Voel jij je veilig tijdens een buitenrit? Vul de poll in!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Voel jij je veilig tijdens buitenritten?

Poll eindigt op

Ja, ik heb meteen ruiterpaden of verkeersluwe wegen bij stal.
178 (21%)
Ja, maar ik moet wel eerst een drukke weg/spoor over voor ik bij een ruiterpad of verkeersluwe weg ben.
152 (18%)
Ja, maar daarvoor ga ik wel met de trailer naar ander terrein omdat ik me in de omgeving rondom stal niet veilig genoeg voel.
32 (3%)
Ja, ondanks dat het erg druk is met verkeer
98 (11%)
Redelijk, omdat er langs de wegen veel bermen zijn waar ik veilig kan rijden.
139 (16%)
Nee, daarom rijd ik veel op het fietspad, ook al weet ik dat dit niet mag.
98 (11%)
Nee, het is te druk in de buurt van mijn stal met teveel verkeer. Veilig buitenrijden kan hooguit op zondag.
66 (7%)
Ik rijd nooit buiten.
25 (2%)
Anders,
46 (5%)

Totaal aantal stemmen: 834


Nieuwsredactie

Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

Voel jij je veilig tijdens een buitenrit? Vul de poll in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-18 13:40

Naar aanleiding van het topic [VN] Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg willen wij een artikel schrijven over hoe veilig bokkers zich voelen op de weg. Voelen jullie je juist heel veilig door goed aangelegde routes voor paarden? Of moet je over de weg en houden weggebruikers geen rekening met je? En overtreed jij hiervoor wel eens de verkeersregels door bijvoorbeeld op het fietspad te rijden?

Vul de poll in en licht hieronder je keuze toe. Geef hierbij ook aan of je ruiter, menner of wandelaar/fietser bent met je paard of pony. De uitkomst zullen wij verwerken in het artikel.

De poll blijft 7 dagen open. Kruis aan in de poll wat voor jou van toepassing is en motiveer je keuze in het topic.
Laatst bijgewerkt door Nieuwsredactie op 18-01-18 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


little_birdy
Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Voel jij je veilig tijdens een buitenrit? Vul de poll in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:48

Ik mis de optie ja ondanks dat het erg druk is met verkeer

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26210
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:50

Bij de manege in Drenthe waar ik les heb, rijden we met de les wel eens buiten richting bos. Maar dan moeten we dus over 60 km wegen rijden waar fietspaden ontbreken. Hier rijden we dan in de bermen, hoewel het wel rustig is qua verkeer en iedereen rekening met elkaar houdt. Maar kan me voorstellen dat het rond de grote steden wel weer heel anders kan zijn.

Soms gaan we ook wel richting de landerijen, maar daar zijn alleen maar fietspaden. Andere keuze hebben we daar niet. Ja, de sloot in, maar dat is ook niet alles... Die kant op hebben we dus geen keuze.
Laatst bijgewerkt door JPitty op 18-01-18 13:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:50

Juist in het weekend is het een gekkenhuis met fietsers en wandelaars, ook op het ruiterpad. Kinderen spelen in het zand, het liefst na een bocht. Lekker onoverzichtelijk. En dan boos worden dat je met je paard op het ruiterpad loopt. 8)7

Ik zou de optie "te druk met verkeer behalve zondag" aanpassen naar "te druk met verkeer".
Laatst bijgewerkt door fohadie op 18-01-18 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:50

Ja, maar daarvoor ga ik wel met de trailer naar ander terrein omdat ik 'in de buurt geen buiten rijd mogelijkheden heb'.

Die mis ik.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:51

little_birdy schreef:
Ik mis de optie ja ondanks dat het erg druk is met verkeer

Zoiets ja, ik heb vrij veel redelijk drukke 50/60 wegen die echt niet breed zijn maar over het algemeen houd iedereen goed rekening met elkaar en loopt het allemaal prima.
Helaas geen bos in de buurt, wel een paar gravelpaden en bestemmingswegen maar vooral gewoon openbare weg zonder los fietspad.

Elisa2

Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:51

Als ik met de paarden wil wandelen kan dat alleen op zondag ivbm druk verkeer en een 80km weg met vrachtwagens, motoren en trekkers. Zelfs het meest verkeersmakke paard reageert daar op helaas..dus nee, ik voel me dan niet veilig.

Het is veiliger om in te laden en naar het bos te gaan, wat gelukkig 10 min verderop ligt. Maar wel heel jammer dat je daar niet zo heen kunt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:51

little_birdy schreef:
Ik mis de optie ja ondanks dat het erg druk is met verkeer

Ik heb deze nog even toegevoegd, omdat deze nog wel vaak voorkomt.
Voor andere opties kunnen jullie de optie Anders gebruiken en het toelichten in een post. Deze nemen wij dan ook gewoon mee in de resultaten :j

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:53

Zijn jullie geinteresseerd in mijn antwoorden in deze pol? Of is de pol specifiek voor nederlands verkeer bedoeld?
( woon in IJsland, vandaar).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:53

Om buiten te kunnen rijden moeten we echt eerst met de trailer weg.
Onze stal (bij huis) ligt aan een smalle 60 km weg met praktisch geen berm en dan een sloot. De weg is bochtig, en mensen rijden hard. Als je de straat wel uit zou kunnen kom je uit op een 80km weg, met viaduct over de snelweg of een spoorwegovergang. Ruiterpad is er hier niet, dus je rijd of op de 80 km weg, of illegaal op het fietspad.
Tenzij je eerst met de trailer op pad gaat, dan rijd je binnen een half uurtje naar een mooi natuurgebied waar je prima en veilig kan buitenrijden

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:54

Ik vind de poll een beetje lastig, want het suggereert dat het veilige gevoel op buitenrit afhangt van de hoeveelheid verkeer. Dat is bij mij de factor niet, bij mij gaat het erom dat mijn paard goed getraind is en zich niets aantrekt van verkeer.
Bovendien rij ik liever langs een drukke 60 weg, dan een rustig achterafweggetje waar iedereen als een debiel de bocht om komt want "er is toch nooit ander verkeer".

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:54

Kuggur: altijd welkom. We hebben wel meer bokkers in het buitenland. Maar wel fijn als je eea wilt toelichten in een post over jouw rij-omgeving in IJsland :j

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:54

Ik voel me wel veilig op buitenrit (ook omdat de pony waar ik dan op rijd echt nergens van schikt :+ ). Ik moet wel een rustige weg over, maar dat is altijd wel goed opletten, omdat de auto's daar soms boven de 100 rijden. Ik rijd dan altijd in de berm naast het fietspad onderweg naar het bos, en daar is het altijd lekker ontspannen :) .

Dessa
Cooper
Queeny
Ulkje

little_birdy
Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:54

Amanda schreef:
little_birdy schreef:
Ik mis de optie ja ondanks dat het erg druk is met verkeer

Ik heb deze nog even toegevoegd, omdat deze nog wel vaak voorkomt.
Voor andere opties kunnen jullie de optie Anders gebruiken en het toelichten in een post. Deze nemen wij dan ook gewoon mee in de resultaten :j


Top meteen meegestemd .

Hier is het erg druk maar merk wel dat er goed rekening gehouden word met elkaar.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Voel jij je veilig tijdens een buitenrit? Vul de poll in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:55

Ja, vrijwel 100% :j

Nu staan ze hier redelijk afgelegen met veel uitrij mogelijkheden, dat scheelt wel een hoop. Al was het net tijdens het rijden wel wat spannend ;)

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

_Sundance_

Berichten: 226
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:02

Ik heb: Redelijk, omdat er langs de wegen veel bermen zijn waar ik veilig kan rijden, ingevuld.
Nu moet ik zeggen dat ik mijzelf veilig voel omdat mijn paard super bomproef is. :))
Ik kan mij voorstellen dat als je paard dat niet is het niet heel fijn buitenrijden is hier. ;)
We grenzen aan een 60 km weg in het buitengebied waar dus soms nog harder word gereden. Ook is er geen bos in de buurt en 1 ruiterroute die ook langs de weg gaat. Ik rijd dus meestal in de berm of langs de sloten (wandelroutes waar minimaal gebruik van gemaakt word). Ik rijd trouwens onder het zadel, voor de kar en wandel aan de hand. :)

Sun <3

Josien_

Berichten: 8998
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Voel jij je veilig tijdens een buitenrit? Vul de poll in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:05

Ik voel me wel veilig op buitenrit. Hoef voor het dichtstbijzijnde bos maar een klein stukje langs een 80km weg maar dan ga ik door de berm/over het fietspad wat er naast ligt. Vaak loop ik het eerste stukje.
Voor andere gebieden moeten we iets meer langs de weg en ook over/onder een snelweg maar dat gaat prima.

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

Jorex

Berichten: 9927
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:06

Ja ook tijdens drukte, maar ik rij desondanks dat op het fietspad want mijn pony is onder de meter groot. Dus ik schaar hem eerder bij de fietsers in dan bij auto's. Ik men ook gewoon dwars door Drachten (is megadruk) met hem en over en onder viaducten door. Onze bossen liggen op 10 km afstand en ik heb wel een trailer, maar hooguit 5 km aan ruiterpad is voor mijn pony onvoldoende training. Dus ik neem meestal een route richting bos, dan door bos en dan weer naar huis, maar vooral op zondag vermijd ik het bos, want Alex wil dan hard gaan en die wandelaars die menen maar dat ze doodleuk midden op een ruiterpad kunnen gaan lopen. Dus onze galop wordt steeds onderbroken dan...

Alex en Jorie <3

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:07

eilleen333 schreef:
Ik vind de poll een beetje lastig, want het suggereert dat het veilige gevoel op buitenrit afhangt van de hoeveelheid verkeer. Dat is bij mij de factor niet, bij mij gaat het erom dat mijn paard goed getraind is en zich niets aantrekt van verkeer.
Bovendien rij ik liever langs een drukke 60 weg, dan een rustig achterafweggetje waar iedereen als een debiel de bocht om komt want "er is toch nooit ander verkeer".


Precies dit, met name als je meerdere/verschillende paarden rijdt.

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:07

Wel veilig.
Vanuit stal moet je 100 meter langs een landweggetje stappen.
Dan zo'n 2 km een zandpad volgen wat in het bos uitkomt.
Soms kom je wel een tractor tegen, maar er is genoeg plek om even aan de kant te gaan.

Bloodymary
Berichten: 4531
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:08

Moet vaak over best smalle wegen met berm. Als er dan een auto met 80 km p/u langs komt scheuren geeft mijn paard er niets om. Maar als mensen aardig willen zijn en dan 30 gaan rijden of bijna stil staan, dan vertrouwt hij het niet en dan wordt hij juist bang. _O-

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:09

Ik heb aangeduid "Ja, ondanks dat het erg druk is in het verkeer". Maar eigenlijk voel ik me altijd wel veilig... Mijn paarden zijn netjes verkeersmak en het maakt me eigenlijk echt niet uit of er veel verkeer is of niet wat betreft mijn veiligheidsgevoel.
Ik kom eigenlijk ook maar zelden echt asociale andere weggebruikers tegen, de meesten remmen netjes of houden afstand.

If it's not an Icelandic, it's just a horse.
Lessen en training van IJslandse Paarden: https://raudidalur.weebly.com/

cp112Jarig

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Voel jij je veilig tijdens een buitenrit? Vul de poll in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:39

Ik mis een optie.
Hier geen ruiterpaden, alles over of langs de weg. Het is niet heel druk maar wel smal vaak. Ik voel mij toch niet onveilig. Het gros van de automobilisten en groot verkeer chauffeurs houden netjes rekening met paarden. Op een enkele eikel na uiteraard.

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:39

Ik rij niet maar wandel of fiets. Voel mij wel veilig in het verkeer. Heb wel een hesje aan om meer op te vallen, scheelt enorm!
Maar ik wandel echt niet op een 70 weg waar je elkaar niet mag in halen. 'Beetje' onveilig. En denk ook niet dat ik veel mensen blij maak als ze maar 5 km per uur gaan i.p.v 70. :+

Kwa drukte denk ik dat het op zich meevalt. Voor mij is het druk, maar dat is het voor mij al snel.
Ik loop ook wel eens op wegen waar amper een berm is, zolang er makkelijk en veilig ingehaald kan worden loop of fiets ik daar met paard. :)

Mrs_Midnight

Berichten: 337
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Voel jij je veilig tijdens een buitenrit? Vul de poll in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:42

Ik heb 'anders' gestemd, omdat het een nogal wisselende omgeving is. Veel dijkjes, maar ook mooie ruiterpaden in de buurt. Op genoemde dijkjes is het gewoon erg krap, dus daar voel ik me niet altijd even veilig (ligt eraan hoe het andere verkeer zich gedraagt). Verder ook stukken waar ruim de ruimte is, daar voel ik me veilig genoeg.

Blessed with chocolate everyday!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers