontsteking bij merrie, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 10:14

Och gos, arme merrie.

Bij het opvoelen voelde ze niets wat kan duiden op een (voelbaar) probleem rond tumoren gelukkig, ik was zelf even bang dat er een probleem met de eierstokken was. Maar die waren mooi klein.

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 10:35

Mijn ruin heeft tig keer blaasontsteking gehad, kun je geen plas opvangen en dat laten onderzoeken?
Bij mij is de dierenarts een aantal keer geweest en ik heb op de kliniek een echo laten maken van zijn blaas, hij had toen een iets verdikte blaadwand maar verder was er niks raars te zien. De dierenarts kon verder ook niks raars voelen ofzo.

Op een gegeven moment ving ik zijn plas op zodra ik dacht dat hij weer last had en ging daarmee naar de dierenarts daar deden ze dan zo n staafje in en daar kwam dan uit of er een ontsteking in zat of niet. Ik kreeg dan antibiotica.
Bij mijn paard ging het met veel soorten antibiotica helemaal niet weg, sulfatrim hielp bij hem goed, ook had hij er meestal metacam bij. Hij voelde zich soms ook echt wel beroerd maar er zijn ook tijden geweest waarin ik alleen merkte dat hij moeite had met plassen.

De eerste keer dat mijn pony het kreeg waren we precies met hem op vakantie, ik was aan het rijden en hij ging opeens liggen in het bos.. Ik had toen nog niet gemerkt dat hij moeite had met plassen verder zag hij er gewoon fit uit. Daarna heeft hij het echt gigantisch vaak gehad totdat ik van stal ben verhuisd, raar maar waar hij heeft het nooit meer gehad!
Hij stond al een hele tijd op zijn oude stal zonder last te hebben en vanaf die vakantie is het elke keer raak geweest terwijl er niks veranderd was kwa voer op stal oid. Het enige verschil tussen zijn oude en nieuwe stal wat ik kan bedenken is dat op zijn oude stal de weide bemest werd en op zijn nieuwe stal word dit niet gedaan maar of een paard daar blaasontsteking van krijgt ??

Nu heeft hij al ruim 2.5 jaar geen klachten meer.

Wat voor medicatie heeft je paard gekregen?

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Blaasontsteking bij merrie, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-18 22:38

Hier ook sulfatrin gekregen. Nog altijd geen terugval, heel fijn. Alles staat klaar om urine op te vangen wanneer het weer twijfelachtig wordt.

Wel apart dat hij er zo vaak last van heeft gehad. En heel fijn dat het na verhuizen over is!
Geen idee of bemesten het bij hem veroorzaakt kan hebben, geen blaasstenen gevonden?

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:37

RianneH schreef:
Hier ook sulfatrin gekregen. Nog altijd geen terugval, heel fijn. Alles staat klaar om urine op te vangen wanneer het weer twijfelachtig wordt.

Wel apart dat hij er zo vaak last van heeft gehad. En heel fijn dat het na verhuizen over is!
Geen idee of bemesten het bij hem veroorzaakt kan hebben, geen blaasstenen gevonden?


Ja het is echt heel vreemd,niemand heeft er ook een verklaring voor. Ik ben erg blij dat hij nu geen last meer heeft. Wel let ik altijd als ik hem zie plassen op of het normaal is.
Blaasstenen zijn er nooit gevonden bij hem

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Blaasontsteking bij merrie, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:20

Is het goed als ik even binnen kom vallen?

Ik krijg maandag de uitslag van het urine onderzoek van mijn merrie. Haar urine is nogal gekleurd vond ik zelf. Ik ben urine gaan opvangen omdat ik haar blaasgruis zag plassen.
Afbeelding

Hier het gruis
Afbeelding