Keuzes mbt euthanasie paard - wat is wijsheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Keuzes mbt euthanasie paard - wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 16:15

Hallo bokkers!

Even vooropgesteld - ik sta op dit moment gelukkig (afkloppen) niet voor deze keuze. Helaas weten wij als paardeneigenaren dat je op elk moment van de dag een belletje kunt krijgen en dat je dan snel moet handelen - en kiezen. Dit is mijn situatie.

Ik heb mijn merrie al 15 jaar. Ze heeft een sterke eigen mening en met bijna 1.70m is ze ook fysiek sterk. Over het algemeen koel in dr koppie... Maar ze is als de dood voor prikjes. Vaccinaties, sedatie, bloed prikken... het is allemaal een drama. Dit is begonnen na een moeilijke periode waarin veel dierenartsen en fysio's aan haar aan het trekken waren, en het is eigenlijk alleen maar erger geworden. Vorige week moest ze een prikje en het was weer één groot gevecht. DA bleef gelukkig super rustig en respectvol, maar leuk is anders... Dit is nu bijna 6 jaar zo.

Dan ga je je toch afvragen, vooral omdat de merrie ouder wordt (dit jaar 18)... Hoe moet dit straks als het tijd is voor haar om te gaan? Ik wil haar niet tot het eind laten vechten. Ook als ze gesedeerd wordt blijft ze onwijs vechten tegen de sufheid en moet ze tenminste een dubbele dosis voordat we enig effect merken. Wat zijn andere opties mbt euthanasie waarin we niet in haar laatste momenten in dit leven, waarin ze mij zo veel gegeven heeft, met haar moeten vechten? Zo wil ik haar niet laten gaan.

Ik wordt verdrietig van het feit dat ik dit schrijf en uiteindelijk voor de keuze zal moeten staan, maar beter (veel) te vroeg dan te laat. Hopelijk zijn er passende opties, ik hoor het graag!

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Keuzes mbt euthanasie paard - wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:18

Het schijnt dat schieten heel rustig en snel gaat. Moet ze nog wel vervoerd kunnen worden.
Er zijn bokkers die ervaring hebben, ze zullem zich vast wel melden. :)

Goed dat je erover nadenkt, ook al is het een naar onderwerp.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:18

Volgens mij zijn er mogelijkheden op een paard op eigen erf te laten schieten door een slachter. Paard hoeft dan niet daadwerkelijk ook geslacht te worden...

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Keuzes mbt euthanasie paard - wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:20

Er zou inderdaad een noodslachting kunnen plaatsvinden op eigen erf.
Dan kan ze daarna opgehaald worden door de Rendac o.i.d.

Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:20

Klinkt misschien raar maar ik zou dan overwegen haar naar de slacht te brengen mocht ze nog goed zijn om te vervoeren. Ze is onbekend met de situatie, geen prikjes of andere 'da dingen' in de buurt, krijgt een aai over de bol en is weg. :)

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:36

Goed dat je hier nu al over nadenkt, nu is dit namelijk prima te trainen. Het gaat erom dat je het proces opdeelt in kleine stapjes en je ieder stapje pas afrond als het paard volledig ontspannen is. Dan pas weer naar de volgende stap.
Ik heb gezocht naar een filmpje voor je waarin een dierenarts het paard moest prikken en dat dier was ook niet van plan om dat toe te laten. Door even de tijd te nemen en iedere keer die ontspanning op te zoeken was het na 5 minuten toch gelukt en had het paard een positieve ervaring opgedaan. Ik kan het filmpje jammer genoeg niet meer terug vinden, hij ging op facebook rond, missschien weet een andere bokker wat ik bedoel.

Je kunt ook werken met de friendly game van parelli, zie bijv. https://www.youtube.com/watch?v=acFG0jA7WEc
Dit filmpje gaat over het niet accepteren van de singel, maar het principe is natuurlijk hetzelfde.

Wanneer je e.e.a. zelf geoefend hebt kun je het eens laten oefenen met een ander persoon of misschien is je dierenarts bereid om er wat tijd in te steken?

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Keuzes mbt euthanasie paard - wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:42

Goed onderwerp inderdaad om over na te denken..je weet natuurlijk nooit of je het zelf in de hand hebt. Maar mocht dat wel het geval zijn dan denk ik dat schieten inderdaad voor jouw paard de beste optie zal zijn. Gaat zo snel en voordat ze weten wat er gebeurd is het voorbij.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:46

Ik heb vorige maand idd voor de keuze gestaan bij mijn 19 jarige merrie. Werd gebeld door mijn stalbaas dat het niet goed ging en of ik naar stal wilde komen. Bij aankomst was mijn keuze vrij snel duidelijk. Ondanks dat ze altijd enorm heftig was op naalden en dierenartsen en idd heftig vocht tegen zowel de naald als de verdoving heb ik haar wel in laten slapen. Dat was in dit geval na afweging van de opties de beste. Tot mijn verbazing is het allemaal heel makkelijk verlopen. Ze heeft geen enkele reactie gegeven op het zetten van de naald en bij de verdoving was ze grotendeels al weg. Zo enorm vechten als ze altijd deed, zo liet ze het nu allemaal gebeuren. Ik had vooraf verwacht dat het een enorm gevecht zou worden, maar het is bijzonder vredig gegaan.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Keuzes mbt euthanasie paard - wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:57

Dat zie je wel vaker als ze echt heel erg ziek zijn/ pijn hebben..daarom moeilijk ook om te beslissen van te voren omdat je nooit weet of je het in de hand hebt. Heel veel sterkte nog trouwens WenK.

Anoniem

Re: Keuzes mbt euthanasie paard - wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 17:25

Mijn paardentandarts gebruikt altijd een pasta voor een roesje. Mss is het een optie om jouw paard eerst een pasta toe te dienen en dan de andere middelen? Geen idee of het elkaar tegenwerkt, maar daar kan een DA jou vast meer over vertellen

Rosabel

Berichten: 231
Geregistreerd: 05-12-08
Woonplaats: Wouwse Plantage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 17:47

Het ligt toch wel aan het karakter en jij kent dat het beste.

Ik heb bij mijn meest recente voor het eerst gekozen voor schieten thuis. Het ging razendsnel, maar het beeld en ook het geluid van hard onderuit vallende hoeven vergeet ik nooit meer. Voor je paard is het veel sneller: die is weg voordat hij de grond raakt. Maar voor mezelf heb ik meer moeite met de verwerking gehad, dan met spuiten. Toch denk ik dat als het weer moet gebeuren ik in het belang van het paard wéér voor schieten ga.

Na het schieten heeft de slager ze daarna zelf in zijn keurige, brandschone paardenvrachtwagen gehesen dmv een lier. Dat ging echt heel netjes en rustig. Op de wagen stond trouwens dat het om een "dressuurstal" ging en hij heeft vervolgens de paspoorten en de dieren meegenomen om bij hem af te laten voeren door de Rendac.

Mijn andere paardjes zijn -op 1 na-allemaal dmv een spuit thuis ingeslapen. Deze waren ruim boven de 20 jaar en hoewel ik van sommigen dacht dat ze zouden gaan vechten, is dit gelukkig nooit gebeurd. Het "wachten op de dood" na de 1e spuit duurt echter wel langer dan schieten, maar ze vallen gecontroleerder.

Het is wel heel goed van je om er nu alvast over na te denken!

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Keuzes mbt euthanasie paard - wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 17:58

Ik had ook een merrie (19) die van het vechten was. Toen ik haar in liet slapen heb ik ook wel gevraagd om een goede sedatie. Op de een of andere manier verzette ze zich toen nauwelijks. Het inslapen is echt ontzettend rustig en respectvol verlopen.

Ooit kom je voor de keuze te staan (of ze moeteen ineens een harstilstand of iets dergelijks krijgen).

Op het moment dat het echt zo ver is (hopelijk duurt dat nog jaren) dan denk ik dat ze zich er vanzelf ‘bij neerlegt’.

Met schieten heb ik geen ervaring.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Keuzes mbt euthanasie paard - wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 18:19

Als de tijd daar is zal je paard waarschijnlijk wel rustig en kalm blijven. Dat is ook zo met mijn merrie, ze is ook heel moeilijk en onstuimig bij prikjes en andere handelingen. Maar als ze echt ziek was van een koliek kon de DA haar zonder morren opgieten via sonde (neus) en inspuiten met pijnstillers. Ik schrok ervan want had dat niet verwacht, maar het is wel zo. Dus ik vermoed dat wanneer je paard echt op/ziek is en je zal beslissen om haar te laten inslapen, het (hopelijk) allemaal ook geen probleem zal zijn.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 18:21

Mijn pony vind het ook verschrikkelijk, steigeren, van alles.
Zelfs met 39,6 koorts was het nog een enorm gevecht.
En hij had einschuss aan een achterbeen, kon er niet op staan en hij steigert normaal als uitweg, ik was als de dood dat hij zou vallen in de paniek.
Hem sedeer ik als ik de kans heb vooraf voor de tandarts en dierenarts enzo.
Dus stel zijn been ligt open, dan geef ik als ik de dierenarts gebeld heb gelijk verdovingspasta.
Tranquigel gecombineerd met domosedan.
Domosedan breekt hij snel door, maar tranquigel schijnt dat ze wel bang blijven maar het niet kunnen uiten.
Dus ik geef voor vol gewicht domosedan gel, en 2 streepjes tranquigel.
Dan kan de dierenarts zonder teveel gedoe bijspuiten, dat moet nog wel want hij breekt erdoor, maar dan gaat het tenminste rustig.
Ik merk ook dat hij steeds wat rustiger en handelbaarder wordt met de dierenarts.
Het helpt hem heel goed.
Mocht ik hem ooit moeten laten gaan spuit ik hem met pasta vooraf heel erg plat.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 18:26

moonfish13 schreef:
Mocht ik hem ooit moeten laten gaan spuit ik hem met pasta vooraf heel erg plat.

Dat zou ook mijn idee zijn, want als je teveel spuit maakt het op dat moment toch niet meer uit. Alleen zorgen dat je nog tijdig op een plekje raakt waar rendac ze later ook kan ophalen. Tenzij je ze wil verslepen natuurlijk, dat kan ook

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 19:54

Heleennn schreef:
Als de tijd daar is zal je paard waarschijnlijk wel rustig en kalm blijven. Dat is ook zo met mijn merrie, ze is ook heel moeilijk en onstuimig bij prikjes en andere handelingen. Maar als ze echt ziek was van een koliek kon de DA haar zonder morren opgieten via sonde (neus) en inspuiten met pijnstillers. Ik schrok ervan want had dat niet verwacht, maar het is wel zo. Dus ik vermoed dat wanneer je paard echt op/ziek is en je zal beslissen om haar te laten inslapen, het (hopelijk) allemaal ook geen probleem zal zijn.


Inderdaad, hier exact hetzelfde verhaal. Mijn merrie is ook geen grote fan van prikjes en moet dat bij iedere inenting altijd weer even laten merken. Maar toen ze af aan het zien was van de koliek, had ze echt de fut niet meer om nog veel weerstand te bieden.

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:16

Rosabel schreef:
Ik heb bij mijn meest recente voor het eerst gekozen voor schieten thuis. Het ging razendsnel, maar het beeld en ook het geluid van hard onderuit vallende hoeven vergeet ik nooit meer. Voor je paard is het veel sneller: die is weg voordat hij de grond raakt. Maar voor mezelf heb ik meer moeite met de verwerking gehad, dan met spuiten. Toch denk ik dat als het weer moet gebeuren ik in het belang van het paard wéér voor schieten ga.

Na het schieten heeft de slager ze daarna zelf in zijn keurige, brandschone paardenvrachtwagen gehesen dmv een lier. Dat ging echt heel netjes en rustig. Op de wagen stond trouwens dat het om een "dressuurstal" ging en hij heeft vervolgens de paspoorten en de dieren meegenomen om bij hem af te laten voeren door de Rendac.


Klinkt als een heftige gebeurtenis, sterkte met de verwerking daarvan. Heftig om te lezen. :(:)

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:18

Ik had ook een vechter en heb ook `s nachts met de DA overleg gehad over eventueel schieten en dan de fatale injectie. Echter tegen de tijd dat het moment daar was had mijn dame het zelf ook opgegeven. Ze lag in het weiland en kon simpelweg niet meer opstaan. Ik heb in overleg met de DA gekozen voor het reguliere traject en ze is in alle rust met haar hoofd op mijn schoot gegaan.

De meeste dierenartspraktijken hebben een of meerdere DA`s die wel mogen schieten. Echter gaf mijn DA aan dat hij niet wenste te verbloeden, dit vond ik helemaal niet erg want ook ik zat daar absoluut nit op te wachten.
Het verslepen vond ik naar om te zien hoewel ( dikke pluim voor mijn buurman) dit heel netjes is gedaan door haar op een pallet te rollen en daarna met de vorkheftruck meegenomen naar hun bedrijf.
Rendac heb ik hierdoor gelukkig niet hoeven te zien.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Keuzes mbt euthanasie paard - wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:27

Dankjewel Elisa2.

Mijn merrie was idd in de stal gaan liggen en kon niet meer overeind komen. Alles is heel netjes gedaan en gegaan.

Bijzonder om te lezen dat het zo veel vaker zo is dat een "vechter" op het moment van beslissen zo meewerkt.

Heftig Rosabel, klinkt idd als iets wat je flink bij blijft.

Olympia

Berichten: 55601
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Keuzes mbt euthanasie paard - wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:33

Mijn merrie heb ik afgelopen maandag in moeten laten slapen. Dit ging allemaal heel rustig en fijn. Ze kreeg eerst een sedatie en daarna de narcose spuit.

Mijn paard was ook een vechter. Een enorme vechter. Ze verging van de pijn en voor haar dood heeft ze nog flink uitgeleefd met haar vriendin. Ik had ook wel verwacht dat ze kon gaan vechten. Maar dat heeft ze helemaal niet gedaan.

Ook hulde aan de dierenarts. Die kwamen met zijn 2en en alles ging heel rustig en vredig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:35

Mijn pony was precies wat jij beschrijft. Stond direct op de achterbenen zodra ze de dierenarts ook maar zag. Zodra er naalden tevoorschijn kwamen was het een groot drama.
Je laat je paard niet inslapen als ze nog fit is. Dat moet je weten. Als ze 'op' is, merk je dat. Zo had ik dat ook bij de mijne. Het inslapen ging erg rustig. Ook zij vocht altijd tegen narcose enzo, nu deed ze dat niet. Omdat ze haar leven had voltooid. Ze was klaar om ons te verlaten. Het ging erg snel en vredig.
Wat ik dus wil zeggen is, dat je gaat merken als je paard er klaar voor is om te gaan. En dan gaat het inslapen een stuk vrediger.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Keuzes mbt euthanasie paard - wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 21:08

Wauw, wat een geweldig behulpzame reacties en wat zijn jullie ontzettend open over deze moeilijke momenten met jullie vriendjes. Dank daarvoor!

Het doet me heel veel goeds om te lezen dat anderen in dezelfde situatie hebben gezeten, met een vechtertje - en dat dat uiteindelijk toch goed is gegaan. Het idee van een middeltje geven via de mond voor de fatale injectie vind ik een goed idee. Haalt toch de scherpe randjes er vanaf.

Ik weet natuurlijk niet hoe ze zal zijn als het tijd is. Stel ze breekt morgen haar been in de paddock, dan is ze niet "op" en klaar om te gaan. Dan zal madame nog echt wel praatjes hebben. Maar als ze 28 is en inderdaad echt "klaar" is, dan kan ik me eerder voorstellen dat ze het makkelijker laat gebeuren. Blijft moeilijk.

Onwijs veel sterkte gewenst aan degenen die hun vriendjes onlangs hebben moeten laten gaan. Dit beestje is mijn alles en hoewel ik denk dat ik absoluut getraumatiseerd zal zijn als ik haar geschoten zie worden (en weglopen op het laatste moment gaat absoluut niet gebeuren, dus dat is geen optie. Ik blijf bij haar), wil ik toch het beste voor háár en niet voor mij. Lastige keuze. Hopelijk heb ik nog heel erg lang om erover na te denken! Ik hoor heel graag jullie ervaringen met alles, en jullie redenen waarom jullie die optie gekozen hebben. Nogmaals dank!

Rosabel

Berichten: 231
Geregistreerd: 05-12-08
Woonplaats: Wouwse Plantage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:10

Citaat:
Klinkt als een heftige gebeurtenis, sterkte met de verwerking daarvan. Heftig om te lezen. :(:)


Dank je wel. Ik vind voor mijzelf een spuit fijner. Niet dat ik de spuit krijg he :D maar het is voor je gemoedsrust veel fijner en rustiger.

En wat ik ook een voordeel boven schieten vind, is dat je bij de spuit zelf de inslaapplaats kunt uitzoeken. Met schieten kon dat niet: dan heb je gelimiteerde opties, want je paard moet op het moment suprême letterlijk doodstil staan. En dan valt een weiland al af. Bovendien vond ik het schieten als nadeel ook hebben dat je daarna flink met water aan de gang kunt, want bloedvrij is het zeker niet....net als het halster wat je terugkrijgt. Dus ja...voor het paard misschien beter en sneller, maar voor jezelf...nou...nee....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:11

Ik zou mijn maatjes ook nooit kunnen laten schieten. Doet mij toch pijn. En vreselijk beeld. Bij inslapen gaan ze staan dutten en vallen ze uiteindelijk om. Lijkt mij voor zowel baas als paard fijner. Ik zou er niet bij willen zijn als mn paard word doodgeschoten en ik vind ook niet dat dat netjes is tegenover je paard, maar dat is mijn mening.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 21:18

AmyPony schreef:
Ik zou mijn maatjes ook nooit kunnen laten schieten. Doet mij toch pijn. En vreselijk beeld. Bij inslapen gaan ze staan dutten en vallen ze uiteindelijk om. Lijkt mij voor zowel baas als paard fijner. Ik zou er niet bij willen zijn als mn paard word doodgeschoten en ik vind ook niet dat dat netjes is tegenover je paard, maar dat is mijn mening.


Ik denk dat 'netjes' relatief is. Ze merken er minder van dan een injectie, ze zijn direct weg. Het beeld is het enige wat me er echt van weerhoudt, ik denk dat het de verwerking van haar dood extreem moeilijk zal maken. Ik vind het juist 'netjes' om haar tot het laatste moment vast te houden, dan haar een knuffel te geven en weg te gaan op 'het moment'. Het belangrijkste voor mij blijft uiteindelijk het dier en haar ervaring ervan. Bedankt voor je mening!