Wondverzorging,grote wond. Wat straks ter ondersteuning?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Wondverzorging,grote wond. Wat straks ter ondersteuning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 19:51

mijn pony is helaas gebeten door een hond. Dat is een behoorlijke wond geworden.

50 hechtingen zijn er inmiddels uit en er is al wat huid verval. Nu moeten we van de dierenarts het elke dag met honingzalf in smeren. Daar hoor ik goede verhalen over. Maar wat kan ik straks ter ondersteuning gaan doen als het dicht is? Eventueel supplementen tips zijn ook welkom. Ik dacht zelf aan al kurkuma en cbd olie te gaan toevoegen aan haar voer (per direct)

Foto's in link vanwege de "horror"

de wond nog in de kliniek gehecht (geeft een goed beeld van de oppervlakte)
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5ADC9989

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5B253F15


en de wond vandaag

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5AEC0981


ik weet dat het er geel en pussig uitziet, eergisteren was dit nog veel erger en heb daarop de dierenarts meteen weer gebeld en die zegt dat het zo hoort te gaan en door te gaan met de honingzalf.

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Re: Wondverzorging,grote wond. Wat straks ter ondersteuning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 19:55

Jemig. .. Wat een wond. .. Ik heb verder geen tips wat betreft voeding etc maar heel veel Beterschap voor de pony gewenst!

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 19:57

Ik vind het er goed uitzien TS... Als het zo blijft gaat het mooi genezen.

Je kunt altijd wat extra Luzerne voeren voor de eiwitten (dat helpt voor de celvernieuwing).

WendyShet
Berichten: 466
Geregistreerd: 13-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:00

Mijn paard heeft ook een wond gehad door een hond. Haar wond was vergeleken met die van jou paard klein maar ook heel veel pus. Dierenarts zei dat het normaal was voor 'vieze wonden en dat zolang ze geen koorts krijgen, het lichaam het wel aan kan.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 20:27

maximuss schreef:
Ik vind het er goed uitzien TS... Als het zo blijft gaat het mooi genezen.

Je kunt altijd wat extra Luzerne voeren voor de eiwitten (dat helpt voor de celvernieuwing).

Ze krijgt safe & sound een soort luzerne achtig stengelig voer. Dat dekt de lading ook?

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 20:28

WendyShet schreef:
Mijn paard heeft ook een wond gehad door een hond. Haar wond was vergeleken met die van jou paard klein maar ook heel veel pus. Dierenarts zei dat het normaal was voor 'vieze wonden en dat zolang ze geen koorts krijgen, het lichaam het wel aan kan.

Klopt dat is wat onze DA ook zei. Ze is al 18 dagen koortsvrij en de wond is nu ook 18 dagen oud


Mayasfrenk; dank je wel

Dier_en_arts
Berichten: 47
Geregistreerd: 06-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:34

Goed schoon houden is nog het meest belangrijk. Pus en wondvocht zijn irriterend voor de omliggende huid, dus dagelijks voorzichtig weghalen en eventueel wat vaseline (onder de wond, niet op de wond!) om te voorkomen dat de pus erg aankoekt op de huid. Dat zal met name onder de drain zijn. Ook als de wond grotendeels dicht is kan er nog vocht en pus uit komen.

Verder help je je pony door goed te kijken of je echt iets nodig hebt qua zalf en voeding. Schrale huid kan je wat verzachten met sudocreme of een dunne laag vaseline, maar meestal is dat het probleem niet. Ik denk persoonlijk dat het eerdergenoemde pus en wondvocht zal irriteren, en hou vooral je pony goed in de gaten (koorts, sloomheid, eetlust, mesten en drinken). Pas ook een beetje op voor koliek als je het hebt over voerveranderingen. Veel sterkte!
Laatst bijgewerkt door Dier_en_arts op 21-01-18 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:34

Pb Nouvel hier op bokt eens, haar merrie had jaren geleden een enorme wond. Dat is zo mooi geheeld, maar ik weet niet met welke producten.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:38

Hier ook een enorme wonde gehad met een flinke doorsnede, schouderspier was namelijk volledig door.
Ook toen de operatiewonde zijn we Vetramil blijven smeren, wat ervoor zorgde dat het litteken zo goed als niet meer zichtbaar werd. :)

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wondverzorging,grote wond. Wat straks ter ondersteuning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:52

geel en pussig is idd normaal. de pus kwam er bij het stappen uitgelopen maar dit was blijkbaar vrij normaal.
Hier een grote wond gehad (ongeveer 30 cm lang, en de flap lag open naar onder toe). hechtingen zijn er uit gekomen. Dit moesten we dagelijks spoelen met de tuinslag zodat alle pus eruit kwam, en dan insprayen met een blauwe en later een zilveren spray (of omgekeerd).
Dit is helemaal netjes opgegroeid en goedgekomen. Honingzalf hoor ik veel goede dingen over, echt bij de wond dat wij hadden konden we er 5 tubes inspuiten vooraleer alles ingesmeerd was zeg maar.

die hond heeft hem wel heel goed mee gehad ... :\

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 12:38

Dier_en_arts schreef:
Goed schoon houden is nog het meest belangrijk. Pus en wondvocht zijn irriterend voor de omliggende huid, dus dagelijks voorzichtig weghalen en eventueel wat vaseline (onder de wond, niet op de wond!) om te voorkomen dat de pus erg aankoekt op de huid. Dat zal met name onder de drain zijn. Ook als de wond grotendeels dicht is kan er nog vocht en pus uit komen.

Verder help je je pony door goed te kijken of je echt iets nodig hebt qua zalf en voeding. Schrale huid kan je wat verzachten met sudocreme of een dunne laag vaseline, maar meestal is dat het probleem niet. Ik denk persoonlijk dat het eerdergenoemde pus en wondvocht zal irriteren, en hou vooral je pony goed in de gaten (koorts, sloomheid, eetlust, mesten en drinken). Pas ook een beetje op voor koliek als je het hebt over voerveranderingen. Veel sterkte!

Ja onze dierenarts adviseerde juist er vanaf te blijven. Mede omdat ze helemaal over de rel er van gaat en gesedeerd moet worden.
De drain is er overigens allang uit.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 12:39

Duhelo schreef:
die hond heeft hem wel heel goed mee gehad ... :\

Ja ze had goed vast...... fikse hond ook...