Paarden weer oppakken na enkele jaren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
BigOne
Berichten: 38040
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:55

PinkyBrain schreef:
Lange teugelen is voor de ruin geen optie. Hij is redelijk verwilderd en een halster aandoen is al een uitdaging.

Gewoon weer gaan behandelen als een onbeleerde driejarige. Dus de routine er weer inbrengen en dat gaat vaak gemakkelijker wanneer ze in de nacht op stal staan is mijn ervaring.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.


PinkyBrain
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-12-17

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-18 18:57

Ze staan ook weer in de nacht op stal (althans mijn variant daarop, binnen in een grote loopstal/schuur).

PinkyBrain
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-18 18:59

bigone schreef:
PinkyBrain schreef:
Lange teugelen is voor de ruin geen optie. Hij is redelijk verwilderd en een halster aandoen is al een uitdaging.

Gewoon weer gaan behandelen als een onbeleerde driejarige. Dus de routine er weer inbrengen en dat gaat vaak gemakkelijker wanneer ze in de nacht op stal staan is mijn ervaring.

Dank voor je reactie, ben de afgelopen weken bezig geweest (zie andere post). Hij pakt het wel redelijk op moet ik zeggen.

BigOne
Berichten: 38040
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:59

Dan is het gewoon een kwestie van tijd en gewenning, veel succes.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

PinkyBrain
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-12-17

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-18 19:00

Ja dank! Ik probeer er zsm tijd in te steken.

PinkyBrain
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-12-17

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-18 20:22

@ wijslander, ik zie dat ik helemaal vergeten ben he te antwoorden! Bedankt voor he uitgebreide reacties. Dat eerste filmpje lijkt echt op mijn ruin. Dat langzame stappen en ook de gelaatsuitdrukking erbij.. hoe gaat het nu bij jullie?

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:41

PinkyBrain schreef:
@ wijslander, ik zie dat ik helemaal vergeten ben he te antwoorden! Bedankt voor he uitgebreide reacties. Dat eerste filmpje lijkt echt op mijn ruin. Dat langzame stappen en ook de gelaatsuitdrukking erbij.. hoe gaat het nu bij jullie?


Wij doen helenaal geen Parelli meer, wel los werken in de roundpen, longeren, werken aan de hand/lange teugel en rijden en dat gaat super. De pony van dat filmpje bestaat niet meer, heb er een compleet ander dier voor teruggekregen. Enthousiast, werkwillig, gehoorzaam... Erg bijzonder!

Fijn dat jouw ruin het eigenlijk prima oppakt. Dan zie je dat ze geleerde dingen toch niet snel vergeten!

PinkyBrain
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-12-17

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-18 22:31

Goh, wat leuk! Dat zou geweldig zijn als dat hier ook die kant op zou gaan... ja de ruin was op zich wel redelijk prima weggezet, dat scheelt ook wel denk ik. Waar ik wel weer tegenaan loop, net zoals voor zijn lange vakantie is dat Parelli in het begin wel snel wat vruchten afwerpt ( hij is nu weer meer in de hand etc), maar de motivatie is gewoon ver te zoeken bij hem.

Herken jij dit?

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 22:35

Ja, in het begin was hij overdonderd door de methode en probeerde hij zo snel mogelijk het juiste antwoord te vinden. Toen hij het spelletje doorkreeg, werd hij steeds stugger en koppiger. Ik kreeg steeds vaker 'nee' terug...

PinkyBrain
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-12-17

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-18 22:40

Dit komt mij ook bekend voor..,
Wat zou je mij adviseren vanaf hier?

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 06:30

PinkyBrain schreef:
Dit komt mij ook bekend voor..,
Wat zou je mij adviseren vanaf hier?


Om concreet advies te geven vind ik lastig, want ik ken jou en je paardje natuurlijk niet. Het enige wat ik kan doen is mijn ervaring vertellen en dat is dat wij gestopt zijn met Parelli en onder begeleiding van klassiek geschoolde instructie verder zijn gaan werken. We hebben nu geen problemen meer qua samenwerking of motivatie.

Beschik je over een roundpen of stuk dat je als zodanig kunt afzetten? Daar zijn wij begonnen met loswerken.

Athosje
Berichten: 99
Geregistreerd: 26-09-17

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 06:59

Ik heb er ook zo een, waarvan de hele wereld zal weten dat meneer iets saai vindt en er geen zin in heeft. Veel afwisseling, snel schakelen, uitdaging zoeken en iets vinden wat hij leuk vindt (in ons geval endurance)
Maar wbt dressuur, ik weet dat sommige dingen nu eenmaal moeten voor een gezond lichaam, dus schop onder zijn kont en gaan. Sinds ik er zo insta tov hem em dit duidelijk uitstraal, doet hij iig zijn best :') succes ermee!

PinkyBrain
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-12-17

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-18 07:27

Ja ik heb een roundpen

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 07:28

Maar als je met het ruintje minder match hebt, waarom zoek je daar niet een handige ruiter voor? Die kan hem dan oppakken en inrijden. Samen is vaak leuker om te doen. En makkelijker.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

PinkyBrain
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-18 08:01

Misverstand: hij hoeft dus niet ingereden te worden. Misschien was het onduidelijk geschreven. Maar er zit een hele tijd tussen. De situatie is zo: zgn zadelmak gekocht. Zelf ingereden. Instructie ook gehad. Gereden in de bak, knopjes erop en net begonnen met alleen buiten rijden. Ging vrij aardig. Naar mijn gevoel was het allemaal niet genoeg bevestigd toen hij weggezet werd.

Nu ben ik weer zachtjes aan bezig.

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 08:25

PinkyBrain schreef:
Ja ik heb een roundpen


Als je er iets aan hebt, wil ik best wat uitgebreider uittypen met welke oefeningen ik ben begonnen met die van mij. Laat maar even weten want dat doe ik dan wel via de computer i.p.v mobiel. :)

PinkyBrain
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-12-17

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-18 08:36

Ik zou dat wel tof vinden (en anderen misschien ook wel).

zairelorean
Berichten: 2
Geregistreerd: 09-01-18
Woonplaats: ergens in gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 08:59

ik weet niet als het al gezegd is maar ik zou beginnen met grond werk. gewoon om even de regels en de rangorde weer goed te maken. en voor het respect is het ook goed.

PinkyBrain
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-12-17

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-18 09:08

Klopt, daar ben ik al mee bezig

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 09:35

PinkyBrain schreef:
Klopt, daar ben ik al mee bezig


Welke grondwerkoefeningen doe je al? En ik zal mijn oefeningen uittypen!

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 14:24

Hoe gaat het intussen TS? :)


PinkyBrain
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-12-17

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-18 12:28

Hoi hoi flinke griep te pakken wordt vervolgd maar dank voor je uitgebreide bericht

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:07

Beterschap en ik wacht geduldig op een update! :D

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:41

Ik ben ook benieuwd, beterschap TS!
Had je de oefeningen per pb gestuurd Wijslander? Zou ik ze misschien ook mogen, lijkt me erg nuttig! :)

crow
Berichten: 2425
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:49

Ik zou gewoon weer helemaal opnieuw beginnen, dus zeg maar de stapjes die je doet bij zadel mak maken. Eerst veel grondwerk, dan zadel erop, etc. Je merkt vanzelf bij welke stap je wat meer tijd moet gebruiken of dat je er snel doorheen kan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 4 bezoekers