Hout eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eline_S_S

Berichten: 3520
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Hout eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 13:28

Hallo allemaal,
Mijn twenter eet hout... In het weiland zit hij aan de paaltjes te eten en zodra hij in de bak staat gaat hij aan het hek van de bak eten. Hier zijn nu allemaal hapjes uit. Hij staat 's nachts op stal en hier doet hij het niet (normaal staat hij 24/7 buiten, maar nu tijdelijk 's nachts op stal ivm mok).
Hij heeft op stal twee Himalaya zoutstenen en krijgt elke dag wat vitaminebrokjes met lijnzaadolie. Verder heeft hij altijd onbeperkt hooi, maar moet zeggen dat hij wel minder hooi eet als een gemiddeld paard. Ik weet niet of dit door zijn leeftijd komt?

Weet iemand waardoor hij telkens hout eet? Is dit de leeftijd of heeft hij iets te kort oid?

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:38

Wilgen takken geven

Edit.
In himalaya stenen zit trouwens te weinig. Ik geef altijd 2 likstenen. Himalaya en die "bakstenen" van knz

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:50

Elk paard zoekt in de natuur iets om op te knauwen. Dit is voor tanden en kiezen onderhoud en ook wel voor vezels als ze het echt eten.
Je kunt dus inderdaad takken gaan geven voor dit doel, van niet giftige bomen.

Himalaya stenen lijken mij alleen maar geldklopperij. Geef mij maar een fatsoenlijke liksteen.
Likstenen zijn verder om mineralen op te nemen, heeft niets met hout willen eten te maken.

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:54

kan het dat hij zich verveeld?

misschien kan je een spelletje voor hem kopen/maken?
bijvoorbeeld, er zijn ballen war je snoepjes in moet doen en dan moet het paard daarmee rollen voor de snoepjes.

het kan ook zijn dat hij stress heeft.

Eline_S_S

Berichten: 3520
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Hout eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 14:44

Ah oke. Hij heeft 1 liksteen gewoon aan zijn stal hangen en eentje in zo'n lik-it speelhouder. Dat laatste wordt heel intensief gebruikt haha. Hij heeft er ook een in zijn weiland aan het hooiruif bedenk ik me nu.
Verveling of stress lijkt me niet... Hij staat normaliter dus 24/7 buiten in een gigantisch weiland met twee leeftijdsgenootjes en een volwassen merrie.
Wat voor takken raden jullie aan? En moet ik dit dan gewoon in het weiland leggen?

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Hout eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:51

Wilgen is prima en redelijk makkelijk te krijgen en ja gewoon in de wei leggen.

miezelke

Berichten: 1315
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: Hout eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:34

Hout eten en aan hout knagen is super normaal. Je kan wat takken (grote, middelgrote, kleine,..) afzagen van bvb. wilg, berk, hazelaar, fruitbomen, zwarte els, ... en in de wei leggen. Je paard zal je dankbaar zijn! ;)

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:52

Lusitana schreef:
Wilgen is prima en redelijk makkelijk te krijgen en ja gewoon in de wei leggen.



Ja maar geef niet teveel en niet continu

Er zit acetylsalicylzuur in. Dit is een middel tegen reumatische en neuralgische pijn, koorts, en andere pijn. Je kan het vergelijken met aspirine.
Je kunt dus niet klakkeloos takken blijven geven.



Lik-it zit teveel suiker. Vandaar dat ie populair is.
Vervang dit voor een fatsoenlijke liksteen!

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Hout eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 16:01

Kan hij ook vers schoon stro eten? In zijn schuilstal misschien?
Ze kunnen naast hooi best behoefte hebben aan iets meer structuur. Beetje afhankelijk van je hooi en je paard.

Eline_S_S

Berichten: 3520
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Hout eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 16:54

Hij krijgt in die lik-it houder niet van die suiker dingen, maar deze: https://www.ej.nl/paard/voer-extra-s/li ... qr=Himala&

Verder heeft hij ook overal stro. Het ligt in het land een heel stuk om en onder het hooiruif (mede zodat het daar droog blijft) en hij heeft gewoon elke dag een schone stal.
Als hij niet onbeperkt hout mag, is het niet een idee om een tak alleen in zijn stal te hangen? Zo kan hij er alleen ‘s nachts aan knagen.

miezelke

Berichten: 1315
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: Hout eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:09

Uit mijn bevindingen blijkt dat ze zelf goed weten hoeveel of hoe weinig ze ervan eten en wanneer, als je het gewoon aanbiedt in de wei. Ze knagen/knabbelen er wat van als ze zin hebben, het is niet dat ze zomaar alles naar binnen schuiven wat je aanbiedt ;) . En je hoeft ook niet alleen wilg te geven; best voldoende variatie aanbieden.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:06

Jonge paarden knagen op takken net als mensenbaby's op een bijtring. Helpt met tandjes wisselen al zag ik het sterker rond 4 als de voortanden gewisseld werden. Verder zitten er allerlei voedingsstoffen in die ze kennelijk moeilijker uit gras/hooi/brok halen, en ik vermoed dat dat met de verschillende grondlagen te maken heeft waar de wortels van de planten/bomen hun voeding vandaan halen. Komt bij dat als je goed oplet en de mogelijkheden er zijn, veel zgn. grazers flink veel andere dingen opzoeken om te eten dan enkel gras. Geiten staan er om bekend, maar vrijwel al ons vee lust wel bladeren/takken/etc.