Boete voor amazone die paard bos in zag rennen geschrapt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Boete voor amazone die paard bos in zag rennen geschrapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 18:24

Bokt.nl / De Gelderlander
Overige
Ingezonden door bokker Speechless

Afbeelding
Facebookpagina De Gelderlander


WIJCHEN/ LEUR - Je rijdt rustig met je paard langs het bos. En plots heb je te maken met een hevig geschrokken viervoeter die op de vlucht slaat; en dan ook nog met een bewapende boa (buitengewoon ambtenaar). Wat je uiteindelijk 90 euro boete oplevert: het paard holde naar een plek waar die niet mag komen.

Lees het hele artikel hier.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8294
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Boete voor amazone die paard bos in zag rennen geschrapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 18:30

Gekke titel, de amazone zag het paard toch niet rennen? Ze reed er op.. ik dacht nu dat ze een ander paard zagen rennen en daar een boete voor kregen.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Boete voor amazone die paard bos in zag rennen geschrapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 18:33

Is het een ruiter die rustig aan het rijden was en een geschrokken paard het (verboden) bos in zag rennen en daar achter aan ging? Of schrok haar paard en rende het (verboden) bos in?

Nouja, in beide situaties misschien weinig aan te doen, maar wel heel onduidelijk topic/titel.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Boete voor amazone die paard bos in zag rennen geschrapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 18:36

Ik snap niks van dit artikel :') zal maar even googlen

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 18:38

Rare tekst, maar die komt uit het oorspronkelijke artikel zag ik.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: Boete voor amazone die paard bos in zag rennen geschrapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 18:46

Haha een beetje raar geschreven.
Maar wat ik heb gelezen/gezien is dat de vrouw samen met een 17 jarige andere ruiter aan het rijden waren naast een plek waar net bomen om werden gezaagd. De paarden schokken hiervan en zijn het bos in gerend. En dan komt de boa heel boos en dreigend op en aflopen omdat ze zich in verboden bos bevinden. Ze krijgen niet eens tijd om het uit te leggen.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Boete voor amazone die paard bos in zag rennen geschrapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:10

Hahaha. Vacatures open?

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:18

Tsjonge...wat een opgeblazen eikel... beetje communicatie is toch niet zo moeilijk... 8)7 volgens mij heb je dan wat gemist in de opleiding...

Citaat:
Maar toevallig kwam daar ook de boa annex boswachter aanfietsen en die zag beide dames op hun paarden op een plek waar dat strikt verboden is. En die toezichthouder had - zo zei een vertegenwoordiger van de Wijchense in de rechtszaal - bepaald geen zin in een uitlegpraatje. ,,Beide paardrijdsters hadden de schrik nog in de benen van de vluchtactie van de paarden, zien vervolgens een Boa mét pistool half uit z'n holster hangend en wapenstok ernaast naar hun toekomen. Hij zei alleen maar 'ik ga jullie verhoren en je hebt recht om een advocaat te spreken'. Toen sloegen die meiden ook dicht.’’ Want van het afleggen van een verklaring kwam in het bos vervolgens helemaal niks terecht.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Boete voor amazone die paard bos in zag rennen geschrapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:22

Teveel Amerikaanse politieseries gekeken kennelijk. 'Je hebt het recht om een advocaat te spreken.'... Het gaat hier om een overtreding, niet om een misdrijf. Tjongejonge.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:26

Ibbel schreef:
Teveel Amerikaanse politieseries gekeken kennelijk. 'Je hebt het recht om een advocaat te spreken.'... Het gaat hier om een overtreding, niet om een misdrijf. Tjongejonge.


Dat zal het wel zijn ja :+

Christiene
Berichten: 7718
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:27

Ben benieuwd hoe dat precies is gegaan.

Je hebt wel meer over ijverige bia's

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 20:23

Ibbel schreef:
Teveel Amerikaanse politieseries gekeken kennelijk. 'Je hebt het recht om een advocaat te spreken.'... Het gaat hier om een overtreding, niet om een misdrijf. Tjongejonge.

Ibbel, dat moet afhankelijk van welke bekeuring hij gaf wel degelijk verteld worden. Sterker nog, anders kunnen ze de bon niet eens opmaken.
Ik denk dat deze voor verboden terrein is, en dan moet dat ja.

Ik kan mij het van beide kanten altijd wel voorstellen. Als je paard op hol is en je hem eindelijk stil hebt en dan sta je met knikkende knieen en dan komt er ook nog een boze boswachter/boa.
De boa heeft waarschijnlijk alle smoesjes al een keer gehoord en is te hard van stapel gelopen in deze situatie.
Gelukkig is het opgelost.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 02:59

Ibbel schreef:
Teveel Amerikaanse politieseries gekeken kennelijk. 'Je hebt het recht om een advocaat te spreken.'... Het gaat hier om een overtreding, niet om een misdrijf. Tjongejonge.


Men heeft verzonnen dat dat wettelijk verplicht is om iemand die staande of aangehouden is er op te wijzen dat de verdachte recht heeft op rechtsbijstand. Heeft dus niks te maken met teveel politieseries maar met een wettelijke verplichting.

Anoniem

Re: Boete voor amazone die paard bos in zag rennen geschrapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 03:22

Ik snap niet helemaal dat deze amazones bezwaar hebben gemaakt en gelijk hebben gekregen?
Volgens mij is het zo dat je gewoon te paard niet op bepaalde stukken bos mag komen. Dus als je er bent - of dat nou per ongeluk was of expres - dat is dan toch niet belangrijk?
Gewoon pech dat je paard op hol slaat en nog meer pech dat hij de verkeerde kant op rent, maar de boete lijkt mij feitelijk gezien gewoon terecht.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Boete voor amazone die paard bos in zag rennen geschrapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 10:56

Een boa met een pistool?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 10:57

_Dracarys schreef:
Een boa met een pistool?

Ja sommige boswachters mogen dat.


xyzutu2
Het is natuurlijk wel een soort van ongeluk.
Zo stonden wij een keer met een kapotte auto (remmen vast geslagen na een noodstop) recht onder een niet stoppen bord.
Enkele keren de politie langs geweest en gevraagd wat we daar deden, maar bij uitleg echt geen bekeuring gehad.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33790
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 10:59

Jachtgeweer gok ik? Rare lui hoor, laat die meiden in ieder geval uitleg geven. Wat een hork. :+

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Boete voor amazone die paard bos in zag rennen geschrapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 11:00


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 11:08

xyzutu2, als het inderdaad zo is zoals jij schetst (en wat ik ook denk) dan zijn de paarden geschrokken, waardoor de ruiters in het verboden gebied kwamen.

Wat ik denk:

Bij een strafbaar feit moet er worden voldaan aan vier voorwaarden:
1 menselijke gedraging (of: gewilde spierbeweging)
2 valt binnen de delictsomschrijving
3 wederrechtelijk (dus het mag volgens de wet niet)
4 Aan schuld te wijten (Het is verwijtbaar, had de verdachte een andere keus kunnen maken?)

Nu weet ik niet hoe het paardrijden in de wet is ingebouwd, maar ik kan me voorstellen dat er of om punt 1, of om punt 3 of 4 (strafuitsluitingsgronden) besloten is dat de ruiters niet hoefden te betalen.

Als ik verkeerd zit, mogen bokkers die meer verstand van (straf)recht hebben, mij altijd verbeteren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 11:08

Boswachter of niet, als z'n wapen inderdaad half uit z'n holster hing zoals het in het oorspronkelijke nieuwsbericht staat, mag hij 't wat mij betreft inleveren. Zo'n ding krijg je om je te beveiligen tegen stropers. Enige basiskennis over zo'n ding is dan wel wenselijk; in ieder geval hoe je hem normaal op moet bergen in je holster...

Wel fijn dat de dames de boete kwijtgescholden hebben gekregen.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 11:13

Waarom waren ze er met z´n tweetjes? Als het ander paard wordt ingehouden is de kans veel groter dat het op hol geslagen paard snel stopt en/of terugkeert.
En je wordt wettelijk geacht je paard onder controle te hebben, dus een op hol geslagen paard is niet echt een goede smoes om te proberen ergens onderuit te komen.
Het is byzonder dat dat gelukt is. Sympatieke rechter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 11:14

Lusitana schreef:
Waarom waren ze er met z´n tweetjes? Als het ander paard wordt ingehouden is de kans veel groter dat het op hol geslagen paard snel stopt en/of terugkeert.
En je wordt wettelijk geacht je paard onder controle te hebben dus een op hol geslagen paard is niet echt een goede smoes om te proberen ergens onderuit te komen.
Het is byzonder dat dat gelukt is. Sympatieke rechter.

Wel hè? Dat dacht ik al :)

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 11:15

Boa's sporen niet! Die lopen hier ook met scheermesjes onder de armen met een veelste grote mond.
Jammer dat de amazones niet de kans kregen om uitleg te geven.

Ik weet niet waar ze boa's vandaan vissen maar echt hoor hier hebben ze het ook te hoog in bol en zeer A sociaal.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 11:18

Anoniem schreef:
Boswachter of niet, als z'n wapen inderdaad half uit z'n holster hing zoals het in het oorspronkelijke nieuwsbericht staat, mag hij 't wat mij betreft inleveren. Zo'n ding krijg je om je te beveiligen tegen stropers. Enige basiskennis over zo'n ding is dan wel wenselijk; in ieder geval hoe je hem normaal op moet bergen in je holster...

Wel fijn dat de dames de boete kwijtgescholden hebben gekregen.

Dat is het verhaal van de dames, hoe serieus moet je dat opvatten? Er half uithangen lijkt me op zich schier onmogelijk, dan valt het, dus het lijkt me meer dat het half zichtbaar was, vrij normaal in de meeste pistool holsters.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 11:40

funnyhorses schreef:
Boa's sporen niet! Die lopen hier ook met scheermesjes onder de armen met een veelste grote mond.
Jammer dat de amazones niet de kans kregen om uitleg te geven.

Ik weet niet waar ze boa's vandaan vissen maar echt hoor hier hebben ze het ook te hoog in bol en zeer A sociaal.

Je kunt het natuurlijk van de andere kant bekijken, hè. Bossen en landgoederen hebben eigenaren. Die willen dat het bewaakt wordt.
Vroeger had men niet te maken met hele groepen agressieve drinkende en drugsgebruikende jongeren die te beroerd zijn om naar school te gaan of te werken en vernielen en mishandelen als loltrappen zien, bv.
Het heeft weinig zin om daar verlegen mietjes tegen in te zetten, lijkt mij.
Als de overtreders respectlozer worden, moeten de boswachters harder worden.

Een scheermesje onder je arm lijkt me pijnlijk, trouwens.... :+
Zal dan wel een inklapbaar echt scheermes zijn.