Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:25

Vlees en melk zelfs, volle naam is nigeriaanse dwerggeit en in een warm land zonder makkelijke toegang tot koeling of zout is conserveren (zoals wij hier zo makkelijk doen) lastig en bewaren van een zeer bedervelijk iets als vlees ook. Melk komt wel op tijd op en kleinere dieren passen in een kleinere kraal om 's nachts veilig te zijn voor roofdieren.

Er zijn trouwens wel degelijk mensen die tegenwoordig doelbewust dwerggeiten kiezen om te melken van wege de maat. Zijn die eigenwijs, dan til je ze op en krijg je ze ook waar ze zijn moeten. Dat lukt niet met een maatje melkgeit.
Qua zelfvoorzienendheid is kleiner vee en enkel slachten als nodig ook een overweging waard. Minder kosten (waar ergens geld voor vandaan moet komen) aan conservering, levend vlees blijft ook zonder vriezer, etc. wel goed. Het risico op ziektes, ongelukken, diefstal en roofdieren heb je altijd.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:42

Zou het taboe dan te groot zijn?
Want geitenvlees word al niet veel gegeten, laat staan van 'schattige' geitjes.

Ik zit op Facebook in een dwerggeiten groep en daar is het verboden om het over slachten te hebben.

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:51

Ik denk eerder dat voor degene die in Nederland geiten voor het vlees houden, dit ras te klein is, en voor degene die ze voor de hobby houden, het te pijnlijk is. Zelf slachten is bij geiten toch lastig (en illegaal). Dan moet je met een bijltje de kop eraf hakken voor de meest diervriendelijke variant, of een stevig geprijsde slachtpin kopen, want de gewone maat voor kippen/konijnen/cavia's voldoet hier niet. En doordat het wettelijk gezien niet mag, er mag niets groters dan konijnen thuis geslacht worden, wordt het helemaal lastig. Door een slachterij laten slachten is voor zo weinig kg's al snel te kostbaar.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:03

Taboe voor de eigenaren en teveel slachtkosten om in een slachthuis (commercieel in elk geval) rendabel te zijn. Maar daarnaast staat geit voor nederlanders ook niet (meer) op het menu, in een supermarkt ligt het niet bv.

Die fb dweggeitengroep zal de dieren houden als buiten-huisdier en dan is slacht inderdaad een verboden onderwerp. Huisdieren hebben status als familie en die eet je niet.

Van wat ik mij herinner mag je trouwens schaap en geit onder bepaalde omstandigheden (diploma/vergunning en geschikte ruimte?) legaal zelf thuis slachten. Voor een maatje dwerggeit is dat zeker te overwegen, die past nog wel in een vriezer/koeling thuis voor het besterven en de hoeveelheid vlees is binnen een redelijke periode te verwerken op huiskeuken schaal.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:14

Je hebt gelijk, verkeerd onthouden.

http://maxius.nl/besluit-houders-van-dieren/hoofdstuk5
Citaat:
Artikel 5.3. Slachten voor particulier huishoudelijk verbruik
1. Het is verboden buiten het slachthuis rundvee, eenhoevigen of loopvogels te slachten of te doden voor particulier huishoudelijk verbruik.
2. Varkens, geiten en schapen worden buiten het slachthuis uitsluitend gedood na voorafgaande bedwelming met een penschiettoestel.


Dat gekoppeld aan het feit dat de rendac niet doorgeeft dat een dier afgevoerd wordt qua oormerk
https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... eer-melden
Citaat:
Er zijn verschillenden soorten meldingen die u doorgeeft in het Identificatie- en registratiesysteem (I&R).
...
doodmelding als een dier dood is gegaan of wordt vermist
...
Geslachte schapen en geiten
Gaat een schaap of geit naar de slachterij dan doet u zelf een afvoermelding en het slachthuis een slachtmelding in I&R.

Afvoer naar Rendac
Meldt u een schaap of geit dood in I&R? Vergeet dan niet ook Rendac te bellen, zodat zij het dode dier ophalen. Rendac geeft de doodmelding niet door aan I&R.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 00:21

Oh, ik dacht altijd dat je in Nederland helemaal niets zelf mocht slachten. Weer wat geleerd. En zeker interessant, wie weet begin ik dan ooit ook aan het fokken met geiten of schapen.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 01:29

Ik heb hier op bokt eens voorgesteld dat iemand een gevonden (nota bene plof) kip in de soep zou kunnen verwerken, niet zo serieus. Leverde me een mod waarschuwing op... _O-

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 08:38

Gelukkig valt dat in dit topic mee :+

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 08:45

Dat is De reden waarom ik mijn geiten alleen met UBN verkoop en pluimvee niet aan mensen die geen fatsoenlijk NL spreken.
Klinkt banketstaaf, maar ik zit er niet op te wachten dat ze ergens op een flatje in de badkuip eindigen..

Vorig jaar wel 2 hanen verkocht aan een Turkse man. Die vertelde eerlijk dat ze eerst in de moestuin kwamen lopen en hij ze daarna op zou eten, helemaal prima.
Maar heb ook een vent gehad die 6 jonge ganzen in de kofferbak van zijn polo wilde gaan proppen. Hij kwam eerst veel te laat, was de dieren aan het wegen en had ook nog het lef had om te zeggen dat hij de ouders wilde hebben want die waren groter.
Die vent en zijn hele gezin, zijn met een lege kofferbak naar huis toe gegaan.

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 17:48

Elise_0o schreef:
Dat is De reden waarom ik mijn geiten alleen met UBN verkoop en pluimvee niet aan mensen die geen fatsoenlijk NL spreken.
Klinkt banketstaaf, maar ik zit er niet op te wachten dat ze ergens op een flatje in de badkuip eindigen..


Ik eet inderdaad ook liever zelf op hoor, en het niet netjes kwijtraken van bokken/rammen was een grote reden waarom ik fokken niet overwogen heb. Hanen gaan hier ook niet levend in de verkoop, tenzij iemand specifiek een van de rassen die ik fok zoekt. Maar dan heb je het ook over prijzen die je niet voor een lekker gebakken kipje of een pannetje soep betaalt. :P

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 17:53

Elise, volgens mij woon jij relatief dichtbij mij. Mocht je ze slachten maar niet al het vlees kwijt kunnen, mogelijk dat ik interesse heb (als je daarvoor open staat).

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 19:16

Century schreef:
Elise, volgens mij woon jij relatief dichtbij mij. Mocht je ze slachten maar niet al het vlees kwijt kunnen, mogelijk dat ik interesse heb (als je daarvoor open staat).


Ik heb geen idee hoeveel kg eraf gaat komen en ik heb al wat geïnteresseerden, maar houden we over dan stuur ik je zeker een pb!

Ik heb van Jonkers een mail terug, hij wil ze voor mij slachten, nu alleen nog even bellen over wanneer en hoe.

Iemand tips over het uitbenen?

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 19:26

Prima! :) Fijn dat je een reactie terug hebt. Geen tips voor je helaas.
Je zei dat je oorspronkelijk van plan was de geiten te verkopen? Dus je had ze niet voor het vlees?

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 19:39

Nee klopt, we hebben ze voor de kids, voor de leuk :P

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 19:41

palousa_boy schreef:
Gelukkig valt dat in dit topic mee :+

Ja, ik vind het ook wel verfrissend dat hier vrolijk over het slachten van cavia's kan worden gepraat ( bedankt Mizora ;) )

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 19:44

Ik heb zelf cavia's als huisdier, moest daar wel even bij slikken, maar heb er verder geen moeite mee. In die zin zijn ze niet anders dan andere dieren die geslacht en opgegeten worden.
Zolang ze een goed leven en dood hebben gehad :)

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 19:54

Kuggur schreef:
Ja, ik vind het ook wel verfrissend dat hier vrolijk over het slachten van cavia's kan worden gepraat ( bedankt Mizora ;) )


Ik dacht eerst dat het bullshit was :')

Ik denk ook dat het goed is dat er op een nuchtere manier over word gepraat en uitgelegd hoe het werkt.

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!


Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 17:10

Vandaag met Jonkers gebeld en woensdag de 31ste voor half 7 moeten we de bokjes brengen.
De kosten zullen tussen de 55 en 70 euro per bokje worden. Slachten en uitbenen.

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:20

Lezen er hier nog steeds mensen mee die vegetarisch eten of vegetarisch zelfvoorzienend (willen) leven?
Ik heb vandaag een facebook groep aangemaakt voor vegetarisch zelfvoorzienend leven:
https://www.facebook.com/groups/170507773567362/
Ik hoop dat het geen probleem is dat ik die hier even deel :D
Hopelijk vind ik nog meer mensen die het leuk vinden om daar mee te kletsen, want ik ben nog het enige lid tot nu toe :+

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:24

Helaas geen facebook 8nnemiek! Mijn doel is als vegan eter 80% van mijn eigen eten te verbouwen. Hopelijk gaat dit lukken :) Helaas zullen de avocado's, kokosnoten en bananen hier wel niet willen groeien :')

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:44

Ik heb in huis een roze dwergbanaan die wel al een keer banaantjes gegeven heeft. Helaas was het ongeveer 90% kneiterharde zaden en de rest eromheen smaakte naar banaan. Maar hij ziet er wel leuk uit hahaha. Is nu weer een nieuw boompje aan het maken dus ben benieuwd of daar ook weer banaantjes aan komen.

Avocado heb ik ook uit een zaad laten groeien, die is ondertussen een jaar of 2 oud denk ik, en dik een meter hoog. Benieuwd of daar ooit avocado's aan komen.

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 12:02


Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 12:21

Whaha dan hangen er bij ons ipv aapjes katten in de bananenboom.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:45

En ook avocado's zou je hier wel tot vrucht moeten kunnen krijgen, mits je ze wanneer het buiten te koud wordt binnen kan zetten. :) Bij boompjes uit zaad zou het in het zevende jaar voor het eerst moeten lukken.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Akshay, Amazonbot, Besje, brennie85, daanbrego, Facebook, GoogleAdsense, jufjuf, Laj1, Lanoca, Lau07, littletash, Vaiqua, Wenta, YandexBot en 185 bezoekers