Op zoek naar geschikte hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gertjan1234
Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-17

Op zoek naar geschikte hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 02:24

Goedenavond!

Ik ben al een tijdje op zoek naar een hengst voor bij mijn merrie Brooklynn L. Nou heb ik hier helaas helemaal geen verstand van dus was benieuwd waar jullie mee zouden komen! Ik wil graag in de dressuurpaarden blijven en qua kleur is zwart en bruin prima. Geen bont of wit! Ook is mijn merrie pittig genoeg dus een wat cooler karakter zou tof zijn haha

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Op zoek naar geschikte hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 10:29

Heb je ook een goede standfoto?

Wat wil je nog meer verbeteren dan alleen het karakter? wat zijn de goede en minder goede eigenschappen van je merrie?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Op zoek naar geschikte hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 10:39

Verbazend dat je een dier met deze afstamming al "pittig genoeg" vindt.
Dit is toch binnen de KWPN-fokkerij een behoorlijk brave afstamming :D

Denk niet dat je binnen kwpn een hengst gaat vinden die dit nog braver kan gaan maken.

GJ9

Berichten: 4468
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 10:51

Ze kan toch toevallig pittig uitgevallen zijn..

Maar is idd erg braaf bloed, van de foto dacht ik al dat het een Oscar was.

Je kan ook bij de Geldersen kijken, krijg je gewoon Kwpn papier mee. Rubus B en Saron geven ze echt heel braaf. Casaron denk ik ook, heb er een schaapmakke hengst van, maar weet niet hoe ze als volwassen paarden in het werk zijn.

gertjan1234
Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 12:13

Standfoto zal ik vandaag even maken! @elisa2 en ik denk dat ze dan toevallig pittig is uitgevallen inderdaad maar daar leren we ook van
Mijn ideaalbeeld van een paard is opstappen en wegrijden ook als ze een paar dagen stil heeft gestaan en daar is Brook echt te heer voor. Buitenrit is ook niet aan madame besteed want oe dat is eng. Verder tsja vind ik haar karakter eigenlijk wel prima. Misschien dat ze iets minder koppig en eigenwijs zou kunnen maar ik wil ook geen extreem braaf saai paard. Wat rijtechnisch betrefd is ze een paard dat makkelijk de Z kan halen. Ik denk dat ik het meest dat hete eruit zou willen maar de rest is dus prima :P

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Op zoek naar geschikte hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 12:19

Flemmingh is anders niet per definitie altijd braaf. :+

Maar inderdaad eens bij de Gelderse kijken en als je wat meer dressuur bloed wilt hebben, bijvoorbeeld Floris (een Negro). Guardian fokt ook fijne karakters, maar nog even afwachten hoe die in het werk gaan zijn. Of Vivaldi, maar wellicht dat dat wat te veel wordt voor je.

gertjan1234
Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 12:27

Quir schreef:
Flemmingh is anders niet per definitie altijd braaf. :+

Maar inderdaad eens bij de Gelderse kijken en als je wat meer dressuur bloed wilt hebben, bijvoorbeeld Floris (een Negro). Guardian fokt ook fijne karakters, maar nog even afwachten hoe die in het werk gaan zijn. Of Vivaldi, maar wellicht dat dat wat te veel wordt voor je.


Haha d’r broertje is ook een draak, kan van Unalynns kant komen? Ik zag inderdaad guardian ook voorbij komen. Wat voor mij ook meespeelt is wat het stamboek interessanter zou maken... zo lastig dit!! Dank voor jullie reacties

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 12:32

Zie nu dat haar half broer een Vivaldi is.

Wellicht dat de stap ook een puntje van aandacht is, alhoewel ze bij 1 van de ibop die ze gelopen heeft wel een 8 voor de stap had.

Voor de fokkerij is een Gelderse hengst niet commercieel, voor de sport maakt het echter vaak niet zo veel uit als ze maar goed kunnen lopen. Als je het veulen wilt verkopen voor dat ie onder het zadel is, is een gelderse hengst niet de beste keus op een rijpaard merrie. Voor een fijn sportpaard met meestal een fijn karakter, is het wel het overwegen waard. :)

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 12:36

Sxnnelenix schreef:
Standfoto zal ik vandaag even maken! @elisa2 en ik denk dat ze dan toevallig pittig is uitgevallen inderdaad maar daar leren we ook van
Mijn ideaalbeeld van een paard is opstappen en wegrijden ook als ze een paar dagen stil heeft gestaan en daar is Brook echt te heer voor. Buitenrit is ook niet aan madame besteed want oe dat is eng. Verder tsja vind ik haar karakter eigenlijk wel prima. Misschien dat ze iets minder koppig en eigenwijs zou kunnen maar ik wil ook geen extreem braaf saai paard. Wat rijtechnisch betrefd is ze een paard dat makkelijk de Z kan halen. Ik denk dat ik het meest dat hete eruit zou willen maar de rest is dus prima :P


Dan hoop ik voor je dat je een hengstje krijgt en geen merrie :o
Je wilt het veulen dus zelf aanhouden begrijp ik? Houd er wel rekening mee dat het zadelmak maken en inrijden geen kwestie is van opstappen en wegrijden! Zeker als je zegt dat de merrie pittig is moet je er rekening mee houden dat ze het karakter van der moeder kunnen erven! Hoe braaf de hengst ook is!

gertjan1234
Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 12:46

Quir schreef:
Zie nu dat haar half broer een Vivaldi is.

Wellicht dat de stap ook een puntje van aandacht is, alhoewel ze bij 1 van de ibop die ze gelopen heeft wel een 8 voor de stap had.

Voor de fokkerij is een Gelderse hengst niet commercieel, voor de sport maakt het echter vaak niet zo veel uit als ze maar goed kunnen lopen. Als je het veulen wilt verkopen voor dat ie onder het zadel is, is een gelderse hengst niet de beste keus op een rijpaard merrie. Voor een fijn sportpaard met meestal een fijn karakter, is het wel het overwegen waard. :)


D’r stap is inderdaad niet fantastisch. Bedoeling is om het veulen te houden en daarmee de sport in te gaan op den duur. Een hengst waarvan jij zegt goh die zou perfect passen?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Op zoek naar geschikte hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 12:48

Als je het veulen zelf wilt houden, zou ik niet direct naar commerciële hengst kijken.

Heb je een video van de merrie?

gertjan1234
Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 12:56

Quir schreef:
Als je het veulen zelf wilt houden, zou ik niet direct naar commerciële hengst kijken.

Heb je een video van de merrie?


Heb een draf filmpje kunnen vinden! Krijg hem alleen niet in dit forum...

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Op zoek naar geschikte hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 14:45

Uploaden op youtube en dan de link hier plaatsen is de beste methode om filmpjes op Bokt te krijgen.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 11:31

Sxnnelenix schreef:
Haha d’r broertje is ook een draak....


Dikke kans dat de oorspronkelijke merriehouder van deze lijn begonnen is met een lastig portret en vervolgens keer op keer heeft gekozen voor een hengst waarvan nafok komt met een prettiger karakter.
Heb je de fokker van je merrie al eens gevraagd hoe de moeders waren?
Want als jij genetisch met een lastige merrie fokt, reken er dan maar niet op dat het veulen echt veel braver gaat worden. Zou kunnen, maar meestal niet hoor.

Als je echt braver wilt, dan zou ik als ik jou was echt buiten de dressuurrichting KWPN gaan kijken, daar zijn de laatste jaren vooral heethoofden goedgekeurd. En Gelders is zeker niet altijd braver, daar kunnen ook behoorlijke 'koppen' op zitten.

Wil je perse in de dressuurrichting, dan zou ik toch gaan kijken naar volledig Duits gefokte hengsten. Leeft Royal Dance nog? Zoiets. Die geeft ze braaf en mooi. Wellicht niet het allersterkste achterbeengebruik, maar als ik je gebruikswensen lees en je foto hierboven zie, zou dat ook niet uit hoeven maken.

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 11:44


gertjan1234
Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-17

Re: Op zoek naar geschikte hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 15:13

misschien had ik dat braaf beter kunnen verwoorden als fijn te rijden... maargoed hier kan ik wel wat mee! Dekprijzen liggen ook in de juiste klasse, er zitten me toch prijzen tussen pfoe. Ik zal nog verder met m'n research hihi. Nieuwe ideeen altijd welkom!