Wat is normaal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
KDonna
Berichten: 129
Geregistreerd: 25-09-16

Wat is normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-18 20:37

Wij staan sinds 6 weken op een nieuwe stal, bevalt over het algemeen prima. Nu ons paard de hele dag op de wei loopt met andere paarden hebben we al 5x een kapotte deken gehad. Kan natuurlijk gebeuren, maar we krijgen dan geen appje of telefoontje dat het deken kapot is. Als we dan eens een dag (of 2) niet komen gaat hij dus met een kapotte deken de wei op in de regen. Vragen om problemen als de voering eind van de dag zeiknat is.

Wat is normaal met dit soort dingen? Op de vorige stallen werden we altijd gebeld of geappt als er zoiets was, dus dit is eigenlijk een beetje een tegenvaller.


Obelix95

Berichten: 638
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 20:39

Heb je al gevraagd of ze je willen appen of bellen als zoiets gebeurt?
Of anders een reserve deken bij de stal hangen.

happyjoyce

Berichten: 4494
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Re: Wat is normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 20:40

Bij ons op stal werd er wel een berichtje gestuurd, maar moest je wel zelf komen om de deken te wisselen.

Susanne

Berichten: 11591
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Wat is normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 14:57

Ik ben gewend dat dat soort dingen altijd wel even gemeld worden. Of dekens gewisseld worden ligt aan de afspraken die je hebt gemaakt met de staleigenaar.


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23366
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Wat is normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:03

Ik zou dit gewoon even overleggen met de stalhouder

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

annibel

Berichten: 1190
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:05

Wat vervelend! Ik zou naar de staleigenaar gaan en vragen of ze je willen bellen of appen als de deken kapot is. En totdat er een andere deken op ligt paard binnen laten staan ofzo..
Sowieso vind ik 5 keer een deken kapot in 6 weken tijd wel heel vaak, ik zou mijn paard dan met andere paarden op de wei willen!

Als je met één vinger naar je paard wijst, wijzen er nog altijd 3 vingers naar jezelf.

Charaz

Berichten: 24257
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Wat is normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 13:42

Sloopt zijn weidegenoot zijn deken?

Ik neem aan dat de stallen voor je gemest worden als je weleens 2 dagen niet gaat, zou vragen aan de stalhouder of ze erop willen letten en je informeren.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Mareeq

Berichten: 701
Geregistreerd: 30-12-06
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 15:23

Ik ben zelf stalhouder en als een van mijn pensionpaarden een kapotte deken heeft, of iets heel anders, dan meldt ik dat meteen aan de eigenaressen van de paarden. Ik vind dat wel zo normaal. Het kan natuurlijk voorkomen dat je iets niet meteen ziet, maar 5x in 6 weken tijd een kapotte deken..... dan vraag ik me af of het wel goed gaat op de wei?

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:58

Ik ben niet gewend dat dat soort dingen gemeld worden omdat er vanuit wordt gegaan dat je zelf elke dag komt.

Los daarvan vind ik 5x in 6 weken een kapotte denken ook wel erg veel. Hebben ze wel genoeg ruimte?

That which yields is not always weak

Wescha
Berichten: 733
Geregistreerd: 12-12-17

Re: Wat is normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 12:02

Mijn staleigenaar appt altijd zodra er wat is. En dan overleggen we of ik moet komen of als zij het doet. Mijn 2 pony's staan bij elkaar en slopen elkaars deken ook constant

JudithGigi

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Wat is normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 12:07

Mijn staleigenaar appt me al als de deken doorweekt is zodat ik die avond een nieuwe mee kan nemen :)
Ik zou een appje bij een kapotte deken (mits het echt goed te zien is, snap dat hij niet elke keer bij elk paard de hele deken na gaat) wel normaal vinden.

Babootje

Berichten: 26005
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wat is normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 12:11

1 a 2 dagen niet gaan komt bij ons niet voor.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Wat is normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:58

Ik vind dat ook wel een beetje het risico dat je neemt als je dagen niet naar je paard toe gaat. Dan gebeuren er dus dingen waar je zelf geen zicht op hebt. Om dan te verwachten dat de stalhouders alles in de gaten houdt, terwijl je zelf niet de moeite neemt om langs je paard te gaan, vind ik wel ver gaan.

"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:02

Bij ons worden dat soort dingen meteen gemeld, via de telefoon, app, sms of andere manier. :) Tuurlijk gaat men niet elke dag elke deken na, maar als het flinke schade is dan valt dat natuurlijk wel op met binnenhalen.

Wat aan flauwe sneren maken sommigen trouwens, over 1 of 2 dagen niet naar je paard gaan. Dat is bij ons op stal helemaal niet vreemd hoor. Als hij zijn natje en zijn droogje heeft, buiten komt en een warme schone stal heeft dan is het toch prima? Buiten dat, daar gaat de vraag van TS helemaal niet over. :)

JudithGigi

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:04

Anoeska schreef:
Ik vind dat ook wel een beetje het risico dat je neemt als je dagen niet naar je paard toe gaat. Dan gebeuren er dus dingen waar je zelf geen zicht op hebt. Om dan te verwachten dat de stalhouders alles in de gaten houdt, terwijl je zelf niet de moeite neemt om langs je paard te gaan, vind ik wel ver gaan.


Ik ga zelf wel vrijwel elke dag, maar is het niet ook een beetje het punt van een pensionstal dat het niet het einde van de wereld is om eens een dagje niet te gaan?

pien_2010

Berichten: 42795
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:05

Anoeska schreef:
Ik vind dat ook wel een beetje het risico dat je neemt als je dagen niet naar je paard toe gaat. Dan gebeuren er dus dingen waar je zelf geen zicht op hebt.
Hier ben ik het dus totaal niet mee eens. Ook al zijn wij wel altijd alle dagen naar ons paard gegaan toen hij nog in vol pension stond, vind ik dat volpension betekent: "beurs open trekken om een groot bedrag elke maand neer te leggen, waar dan tegenover staat controle en toezicht op het paard en actie ondernemen als er iets niet goed is met het paard door de pensionhouders en volledige zorg als het gaat om uitmesten, buiten/ binnen zetten etc". Dat vol pension staan is voor mensen die het druk hebben en zorg dus uitbesteden, en komen om te rijden. Alles wat die mensen extra doen is meegenomen voor het paard. Zo zie ik dat dus. Of anders gezegd: "het kost wat, maar dan heb je ook wat". Als dat niet zo zou zijn, dan kan iedereen haar paard zeer goedkoop stallen en zelf dus ook de zorg etc. oppakken van het paard. Op die stallen waar ik heb gestaan gebeurde dat ook. De eigenaar werd gebeld als paard koliek had, maar ook gelijk de dierenarts en de pensionhouder bleef bij het paard, of liet iemand die op stal was erbij tot dat eigenaar er was. Als dat niet mogelijk was, dan zorgde de pensionhouder zelf of gaf het aan een ander, die bij het paard bleef totdat alles weer goed was. Zo ook met andere zaken.

Kiekeboefje

Berichten: 1794
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:09

Anoeska schreef:
Ik vind dat ook wel een beetje het risico dat je neemt als je dagen niet naar je paard toe gaat. Dan gebeuren er dus dingen waar je zelf geen zicht op hebt. Om dan te verwachten dat de stalhouders alles in de gaten houdt, terwijl je zelf niet de moeite neemt om langs je paard te gaan, vind ik wel ver gaan.


Ik snap je reactie deels, toch vind ik het wel netjes van de stalhouder even een appje of belletje te doen. Misschien kan TS een afspraak maken met de stalhouder hierover en heeft deze dit probleem helemaal niet in de gaten?

Ik ga ook echt niet elke dag naar mijn pony hoor, ze ziet me al aankomen. Bak is ook bagger op het moment dus veel kan ik zelf niet doen in dit weer. Een paard staat toch ook deels op pension om door een ander verzorgd te worden omdat je er zelf geen ruimte of tijd voor hebt? Of zie ik dit verkeerd?

TS ik denk dat je in dit geval nergens vanuit moet gaan wat normaal is of niet. Ik zou een afspraak maken met de pensionhouder, dan is alles meteen duidelijk.

pien_2010

Berichten: 42795
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 16:27

Kiekeboefje schreef:
Een paard staat toch ook deels op pension om door een ander verzorgd te worden omdat je er zelf geen ruimte of tijd voor hebt? Of zie ik dit verkeerd?
Dat zie jij heel goed. Onze twee paarden staan samen voor € 50,-- per maand aan huis. Dan heb ik het over hooi (€100,-- per jaar want we huren een grote wei waar we dat bedrag per jaar voor betalen en hooien), emmer mineralen/ vitamine per maand € 15,--, muesli handje elke dag per paard dus € 10,-- per maand, en ongeveer € 15,-- investering van afrastering thuis, stroomapparaat, hout stallen. Daa r komen dan nog de kosten van dierenarts, smid etc bij, maar dat geld voor iedereen. Dit is dus vele male goedkoper dan volpension staan op een prachtige stal. MAAR wij doen al het werk zelf en niemand hier in de buurt heeft verstand van paarden, dus ik heb ook 100% de verantwoordelijkheid. Hartstikke leuk maar intensief, leuk want ik werk niet meer.
Dus TS ik vind dat je eventjes met de pensionhouder rond de tafel moet gaan om hierover goede afspraken te maken. Daarnaast vind ik dat je ook vragen mag stellen over de hoge hoeveelheid gesloopte dekens. Vind ik ook niet echt normaal. Kan dit niet anders? Zelf zou ik het normaal vinden om even een sms-je te sturen dat je deken kapot is.

noortje991
Berichten: 7
Geregistreerd: 15-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 20:37

pien_2010 schreef:
Kiekeboefje schreef:
Een paard staat toch ook deels op pension om door een ander verzorgd te worden omdat je er zelf geen ruimte of tijd voor hebt? Of zie ik dit verkeerd?
Dat zie jij heel goed. Onze twee paarden staan samen voor € 50,-- per maand aan huis. Dan heb ik het over hooi (€100,-- per jaar want we huren een grote wei waar we dat bedrag per jaar voor betalen en hooien), emmer mineralen/ vitamine per maand € 15,--, muesli handje elke dag per paard dus € 10,-- per maand, en ongeveer € 15,-- investering van afrastering thuis, stroomapparaat, hout stallen. Daa r komen dan nog de kosten van dierenarts, smid etc bij, maar dat geld voor iedereen. Dit is dus vele male goedkoper dan volpension staan op een prachtige stal. MAAR wij doen al het werk zelf en niemand hier in de buurt heeft verstand van paarden, dus ik heb ook 100% de verantwoordelijkheid. Hartstikke leuk maar intensief, leuk want ik werk niet meer.
Dus TS ik vind dat je eventjes met de pensionhouder rond de tafel moet gaan om hierover goede afspraken te maken. Daarnaast vind ik dat je ook vragen mag stellen over de hoge hoeveelheid gesloopte dekens. Vind ik ook niet echt normaal. Kan dit niet anders? Zelf zou ik het normaal vinden om even een sms-je te sturen dat je deken kapot is.


Ja, daar ben ik het helemaal mee eens. Zou inderdaad eens vragen waarom er zoveel dekens worden gesloopt, gaat het er wel gezellig aan toe in de wei?

Anoniem

Re: Wat is normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 20:57

Aan de andere kant heb je ook 'kapot' en 'kapot'.
Kijk, als zo'n deken eerst een klein haaltje of scheurtje heeft, kan je dat makkelijk over het hoofd zien. Op dag 2 komt er dan een grotere haal in, en dat zie je dan zelf voordat de stalhouder heeft kunnen zien. Dat is geen hele gekke gedachte.

Je kunt je ook afvragen of de stalhouder überhaupt tijd heeft om alle dekens na te lopen. Ik weet niet hoeveel paarden er staan, maar met 10 paarden of 50 paarden is dat ook nogal een verschil.

KDonna
Berichten: 129
Geregistreerd: 25-09-16

Re: Wat is normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-18 12:20

Elke dag gaan is helaas niet altijd haalbaar met een gezin, werk, sociaal leven. Daarom gekozen voor een stal waar ze de hele dag op de wei lopen, gevoerd en gemest worden. Ze hebben genoeg ruimte en ik zie nooit gedoe, ze staan ook alle 4 naast elkaar te eten. Dus wat er gebeurd?

Mijn vraag was wat ik kan/mag verwachten van een pensionhouder. Het is ondertussen opgelost!

Bedankt voor jullie reacties.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 12:31

Als dit soort zaken worden gemeld vind ik dat een stukje “good Will” van de staleigenaar.
Hij hoeft dit niet te doen, heel wat anders is het als je paard bv. Kreupel of ziek is.
Dan heeft hij zeker in het belang vh paard een meldplicht.
Als het idd zovaak voorkomt is er wel meer aan de hand en word het ook een beetje onmogelijk voor een staleigenaar.
Ook al staat je paard op een pensionstal, je bent zelf verantwoordelijk voor het paard.
Staleigenaar zorgt voor voeding/ water en een veilige omgeving.
Andere zaken zijn naar mijn mening voor de eigenaar.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 13:14

Ben ik de enige die het raar vind dat je binnen 6 weken al 5 kapotte dekens hebt.
Is het alleen bij jou paard of zijn er ook andere paarden waarvan de dekens stuk zijn.
Als je paard met een fikse scheur in de deken rondloopt vind ik het wel zaak dat dit even gemeld wordt. Een deken kan drijfnat worden aan de binnenkant waardoor je paard ziek kan worden. Is het een scheurtje dat wel weer hersteld kan worden dan is het ook fijn om te weten voordat het een gat wordt.
Zou het even overleggen met de staleigenaar ofdat hij even een appje wil sturen.

edit oh top dat het is opgelost!

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FCSA en 11 bezoekers