Laarsvriendelijke sporen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
furyke

Berichten: 3549
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: elsloo

Laarsvriendelijke sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 18:37

Tja, normaal maak ik me er niet zo druk om.
Maar ik heb sinds een maandje nieuwe laarzen voor concours.
Zondag voor het eerst mee gereden. En tot de ontdekking gekomen dat mijn huis-tuin-en-keuken sporen misschien afdrukken gaan vormen in het leer.

Zijn er sporen die de laars beschermen?
Ik wil de laarzen namelijk netjes houden.

Ik heb van die rubberen spoorbeschermers voor om de sporen te doen, maar die dingen werken niet: draaien er gewoon van af.

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 18:48

Ik heb sporen met rubbers die er al om heen zitten, bij het kopen al zeg maar. Die krijg ik er ook niet vanaf, is dat misschien een idee?

Zit ook geen opening of iets in.

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 18:50

Starten met losse rubbers etc mag ook niet
Investeer in een goede spoor met vast rubber nergens last van :) kosten dan wel meer dan een paar tientjes

Ik heb ze van sprenger

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 18:50

Ik heb onderstaande sporen. Zit een rubberen laagje over. Hier nergens beschadigingen te zien :)
Afbeelding

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Re: Laarsvriendelijke sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 18:52

Dat bedoel ik dus ook, een vast rubber :+

Maar precies, die dus. Ik heb sprenger en die zitten ook gewoon stevig. Schuiven of doen niet!

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 18:58

Er zijn ook lederen bescherm stukjes voor je sporen. Weet niet of dit beter is dan rubber.

Afbeelding

furyke

Berichten: 3549
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: elsloo

Re: Laarsvriendelijke sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 19:05

xRivaldo: en die blijven wel zitten?

Even snel naar sprenger gekeken. Vind €50 toch wel prijzig voor een setje sporen.
Vooral omdat ik nog niet weet welk soort t fijnste is

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:08

Heb losse spoorbeschermers van Celeris. Die schuif je om de sporen heen en draaien niet weg. Zowel in de dressuur als springen mee gestart en geen gezeur over gehad... heb ze overigens wel in dezelfde kleur als de laars.

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:12

EJ heeft ook sporen met een vast rubber van hun eigen merk, die zijn €25,-

En anders wachten tot EJ/Divoza korting heeft, kan toch vaak wel al een aardig bedrag schelen :j

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Laarsvriendelijke sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:15

Ik weet niet of je wist dat he sporen ietsje uit elkaar kan trekken en dus breder kan maken?

Kwam ik laatst achter :')

Verder heb ik zelf van die leren spoorbeschermers eromheen.

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 12:37

Drico schreef:
EJ heeft ook sporen met een vast rubber van hun eigen merk, die zijn €25,-

En anders wachten tot EJ/Divoza korting heeft, kan toch vaak wel al een aardig bedrag schelen :j



En nu in de aanbieding voor €20.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 12:45

Gentlegiant schreef:
Starten met losse rubbers etc mag ook niet
Investeer in een goede spoor met vast rubber nergens last van :) kosten dan wel meer dan een paar tientjes

Ik heb ze van sprenger


Daar heb ik dus nog nooit van gehoord? Dat je niet mag starten met losse rubbers om je sporen. Zal eens zoeken of ik er iets van kan vinden in het regelement :')
Edit:

Afbeelding

Laatste Zin, Mag dus gewoon :D


Ik heb gewoon losse rubbers om Mn sporen, werkt prima. Maar ik laat mijn sporen wel altijd om mijn laarzen heen :') met als gevolg dat er een ‘deukje’ in Mn laars zit, maarja wie ziet dat met de sporen aan :+ laarzen heb ik al 3 jaar en 1x de rits+zool vervangen, en toen waren ze weer als nieuw :D

EquiWorks
Berichten: 68
Geregistreerd: 13-05-17

Re: Laarsvriendelijke sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 13:45

Ik heb deze altijd:
https://budgetruitershop.nl/BUSSE-Spurs-PRO,-rubber

Afbeelding

Heb ze toevallig een paar weken geleden weer voor het eerst in jaren opnieuw moeten bestellen. Maar mijn eerste paar ging zeker een paar jaar mee! Dat rubber beschermt dus je laars heel goed, en het zakt niet af ofzo

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 15:41

Melewel94 schreef:
Gentlegiant schreef:
Starten met losse rubbers etc mag ook niet
Investeer in een goede spoor met vast rubber nergens last van :) kosten dan wel meer dan een paar tientjes

Ik heb ze van sprenger


Daar heb ik dus nog nooit van gehoord? Dat je niet mag starten met losse rubbers om je sporen. Zal eens zoeken of ik er iets van kan vinden in het regelement :')
Edit:

[ [url=m/VcVnEq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Laatste Zin, Mag dus gewoon :D


Ik heb gewoon losse rubbers om Mn sporen, werkt prima. Maar ik laat mijn sporen wel altijd om mijn laarzen heen :') met als gevolg dat er een ‘deukje’ in Mn laars zit, maarja wie ziet dat met de sporen aan :+ laarzen heb ik al 3 jaar en 1x de rits+zool vervangen, en toen waren ze weer als nieuw :D


Bij mijn weten mag het niet

Sporen mogen uitsluitend zijn vervaardigd uit metaal. De tand dient vanuit het midden van de spoor recht of
gebogen naar achteren gericht te zijn. Wanneer voorzien van een wieltje, dient dit vrij te kunnen draaien. De
takken van de spoor dienen glad te zijn.
Indien ter bescherming van het paard, takken en steel vanuit de fabriek onlosmakelijk zijn omwonden met
een bescherming, is dit eveneens toegestaan. (Dit laatste niet op internationale wedstrijden.)


Edit melewel je hebt gelijk ik blijk oude regelementen te bezitten en het is dus ooit in de tussentijd eens aangepast

Damelza

Berichten: 4678
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 15:53


Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:15

Gentlegiant schreef:
Melewel94 schreef:

Daar heb ik dus nog nooit van gehoord? Dat je niet mag starten met losse rubbers om je sporen. Zal eens zoeken of ik er iets van kan vinden in het regelement :')
Edit:

[ [url=m/VcVnEq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Laatste Zin, Mag dus gewoon :D


Ik heb gewoon losse rubbers om Mn sporen, werkt prima. Maar ik laat mijn sporen wel altijd om mijn laarzen heen :') met als gevolg dat er een ‘deukje’ in Mn laars zit, maarja wie ziet dat met de sporen aan :+ laarzen heb ik al 3 jaar en 1x de rits+zool vervangen, en toen waren ze weer als nieuw :D


Bij mijn weten mag het niet

Sporen mogen uitsluitend zijn vervaardigd uit metaal. De tand dient vanuit het midden van de spoor recht of
gebogen naar achteren gericht te zijn. Wanneer voorzien van een wieltje, dient dit vrij te kunnen draaien. De
takken van de spoor dienen glad te zijn.
Indien ter bescherming van het paard, takken en steel vanuit de fabriek onlosmakelijk zijn omwonden met
een bescherming, is dit eveneens toegestaan. (Dit laatste niet op internationale wedstrijden.)


Edit melewel je hebt gelijk ik blijk oude regelementen te bezitten en het is dus ooit in de tussentijd eens aangepast


Goh wel interessant om te lezen, ik start nog niet zo lang :)

Eigenlijk gek dat zo een stom rubbertje niet mocht als je je concourslaars wilt beschermen oid. Lijkt me stug dat je er misschien mee valsspeelt :+
“Even tijdens de proef stoppen om je spiekbriefje uit je bescherm rubbertje halen en het volgend onderdeel te lezen” :') :') :') om even lekker te overdrijven :+

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Laarsvriendelijke sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:28

Ik heb gewoon een stukje zwart tape om mijn losse zwarte spoorbeschermers. Zo kunnen ze er niet afdraaien.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:48

Melewel94 schreef:
Eigenlijk gek dat zo een stom rubbertje niet mocht als je je concourslaars wilt beschermen oid. Lijkt me stug dat je er misschien mee valsspeelt :+
“Even tijdens de proef stoppen om je spiekbriefje uit je bescherm rubbertje halen en het volgend onderdeel te lezen” :') :') :') om even lekker te overdrijven :+


Het was helaas niet vanwege spiekbriefjes, maar meer vanwege varkensprikkers of andere scherpe voorwerpen...

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:55

Lithya schreef:
Melewel94 schreef:
Eigenlijk gek dat zo een stom rubbertje niet mocht als je je concourslaars wilt beschermen oid. Lijkt me stug dat je er misschien mee valsspeelt :+
“Even tijdens de proef stoppen om je spiekbriefje uit je bescherm rubbertje halen en het volgend onderdeel te lezen” :') :') :') om even lekker te overdrijven :+


Het was helaas niet vanwege spiekbriefjes, maar meer vanwege varkensprikkers of andere scherpe voorwerpen...


Het spiekbriefje was ook niet bepaald serieus :Y)

Kan me niet echt inbeelden hoe dat eruit zou zien, of hoe ze zoiets dan verwerken... jeejtje hoe gek kan je zijn >;)

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:26

Daar ging ik ook niet van uit }>

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70525
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:52

Ik verplaats dit topic naar Ruiter.

furyke

Berichten: 3549
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: elsloo

Re: Laarsvriendelijke sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 08:54

Bedankt voor de tips allemaal!

Dat met die tape is ook een goed idee.
Ik zal toch maar op zoek gaan naar en nieuw setje. Dan kan ik die in mn wedstrijdtas laten en heb ik mn andere voor dagelijks gebruik.

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 10:07

furyke schreef:
xRivaldo: en die blijven wel zitten?

Even snel naar sprenger gekeken. Vind €50 toch wel prijzig voor een setje sporen.
Vooral omdat ik nog niet weet welk soort t fijnste is


Het is wel de investering waard :j
Ik heb al jaren sprengers met rubber eromheen en gebruikte die bij beide laarzen en die zijn allebei netjes gebleven zonder beschadiging.

Anders via marktplaats misschien?