Opzoek naar een nieuw zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GerenGer

Berichten: 1008
Geregistreerd: 31-07-08

Opzoek naar een nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 15:32

Omdat we op dit moment echt even niet weten wat voor zadel we zoeken, wilde ik graag
hier vragen of er nog ideeën zijn.
Voor mijn paard ben ik opzoek naar een nieuw zadel. Voorheen reed ik hem altijd met een
KN symphonie 17 inch, maar het zadel is helaas te breed aan de voorkant en de ruimte bij
het tussenwervelkanaal is te smal. We zijn al bij verschillende zadelpassers geweest en
het is ook mogelijk dat we een nieuw zadel aanschaffen, maar deze zal uiteindelijk toch
weer aangepast moeten worden.. Het punt is eigenlijk dat de rug van mijn paard nog heel
onbespierd is, we zullen waarschijnlijk dus ook met een onderlegger moeten blijven rijden.
De volgende zadels die we hebben gepast en een breed tussenkanaal hadden waren Ideal en
MFSC. We zitten ook een beetje te kijken naar Custom en Anatomica, maar het punt is eigenlijk
omdat ik ook de KN zadels gewend ben, dat ik helemaal niet zo weg ben van die diepe dressuur-
zit en gedwongen kniewrongen. Dus ik vroeg me af of hier nog iemand ideeën heeft voor een
zadel die niet zo'n gedwongen zit heeft, maar wel een breed tussenkanaal heeft en ook geschikt
is voor paarden met een wat kortere rug.
Alvast bedankt!

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Opzoek naar een nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 15:39

Ik heb voor mijn haflinger een Bates dressuurzadel, heeft een breed tussenkanaal (was bij mijn vorige zadel ook te smal en deze is heel mooi breed) en het kopijzer is te verwisselen! Dus als je paard breder wordt hoef je niet meteen en ander zadel te kopen. Geen gedwongen zit. Kniewrongen kan je zelf kiezen of je die gedwongen wilt hebben of totaal niet

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Opzoek naar een nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 15:42

Ik ben niet zo thuis in dressuur zadels als spring miep maar moest bij je verhaal aan kent en masters denken ook verwisselbaar kop ijzer en ruim kussen kanaal

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Opzoek naar een nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 15:51

Je kan ook denken aan een WOW zadel op vele fronten aanpasbaar aan je paard. Zeker nu je paard nog moet groeien met spieren

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Opzoek naar een nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 16:02

Anatomica en Custom zou ik niet aan beginnen als je KN gewend bent. Ik heb nu een KN Tango (meer wrong dat de symphonie) en daarvoor had ik een Anatomica Octant, maar kon daar echt niet in zitten.
Ik zou kijken naar Harry dabs, Prestige of Erreplus, die hebben veel verschillende types en zijn gemakkelijk aan te passen.

elliehorses

Berichten: 45
Geregistreerd: 23-10-13

Re: Opzoek naar een nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 16:31

Ik heb zelf een pony die erg moeilijk is met zadels. Anatomica paste haar wel omdat ze bij dit model zo goed als alles passend kunnen maken aan je paard. Je kunt geloof ik zelf keuze maken voor wel of geen kniewrongen. Maar zeer goede ervaring met anatomica!

Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 16:50

rumay schreef:
Je kan ook denken aan een WOW zadel op vele fronten aanpasbaar aan je paard. Zeker nu je paard nog moet groeien met spieren



+1

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:03

Al eens aan een stübben gedacht? Mijn paard heeft ook graag veel ruimte aan de wervels en heb zowel een spring- als dressuurzadel van stübben. Stübben is wat betreft wrongen en diepe zit nog vrij ouderwets en gaat over het algemeen niet echt mee in die trend van blokken op de kniewrong en een zit die voelt alsof je voor het eerst op het potje gaat. Ze hebben wel een aantal modellen die dat hebben (zoals genesis) maar de meeste zijn nog vrij ongedwongen qua zit. Ik heb wel eens een maestoso geprobeerd en die is heel ongedwongen, maar uiteindelijk ben ik toch voor de Virginia gegaan met iets meer comfortabele zit (niet zo hard als de maestoso) en zachte wrong. Voor mij is dat ideaal, aangezien ik ook niet hou van een gedwongen zit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:17

Wij hadden met ons oude KN zadel hetzelfde probleem en zijn bij Kentaur uitgekomen. Niet zo'n gedwongen zit als bij de meeste zadels. En een fijne prijs zeker als je op termijn misschien weer wat anders moet.

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Opzoek naar een nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:20

Misschien is een Prolite pad iets voor je? Die kun je aanpassen naarmate de bespiering van je paard meer wordt.

MiniMaxi

Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:25

rumay schreef:
Je kan ook denken aan een WOW zadel op vele fronten aanpasbaar aan je paard. Zeker nu je paard nog moet groeien met spieren


Hier ook een +1

Zadel is zowel aanpasbaar aan je paard als aan jou. Qua wrong diepte van de zit alles is mogelijk. Er zijn ook fitters die ze tweedehands verkopen. Scheelt aanzienlijk in de prijs.

martinev

Berichten: 2584
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Opzoek naar een nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:34

Vivary! Echt fantastische zadels en ook nog eens heel makkelijk aan te passen bij veranderende paarden. Tussenkanaal is heel breed en door de zadelwing en de deltakussens geeft het het paard perfecte vrijheid. Mijn paard is echt veel losser gaan lopen met het vivary dressuurzadel en mijn driejarige die ik nu inrijd met mijn vivary springzadel loopt er ook heel fijn onder!

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Opzoek naar een nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:47

Kijk eens naar een vivary zadel. Worden op maat gemaakt en heel goed aanpasbaar in de jaren erna.

GerenGer

Berichten: 1008
Geregistreerd: 31-07-08

Re: Opzoek naar een nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 22:01

Heel erg bedankt voor jullie tips en ideeën!!
FleurSandro: ik zal zeker eens kijken naar Bates zadels, misschien is dat wel wat, nog niet eerder van gehoord!
friesam: Kent and Masters hebben we ook bij hem geprobeerd, maar deze lag helaas niet zo goed op mijn paard.
rumay: Die ben ik ook tegengekomen, maar die zadels zijn wel aardig prijzig en ik vind ze nou ook niet heel mooi om te zien.
Amiigo: Bedankt voor je ideeën. Custom heb ik nog naar gekeken, maar het me inderdaad dat die een te gedwongen zit allemaal hebben!
elliehorses: Misschien dat we Anatomica ook gaan proberen, maar ik denk toch dat die ook wat een te gedwongen zit heeft.
Heleennn: Volgensmij heeft Stübben niet zo'n zeer breed tussenkanaal.. dus dan valt die eigenlijk al af.
SusanH: Zal eens kijken of dat misschien wat is! Bedankt!
UMayDream: Dat lijkt me inderdaad wel iets! We zijn ook bij een zadelpasser geweest en die raadde ons dat ook aan, dus zo'n onderlegger gaan we sowieso doen en dan waarschijnlijk inderdaad een Prolite pad!
martinev: Nog nooit van gehoord, zal er eens naar kijken, bedankt!

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Opzoek naar een nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 22:01

De virginia zeker wel, dat staat zelfs specifiek bij de product omschrijving.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Opzoek naar een nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 10:47

Wil je een zadel wat voor jouw paard geschikt is en goed ligt, voor jou goed zit en aanpasbaar is, dan is uiterlijk eigenlijk ondergeschikt vond ik.
Gelukkig is er ruime keus.