Röntgen van rug laten maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:34

Jet,

Naar aanleiding van jouw foto, plaats ik ook de foto van mijn merrie haar rug.


Afbeelding

Zie je duidelijk het verschil dat het bij die van mij al verder in stadium is.


Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-18 23:37

Die is idd verder dan de voorbije foto.

Maar die allereerste wervel op de foto ziet er ook onzuiver uit, klopt dit?

Leef en laat leven.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:39

Art_Ificious schreef:
Die is idd verder dan de voorbije foto.

Maar die allereerste wervel op de foto ziet er ook onzuiver uit, klopt dit?

Als iemand mij hierover zijn mening kan vertellen, graag! :D
DA heeft mij namelijk niks verteld aan welke wervels ze het heeft, in hoeverre stadia etc etc.
Enkel dat ze KS heeft en ze niet meer te berijden is.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-18 23:42

De ks is wel duidelijk ja maar die eerste wervel vind ik ook niet zo zuiver ogen, weet niet of het zo hoort of niet hahaha.

Hopelijk krijg je van iemand een beter antwoord

Leef en laat leven.

Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:45

Ik zie drie doornuitsteeksels tegen elkaar en wat wit op de plek waar de '2e en 3e van rechts' contact maken.
KS met 1 geïrriteerde wervel.

Ik zeg niet per se dat het te herstellen is maar voor je er met goed fatsoen op kunt zul je je paard moeten her-scholen/ revalideren met oa veel spieroefeningen om de rug bol te maken (de schoft te liften plus het bekken te kantelen).

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:46

Jeetje, fijn dat je wat weet, maar kan me voorstellen dat je liever iets anders had gehoord...
Vraag over je stap schema. Moet hij dan verder boxrust of mag hij wel los in de wei/paddock?

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:54

Janneke,
Ook wanneer ze haar rug zou bollen, zullen de wervels elkaar dan niet nog overlappen/elkaar aanraken van boven? Aangezien de wervels dusdanig bijna over elkaar liggen.

Mijn merrie is een hete tante die zich moeilijk kan ontspannen (zelfs als ik met haar een blokje ga wandelen aan de hand). Of dit puur aan de opvoeding ligt of aan haar karakter weet ik niet. Ze was namelijk erger toen ik haar pas kreeg.

Ze staat nu als weide paard te genieten waar ze wel ontspannen is (ook tijdens het poetsen is het een ontspannen paard).Maar het is best jammer want ze is Z gefokt met goed papier. Ze heeft geen pijn, enkel natuurlijk als je op haar zit, dan vooral met de galop (overkruist, als een hert springen, niet rechtuit kunnen galopperen waardoor zich dat uit dat ze haar achterhand naar binnen gooit).

Mijn laatste toevoeging aangezien dit natuurlijk Off-topic gaat betreft TS haar paard. :D

Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 00:00

...dat is idd de hamvraag.
De 2 meest rechter doornuitsteeksels passen prachtig in elkaar - soms betekent dat dat in dit geval de meest rechter wervel de buuf tegenhoudt.
En soms niet.

Je kunt ook zelf naast je paard haar vragen om haar rug te bollen, je hebt net niet altijd voor alles een foto nodig.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Jet

Berichten: 11974
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 05:41

xPenny, de eerste wervel op jouw foto is zoals ik het zie de laatste wervel van de schoft en die zien er inderdaad anders uit aan de bovenkant, dat is volgens mij normaal.

Ik denk dat ook bij die van jou met goed training en fysio-oefeningen nog een hoop goeds te behalen valt. Als een paard zijn rug beter opbolt komt er echt meer ruimte tussen de wervels en hebben ze minder last. Ik zie bij jou bij 1 wervel een stukje botaangroei ( de voorste van de drie die tegen elkaar aankomen), maar ik denk niet echt dat dat heel veel last geeft. En die achterste wervel lijkt zo inderdaad over die andere heen te komen, ook dat kan verbeteren met het goed gebruiken van haar buikspieren en daardoor haar rugspieren. Maar goed, dat is mijn idee, ik ken jouw paard natuurlijk niet. Toen Elvee zoveel last had was ze ook enorm druk en schrikkerig en dat is nu ze beter in balans gaat lopen met rijden wel een heel stuk verbeterd. Ik kies het wel een beetje voor mezelf uit met rijden. Als het druk is in de bak of als er mensen rijden die hun zweep of stem erg veel gebruiken, rijd ik niet. Dat is ook omdat ik het zelf niet fijn vind, maar ook om bij Elvee geen extra spanningen op te roepen.

Nog een foto van de schoftwervels bij Elvee ( daar is dus niets mee aan de hand):

Afbeelding

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-18 08:08

Kijk voila en zo leer ik ook weer bij. Niet dat ik straks op Limo zijn foto's ook vreemd sta te kijken naar de schoftwervels. :)

Helaas mag limo gedurende de opbouwschema niet buiten, hij mag geen gekke bewegingen doen. En als hij buiten komt is hij zowat het enige paardje dat zich uitleeft dmv bokken (helaas ook vaak met strakke rug), rennen en soms uitglijden daarbij, en gek springen.
Dat zou de behandeling niet echt bevorderen.

Leef en laat leven.

HopeMyDay

Berichten: 1281
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 08:26

Weet wel dat als we het over schoftwervels hebben dat we het dan ook nog steeds gewoon over borstwervels hebben.

Ik heb in de praktijk hier ook ooit een paard gehad (van 8 jaar oud) die wisselend kreupel was aan alle 4 de benen, bleek uiteindelijk na een echo van de gehele rug (tot het sacrum) dat hij in 4 lendenwervels middel/zware artrose had en hij had kissing spines... Puur en alleen omdat de ruiter te onervaren was om het op te merken. Paard is overigens ingeslapen, kon niet meer pijnloos lopen.

Dat is het gevolg van het niet op tijd opmerken en daarom vind ik het super dat je meteen naar de DA bent gegaan!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:06

Art_Ificious schreef:
Kijk voila en zo leer ik ook weer bij. Niet dat ik straks op Limo zijn foto's ook vreemd sta te kijken naar de schoftwervels. :)

Helaas mag limo gedurende de opbouwschema niet buiten, hij mag geen gekke bewegingen doen. En als hij buiten komt is hij zowat het enige paardje dat zich uitleeft dmv bokken (helaas ook vaak met strakke rug), rennen en soms uitglijden daarbij, en gek springen.
Dat zou de behandeling niet echt bevorderen.

Begrijpelijk, maar wel vervelend voor zo'n jonkie.... Hopen dat ie straks niet tegen het dak op vliegt...goed je voer aanpassen (veel ruw, nauwelijks kracht)
Is ie weer thuis nu?

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:33

oji schreef:
BigBen schreef:
Ach wat.
Zeer lichte beginnende artrose.
Dat wil in de praktijk zeggen dat er niets bijzonders te vinden was, en dat ze na al die moeite dit toch nog even in het verslag hebben gezet, voor de volledigheid.
Wat een belachelijke reactie dit. Grote bek hebben over osteopaten dat het kwakzalvers zijn met hun diagnoses maar wel zelf denken een diagnose te kunnen stellen op basis van wat...???? Je hebt niet eens de fotoos gezien, het paard niet gezien, geen DA gesproken en toch denk jij een oordeel te kunnen vellen over de diagnose...wat een gebakken lucht zeg.

Diagnose stellen ? Oordeel vellen ? Weet je zeker dat je kunt lezen ?
Ik kan je garanderen, als op de kliniek gezegd is "zeer lichte beginnende artrose", dan betekent dat in de praktijk dat er niets ernstigs te vinden was, en dat ze een zeer lichte bemerking voor de volledigheid toch in het verslag hebben gezet.

Ik begrijp dat het voor jou moeilijk is, maar voor je reageert moet je eerst eens proberen na te denken. Als er op die foto's werkelijk iets ernstigs was gevonden, geloof je dan echt dat de pony veertien dagen op ontstekingsremmers zou moeten, om uit te vissen of hij eventueel misschien ergens pijn heeft ?

il faut d'abord durer

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:39

En niet ernstige dingen zouden voor jou dan niet op het verslag gezet moeten worden? Of wat is de insteek van je reactie dan eigenlijk? Dit soort bemerkingen worden ALTIJD mee opgenomen in het verslag, een bemerking is er of is er niet. En als het zichtbaar is op de foto's komt dat in het verslag te staan. Ik weet niet wat voor DA jij hebt, maar als die bij ernstige problematieken de iets mildere kwaaltjes uit het verslag laat zou ik toch op zoek gaan naar een andere.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:55

Mijn insteek is precies wat ik zeg, namelijk dat een zeer lichte bemerking voor de volledigheid werd opgenomen in het verslag. Met andere woorden, de kans is groot dat de klinische betekenis minimaal of nul is. Onder voorbehoud dat inderdaad die termen gebruikt zijn, 'een zeer lichte beginnende artrose'.

Heleenn schreef:
Ik weet niet wat voor DA jij hebt,

Dit vind ik een vreemde opmerking.
Waarom zou mijn DA minder of slechter moeten zijn dan de jouwe, of die van om het even wie ?

il faut d'abord durer

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:59

Ik denk dat ik wel begrijp wat BigBen bedoelt. In mijn geval was er ook 1 wervel met zeer lichte beginnende artrose, of de letterlijke woorden van de dierenarts: 'niet-noemenswaardige artrose'. Ik weet niet met welke bewoording het in het verslag staat, maar ik kan me voorstellen dat dit soort dingen wél genoteerd worden of het nou wel of geen klinische betekenis heeft. Puur om alle bevindingen in een verslag te registreren, zoals BigBen zegt.. Voor de volledigheid.

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 12:03

Voor dat dit weer een wellus/nietes partij word, feit is dat de pony afwijkend gedrag laat zien. En ook al is de afwijking licht/minimaal, het kan maar zo de oorzaak zijn. Een zeer lichte artrose op de verkeerde plek zorgt wel degelijk voor ernstige beperkingen, zowel bij mens als dier.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 12:31

Art_Ificious schreef:
En als hij buiten komt is hij zowat het enige paardje dat zich uitleeft dmv bokken (helaas ook vaak met strakke rug), rennen en soms uitglijden daarbij, en gek springen.
Dat zou de behandeling niet echt bevorderen.


Het spijt mij dit te lezen.
1) Meneer Tom is een uitstekend dierenarts dus houd je vooral aan het schema!
Maar een paard beperken in beweging is niet leuk. (Wel nodig, soms!)

2) Ik begrijp ook dat je hier beschrijft hoe Limo zich los gedraagt. Ik neem aan dat hij niet dagelijks uitglijdt, maar ik vind het naar klinken...
Hopelijk verbetert dit!
Af en toe een vreugdesprong, mooie bolle rug en altijd stevig op de benen landen - dat is wat je voor een dier wil en waar ze ook sterk van worden.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Babootje

Berichten: 26181
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 13:36

BigBen schreef:
Ik kan je garanderen, als op de kliniek gezegd is "zeer lichte beginnende artrose", dan betekent dat in de praktijk dat er niets ernstigs te vinden was, en dat ze een zeer lichte bemerking voor de volledigheid toch in het verslag hebben gezet.


Dat denk ik toch niet. Er zit wel of er zit geen artrose. Als er wel artrose zit is dat voldoende ernstig (ook al is het beginnend) om het te melden lijkt me. Voorloper van artrose, dus voor zich nieuw bot vormt in het proces, is botoplossing/ontsteking waarna remodellage dat uiteindelijk betekent dat zich botverandering heeft voorgedaan = artrose en onomkeerbaar. Ook al is het nog in lichte mate is de aandoening ernstig genoeg om te melden lijkt me, zodat er er alles aan kunt doen om de voortgang van het proces in te perken.
Ik vind jouw opmerking dus inderdaad ook erg vreemd en 'kort door de bocht'.

Babootje

Berichten: 26181
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 13:37

Ghostattack schreef:
Ik denk dat ik wel begrijp wat BigBen bedoelt. In mijn geval was er ook 1 wervel met zeer lichte beginnende artrose, of de letterlijke woorden van de dierenarts: 'niet-noemenswaardige artrose'. Ik weet niet met welke bewoording het in het verslag staat, maar ik kan me voorstellen dat dit soort dingen wél genoteerd worden of het nou wel of geen klinische betekenis heeft. Puur om alle bevindingen in een verslag te registreren, zoals BigBen zegt.. Voor de volledigheid.


Artrose - ook al is dit in een licht stadium - altijd noemenswaardig. Als ik een jong paard laat keuren met een 3 op de spatgewrichten heeft het ook geen zware artrose. Daar heeft het dan zelfs nog geen last van. Toch voor mij een reden om zo'n paard niet te kopen omdat deze er gegarandeerd last van gaat krijgen.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 17-01-18 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Berichten: 10815
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 13:40

Babootje schreef:
Ghostattack schreef:
Ik denk dat ik wel begrijp wat BigBen bedoelt. In mijn geval was er ook 1 wervel met zeer lichte beginnende artrose, of de letterlijke woorden van de dierenarts: 'niet-noemenswaardige artrose'. Ik weet niet met welke bewoording het in het verslag staat, maar ik kan me voorstellen dat dit soort dingen wél genoteerd worden of het nou wel of geen klinische betekenis heeft. Puur om alle bevindingen in een verslag te registreren, zoals BigBen zegt.. Voor de volledigheid.


Artrose - ook al is dit in een licht stadium - altijd noemenswaardig.


Maar zoals mijn paardenarts zei: het ene paard loopt met zware artrose zonder pijnstilling gewoon nog normaal en het andere paard zie je net een afwijkinkje en loopt flink kreupel.

Voor de volledigheid: er is dus iets te zien op die foto's van Limo. in hoeverre hij hier last van heeft, dat moet uitgezocht worden.

Rockes <3

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 13:53

Babootje schreef:
Ghostattack schreef:
Ik denk dat ik wel begrijp wat BigBen bedoelt. In mijn geval was er ook 1 wervel met zeer lichte beginnende artrose, of de letterlijke woorden van de dierenarts: 'niet-noemenswaardige artrose'. Ik weet niet met welke bewoording het in het verslag staat, maar ik kan me voorstellen dat dit soort dingen wél genoteerd worden of het nou wel of geen klinische betekenis heeft. Puur om alle bevindingen in een verslag te registreren, zoals BigBen zegt.. Voor de volledigheid.


Artrose - ook al is dit in een licht stadium - altijd noemenswaardig. Als ik een jong paard laat keuren met een 3 op de spatgewrichten heeft het ook geen zware artrose. Daar heeft het dan zelfs nog geen last van. Toch voor mij een reden om zo'n paard niet te kopen omdat deze er gegarandeerd last van gaat krijgen.

Noemenswaardig als in dat het geregistreerd en benoemd wordt, akkoord. In dit geval 'niet-noemenswaardig' voor de klachten waarvoor ik met het paard kwam, met andere woorden: dit kon niet de oorzaak zijn van onze problemen en om die reden is er verder gezocht máár is het wel gemeld in het verslag. Mocht ik later terug komen met dergelijke klachten met dit paard, dan staat dit in ieder geval geregistreerd en kunnen ze hier opnieuw naar kijken.

Maar hier gaat het topic uiteraard niet over. Ik vind dat TS goed gehandeld heeft door naar Equitom te gaan en ik ben ook heel benieuwd hoe dit verder gaat aflopen :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-18 14:41

Nou seg wat een discussie...
Mijn mening? Ik.vind het niet meer dan.normaal dat zelfs de kleinste afwijking genoteerd wordt. En ja het kán dat Limo hierdoor de rug strak houd en zich beperkt in zijn bewegingen.
Dat moeten we afwachten met de ontstekingsremmers.

Helaas de foto's nog niet ontvangen. Iemand een idee hoelang dit kan duren?

Leef en laat leven.

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:41

Ik ben altijd stille meelezer van dit topic TS. Leer hier soms ook nog wat bij, altijd interessant :)). Over het blijven lopen in aangeleerde houding heb ik echter wel wat ervaring. Mijn paard bleek al een flink aantal jaar te schudden met haar hoofd door een over het hoofd geziene wolfstand. Ik denk dat dat schudden tijdens het rijden er pas na een jaar redelijk uit was (ook al merkte ik wel verbetering) en op de wei doet ze het (4 jaar later) nog wel eens. Dus dat ze blijven lopen in een aangeleerde houding is zeker een mogelijkheid. Helaas!

Edit: over het ontvangen van de foto’s: als dat net zo lang duurt als de rekening kan dat wel ff duren :’). En wat ik nog wou zeggen: zorg vooral dat je alles begrijpt wat ze zeggen, vraag gewoon door als je t nog niet begrijpt. En schrijf de vragen die je nu bedenkt op! Zo vergeet je niks te vragen (dat heb ik nog wel eens). Het is met name belangrijk dat jij weet wat er aan de hand is en dat je weet hoe je limo het beste kunt helpen.


Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-18 14:47

De rekening heb ik gisteren gekregen bij het ophalen van Limo :)
Was iets meer dan ik verwachtte maar heb netjes een deel betaald, volgende deel doe ik per overschrijving. (Had niet genoeg geld bij).

Dat het meer is was eigenlijk te verwachten omdat ze beide voorbenen op de foto gezet hebben en de rug (hals + hele rug begreep ik)

Leef en laat leven.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _RobinA_, Celiien, Cowgirl83, Fly_high, Gaby, jitskenienke, MarjanB, moonfish13 en 70 bezoekers