Röntgen van rug laten maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:05

BigBen schreef:
Art_Ificious schreef:
Nooit gedacht dat dit topic zo informatief zou worden :')

Informatief ? Kul. Dit topic bestaat voor 95% uit oeverloos gelul.


En dit voegt wel iets toe vind jij?

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:08

BigBen schreef:
Art_Ificious schreef:
Nooit gedacht dat dit topic zo informatief zou worden :')

Informatief ? Kul. Dit topic bestaat voor 95% uit oeverloos gelul.

Precies, en nu voor 96% omdat je nog een extra oeverloze l*lopmerking toegevoegd hebt. In ieder geval bedankt voor de overige 95% die toch grotendeels aan jouw domme opmerkingen te wijten is. Daar hebben we inderdaad niets aan, goed gezien! _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:15

Ach Bigben

Marijke, ik ben een stille meelezer, maar ik vind dat je het ontzettend goed doet. :j
Je hebt de allerbelangrijkste stappen al genomen en daardoor weet je nu wat hij lichamelijk mankeert.
Petje af voor jou.
Laatst bijgewerkt door petraaken op 23-01-18 13:21, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:36

BigBen schreef:
Art_Ificious schreef:
Nooit gedacht dat dit topic zo informatief zou worden :')

Informatief ? Kul. Dit topic bestaat voor 95% uit oeverloos gelul.


Waarvan 99% van jou komt.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 12:10

Anoniem schreef:
Ach Bigben...

Marijke, ik ben een stille meelezer, maar ik vind dat je het ontzettend goed doet. :j
Je hebt de allerbelangrijkste stappen al genomen en daardoor weet je nu wat hij lichamelijk mankeert.
Petje af voor jou.


Daar sluit ik me bij aan:-)
Laatst bijgewerkt door petraaken op 23-01-18 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam vervangen door boktnaam

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 13:57

Thnx :)

Koudbloedkim vind jouw nieuwe naam leuk trouwens :D

Ik trek me echt niks aan van die lompe niets toevoegende opmerkingen hoor ;)

Vandaag buiten 15 min gaan stappen en dan tussendoor lekker laten grazen.

Afbeelding

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 16:22

Mooi zo! Goed bezig!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 16:53

Moderatoropmerking:
Wat onzin is voor de een kan evengoed zeer interessant zijn voor een ander. Dus aan dat welles nietes spelletjes heeft niemand iets. Graag dus bij de les blijven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 18:32

Gisteren na de wandeling op de paddock gezet.
Deze keer niet de kleinste want die is te nat en zompig (modder tot boven de kogels van limo) dus limo's vaste paddock. En daar voelde hij zich duidelijk beter in dan in de kleine paddock.
Maarja maak hem eens duidelijk dat bokken niet mag :')

Anoniem

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:35

Rodeo. :D

Esther_r20

Berichten: 2412
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:40

heerlijk even spelen

Wel wil ik je een meegeven dat je wel moet opletten met "los" zetten. Niet dat je straks hierdoor verpest wat je nu juist opbouwt met de medicijnen en rust. Ik ben zelf rugpatient en natuurlijk zijn paard en mens niet te vergelijken maar wanneer ik in een slechte periode zit is 1 verkeerde beweging al genoeg om het 100% te verergeren.

Rust en weinig doen is stom, niet leuk, en heel sneu voor je pony, maar het heeft wel een reden natuurlijk

sterkte hoop dat het snel beter gaat

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 18:47

Esther_r20 schreef:
heerlijk even spelen

Wel wil ik je een meegeven dat je wel moet opletten met "los" zetten. Niet dat je straks hierdoor verpest wat je nu juist opbouwt met de medicijnen en rust. Ik ben zelf rugpatient en natuurlijk zijn paard en mens niet te vergelijken maar wanneer ik in een slechte periode zit is 1 verkeerde beweging al genoeg om het 100% te verergeren.

Rust en weinig doen is stom, niet leuk, en heel sneu voor je pony, maar het heeft wel een reden natuurlijk

sterkte hoop dat het snel beter gaat
hij mag op de paddock (kleine paddock) maar zelfs binnen 15/15m zal hij gaan bokken weet ik uit ervaring, limo hou je daar niet in tegen. Ik snap best dat het niet goed is. Daarom roep ik ook "hooo" naar hem. Normaal rent hij veel langer door ook. Maar moet zeggen dat de ezels in de verte gelukkig ook voor genoeg afleiding zorgden :) (daar kan hij naar blijven staren).

Esther_r20

Berichten: 2412
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:50

haha dat herken ik. Staren om het staren.
Ja lastig he die paarden die over hun eigen grenzen gaan. Ik ben zelf zo'n mens dus ;-)
Ook geen kritiek hoor maar wil het beste voor jullie beide. Zou zo fijn zijn als jullie over een paar jaar heerlijk met rijfotos op bokt staan na al deze ellendde

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 18:52

Dank je esther :) hoop idd ooit rijfotos te posten ipv dit :)

Staren kan.hij goed ja. Dan mag ik er wat tegen zeggen kijkt hij héél even naar mij en dan weer naar de ezels.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 18:41

Mooi dat hij zich even uitleeft maar , enkele bokken, hertensprong galopje en meteen één been op rust. Let op hem want dat is niet wat je graag zou zien.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 20:57

Bigone, ik hou het int oog. Het is rechtsachter wat op rust gaat. Zal zien of het vaker dit been is.
Wil in februari de achterbenen ook op foto zetten dan heb ik alles op foto. Alleen twijfel ik of ik alleen de knieën en sprong doe of geheel van hoef tot bovenaan.
Hoeven zou misschien niet slecht zijn ivm lang te lange hoeven gehad hebben?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 08:39

Naar aanleiding van enkele filmpjes en mede door Bigone haar oplettendheid bij voorgaand filmpje...

Ik wil de heup/SI op echo hebben
En dan aan jullie nog de vraag ivm de achterbenen op foto, volledig of maar bepaalde plaatsen?

Zondag mag ik longeren voorafgegaan aan 10 min stappen aan de hand. Ik zal het filmen.

The_Cat

Berichten: 7285
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 09:08

Ik zou ze er volledig opzetten als ik jou was. Ben je tenminste zeker

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 09:30

Art_Ificious schreef:
Ik wil de heup/SI op echo hebben
En dan aan jullie nog de vraag ivm de achterbenen op foto, volledig of maar bepaalde plaatsen?

Die vraag stel je beter aan de DA van de kliniek. Zij kunnen het best beoordelen of er aanleiding is om een probleem op die plaats te vermoeden. Liever de DA betalen om samen met jou filmpjes te bekijken en verder klinisch onderzoek te doen dan in het wilde weg foto's te maken.

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:38

Een echo van het SI-gewricht/bekken lijkt me wel een goed idee, foto's van de achterhand zou ik alleen doen als ze bij Equitom daar aanleiding toe zien.

Wordt zijn gedrag naar vreemden toe al weer wat meer zoals het was?

lochsong
Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:38

Sclimpre schreef:
Art_Ificious schreef:
Ik wil de heup/SI op echo hebben
En dan aan jullie nog de vraag ivm de achterbenen op foto, volledig of maar bepaalde plaatsen?

Die vraag stel je beter aan de DA van de kliniek. Zij kunnen het best beoordelen of er aanleiding is om een probleem op die plaats te vermoeden. Liever de DA betalen om samen met jou filmpjes te bekijken en verder klinisch onderzoek te doen dan in het wilde weg foto's te maken.


Hier ben ik het helemaal mee eens. Je bent bij een echte paardenkliniek, kijk of je een afspraak kan maken om zelf langs te gaan met de filmpjes en om deze dan te bekijken en bespreken.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:53

Art_Ificious schreef:
Buigproeven leverde kreupelheid linksvoor op. Op de volte ook, maar eerste keer leek het rechtsvoor maar de tweede keer op de volte toch linksvoor.

(citaat van een tijdje terug, over DA Tom.)

Een diagnose is een verhaal met kop en staart.

Op zich staan paarden met lastige benen vaak 'diagonaal'.
Op zich vind ik het om in het achterhoofd te houden: de kreupelheid voor was niet in 1x duidelijk.
(OF het iets betekent en zo ja, wat dan, dat blijft gewoon open.)

Maar DA Tom heeft kreupelheid links voor geconstateerd, rechtsachter op rust is de logische combinatie.

Dier staat bij voorkeur op de diagonaal van het linkerachterbeen, met het gewicht op rechtsvoor.

Uiteraard is de waarneming 'op rust staan rechtsachter' een nuttige waarneming, maar andermaal: OF en zo ja wat het betekent: dat zijn nog vragen.


Ik zou ook zeggen: stuur een serie filmpjes, bekijk ze met de DA, logisch nadenken, hopelijk kan de DA de komende keer meer 'hands on' doen - en dat dan ondersteunen met foto's of echo's. (Welke precies volgt uit de films, tastonderzoek, buigproeven, etc etc.)

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 11:16

Ja precies, en waar ik wel benieuwd naar ben is waarom ze lingsvoor niet met de echo gescreend hebben. Weke delen zoals pezen, zie je niet op foto's. Met echo kan je zien of er geen peesblessure zit. Maar laat het vooral over aan de DA bij equitom en vooral veel vragen stellen waarom ze welke keuzes maken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 13:57

Hmm die kreupelheidsonderzoek voor de achterbenen zal altijd een lastig punt blijven. Ik wil dat zo snem mogelijk laten doen ook. Ben aant denken om op de manege dan al iets kalmerends te geven (heb een gel die je in de neusgaten moet doen zou moederhormonen afgeven en een paard daardoor rustig houden???). Nog niet getest, heb het gekocht voor bij echte noodgevallen.

Echo van si/heup leek me geen slecht idee idd.
Bij de vorige keer kon de arts niks zien aan de achterbenen bij het Longeren. Deze arts was echter niet Tom zelf, maar een Intern (volgens de site).

Qua gedrag: mijn zus wandelt ook met hem maar bij haar is Limo aan het uittesten hoever hij kan gaan. Dit dmv graaien met de voorbenen, happen naar mijn zus of als een ander paard die bereden wordt op hetzelfde moment, galop doet ook in galop willen gaan.
Best vervelend want mijn zus reageert dan ook meteen extreem terwijl limo op een simpele zwiep van het touw richting de neus al naar achter deinst. (Mijn zus heeft bij het happen meteen hard op zijn neus geklopt en de dag nadien zag ik het effect ervan, ik tilde mijn hand op en limo schoot naar achter met het hoofd omhoog en oren naar achter.)
Heb wel mijn zus erover gesproken en de stalbaas houd een oogje in het zeil

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 22:04

Wat goed dat je Limo de medische zorg wil geven die hij nodig heeft. Zijn de andere onderzoeken nog wel echt nodig aangezien hij al een bemerking op zijn rug heeft? Eigenlijk weet je nu al dat hij niet helemaal goed is toch? Of wil je kijken of er nog meer "stuk" is :)