Stichting voor paarden in nood bereikt akkoord met GAIA

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

Stichting voor paarden in nood bereikt akkoord met GAIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-18 00:16

nieuwsblad
Overige


De VZW “Stichting voor paarden in nood” heeft een akkoord bereikt met dierenrechtenorganisatie GAIA en paardenasiel The Old Horses Lodge over de nieuwe databank “Paard zkt thuis”.

Bij de lancering van de databank, waar zorgbehoevende paarden gratis worden aangeboden, schoten GAIA en The Old Horses Lodge meteen met scherp op het initiatief.

De databank is een initiatief van de VZW “Stichting voor paarden in nood”, die hoort bij PaardenPunt Vlaanderen. De stichting bestaat sinds 20 december vorig jaar en is een plek waar mensen die het onderhoud en de verzorging van hun paard niet meer aankunnen, hun dier gratis kunnen aanbieden.

Het initiatief wil paardenverwaarlozing tegengaan, maar GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch sprak van een “crimineel idee”. Door het gratis karakter zou het de verkeerde mensen aantrekken, en zo paardenverwaarlozing net in de hand werken, klonk het.

Vrijdag klinkt het dat er extra clausules zijn toegevoegd aan de voorwaarden voor de databank. “Begin januari had Frank Gasthuys, de voorzitter van PaardenPunt Vlaanderen, op zijn initiatief een overleg met Michel Vandenbosch van GAIA en Marina Tondelier van The Old Horses Lodge. Zij hebben overeenstemming bereikt”, stelt Britt Verbeeck, communicatieverantwoordelijke bij PaardenPunt.

Concreet werden er vijf nieuwe voorwaarden opgelegd. Zo moet een dierenarts controleren of een paard al dan niet kan bereden worden, en moet dit duidelijk vermeld worden. De ontvanger moet ook bewijzen dat hij de financiële middelen heeft om het paard te onderhouden, en de toestand van het paard zal na enige tijd ook gecontroleerd worden.

De VZW zal zelf de middelen voorzien voor de controleurs. “De stichting rekent op donaties van de mensen. We zullen in de toekomst bekijken of het financieel haalbaar is of niet”, aldus Verbeeck.

Het hele systeem zal zes maanden na de opstart geëvalueerd worden.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 01:24

Wat een ellende... :roll:
Leur toch niet met oude wrakke paarden rond, gewoon in laten slapen/ slachten; voila, paard niet meer " in nood".
Er wordt veel te veel onnodig dierenleed veroorzaakt door dit soort misplaatste nobeldoenerij.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 02:34

Kuggur schreef:
Wat een ellende... :roll:
Leur toch niet met oude wrakke paarden rond, gewoon in laten slapen/ slachten; voila, paard niet meer " in nood".
Er wordt veel te veel onnodig dierenleed veroorzaakt door dit soort misplaatste nobeldoenerij.


ik ben het met je eens. ben niet zo'n fan van gaia, wel pre dieren opvang maar niet op hun manier.



en ja slapeloos

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Stichting voor paarden in nood bereikt akkoord met GAIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 07:56

Eens met kuggur :)
Sjonge jonge wat een gedoe ook weer....

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Stichting voor paarden in nood bereikt akkoord met GAIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 09:05

GAIA is een vreselijke organisatie... Ze roepen maar wat en denken vaak niet na wat ze willen. Heel vervelend fanatiek groepje.

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

Sansevieria
Berichten: 4180
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 09:07

Kuggur schreef:
Wat een ellende... :roll:
Leur toch niet met oude wrakke paarden rond, gewoon in laten slapen/ slachten; voila, paard niet meer " in nood".
Er wordt veel te veel onnodig dierenleed veroorzaakt door dit soort misplaatste nobeldoenerij.

Zie ik ook zo.

Als iemand een "normale aankoopprijs" van een paard al niet kan betalen, hoe moet dat dan met medische kosten die er zeker aan een ouder dier gaan zijn?

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Mazida
Berichten: 1383
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 09:11

Er is niets zieligs aan het inslapen of laten slachten van paarden met blessures of oude paarden, beter dan ze van hot naar her te leuren. Dat is pas zielig...

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 09:24

Kuggur schreef:
Wat een ellende... :roll:
Leur toch niet met oude wrakke paarden rond, gewoon in laten slapen/ slachten; voila, paard niet meer " in nood".
Er wordt veel te veel onnodig dierenleed veroorzaakt door dit soort misplaatste nobeldoenerij.


Helemaal mee eens :j .

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Stichting voor paarden in nood bereikt akkoord met GAIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 10:17

Het zijn niet alleen maar oude of zieke paarden die worden aangeboden he, veel paarden zijn gezond en/of niet oud,maar ze kunnen het niet meer betalen.Als je je baan kwijt raakt of wat dan ook kan je in zo'n situatie komen.En als je dan niet wil dat je paard in de handel of slacht terecht komt is zo'n stichting een uitkomst.
Moet een paard dan maar ingeslapen worden terwijl die nog een geweldig leven kan krijgen?
En Ja, er zijn opvang bij die niet zo nauw kijken.

FB Groep Second Chance.

Anoniem

Re: Stichting voor paarden in nood bereikt akkoord met GAIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 10:21

Wilde net zeggen, volgens mij gaat het niet alleen om oude wrakken die enkel maar pijn hebben en verder niks meer kunnen. Moet je elk paard waar een eigenaar niet meer voor kan/wil zorgen en die geen zin heeft in het verkooptraject dan maar laten inslapen?

Ik heb zelf zo'n "oud wrak" geadopteerd, ook van een opvangcentrum. Denk niet dat het beestje het zo slecht heeft en zo ongelukkig is. Maar ben me wel bewust dat niet iedereen die een paard "gratis" krijgt er zo mee om gaat, waarmee ik mezelf niet op een voetstuk wil plaatsen, maar er zijn gewoon verschillende types mensen en dat moet je kunnen filteren en is niet simpel...

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 10:23

Alane schreef:
Kuggur schreef:
Wat een ellende... :roll:
Leur toch niet met oude wrakke paarden rond, gewoon in laten slapen/ slachten; voila, paard niet meer " in nood".
Er wordt veel te veel onnodig dierenleed veroorzaakt door dit soort misplaatste nobeldoenerij.


ik ben het met je eens. ben niet zo'n fan van gaia, wel pre dieren opvang maar niet op hun manier.


Voordat hier het welbekende deuntje 'GAIA is slecht' weer tig keer wordt herhaald. :o Het initiatief om een databank op te richten waar mensen gratis hun paard kunnen 'dumpen' is van Paardenpunt Vlaanderen en de Stichting paarden in nood.
Het waren GAIA en The Old Horses Lodge die kritiek hadden omdat ze de nadelen zagen van zo een gemakkelijke en gratis dumpplaats.


Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 10:27

Eens met Kugger.

Neem je verantwoordelijkheid en laat je dier waardig gaan. Door afschieten/ inslapen whatever, met een minimaal "rek-traject". Het blijft altijd vreselijk moeilijk, maar de beste beslissing- uit- liefde die je kan maken. Want helaas zal er geen roedel wolven langskomen, die het dilemma voor je oplost...

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 12:53

[***] schreef:
Wilde net zeggen, volgens mij gaat het niet alleen om oude wrakken die enkel maar pijn hebben en verder niks meer kunnen. Moet je elk paard waar een eigenaar niet meer voor kan/wil zorgen en die geen zin heeft in het verkooptraject dan maar laten inslapen?


gohya schreef:
Het zijn niet alleen maar oude of zieke paarden die worden aangeboden he, veel paarden zijn gezond en/of niet oud,maar ze kunnen het niet meer betalen.Als je je baan kwijt raakt of wat dan ook kan je in zo'n situatie komen.En als je dan niet wil dat je paard in de handel of slacht terecht komt is zo'n stichting een uitkomst.
Moet een paard dan maar ingeslapen worden terwijl die nog een geweldig leven kan krijgen?
En Ja, er zijn opvang bij die niet zo nauw kijken.


Maar komt je paard dan zoveel beter terecht als je hem aan een stichting geeft dan wanneer je hem verkoopt? Bij beide heb je denk ik geen garantie, in geval van handelaar krijg je er nog wat voor terug wat best goed kan uitkomen als je echt zo krap zit.

Let wel, oude krakkemikkige paarden moet je zelf je verantwoording voor nemen, mocht ge om financiële redenen van je paard af moeten betwijfel ik of zo'n stichting nou zoveel beter is als een handelaar.

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Stichting voor paarden in nood bereikt akkoord met GAIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 13:00

Gaia is de organisatie die kritiek levert! Niet degene die dit gekke idee heeft gehad. De bedoelingen zijn goed maar wat verschrikkelijk stom. Ik hoorde het op de radio. Nu zijn er mensen die dus denken dat ze een gratis paard kunnen krijgen. Verklaring van DA en controles gaat allemaal niets uitmaken. Stom idee.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 13:07

Gini schreef:
Alane schreef:

ik ben het met je eens. ben niet zo'n fan van gaia, wel pre dieren opvang maar niet op hun manier.


Voordat hier het welbekende deuntje 'GAIA is slecht' weer tig keer wordt herhaald. :o Het initiatief om een databank op te richten waar mensen gratis hun paard kunnen 'dumpen' is van Paardenpunt Vlaanderen en de Stichting paarden in nood.
Het waren GAIA en The Old Horses Lodge die kritiek hadden omdat ze de nadelen zagen van zo een gemakkelijke en gratis dumpplaats.


Weet ik maar ben nog steeds geen fan van Gaia. :P

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 13:23

TinGu schreef:
Maar komt je paard dan zoveel beter terecht als je hem aan een stichting geeft dan wanneer je hem verkoopt? Bij beide heb je denk ik geen garantie, in geval van handelaar krijg je er nog wat voor terug wat best goed kan uitkomen als je echt zo krap zit.


Neen, klopt volledig :j Maar daarom is niet alles wat via een stichting gaat slecht (ook niet goed). Die van mij is via een handelaar op plaats 1 terechtgekomen, daar na jaren verkocht vanwege een "medisch probleem" en niet meer bruikbaar, die persoon kon hem niet houden en deed hem naar de opvang, daar is die geadopteerd en na een paar maanden weer teruggegaan en daarna naar mij. Dus niks is een garantie, maar denk toch niet dat hij op het huidige punt zo ongelukkig is terwijl anderen hem misschien ergens onderweg al een spuitje hadden gegeven...

Thioro

Berichten: 3982
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 13:30

Eens met bovenstaande reacties.
Met oude of kapotte paarden moet je niet meer zeulen en waarom zou je een gezond paard dat nog bereden kan worden aan een stichting doneren ipv verkopen? Zéker als je geldproblemen hebt. De garantie over wat er met het paard gebeurt is hetzelfde.

En ik denk ook dat je er een verkeerd publiek mee trekt.

Hier bvb wordt je doodgegooid met dravers en volbloeden. Op zich gezonde dieren maar simpelweg niet geschikt voor de koersen.
Zo eentje kan je dan 'redden' van de slacht voor ongeveer 500 euro.
De gemiddelde koper die daar op af komt kan net die 500 betalen om een braaf recreatiepaard (wat de meeste uitgekoerste paarden niet zijn zonder enige omscholing) in de achtertuin te parkeren.
Zijn ook dezelfde mensen die een jaar later 'met pijn in het hart' hun geliefde oogappel weer willen herplaatsen omdat het beest hen letterlijk blut vreet of ze er geen land mee kunnen bezeilen.
Beetje karikaturaal en het loopt niet altijd zo maar het gebeurt wel regelmatig zo.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 13:33

[***] schreef:
TinGu schreef:
Maar komt je paard dan zoveel beter terecht als je hem aan een stichting geeft dan wanneer je hem verkoopt? Bij beide heb je denk ik geen garantie, in geval van handelaar krijg je er nog wat voor terug wat best goed kan uitkomen als je echt zo krap zit.


Neen, klopt volledig :j Maar daarom is niet alles wat via een stichting gaat slecht (ook niet goed). Die van mij is via een handelaar op plaats 1 terechtgekomen, daar na jaren verkocht vanwege een "medisch probleem" en niet meer bruikbaar, die persoon kon hem niet houden en deed hem naar de opvang, daar is die geadopteerd en na een paar maanden weer teruggegaan en daarna naar mij. Dus niks is een garantie, maar denk toch niet dat hij op het huidige punt zo ongelukkig is terwijl anderen hem misschien ergens onderweg al een spuitje hadden gegeven...



Oh maar dat ben ik ook volledig met je eens hoor! Jouw paardjes hebben het denk ik heel fijn bij jou, ik denk dat niemand dat aan twijfelt.

Probleem met zo'n stichting vind ik altijd dat er ook mensen komen die daarheen gaan omdat ze daar goedkoop aan een paard kunnen komen, of dat het zo'n stichting uiteindelijk toch ook vooral om het geld te doen blijkt. En daar worden de paarden dan weer de dupe van.

Ook hier op Bokt zijn veel mensen die de verantwoording niet willen nemen voor hun oude dier. Als het bij iemand zoals jij terecht komt heeft het mazzel, alleen vaker komt het alsnog in de handel, waar euthanasie of slacht dan misschien genadiger zou zijn geweest.

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

Anoniem

Re: Stichting voor paarden in nood bereikt akkoord met GAIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 13:48

Heb je zeker gelijk in :j Maar door ze meteen te laten inslapen ontneem je ze ook een kans (heb het dan over dieren die nog relatief gezond zijn hé, niet over alle dieren) en er zullen vast nog wel meer mensen met goede bedoelingen rondlopen, alleen ze vinden is doorgaans een probleem. Maar hoe je dat in regeltjes kan vastleggen, geen idee..

DiscoDipp

Berichten: 2855
Geregistreerd: 29-09-14

Re: Stichting voor paarden in nood bereikt akkoord met GAIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 15:18

Ik vind het sws belachelijk om je oudje naar zo'n stichting te brengen. Beest word dan echt afgedankt, zo vreselijk egoistisch.

Ligt her aan de kosten kan ik me er misschien iets bij voorstellen, maar vind het wcht oneervol.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 15:23

Hier gaan de paarden gratis en onder contract naar de nieuwe eigenaar toe.Het paard blijft onze eigendom en mag dus niet verkocht worden of naar de slager gaan.Als er iets is gaat dat in overleg w.b.t. een nieuwe plek, is er geen nieuwe goed gekeurde plek, komt die bij ons terug.
En ja het kost alleen maar geld, we hebben amper donatie's en verliezen alleen maar geld.Maar WIJ doen het puur voor de paarden, klinkt ongeloofwaardig,maar is wel zo.Wij houden echt van dieren.
Natuurlijk kan er wel eens wat fout gaan,is poosje terug nog gebeurd, dan grijpen we in en komt het alsnog goed.

Wij nemen trouwens geen 'dump' paarden meer aan,alleen die verwaarloosd zijn of om een bepaalde reden.Er waren mensen die stonden te janken als het paard hier werd af gegeven,zouden zeker contact houden en langs komen.Nooit meer iets van gehoord of gezien.Zulke mensen bestaan ook.

FB Groep Second Chance.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Stichting voor paarden in nood bereikt akkoord met GAIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 15:20

Ik vind het heel goed dat er iets is voor paarden die herplaatst moeten worden. Hierbij zullen ook wel dingen misgaan,maar laten de kritikasters dan zelf maar iets anders aanbieden,en wel voor het leven en niet voor de dood.

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 15:23

LukieBradley schreef:
Eens met kuggur :)
Sjonge jonge wat een gedoe ook weer....


Ook eens met Kuggur.
Gewoon paardenvlees beter promoten. Dat selectieve redden van potentieel slachtvee vind ik heel krom.
Er zijn toch ook geen organisaties voor adoptie koeien?

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Stichting voor paarden in nood bereikt akkoord met GAIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 15:40

Zodat paarden gehouden kunnen worden zoals de gemiddelde Belgische/Nederlandse vleeskoe. Jep, veel beter! Paardjes gaan ons dankbaar zijn.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:09

Sizzle schreef:
LukieBradley schreef:
Eens met kuggur :)
Sjonge jonge wat een gedoe ook weer....


Ook eens met Kuggur.
Gewoon paardenvlees beter promoten. Dat selectieve redden van potentieel slachtvee vind ik heel krom.
Er zijn toch ook geen organisaties voor adoptie koeien?

Er is wel een koeienrusthuis in Nederland,en in India zijn er zelfs heel veel. Want aangezien de mens koeienmelk drinkt,wordt een koe als moeder beschouwd.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lalladidoo, Mariska_vD, NadjaNadja, Phonix, Vagabondo en 29 bezoekers