Vakantie zonder auto mét natuur

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
NoorW

Berichten: 899
Geregistreerd: 03-06-10

Vakantie zonder auto mét natuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-18 18:06

Hopelijk kan bokt me helpen, want ik ben een beetje verdwaald in het bos van vakantiemogelijkheden.

Deze zomer wil ik er graag 1,5 a 2 weken op uit met mijn vriend. We hebben geen auto tot onze beschikking en een auto huren wordt vaak duur of is onmogelijk vanwege onze leeftijd/rijervaring. Zonder auto eindig je al gauw met een of meerdere stedentrips, maar ik zou nou juist zo graag ook de natuur in gaan en dan met name mooie berglandschappen willen zien! :o

Dus wat ik zoek:
-ongeveer 2 weken in juli/augustus
-liefst een leuke stad gecombineerd met natuur
-bereikbaar met OV etc
-behoorlijk aan een budget. Het moet in totaal onder de 800 euro blijven.

Oost europa lijkt me ongelofelijk leuk en mooi (hongarije, kroatie, slovenie) maar zonder auto lijkt me dat weer minder... we zaten ook al aan portugal te denken. En dan misschien naar porto of lissabon en de algarve, maar ik weet niet of dat een toegankelijk gebied is zonder auto en of het er niet helemaal stikt van de toeristen dan.

Kom maar op met de ideeen! :D



upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Vakantie zonder auto mét natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 18:13

Oostenrijk? :)

Anoniem

Re: Vakantie zonder auto mét natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 18:25

Schotland! Met bus of trein.

Chely

Berichten: 982
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: born

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 18:33

Oostenrijk! Goedkoopste is om op een Duits station afgezet te worden. Vanuit het dal van Mittersil kun je direct nationaal park de Hohe Tauern bezoek en er is goed OV.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 18:35

Wij zijn in 2015 naar Insbruck geweest, in Oostenrijk. Leuk stadje, midden in de natuur! :)

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 18:49

Een mooie natuurcamping uitzoeken, op een plaats waar je meerdere mooie wandelingen kunt maken en in de buurt van wat vervoer. En er is bijna altijd wel wat (bussen, treinen, en vergeet kabelbanen niet.) Dat kan zeker ook in Oost-Europa: ik heb daar een aantal mooie vakanties gehad. (Vooral de Cesky Raj/Tsjechie en Bovec/Slovenie waren erg mooi.)

Houd rekening met de tijden - dat zijn wel soms vervoersmogelijkheden die maar eens in de twee uur, of misschien wel 2 keer per dag, rijden. Op zich is dat niet erg als je bijvoorbeeld de bus de ene kant op neemt en dan terugloopt, of ergens uitkomt waar je ook een tijdje kunt blijven voor je de bus weer terug neemt. Maar je moet het wel beter uitzoeken dan met de auto.

Reserveer een klein noodbedragje voor een taxi als het echt niet anders kan. En boek je overnachtingen voor de stad wel op tijd (want een boel van onze tijd in Praag ging destijds op aan het zoeken van een slaapplek. Op een camping kun je meestal wel terecht met een klein tentje.)

Je kunt ook fietsen huren om wat verder weg te gaan, en in Slovenie kon toen de fiets mee in de bus (dus met de bus naar de bergtop, zelf terugfietsen :) )
Pensions (zeker in skigebieden) zijn ook een idee, Oostenrijk is erg mooi in de zomer, maar wat duurder.

Lissabon lijkt me vooral warm in juli/augustus.

Goof

Berichten: 28616
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 18:53

Ik denk dat je aardig beperkt bent tot een kampeerrondreis ergens eigenlijk. Veel de natuur in willen zonder vervoer is best lastig. Is een fietsvakantie niets? Tentje mee?

MaTuMi

Berichten: 1475
Geregistreerd: 03-05-10
Woonplaats: Gasselternijveen

Re: Vakantie zonder auto mét natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 18:58

En 'gewoon' Nederland, wat vind je daar van?

No freedom till we're equal, damn right I support it.

Amyyy

Berichten: 3490
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Vakantie zonder auto mét natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 19:12

Sofia! Ben daar deze maand geweest en je hebt de Vitosha mountain naast de stad liggen. Je kunt met een kabel lift omhoog (vanuit 3 verschillende opstappunten) en dan de berg omlaag (of verder omhoog) lopen. Ook heb je de route naar Boyana lake en waterfall, ook op dezelfde berg maar op een ander stuk. De berg is makkelijk te bereiken en taxi's daar kosten echt heel weinig. Als je iets verder gaat heb je nog het Rila gebergte, vooral het stuk seven lakes moet heel mooi zijn (met ov ongeveer 2 uur). Maar daar ben ik niet geweest omdat er nu te veel sneeuw ligt. Je kunt je echt gemakkelijk een paar dagen vermaken in de natuur, en verder is de stad ook voor 1-3 dagen. Er zijn verschillende soorten 'free tours', zeker in de zomer! Ik vind het echt een aanrader als je stad en natuur wil combineren

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Florenc
Berichten: 1436
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 19:37

Ik ben met dat budget tien dagen rondgereist in het Zuiden van Ijsland :-). Dan is het wel goed uitkijken, alles zelf regelen, en low budget keuzes (in een tentje, zelf eten maken), maar in ruil daarvoor heb je een HEERLIJKE reis in een fantastisch land...

Edit: het gaat dan wel om een budget voor 1persoon. Als je twee weken weg wil met twee personen, raad ik aan om je tentje ergens in de middle of nowhere te zetten, pasta's meenemen en zelf koken. Tadaaa. Enige kost = vlucht :')

NoorW

Berichten: 899
Geregistreerd: 03-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-18 18:52

Bedankt voor alle reacties! Oostenrijk ga ik even goed bekijken, ik had altijd het idee dat dat te duur zou worden gauw, maar ik ga eens goed zoeken.
Sofia is een goede tip! Vooral combi stad/natuur lijkt me leuk. En misschien inderdaad ook Tsjechië en Slovenië nog niet afschrijven...
IJsland ben ik al eens geweest en was werkelijk prachtig en ik denk lastig te overtreffen, maar is echt te duur en geen OV beschikbaar.
En "gewoon" Nederland heb ik ook overwogen, maar dat kan altijd nog in een weekend oid en mij lijkt het juist zo heerlijk weer eens echt op een reis te gaan.

mvdende

Berichten: 5643
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Vakantie zonder auto mét natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:00

Ik heb afgelopen zomer in Bled in Slovenië gezeten. Is met de trein goed aan te reizen. Om 08:02 vertrekt de ICE naar Basel vanuit Amsterdam. Vanuit Basel de trein naar Zürich. In Zürich stap je op de nachttrein (richting budapest geloof ik) en 's morgens stap je uit in Bled. Het is dan een stukje lopen naar de camping. Reserveren is wel aanbevolen!

gaucho

Berichten: 9494
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:27

Openbaar vervoer in Oostenrijk en bv ook de Italiaanse dolomieten is erg goed en zit vaak inbegrepen in de gastenkaart van de accomodatie. Goedkoop apartementje of kamperen zou je een eind moeten komen.

Beierse wald op de grens van Duitsland / Tsjechie heeft ook zeer goed openbaar vervoer, ook naar wandelstartpunten en dergelijke. Lidl heeft wel vaak goedkope hotels hier.

Life begins at the end of your comfortzone.

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Vakantie zonder auto mét natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:37

Ik denk dan ook gelijk aan Oostenrijk. Niet te duur, mooie natuur en mooie steden.

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: Vakantie zonder auto mét natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:43

Oostenrijk :) prachtig land..

Woon zelf in Wenen en er is hier ook veel natuur in de directe omgeving. Pakt een trein voor een eurootje en je bent meten in het Wienerwald!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 7September, Amparo, claudtje, dollyspikkel, MayoNeighs en 73 bezoekers