Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
fransje23

Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 19:42

Ik ben ook een lange manenliefhebber maar bij sommige rijpaarden staat het een suf. Te lange manen die bijna altijd in de vlechten zitten omdat ze anders onpraktisch zijn hoeft van mij ook niet.

Joya haar manen zijn nu vrij kort maar dat is tijdelijk. Door de stangen van het voerhek in de opfok was er een soort hap uit. Heb alles op een lengte gedaan zodat het gelijk kan groeien.
Hoort ook wel bij haar Spaanse looks.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid


Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 13:48

Haha hadden we de manen discussie al niet gehad? :P

Jaa aurelia heel raar. Nahja hij komt er morgen weer onder.

Staat mooi farahdiba!

Hehe puppy je hebt gelijk :o Gelukkig is Zilver een sterk paard en geen slappe slungel

Thanks Renee


Vandaag gekke Zilver gelongeerd
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Daarna er even opgestapt <3 Zo ontzettend trots op haar!! 1 bokje gaf ze haha
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hoooow onstuimig
Afbeelding
Klein filmpje

Jullie snappen wel dat ik glunder van trots <3

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

jacqii

Berichten: 333
Geregistreerd: 22-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 17:38

@kabayo: Wat fijn allemaal! Ik kan niet wachten tot ik eindelijk op die van mij zit!! Echter hebben wij eerst nog 100 andere stappen te doorlopen.

Ik ben niet heel actief maar lees wel mee. Vraagje: Hebben jullie al een tandarts laten komen?? Die van mij is nu bijna 3 jaar oud. We doen er eigenlijk nog niks mee maar willen wel langzaam aan wat gaan doen. Ze moet in juli naar de keuring toe :+

Mijn to do list voor de komende 6 maanden:

- Langzaam toewerken naar een beetje longeren
- Tandarts laten komen
- Chiropractor even alles laten checken
- Voorbereiden keuring


Wat is jullie to do list??

Famboline

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 17:41

jacqii schreef:
@kabayo: Wat fijn allemaal! Ik kan niet wachten tot ik eindelijk op die van mij zit!! Echter hebben wij eerst nog 100 andere stappen te doorlopen.

Ik ben niet heel actief maar lees wel mee. Vraagje: Hebben jullie al een tandarts laten komen?? Die van mij is nu bijna 3 jaar oud. We doen er eigenlijk nog niks mee maar willen wel langzaam aan wat gaan doen. Ze moet in juli naar de keuring toe :+

Mijn to do list voor de komende 6 maanden:

- Langzaam toewerken naar een beetje longeren
- Tandarts laten komen
- Chiropractor even alles laten checken
- Voorbereiden keuring


Wat is jullie to do list??

- 29 januari tandarts
- begin maart beleren voor de wagen
- eind maart onder het zadel
- voorbereiden keuring
- 2 onderlinge B wedstrijden
- de Friesian Talent Cup rijden

Dankje!! Ben zo trots hihi

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!


Gordy18

Berichten: 680
Geregistreerd: 10-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 15:42

Kabayo : jij gaat hard :P , braaf paard!

Jacqqi : tandarts is hier al geweest, kwam voor mijn andere paard en hebben nesprit direct ook behandeld, haar wolfskiesjes zijn getrokken.

Vandaag voor het eerst eens gelongeerd met longeer lijn aan het bit, eerder had ik deze aan de kaptoom, toen was het ook echt nog leren om rond me te lopen, vandaag wat meer geoefend met stemcommando's in de bak van de buurman. Nadien nog even gewandeld in het bos. Ze wordt zo groot opeens :) ik pak haar nu 1 x per week/2 weken eens aan de longeer lijn, in juni wil ik er eens op gaan zitten en dan rustig aan beleren.

Afbeelding

In het begin had ze zich even lekker uit gesloofd aan de longeerlijn, dus maar even extra lang uit gestapt.

Afbeelding

En ze heeft het nogsteeds :+
Afbeelding

Gordy (briggen x holmar) Eindstand L2 + 7

Nesprit (Nespresso x le vainqueur) Zadelmak

Reeltje_5

Berichten: 2646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:06

Knappe zilver zeg! Ze is nog 2 toch? ik vind het wel een beetje vroeg om er zo dan zeker zonder zadel op te 'rijden'. Maar dat is mijn mening. Echt een top braaf beest heb je, geen zilveren maar een gouden knol :P En.. hoe zit jij een fries zo goed uit.. :wow:

Mijn paard is dan weer het tegenovergestelde, groen in alles met 2,5 jaar.
Ik heb zijn achtervoeten weer met de 'touw techniek' gedaan haha. Ik kon hem nu zelfs eventjes in de lucht houden met het touw! 1 keer trapte hij volgens mij naar achter maar toen hij het door had ging hij hem zelf al optillen zonder dat ik druk had gezet en 1x hield hij zijn been zelfs even zelfstandig in de lucht!
Volgende week komt de hoefsmid voor de staleigenaar. Ik weet nog niet welke dag, maar als dat donderdag of vrijdag (dan ben ik vrij) is ga ik toch vragen of hij ook naar die van mij wilt kijken. Niks forceren, hij moet er geen trauma van krijgen. Maar al kan hij alleen zijn voorvoetjes een beetje doen ben ik al blij. En anders oefen ik nog even verder en maak ik zelf een afspraak als ik al zijn voetjes kan pakken en vasthouden.

Wat een knapperd Gordy!

Even een vraag.. zijn die van jullie aan het wisselen? Ik weet het bij de mijne niet echt maar wel toen hij er net was, was er een tand uit dus ik denk nog wel haha. Hebben ze geen last van het hoofdstel, of ja het bit? Ik twijfel of ik hem al ga laten wennen aan het hoofdstel om deze reden.

noor14

Berichten: 738
Geregistreerd: 23-10-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:10

Kabayo, gaat goed zeg!
Snap wel dat je trots bent.
Je hebt wel lef zo zonder zadel :p
Doe ik je niet na iig!

Leuke foto's van Nesprit, ze ziet er goed uit.
Fijn dat ze het longeren zo goed oppakt!

Dex moet ook naar de tandarts binnenkort.
Hij heeft weer moeite met zn brokken dus denk dat hij weer een kies los heeft zitten.
Mijn planning met hem is naar de dierenarts gaan in het voorjaar.
Om dan de tanden te laten doen en röntgen foto's te laten maken.
Wil graag weten of alles goed is voor ik erop ga zitten.
En daarna rustig beginnen met beleren.
Staat nu nog 24/7 op de wei, moet tegen die tijd even kijken wat handig is of hij daar blijft staan of ergens anders.
De baby zal ook wel veel tijd in beslag nemen :p
Maar ik hoop wel echt dat ik met hem aan de slag kan.
En dan in de zomer wat buitenritjes kan maken :)

Zijn er meer mensen die de paarden röntgenologisch laten keuren voor ze erop gaan?

@aurelia, Dex is volop aant wisselen, dus ik doe geen bit in voordat hij bij de tandarts is geweest.
Wil niet dat hij er negatieve ervaringen mee krijgt.

~Dex~28 maart 2015~Bontfire x Gentlemen~

~Rosie~14 juni 2021~Zambesi x Sanyo

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:13

3 he. En alles spelenderwijs en kort. Iedereen vergeet dat zilver maar 1 keer per week 20 minuten loopt (15 min gelongeerd en 5 min "gereden") en ze loopt niet 5x per week een uur. Plus dat zilver geen slappe slungel is maar een sterk paard. Nee ik geloof niet dat dit kwaad kan.
Ik pak haar nu vooral op in het mentuig. Maart beleren. Rijdeb komt ooit wel eens
Dankje verder!! Ik rij heel vaak zonder zadel. Pony is 2017 overleden dus lang niet gedaan. Voel de spierpijn wel _O-
Nee zilver wisseld niet. Heb 29 januari tandarts hier :)

Gordy ja is ze zeker! Knap paard <3

Dankje noor! Hihi hoor ik veel! Toch vind ik zonder zadel fijner met beleren. Maar dat is persoonlijk. Nee ik laat haar niet keuren

Vandaag niks gedaan met mn meisje. Lekker gepoetst. Ze heeft echt al een mooie staart :D
Afbeelding
Afbeelding
<3
Afbeelding
En heerlijk in het zonnetje
Afbeelding
Knap koppie
Afbeelding
Kussssiieeee :*
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Reeltje_5

Berichten: 2646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:44

Oh is ze al 3? Ik had nog teruggezocht en dacht aan een berichtje gezien te hebben dat ze in juni 2017 2 is geworden. Zeker weer niet goed gekeken }:0
Iedereen mag het zelf weten natuurlijk haha. Dan nog vind ik zonder zadel draven wel wat, ondanks je goede zit en 1xpw. Ze ziet er inderdaad erg volwassen al uit. Maar ik heb geen röntgen ogen :P
Wilde er verder ook niet echt een discussie over starten hoor, dit is gewoon mijn gedachtegang :) Maar zoveel mensen zoveel meningen toch haha.
Wow wat een volle staart heeft ze! Haha kan me voorstellen dat je spierpijn hebt!

Noor, nee daar ben ik ook een beetje bang voor idd. Stel dat het zeer doet in zijn mond dan heb ik het straks gelijk verpest :+ Jullie laten wel de tandarts allemaal al komen dus?
Ik vroeg het nog aan mijn DA, omdat die ook tanden doen, dacht kan ik gelijk een afspraak maken, en die zei ja het is nu nog niet echt nodig, vanaf 3 jaar is het belangrijk. Vond het wel eigenaardig eigenlijk.

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:47

Aurelia schreef:
Oh is ze al 3? Ik had nog teruggezocht en dacht aan een berichtje gezien te hebben dat ze in juni 2017 2 is geworden. Zeker weer niet goed gekeken }:0
Iedereen mag het zelf weten natuurlijk haha. Dan nog vind ik zonder zadel draven wel wat, ondanks je goede zit en 1xpw. Ze ziet er inderdaad erg volwassen al uit. Maar ik heb geen röntgen ogen :P
Wilde er verder ook niet echt een discussie over starten hoor, dit is gewoon mijn gedachtegang :) Maar zoveel mensen zoveel meningen toch haha.
Wow wat een volle staart heeft ze! Haha kan me voorstellen dat je spierpijn hebt!

Noor, nee daar ben ik ook een beetje bang voor idd. Stel dat het zeer doet in zijn mond dan heb ik het straks gelijk verpest :+ Jullie laten wel de tandarts allemaal al komen dus?
Ik vroeg het nog aan mijn DA, omdat die ook tanden doen, dacht kan ik gelijk een afspraak maken, en die zei ja het is nu nog niet echt nodig, vanaf 3 jaar is het belangrijk. Vond het wel eigenaardig eigenlijk.

Als je helemaal in maanden gaat rekenen moet ze idd nog een paar maand. Voor het gemak reken ik vanaf januari. Haha ja iedereen doet het op eigen manier! En nog belangrijker, iedereen kent hun eigen paard het beste wat ie aankan en wat niet. En dat hoor je natuurlijk te respecteren :) dat vind ik fijn aan deze topics. Mijn pony was pas beleerd met 4.5 jaar. Die was zon puppy. Zilver het tegenovergestelde.

Ja ik laat voor het "echte " beleren de tandarts komen. Leer ze dingen voor de wagen en ohz liever direct goed aan

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

_Reneee

Berichten: 5779
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 19:39

Het is toch juist de bedoeling dat je in maanden rekent? :o? Vooral met zo'n jong paard. Stel dat je er een hebt die in september pas verjaart, dan scheelt het zo maar even heel erg veel. Goed dat ze zo braaf is! Ik had het zelf ook niet zonder zadel gedaan, maar dat is eigen keus.

@Gordy18 Mooie foto's!

Ik laat in maart de tandarts komen, maar Miles wordt toch bitloos beleerd. Heb hem vandaag heel even aan de pessoa gehad.
Afbeelding

Afbeelding

Stofzuiger :')
Afbeelding

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 19:42

Snap niet helemaal dat er zoveel commentaar is op het zonder zadel rijden. Ja zitbeenknobbels..dat snap ik. Maar de meeste mensen pakken een oud verrot niet passend zadel. Dat doe ik dus niet. Laat straks direct een op maat maken
Baal ervan dat ik het geplaatst heb , ook in het beleer topic.

Hij loopt netjes maar vind je pessoa erg strak
Edit.
Wellicht is je pessoa erg los als hij zijn hoofd omhoog doet. Maar dan werkt het averechts. Je doel is lang en laag natuurlijk. Dan is het een "straf" als alles strak staat. Hoort eerder anders om te zijn

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

xZiva_

Berichten: 3990
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 19:57

Persoonlijk denk ik dat het meer is omdat zilver nu eigenlijk pas 2,5 is. Zonder zadel is al niet al te best voor een paard, en op een jong paard wil je dat dus liever niet. Daarnaast als zij flink wegschiet lig je er af, en heeft Zilver gelijk een 'trauma' want dat hebben ze in het beleerproces al snel..



Knappe miles! <3 lekkere teddybeer zo!


Met Jack doe ik naast poetsen niet veel. Hij mag van mij nog even lekker paard zijn en qua groei ook bijtrekken (zijn kont is weer hoger). Na de zomer gaan we wel eens kijken voor longeren en misschien een bitje (twijfel nog voor bitloos). Heb nog alle tijd met zo'n jong ding :D

Jeroen van stal Lingehorst aka. Jack Sparrow

Renske_W

Berichten: 13840
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 19:58

Ik lees nog steeds braaf mee, maar weinig tijd om te reageren.
Iets met drukte op werk, met carnaval en stamboek. :+
Soms is 24 uur per dag gewoon iets te weinig. :')

Ik reken ipc ook per januari, deed ik bij mijn vorige paard ook.
Maar hou ook wel rekening met de maand.
Noem ze ook beide nu 3 jarige en twenter. Olivia wordt volgende maand al 2, Puzzle duurt wat langer.

Ik vind het leuk om te zien dat je zoveel vertrouwen hebt in Zilver dat je er zo zonder zadel op durft te stappen.
Het scheelt ook wel dat je zoiets niet dagelijks doet, maar ik zou voor jezelf wel een beetje de rem erop houden dat je dadelijk niet te vroeg te veel gaat doen omdat het allemaal zo makkelijk gaat.
Ik ken het gevaar hoor, Puzzle is ook heel makkelijk, maar ik ben ook wel blij dat het nog zo'n "slecht" weer is waardoor buiten alles te nat is en er ook nog niemand op hem kan zitten.
Want hij bied ook alles heel makkelijk aan. Dit jaar heb ik hem pas 2 keer gelongeerd ofzo ivm het weer. :')
Dus nu weer opletten dat hij niet te dik komt te staan.

Qua zadels, een jong paard veranderd ontzettend veel in zijn lijf, als je nu een passend zadel koopt kan dat over een half jaar alweer niet meer passen.
En ik vind het niet zo erg om met een oud zadel te beleren, heb er 1 gehad die zich gewoon achterover liet vallen, dan heb ik liever een oud zadel in de kreukels dan een nieuw. :=

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

_Reneee

Berichten: 5779
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:01

Volgens mij is mijn pessoa los als hij zijn hoofd omlaag doet? En juist wanneer hij omhoog zit, zit hij strakker omdat je hem met een beetje druk naar beneden vraagt? Dat is toch het idee van zo'n ding of heb ik het nou mis? :o? Overigens moet ie achter nog wat worden bijgesteld, maar ik vind het een ellendig ding want hij trekt altijd scheef en ik krijg hem nooit fatsoenlijk. Heb hem al jaren en elke keer ben ik er weer mee aan het hannessen. :+

Afbeelding


Als je niet begrijpt waarom je zoveel commentaar krijgt, moet je je misschien eens in verdiepen in zonder zadel rijden :) En als het alternatief een verrot niet passend zadel is dan moet je er sowieso niet op gaan natuurlijk. Sowieso kun je commentaar verwachten, want je weet gewoon dat de algemeen geaccepteerde leeftijd 3 is (en dan zijn er nog een hoop mensen die zelfs dat te vroeg vinden) en dan als excuus gebruiken dat ze per 1 januari 2018 allemaal 3 worden dat werkt natuurlijk niet hè ;-) Maar nogmaals, je moet het zelf weten, jouw paard en jij moet er een leven lang plezier van hebben. De ruggen van Friezen staan nu eenmaal niet bekend als heel erg sterk en de meeste mensen hebben het gewoon goed met je paard voor. En dan kun je zeggen dat ze geen slappe slungel is, maar het skelet telt natuurlijk ook mee. Je kunt er niet in kijken...

Reeltje_5

Berichten: 2646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:05

We hebben het allemaal het beste voor met iedereens paardjes. Als ik dat mag zeggen voor de rest :P
Het is niet mijn bedoeling om commentaar op je te leveren. Ik zeg alleen hoe ik er over denk, en als jij er anders over denkt is dat prima. Ik vind het alleen lastig om met dingen als 'leuk' en 'geweldig' te reageren terwijl ik er eigenlijk Een andere visie over heb. En ik vind het ook zo raar om helemaal niet op je te reageren en jouw post dus over te slaan :+ Daarom zeg ik ook dat ik haar echt knap vind hoe ze het doet, en dat meen ik ook. Maar de andere helft van mijn mening heb ik dus ook gezegd :P

Renske_W

Berichten: 13840
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:05

Ik vind een pessoa ook een onding, heb er nog 1 liggen maar gebruik hem eigenlijk nooit.
Idee is idd als het hoofd omhoog gaat, het bontje achter de billen druk gaat geven waardoor het hoofd weer zakt.
Is het hoofd laag, geeft het bontje ook geen druk.
Puzzle longeer ik met de dubbele longe, daar loopt hij heel fijn op.
Terwijl mijn vorige paard juist lekker liep met een longeerhulp en ik hem niet fijn kreeg met de dubbele longe.
Vind het altijd wel leuk om te zien hoeveel verschil daar in kan zitten qua paard.

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:07

Renske nee zeker hou ik de rem erop. Zoals meermaals aangegeven pak ik het banden slepen nu op omdat ze toch voor de kar gaat eerst. Onder het zadel beleren weet ik nog niet eens wanneer ik dat doe. Maar fijn. Dan post ik wel minder/geen updates meer mbt beleren. Alleen de leuke plaatjes .
Verder bedankt. Ik vertrouw haar zeker. En ik val in principe nooit. Ik heb mijn pony ook zonder zadel beleerd en die heeft evht geen rugproblemen gekregen hoor :o
Haha die blubber. Hier hetzelfde probleem. Soms niet eens zin om iets te doen. Gatver

Ik waardeer jullie "kritiek" echt wel. Echt. Maar ik vind het wel jammer... ik heb heus het beste met zilver voor. Ik werk al 5 jaar lang met jonge friese paarden dus weet heus wat ik doe. Ik ben geen "kneus" mbt beleren van een paard. Jammer dat ik er wel zo word bestempeld.
Nogmaals. Ik waardeer het echt wel.

Bij deze plaats ik dan echt alleen nog maar "een paard vrolijk in de wei" foto's...

Verdet bedankt voor de opbouwende kritiek met een leuk bericht erbij. Dat houdt het positief he :)

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

xZiva_

Berichten: 3990
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:17

Ik meld me af in dit topic. Ik merk dat mijn visie van het lekker lang paard zijn hier niet gewaardeerd word. Erg jammer dit

:evaw:
Laatst bijgewerkt door xZiva_ op 21-01-18 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeroen van stal Lingehorst aka. Jack Sparrow

_Reneee

Berichten: 5779
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:20

Oké ik mis hier de uithaal denk ik? :=

Reeltje_5

Berichten: 2646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:22

Die mis ik ook even? :P

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:31

Huh? Ik respecteer ieders eigen manier. Als jii naar je paard wil kijken tot ie 8 is dan houdt niemand en echt niemand je tegen toch?
En ik vind dat iedereen mij ook normaal respecteerd, enkel met wst kritiek. Dat mag natuurlijk. En het is aan mij wat ik ermee doe :D
Sorry dat mijn bericht wellicht "boos" overkwam. Dat was zeker niet zo bedoeld! Alleen het is voor mij op zon trots moment natuurlijk erg teleurstellend om te lezen

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Renske_W

Berichten: 13840
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:39

Ik zie het ook even niet. :+
Iedereen doet het op zijn/haar eigen manier, en als de ene wacht tot ze 4 of 5 zijn, en de andere begint met 3 jaar is helemaal prima.
En commentaar op elkaar geven mag ook zeker, als het ook onderbouwd wordt, en het niet iemand de grond in stampen wordt.
En naar mijn inziens gebeurt dat hier ook niet?

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

fransje23

Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:53

Jeetje, wat een discussie zo.

Naar mijn idee is ,nog geen, drie ook te jong om er op te gaan rijden . Lichaam kan er volwassen uit zien maar van binnen is het nog volop in ontwikkeling. Mijn keuze zou het dus niet zijn maar dat hoeft ook niet, is niet mijn paard :)
Enne, Kabayo kan wel verdomd netjes zitten. Zonder zadel is op zich wel handig want mocht het wat spannend zijn glijd je er zo weer af.

Pessoa vind ik ook ondingen. Nooit aan begonnen, gebruikte bij de arabier (en mijn vorige paard) weleens een goque en een bandage om de achterhand.

Joya is wel aan het wisselen. Voortanden ,midden boven , zijn aan de beurt. Laat van de zomer een tandarts komen, of eerder als ze lastig gaat eten.

Ik ben helemaal trots dat ik de benen van Joya af kan spuiten. Ze blijft netjes stilstaan aan een hangend touwtje, en dat na twee keer oefenen :) Kan nu de modder van haar benen spuiten zo de sneller,en schoon, opdrogen op stal.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 22:04

3 of niet. Zonder zadel is gevaarlijk.
En jammer als hij opzij schiet jij extra klemt en hij nog meer schrikt.
En met wat pech je er naast beland.
Dat zijn eerste ervaringen die je moet proberen te voorkomen. Zoveel als mogelijk.

Geldt net zo voor het op stal opstappen. Op beton opstappen of nieuwe dingen leren tussen obstakels. Die ik op bokt ook zo vaak zie.
Dat zijn signalen van toch beginners die dat doen. Of wel erg roekeloze profs.
Paarden zadelmak maken en door rijden is meer dan erop durven te gaan zitten.


Mijn eigen 3 jarige hebben nu een paar keer aan een halstertje aan de longe gelopen. Tijd genoeg.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, Mark0919, sterregoud en 34 bezoekers