Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:41

Dat zie ik vaker dat dilemma van zachtheid. Maar dat is volgens mij niet wat Rien zegt. Die zegt je uitgangspunt moet zacht zijn. Die zegt niet dat je altijd zacht moet zijn.
Hij heeft het in de video dan over 'als je al 2kg druk hebt maakt een pond druk niet zo veel uit. Als je begint met 2ons komt een pond druk veel meer aan"
Daaruit concludeer ik dat je moet doen wat je moet doen en dan terug gaat naar je zachte hand.

Dat even los van de dingen die je met je zit en je volgens kunt doen.


Spenk
Berichten: 21743
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:43

Absoluut wel corrigeren! Mijn paard heeft daar ook een handje van en met Rien zijn les (en mijn normale uiteraard) moest ik dat echt wel heel streng corrigeren. Want ze is dan totaal niet aan je hulp.

Je uitgangspunt moet zacht zijn maar je moet wel corrigeren als het nodig is daarna ben je weer zacht.

Elisa2

Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:45

Pantykous schreef:
Bedankt Promisse, zou je mij eventueel haar nummer kunnen pben?

Gisteren ging het hier totaal niet, paard is ontzettend loperig en heeeel gevoelig op het been wat resulteert in een soort sneltrein draf. Ze loopt zichzelf haast de galop in. Moeilijk om dan niet teveel druk op de teugels te nemen. :n


Daar heb je zgnde "wachtoefeningen" voor..iedere keer als ze over het tempo gaat een ophouding maken en weer loslaten, en daar zelf tijdig en snel in corrigeren. Het gaat er om dat je niet blijft vasthouden/ trekken/ terugwerken e.d. Zolang als je direct weer loslaat en ontspant blijf je zacht maar wel duidelijk.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:09

Hihi we denken iig allemaal hetzelfde hier daarover :')

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:58

Ah godzijdank, ik heb gisteravond laat nog eens wat filmpjes zitten kijken. Bedankt voor jullie hulp! Dat been is ook nog wel een ding, zodra je iets kuit aanlegt is ze weg maar ze moet natuurlijk wel die druk gaan accepteren.

Spenk
Berichten: 21743
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 12:01

Ook dat corrigeren, als jij je been aanlegt om daarvoor te buigen en ze rent weg gelijk terugnemen en opnieuw want dat vroeg je niet. Je wil dat ze je been om gaan zetten in buigen en dragen en niet in snelheid.

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 12:12

Paardrijden is zo simpel dat het heel moeilijk is :’) Vind het ook lastig met een jonkie.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 18:25

Promisse schreef:
Ik wilde voorgaande bericht verwijderen. Vind het niet prettig om negatief te zijn op internet. Ook al zet ik daarnaast iets heel positiefs neer. Maar het lukt me niet. Ik kan het bericht nu niet eens meer wijzigen. Dat is balen!


Zal je niet quoten, maar snap wat je zegt even gekeken.

Kent iemand j.E.roen. O.kk.e.ma? is dat wat? geeft hier binnenkort clinic, heb geen zin in uitgeven bak geld aan iets wat totaal niet in lijn is met...

:+

Verder heeft mijn ukkie onlangs weer haar passage en piaffe geoeffend, echt raar paard.. Rij je over straat, koekiebraaf... kom je in buitenbak, koekiebraaf, korte zijde af lange zijde op naar voren, proest, zijwaarts opwaarts passage piaffe, kom maar op alles zat erop.. Maar voorwaarts en ontspannen??? ehhh?? Oke, enkele rondje later had ik brafie weer terug.
Zat laatst op andere brafie, zwarte... regent en hagelt hier wel vaker hard op het dak, die dag al paar keer dus tijdens rijden al bui of 4 gehad... ben aan het uitstappen naast iemand anders die aan de hand aan het wandelen was, ging het weer hagelen, preost... beiden foetsie... stelletje... {:)-:( :') Als hij zelf wil kan ie best snel zijn :D :+

Mijn huiswerk met zwarte hetzelfd eals altijd en daarbij moeten we nu weer uit ons comfort galopje, zucht.. naar meer, zat net lekker te niksen, weer niet goed. -O- Vond het zo heerlijk relaxt.. daar werd je weer mens van zeg maar, moet ie er meer aan, achter blijven doorgaan, nou ja, maar goed dat we voorlopig niet starten. :')

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:39

Sjol er gaat ergens wel vaag een lampje branden maar euhhh heeeel vaag dus. :')

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:48

mirjamalvaro schreef:
Sjol er gaat ergens wel vaag een lampje branden maar euhhh heeeel vaag dus. :')


Hier brandt helemaal niets, behalve dat ik heb beredeneerd dat ie vast Fries is van origine :+ en kon ook niet zo een flimpje vinden en op de foto's zit ie met kapstok voeten, die heb ik zelf al, hoef ik niet meer van hem te leren. Verder kan ik niets vinden waar ik wat aan heb, qua info -O-

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:56

Ik geloof dat ik het weer weet. 1 les bij hem op stal, maar dan bij mede eigenaresse. Ben na 10min gestopt met de les. Paard was totaal over de zeik, raakte alleen maar meer in de stress, liep van ellende te knarsentanden en met de tong eruit. Maar toch moesten we het zo aan gaan pakken.
Nou ajuuuu, tot nooit meer ziens. :')

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:36

Oke, thanx, dan zal het hier ook wel no go worden, klinkt niet als passend in ons beleid :+ gezien het topic waarin we rond hangen. Hou ik lekker centjes in mijn zak ga ik wel gratis staan kijken is het wel wat steek ik er kijkend ook wel wat van op of leer how not to.

Paar jaar terug hadden ze echt geode clinic gever maar dat ging qua prijs me tikje te ver, dus toen heerlijk gratis staan kijken en geleerd.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:12

:D kan ook leerzaam zijn aan de kant luisteren.
Heb nog pb gestuurd met filmpje

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:28

Sjolvir schreef:
Promisse schreef:
Ik wilde voorgaande bericht verwijderen. Vind het niet prettig om negatief te zijn op internet. Ook al zet ik daarnaast iets heel positiefs neer. Maar het lukt me niet. Ik kan het bericht nu niet eens meer wijzigen. Dat is balen!


Zal je niet quoten, maar snap wat je zegt even gekeken.

Kent iemand j.E.roen. O.kk.e.ma? is dat wat? geeft hier binnenkort clinic, heb geen zin in uitgeven bak geld aan iets wat totaal niet in lijn is met...

:+

uitstappen naast iemand anders die aan de hand aan het wandelen was, ging het weer hagelen, preost... beiden foetsie... stelletje... {:)-:( :') Als hij zelf wil kan ie best snel zijn :D :+



Jeroen is de partner van J.eff H.eijstek (GP-ruiter en jurylid). Zij hebben samen een stal met de moeder van Lisanne Zoutendijk (Young Rider).
Stalgenootje heeft laatst een opfrisclinic mbt jurering van de KNHS door Jeffrey gehad en zij was daar zeer over te spreken. Hij wilde absoluut niet dat paard te diep loopt, was daar zeer streng op.
Ik ken wel wat leerlingen van hem hier in de regio, die zijn wel verschillend vind ik. :D
Mijn dochter is weleens na of tegen hem gestart, zag er vriendelijk uit in de losrijbaan.

Kruip weer onder mijn meeleessteen ;)

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:27

crisis jongens, die wind! Er staan enorme lange bomen rond de stal die nu zwiepen en kraken. Echt dood eng. Ik heb ze gewoon op de wei gezet. Daar staan ze nog het veiligst denk ik.
Bij het naar huis rijden lagen er allemaal bomen over de weg. Er was nog 1 route die ik kon nemen. Gelukkig kwam de brandweer er al aan.


mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:28

Ja gaat goed te keer. Moesten hier vanmorgen naar ziekenhuis en op terugweg vond ik het niet leuk hoor. Allemaal dakpannen en takken brrr.
Gelukkig hier nog geen stormschade, paarden blijven binnen.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:39

Electra63 schreef:
Sjolvir schreef:


Zal je niet quoten, maar snap wat je zegt even gekeken.

Kent iemand j.E.roen. O.kk.e.ma? is dat wat? geeft hier binnenkort clinic, heb geen zin in uitgeven bak geld aan iets wat totaal niet in lijn is met...

:+

uitstappen naast iemand anders die aan de hand aan het wandelen was, ging het weer hagelen, preost... beiden foetsie... stelletje... {:)-:( :') Als hij zelf wil kan ie best snel zijn :D :+


Jeroen is de partner van J.eff H.eijstek (GP-ruiter en jurylid). Zij hebben samen een stal met de moeder van Lisanne Zoutendijk (Young Rider).
Stalgenootje heeft laatst een opfrisclinic mbt jurering van de KNHS door Jeffrey gehad en zij was daar zeer over te spreken. Hij wilde absoluut niet dat paard te diep loopt, was daar zeer streng op.
Ik ken wel wat leerlingen van hem hier in de regio, die zijn wel verschillend vind ik. :D
Mijn dochter is weleens na of tegen hem gestart, zag er vriendelijk uit in de losrijbaan.

Kruip weer onder mijn meeleessteen ;)


Bij de door jou eerder genoemde heb ik keer clinic gereden, dat vond ik wel heel leuk en leerzaam (moet eerlijk zeggen dat ik geen idee meer heb met welk paard dat toen was :+ echt geheugen is 1 grote gatenkaas) , ondertussen filmpjes gevonden van diegene die clinic hier gaat geven, wat zegt kan ik nog inkomen voor groot deel, alleen beeld van diegene die lest met haar paard is totaal afwijkend met gewenste hier in het topic en daar wordt niets van gezegd (als ik dat zie wil ik er niet lessen), danwel ze heeft het eruit geknipt? Maar dat is niet wat ik nastreef.. Van hem zelf rijdend vind ik geen beeldmateriaal.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 17:36

net terug van de seminar op het KNHS door Rien. En het was top! Wat is die man positief zeg, en wat kan hij goed uitleggen. Maar ja, dat wisten we al :-))) En wat een prachtige combinaties! Ik heb dik genoten!

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 17:57

Klinkt goed! Hopelijk komen er filmpjes online. :D

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 20:19

Ik ben gek op filmpjes! Dus dat zou wel erg leuk zijn :-)
Zou mooi zijn als er ook hier in de buurt eens wat georganiseerd mbt Rien.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 20:41

Promisse schreef:
net terug van de seminar op het KNHS door Rien. En het was top! Wat is die man positief zeg, en wat kan hij goed uitleggen. Maar ja, dat wisten we al :-))) En wat een prachtige combinaties! Ik heb dik genoten!


Top dat je zo'n leerzame dag hebt gehad, met als bonus dat ie ook nog leuk was.

Ik ben over the moon!!!
Heps is Sport prestatie KNHS dressuur, ze heeft haar 2 wp's in de M2 die ze daarvoor nodig heeft nu binnen, zo.. mag die weer lekker thuisblijven trainen wel weer verder tot ze echt M klaar is, dan gaan we weer starten.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 08:56

gefeliciteerd Solvir!

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 11:14

Het komt ook online. Net op FB gelezen. **\O/**

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 13:35

ja top! En ook voor instructeurs in opleiding bij het KNHS. Een goed iets lijkt mij.
En sowieso komt er altijd een DVD van te koop. Maar dan zie je allemaal kleine stukjes van de hele dag. Hopelijk is die van DressagePro vollediger.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 13:36

De mensen die geweest zijn krijgen die dvd trouwens gratis en opgestuurd.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Articuno, chanelle14, Claudia1993_, Em_, FemkeRoosje, Fnanne, Gee, herous, Molfre, Robin_Rikkie, SemrushBot, Sintara, Vagabondo, vikawiek, xSimonee en 151 bezoekers