[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:32

Mijn Irish valt zoals alle andere 6.3 dekens die ik heb (gehad). Ik vind de deken op de foto's niet zo gek zitten, alleen de voorkant welvrij hoog. Hoe voelt de ruimte als ie iets van de grond eet?

Vannacht heeft die van mij ook nog de 200grams op, het was al vrij fris om 20.00 vanavond. Loop van de week wordt het weer warmer, weer een slagje dunner in de dekens dan.

"Een draver, is gaver" :D


Koper

Berichten: 30095
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:46

Wat ik hanteer: wanneer het paard van de grond eet wil ik de voorsluitingen los kunnen maken. Als je eerst het paard zijn hoofd moet laten optillen omdat de haken/gespen anders niet los kunnen zit het te strak. Vind ik. Als eigenaar van een paard waarvan de halsaanzet zo ongeveer tussen de voorpootjes begint.

Voor al zijn waterdichte dekens heb ik nu een acceptabele oplossing voor de voorkant. Moet alleen nog even zijn vliegendeken zien te fixen maar die hoeft gelukkig niet gelijmd.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:47

Ik heb een nieuwe fleecedeken nodig, maar nu heb ik gelezen dat een wollen deken sneller zou werken? Is dit dan niet te warm als het weer tegen de 15-20 graden wordt?

Koper

Berichten: 30095
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:50

Wat zou bij die temperatuur dan het nut van een fleecedeken zijn?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:52

Ja als het 15 graden is ga ik hem niet kliedernat in een weide staan waar het heel open is (water, veel land), en erg waait. Maar ook vooral voor in de winter, en wanneer hij na training terug wordt vervoerd op de trailer.

Koper

Berichten: 30095
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:54

Als het waait waait het gewoon door een fleecedeken heen dus daarvoor heeft het geen nut. Kun je 'm beter ergens uit de wind zetten tot hij wat is opgedroogd. Als zijn huid nat is. Als zijn vacht nat is kan het geen kwaad om 'm in de wei te zetten hoor :)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:59

Ja ik gebruik het deken om hem dan inderdaad te laten drogen voordat die op de weide gaat! Stal is ver van huis, en mijn mama wacht altijd op me dus heb ook niet zoveel tijd. Ik wilde vooral weten of een wollen deken beter is dan een een fleecedeken. Omdat ze toch prijziger zijn dan een gewone fleecedeken

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 22:02

Een goede fleece droogd even goed als wol. Als je niet veel tijd hebt moet je zorgen dat je je paard niet te nat rijd.. neem aan dat je hem zonder deken weg zet? Anders kan je een stay dry deken nemen

[o]

Koper

Berichten: 30095
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 22:03

Ligt eraan hoe lang je 'm op laat liggen. Een wollen deken voert het vocht af naar de buitenkant waarna het verdampt. Een fleecedeken voert ook vocht naar de buitenkant van de deken maar na een uurtje ongeveer slaat het juist weer naar binnen. Dus dan moet je 'm wisselen voor een droge deken.

Daarmaast wordt een wollen deken natuurlijk niet statisch.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 22:25

@PanamaD: Ja, als ik op verplaatsing ga staat hij sowieso in het zweet maar dan heb ik na het rijden ongeveer een drie kwartiertjes tot ik eigenlijk het gewone regendeken terug op moet leggen.
@Koper; na les drie kwartiertjes. Als ik gewoon in de bak heb gereden maximum een kwartier. Dus eigenlijk is wol geschikter voor mij, want mijn fleecedeken kan ik nergens ophangen om t drogen wat ervoor zorgt dat die vochtig is en stinkt.

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 22:34

Kwartier heeft eigenlijk compleet geen zin... Dan moet of scheren en dan kan je meestal gelijk terug on der de winterdeken of gewoon in wintervacht en dan niks op want dan doet de vacht hetzelf.

Maar een flink bezweet paard is in een kwartier lang niet droog.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 22:40

nanoukkie schreef:
Ik heb een nieuwe fleecedeken nodig, maar nu heb ik gelezen dat een wollen deken sneller zou werken? Is dit dan niet te warm als het weer tegen de 15-20 graden wordt?

Met die temperatuur is elke deken slecht na het werk. Moet je doen als je wil dat eiwitten in de spieren stollen en kapot gaan. Gewoon goed uitstappen en klaar is Kees.

Koper

Berichten: 30095
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 22:41

Wol wordt ook nat, en gaat ook naar paard ruiken. Alleen zal wol, zo lang het op het paard ligt, het vocht naar buiten blijven afvoeren (tot het paard droog is). Een fleece deken doet dat niet. Een fleecedeken geeft na een tijdje het vocht weer af naar de binnenkant (de kant van het paard).

Met andere woorden: wol kun je wel op het paard laten drogen en fleece niet.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 23:58

Klein vraagje hier... Die van mij staan voor het eerst deze winter onder een deken. Gisteren stonden ze weer natgeregend mij aan te gapen en ondanks dat ze er zelf voor kiezen is het toch niet altijd handig. Heb het idee dat 1 pony wat last heeft van verkramping indien de rug nat is en er is dan koude/wind. Dus gisteren een ongevoerde regendeken opgelegd en vandaag had ik een heel ander beeld/gevoel.

Maar nu zit ik te twijfelen.. Kan ik zeggen: ik doe ze enkel op bij heel natte/winderige dagen? Of kan ik ze nu beter gewoon op laten tot het echt beter weer wordt?


nina82
Berichten: 203
Geregistreerd: 08-02-12

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 12:03

Ik zag dat Horseware nu ook met een dekensensor komt. https://www.horsepal.com
Zelf heb ik de Orscana en ben daar heel blij mee.

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:04

@ [***] volgens mij kun je de dekens prima gebruiken bij natte en winderige dagen en anders af laten. :j

Morgen 13 graden... Wat is jullie plan?

xSannee

Berichten: 4334
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:30

Ik heb pony nu onder een 300gr staan. Geschoren in november, heeft al redelijk wat vacht terug maar ik scheer hem niet nog een keer denk ik. Hij staat overdag buiten en 's nachts binnen.

Nu heeft hij al wat gaatjes in zijn 300gr deken zitten, en ben ik bang dat die niet meer heel januari/februari en maart indien het dan nog koud is gaat overleven.

Nu heb ik sowieso nog een mooie 100gr liggen, zijn 0gr is overleden dus moet eigenlijk ook een nieuwe.

Nu twijfel ik wat ik er bij koop. Nog een keer 300? 200? En die 0gr toch ook maar doen?

Zijn EJ deken ligt erg mooi, dus misschien daar van bijkopen want die zijn nu met korting te krijgen. De Master dekens vind ik er ook mooi uit zien, maar hij is maar smal, zijn ze daar geschikt voor? En die zijn er dan in 0, 150 en 300...

Lastig hoor, al die verschillende dekens _O-

NinaCharlie

Berichten: 3178
Geregistreerd: 15-07-11

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:38

Ik zou dan sowieso een 0 gr kopen en toch ook wel een nieuwe 300 gr. Horsefitshop heeft een 2+1 actie, misschien zitten daar wel geschikte dekens tussen? Kan je nog een andere erbij nemen ook. :')

Myrthe_x

Berichten: 247
Geregistreerd: 16-01-11
Woonplaats: Leiden

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:55

Mijn pony van 20 heeft nu 100 gram rhino deken op. Ze verhaart er alleen een klein beetje onder. Niet heftig maar tijdens het poetsen verlies ze wel haar. Is dit normaal of heeft ze het dan te warm? Ze voelt er wel gewoon goed onder. Ze is ongeschoren maar heeft geen onwijs dikke wintervacht. Ze staat dag en nacht buiten met schuilstal. Dicht bij de zee, dus het waait er wel aardig. Vind de gevoelstemperatuur daarom vaak ook wel wat lager. Mocht het verharen betekenen dat ze het te warm heeft, heb ik nog een 0 gram stay dry deken. Is deze overgang dan te groot? Of Moet ik dan bijvoorbeeld een 50 gram aanschaffen?

Alvast bedankt voor je reactie! :)

Sofie (l)

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:06

Wijslander schreef:
@ [***] volgens mij kun je de dekens prima gebruiken bij natte en winderige dagen en anders af laten. :j

Morgen 13 graden... Wat is jullie plan?

13 graden maar wel windkracht 6

Hier laat ik haar staan waar ze nu onder staat. 300 gram met recuptex. Als ze straks erg warm voelt haal ik de recuptex er onderuit voor morgen maar denk dat het mee gaat vallen

[o]

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:32

Veel wind inderdaad, en hier aan de kust staan ze pal op de wind, ik ga denk niet dunner dan 200/250

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:54

Wijslander schreef:
@ [***] volgens mij kun je de dekens prima gebruiken bij natte en winderige dagen en anders af laten. :j


Merci, had ik ook gedaan, moest gisteren beslissen ;) Kan nu een paar dagen niet gaan, hoop dat het donderdag niet teveel gaat regenen en de wind inderdaad, maar langs de andere kant hebben ze tot nu toe en vorige winter ook overleefd zonder deken :+ Is ook meer voor mijn gevoel dan dat het voor hun een probleem is.. behalve dan die ruggevoeligheid bij eentje maar is even kijken..

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:11

Ahh had inderdaad nog niet naar de windkracht gekeken. Dan laat ik die van mij ook staan zoals ze nu staan denk ik.

Pumpkins

Berichten: 3144
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:32

ik heb mijn 150grams onderdeken eronder vandaan gehaald. vind het warm buiten en de deken houdt de wind wel tegen. Ze voelde gisteravond op stal zo warm aan onder haar deken dat ik het niet aandurfde om haar zo te laten staan.

Koper

Berichten: 30095
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 21:31

Myrthe_x schreef:
Mijn pony van 20 heeft nu 100 gram rhino deken op. Ze verhaart er alleen een klein beetje onder. Niet heftig maar tijdens het poetsen verlies ze wel haar. Is dit normaal of heeft ze het dan te warm? Ze voelt er wel gewoon goed onder. Ze is ongeschoren maar heeft geen onwijs dikke wintervacht. Ze staat dag en nacht buiten met schuilstal. Dicht bij de zee, dus het waait er wel aardig. Vind de gevoelstemperatuur daarom vaak ook wel wat lager. Mocht het verharen betekenen dat ze het te warm heeft, heb ik nog een 0 gram stay dry deken. Is deze overgang dan te groot? Of Moet ik dan bijvoorbeeld een 50 gram aanschaffen?

Alvast bedankt voor je reactie! :)

Het is normaal dat paarden in januari beginnen te verharen. Heeft niets met dekens te maken.

Hier staan ze nu onder regendekens en denk dat ik dat vannacht en morgen zo houd. Morgen inderdaad weer veel wind en in de middag regen. Had er wel eentje bezweet staan (afgelopen nacht hadden ze bloot gestaan) dus ik heb de lichtste regendeken gepakt. Dat is de bejaarde Bravo, hopelijk gaat die het morgen houden.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers