Shetlander knie op slot

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shirrlfl

Berichten: 1207
Geregistreerd: 05-05-09
Woonplaats: Molenlanden

Shetlander knie op slot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-18 21:19

Hoi hoi,

Onze shetlander van 3 heeft helaas regelmatig dat een van zijn achterbenen op slot slaat. Dierenarts is hier al een keer bij geweest. Heeft toen pijnstiller en anabolen gekregen voor dat moment hielp het. Maar na een paar dagen was het weer raak. Hij sprak als laatste redmiddel een operatie. Hier zijn wij eigenlijk geen voorstander van. Hij is inmiddels ook al binnendoor bekapt maar ook dit heeft geen effect. Vanmorgen was het zo erg dat het een uur duurde tot hij weer een beetje normaal kon lopen. Meestal geven we hem wat beweging en proberen zijn knie terug te schieten, maar soms lukt dat dus heel lastig. Hij staat snachts in een grote box en gaat overdag de hele dag naar buiten.

Beweging geven doen we hem regelmatig, omdat hij jong is willen we hem niet te veel belasten. Hij gaat dagelijks mee wandelen of longeren/spelen. Zijn spieren proberen we dus wel wat op te bouwen maar veel meer kan ik niet doen met hem.

Hij gaat wel eens mee naar het bos met mijn andere pony maar dit durven we nu niet echt omdat we bang zijn dat op de trailer zijn knie opslot slaat.

Iemand die hier ervaringen mee heeft en tips heeft? Of eventueel supplementen wat kan helpen?


Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 21:25

Binnendoor bekappen is een heel precies werkje, soms heeft een fractie meer of minder een gigantische invloed. Daarmee laten spelen door de hoefsmid kan dus nog uitmaken. Wat bij onze shet soms hielp was hem enkele passen achteruit laten doen.

*knock on wood* het afgelopen half jaar/9 maanden heb ik het hem eigenlijk niet meer zien doen. Alleen toen ze met de kinderdag hem uitgebreid L-vormen achteruit lieten lopen zag ik dat hij weer even een terugval had (en na het aangeven zijn ze daar met hem ook mee gestop). Hij heeft van vanaf zijn 2e t/m zijn 4e dus gedaan. Hij wordt in mei 6.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Shirrlfl

Berichten: 1207
Geregistreerd: 05-05-09
Woonplaats: Molenlanden

Re: Shetlander knie op slot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-18 22:18

Dankjewel! De smid heeft me ook gezegd dat ik inderdaad af en toe dat randje zelf bij kan vijlen. Scherpe randjes vijlen deed ik al zelf dus ik ga dit maar eens proberen.

Het is zo lastig want aan ene kant willen we hem graag wat beweging geven. Maar andere kant ben ik bang dat het niet goed is. Vaak met achteruit zetten schoot het inderdaad terug. Maar dit lukt bijna niet de laatste tijd omdat hij zich dan gewoon wil laten vallen. Of hij strekt zijn been helemaal of hij sleept ermee...

Drico

Berichten: 4489
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 22:23

Heb je de mogelijkheid hem 24/7 buiten te laten? Zo ja, dat proberen!
Mijn IJslander heeft ook héél af en toe zijn knie op slot gehad en vooral in de periode toen hij nog in de avond op stal moest staan, sinds hij weer 24/7 buiten staat heeft hij er geen last meer van gehad.

Instagram: icehorse_drifandi | sebbiethecorgi
Drífandi frá Ponjée & Sebbie <3

Shirrlfl

Berichten: 1207
Geregistreerd: 05-05-09
Woonplaats: Molenlanden

Re: Shetlander knie op slot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-18 22:29

Dat is helaas geen optie. Hebben we inderdaad wel aan gedacht. Dit is wel de reden dat hij naar een grote box verhuist is. Zomers staat hij wel 24/7 buiten. Het is een onwijze mieperd wat betreft buiten staan en wil t liefst altijd zn stal in. Maar ondanks dat gaat hij elke dag de gehele dag naar buiten. Wat heb je gedaan voor de tijd dat je de jouwe 24/7 buiten zetten?

Drico

Berichten: 4489
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 22:55

Normaal stond mijn paard altijd al wel 24/7 buiten maar sommige periode's op stal (vooral in de winter) om zijn eigen portie hooi op te kunnen eten en dan niet weg gejaagd kunnen worden door de andere die zijn hooi veel sneller op had (wij hadden ze anders gewoon in een open stal staan, bestond uit 3 stallen en kon je dus ook gewoon nog dicht doen waardoor je ze ook apart kon zetten).

Maar voldoende beweging is echt het belangrijkst! Het achteruit zetten, al lukte dat bij die van mij ook niet altijd. En hij is ook altijd binnendoor bekapt geworden (tegenwoordig niet meer omdat het eigenlijk niet meer nodig is gelukkig)

Instagram: icehorse_drifandi | sebbiethecorgi
Drífandi frá Ponjée & Sebbie <3


DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Re: Shetlander knie op slot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 23:06

Train de shet zoveel mogelijk. Mijn paard is er ook 1 die zijn benen op slot had staan, had het eerst dagelijks, maar nu heeft hij er al een jaar compleet geen last van gehad. Probeer veel heuvels op te lopen.


Juist door beweging te geven zorg je ervoor dat de banden sterker worden en het minder vaak gebeurd

~Riding is the best solution to any problem~

Shirrlfl

Berichten: 1207
Geregistreerd: 05-05-09
Woonplaats: Molenlanden

Re: Shetlander knie op slot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-18 09:54

Dankje iedereen! Dan proberen we toch zo veel mogelijk met hem te doen. Heuvels gaat helaas niet, wij wonen op het platste deel van nederland :P

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Shetlander knie op slot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 09:59

Onze da heeft een shet van ons gewoon op stal geholpen. Even een roesje, kniebandje doorsnijden, twee krammetjes erin en klaar. Daarna weg van de stal zodat ze rustig kon ontwaken, na een uur stond en liep ze weer gewoon. Wat betreft bekappen, op advies van de da word de buitenkant iets lager gezet wat heel logisch is. Nu zes jaar geleden en nooit weer last gehad. Enigste nadeel is dat ze dat been niet op slot(dus rust) kan zetten.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Shetlander knie op slot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 10:06

Mijn paard heeft dit ook (gehad). Het was vooral heel schokkend om te zien.

In overleg met de DA en osteopaat hebben we hem tijdelijk 24/7 buiten gezet, wat al een ontzettend goed effect had. Daarnaast zijn we inderdaad begonnen met hem te trainen en heeft hij een tijd wat lucerne (voor de eiwitten) gehad om makkelijk(er) spieren aan te maken.

Hij heeft het nu al een half jaar niet meer laten zien..Terwijl hij al een tijdje geen 24/7 buiten meer staat. En mijn advies zou vooral zijn wél bewegen en trainen. Ondanks het er heel eng uit kan zien, werkt het uiteindelijk wel echt goed..

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Rizette
Berichten: 4280
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 10:06

Wordt je shet buiten wel gevoerd? Dan staat ze meestal al liever buiten.

Drico

Berichten: 4489
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 10:09

Zijn jullie ook van plan het shetje te beleren voor de kar? Of is hij een mini? :P
Fietsen is misschien ook nog iets wat je kunt overwegen te gaan doen, handpaardrijden misschien??

Instagram: icehorse_drifandi | sebbiethecorgi
Drífandi frá Ponjée & Sebbie <3

WendyLotte

Berichten: 1136
Geregistreerd: 01-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 10:22

Niet meteen door laten snijden ! Wij hebben helaas hier ook ervaring met op slot gaan van pony knieën. Als die op slot staan is achteruit en draaien de makkelijkste remedie. Draai em achteruit met het hoofd de kant op van het Been wat op slot staat. Doorsnijden is een oplossing maar dat brengt vroeg tijdige slijtage in het gewricht. Wat de dierenarts hier heeft gedaan is inspuiten van de banden waardoor we litteken weefsel ontstaat en de band die dus iets te slap is, sterker wordt. Als dat inspuiten gedaan is, moet je veel trainen (lopen) om die bbd sterk te maken. Balkjes stappen en goed zijn been op laten tillen. Het duurt even maar dan wordt het echt beter. 3 jaar is echt heel jong om door te snijden. Dat zeggen ook de meeste klinieken.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 10:24

Knie op slot is toch wel een typisch shettenkwaaltje. Mijne heeft 't ook, vooral in het voorjaar/zomer. Ze wordt gewoon normaal bekapt en staat 24/7 buiten. Maar eind vorig jaar heeft ze een paar weken veel op stal gestaan en toen werd 't niet erger. Vorig jaar heb ik het een stuk kunnen verminderen dmv acupressuur.

Jouw pony is nog erg jong, en dus nog slap. Met gerichte training kun je het spierkapsel vast wel sterker maken. Mijn pony is bijna 28 en is nooit getraind, ik wil nu gaan intrinzen met haar om te zien of dat verbetering biedt.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Shetlander knie op slot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 10:59

Doorsnijden is ook de laatste optie maar wanneer het om een dier gaat die op een gegeven ogenblik dagelijks de knie op slot heeft, daarbij soms een nacht lang met de knie op slot stond, het niet meer los te krijgen is door die lange periode want de boel begint te zwellen en ze er overduidelijk veel last van heeft dan doe je het wel(nadat andere oplossingen dus niet meer hielpen)

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Shirrlfl

Berichten: 1207
Geregistreerd: 05-05-09
Woonplaats: Molenlanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-18 11:07

Bedankt iedereen! Het doorsnijden willen we echt als laatste oplossing doen. Maar omdat hij nog jong is wachten we sowieso een paar jaar. Vanaf maart/april gaan ze 24/7 naar buiten dus nog even volhouden.

Hij is echt klein haha, dus voorlopig word er alleen idd mee gefietst. Kar denk ik niet. Handpaard mee hebben we geprobeerd maar hij en mijn haflinger zijn zo 'leuk' met elkaar dat ze onderweg onwijs lopen te etteren :=

Hij staat de gehele dag met hooiruiven gevuld met hooi buiten. Maar hij is niet echt een eter Y)(^) paar hapjes en dan wil die liever spelen.

Dit is ons draakie, boef <3
Afbeelding

Afbeelding


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 10 bezoekers