Help, ik lig vast

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Tigress

Berichten: 8919
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Help, ik lig vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-18 05:13

Vreemde titel, vreemd moment, maar ik zit momenteel met tranen in mijn ogen van pijn en frustratie.

Sinds gisterochtend acuut veel last van mijn onderrug. Ik heb laatst ook weer daar last gehad, maar dat trok redelijk weer weg.
Ik heb geen gekke beweging gemaakt, zwaar getild etc. Uiteindelijk vanmiddag maar een boswandeling gemaakt met de honden, in de hoop dat beweging en frisse lucht de oplossing zou zijn. Het voelde nog niet veel beter na die wandeling.
Gistermiddag en avond gewerkt, veel gestaan en gelopen. Dit, waar mogelijk, zo veel mogelijk afgewisseld om mijn rug te ontlasten aangezien hij nog altijd erg pijnlijk was. Het straalt lichtelijk door in mijn linkerbeen. Zegmaar tot tussen bil en knie.

Vannacht heb ik mijn ouders wakker gegild met mijn pijnkreten. Ik merkte al dat op mijn zij liggen een uitdaging begon te worden. Telkens gaf het onderste been problemen (op beide zijden hetzelfde probleem).
Ik lig graag in de stabiele zijligging, maar kon mijn onderste been niet zonder pijnscheuten optrekken. Uiteindelijk werd gewoon draaien een uitdaging, waarna ik zo'n hevige pijnscheut kreeg dat mijn hele lichaam in de kramp leek te schieten, en de pijn ondraaglijk was.
Afijn, aspirines genomen, en verder proberen te slapen.

Die pijnscheuten zijn daarna nog 2x gebeurd, en bij deze laatste lig ik inmiddels zo dat ik niet meer weet hoe ik me moet bewegen. Het voelt alsof ik met elke beweging die ik nu doe, die complete kramp weer ga triggeren. Het enige wat ik wil doen is even uit bed kunnen, maar dat lukt nu dus niet ;( Ik krijg mijn lichaam niet zover dat ik kan gaan zitten.

Iemand enig idee wat te doen?

Things end, but memories last forever
[Volg] Nieuw familielid: corgi Jarvis!


Birdie60

Berichten: 8392
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 05:31

Huisarts bellen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Help, ik lig vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 05:48

Huisarts idd bellen, misschien een spierverslapper voor laten schrijven?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Tigress

Berichten: 8919
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: Help, ik lig vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-18 06:01

Ik ga zometeen direct bellen dan! :j
Inmiddels anderhalf uur later sinds mijn laatste pijnscheut en poging tot uit bed komen. Dat is inmiddels gelukt, en ik ben nu op het logeerbed gekropen. Die ligt hoger, dus hopelijk is uit bed komen straks iets makkelijker.

Things end, but memories last forever
[Volg] Nieuw familielid: corgi Jarvis!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Help, ik lig vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 06:34

Heb je een bad? Dat wil hier ook nog wel eens heel fijn helpen.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Onali

Berichten: 18375
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Help, ik lig vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 06:36

Wat bij mij altijd helpt is een kussen tussen mn benen doen. Op die manier houd je je heupen uit elkaar en krijgt je onderrug meer rust.
Ook al heb je 1 been gestrekt, het opgetrokken been kun je op het kussen leggen (je knie)

Black is the colour of my true love's hair

QuirJarig

Berichten: 17344
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Help, ik lig vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 06:54

Kun je op je buik draaien? Dan is het vaak makkelijker om overeind te komen. Lukt mij in ieder geval meestal beter om dan uit bed te komen, haha. Behalve dan toen ik een grote wond van 20cm op mijn buik had en 30cm op mijn rug. :+

Bij mij werkt het soms ook om zo de spieren in de rug wat te laten ontspannen (op je buik gaan liggen en dan langzaam aan steeds meer ontspannen), wat overigens in het begin gruwelijk zeer doet... Maar eenmaal wat meer ontspannen voelt t stuk beter.

Uitstralende pijn zou ik trouwens wel even voor naar de huisarts gaan, kan een hernia oid zijn.

NoLimit_93
Berichten: 302
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Help, ik lig vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 07:37

Heb je ook een raar gevoel in 1 van je benen ?

Ik had 3 jaar terug opeens last van mijn onderrug terwijl ik gewoon op kantoor zat. Kon ineens niet meer opstaan (wel gaan staan maar dan je rug niet recht kunnen maken) zonder te vergaan van de pijn. Liggen, in bad gaan, zitten alles deed pijn. Een dag later had ik een tintelend gevoel (alsof hij een beetje slaapt) in mijn voet/onderbeen en toen ben ik naar de huisarts gegaan. Ik moest op mijn tenen proberen te lopen en op mijn hielen (tenen richting je neus) wat met een voet wel lukte en de andere niet. Volgens de huisarts heeft er een zenuw knel gezeten in mijn onderrug en moest ik opletten of het tintelen niet zou verspreiden.

Bij mij kwam het ook vanuit het niets. Ik zou als de huisarts open is gelijk even bellen en misschien kan je dan snel terecht (was bij mij wel het geval en heb toen diclofenac gekregen)

Zorry
Berichten: 1383
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: rotterdam

Re: Help, ik lig vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 07:44

Hou dit heel goed in de gaten, zo is het helaas bij mij ook begonnen. Pijnscheuten en niet meer overeind kunnen komen, bij mij bleek het een hernia in mijn onderrug te zijn. Uiteindelijk geopereerd en nu weer goed op de been en nergens meer last van.

Dogs Of Dylano's
Staffordshire bull terrier.

lies_sparkle

Berichten: 6113
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Help, ik lig vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 07:54

Ik heb precies hetzelfde gehad als jij beschrijft.
Na 5 dagen niks kunnen omdat ik half dood ging van de pijnscheuten en omdat ik lichte uitstraling had, bleek het dat ik spit had.
Spierverslappers waren heel prettig.

Het is bij mij helaas een terugkerend probleem geworden. Als ik té gestrest of gespannen ben, schiet het er gelijk in. Mijn lichaam helpt me gratis om niet over mijn grenzen heen te gaan :+
Pas goed op jezelf!

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 07:56

Kan ook "gewoon" spit in de rug weer zijn zoals ze dat noemen
Ga in elk geval even naar je huisarts of fysiotherapeut toe.
Hier een filmpje met hoe je het beste uit bed kunt komen

https://youtu.be/D5Kswiqvofw
En staan nog meer filmpjes met tips.
Erg vervelend, rustig aan, wel blijven bewegen en beterschap :(:)

Tigress

Berichten: 8919
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: Help, ik lig vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-18 08:22

Moet binnen een uurtje bij de dokter zijn. Ik heb het weer uit liggen gillen, en heb de telefoon aan mijn moeder moeten geven om de afspraak verder te maken.

Dank voor het filmpje trouwens! Wanneer ik weer beter kan bewegen kan ik die gebruiken. Benen optrekken moest heel voorzichtig, het omdraaien nog voorzichtiger, en bij het zitten schoot ik weer volledig in de kramp. Uiteindelijk doorgebeten en met kramp op de grond geindigd, maar ik was in ieder geval uit bed :+

Things end, but memories last forever
[Volg] Nieuw familielid: corgi Jarvis!

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Help, ik lig vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 08:27

Jeetje ts...succes straks. Laat je even weten hoe het is gegaan

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Help, ik lig vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 08:31

Gewoon een goede fysio/chiropractor bellen.. Ik heb dit ook regelmatig, niet meer zo erg, maar wel gehad. Waarschijnlijk zit er ergens iets niet helemaal goed, waardoor zenuwen in de knel komen.

Spierverslappers van de huisarts is meer een tijdelijke oplossing.

Een oefening die ik vaak moest doen is op je rug liggen, benen opgetrokken (voeten naar je kont, plat op de vloer) en dan je beide benen afwisselend naar links en rechts laten zakken, dus dat je moet draaien in je bekken.

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Help, ik lig vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 08:36

Succes straks bij de ha

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 08:37

He balen ts! Ik heb hier vaak mee te maken. Rust, zoveel mogelijk lichtjes bewegen en ontspannen, warmte (!) dus denk aan kruiken en warmtezakken, en genoeg pijnstillers om naar de wc te kunnen (al ga je kruipend) en de tijd uitzingen... meestal gaat het na 2 a 3 weken iets beter: sterkte! :(:)

Niet banketstaaf maar poetsen.

Lobke1998

Berichten: 300
Geregistreerd: 09-11-15

Re: Help, ik lig vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 08:47

Klinkt als exact hetzelfde als waar mijn moeder last van heeft gehad!

Helaas door een verkeerde diagnose verkeerd behandeld waardoor het nog erger is geworden.
Het bleek uiteindelijk een beknelde zenuw te zijn (vandaar het uitstralen naar bil en been).

Na een goede behandeling is ze hier nu zo goed als vanaf!

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Re: Help, ik lig vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 08:50

Redelijk kans da tje een hernia hebt. Ik ken redelijk veel mensen met een hernia en die hadden soortgelijke klachten. 1 heeft zelfs paar jaar in een rolstoel gezeten

~Riding is the best solution to any problem~

Sweetgirl1
Berichten: 4520
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Help, ik lig vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 08:53

Handje schudden? K lig al bijna een week op deze manier.
Kan amper lopen zitten doet zeer. Liggen is niet fijn. Je ken amper iets.
En inderdaad die benen liggen in de weg.
K moet 10 uur huisarts zijn er voor

Rust Zacht Anouk, 2 Januari 2012
Rust Zacht Natasja, 22 April 2014
Rust Zacht Roxy, 30 Juli 2015

Tigress

Berichten: 8919
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: Help, ik lig vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-18 09:39

Vermoedelijk hernia ;( oliebol.
3 dagen plat, vrijdag komt de arts bij mij thuis voor controle en eventuele verdere stappen.
Heb pijnstilling en spierverslappers mee.

Things end, but memories last forever
[Volg] Nieuw familielid: corgi Jarvis!


NoLimit_93
Berichten: 302
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Help, ik lig vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 09:46

Sterkte TS, hoop dat de pijnstillers en spierverslappers snel hun werk doen!

Fantabulouss

Berichten: 3355
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Help, ik lig vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:09

Tigress schreef:
Vermoedelijk hernia ;( oliebol.
3 dagen plat, vrijdag komt de arts bij mij thuis voor controle en eventuele verdere stappen.
Heb pijnstilling en spierverslappers mee.


Sorry, maar 3 dagen plat is niet het goede advies bij een vermoedelijke hernia......dat is echt achterhaald...
De richtlijnen tegenwoordig zijn toch echt in beweging blijven. Omdat de pijn dit soms erg lastig maakt kun je je hierin goed laten begeleiden door een oefentherapeut (ben ik zelf ook ). Op www.oefentherapeut.nl staat een praktijkenzoeker en kun je iemand vinden bij jou in de buurt (ik werk in Bolsward, dus misschien wat ver weg)
We leren je o.a. in welke houdingen liggen goed voor deze klacht is en welke niet, en wat je verder juist wel en niet moet doen :o En je kunt oefeningen krijgen om de pijn te verlichten.. :)

Voor vragen mag je me altijd pb sturen :)

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:10

Fantabulouss schreef:
Tigress schreef:
Vermoedelijk hernia ;( oliebol.
3 dagen plat, vrijdag komt de arts bij mij thuis voor controle en eventuele verdere stappen.
Heb pijnstilling en spierverslappers mee.


Sorry, maar 3 dagen plat is niet het goede advies bij een vermoedelijke hernia......dat is echt achterhaald...


Dat dacht ik dus ook al..

Rebel_Jits

Berichten: 5629
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:38

Fantabulouss schreef:
Tigress schreef:
Vermoedelijk hernia ;( oliebol.
3 dagen plat, vrijdag komt de arts bij mij thuis voor controle en eventuele verdere stappen.
Heb pijnstilling en spierverslappers mee.


Sorry, maar 3 dagen plat is niet het goede advies bij een vermoedelijke hernia......dat is echt achterhaald...

Yep, beter is om rust en beweging af te wisselen. Wat wandelen of fietsen kan helpen de boel losser te krijgen. Qua zitten: niet onderuit gezakt op de bank! Of goed rechtop (keukenstoel), of liggen/staan.

Als je in bed ligt, kan je eventueel ook een kussen onder je knieen leggen als je op je rug ligt. Dan ontlast je je rug. Op je zij liggen kan ook, maar je gaf al aan dat dat lastig is. Niet forceren daarin!
Sterkte :(:)

09/10/2023 <3

Zorry
Berichten: 1383
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: rotterdam

Re: Help, ik lig vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 12:08

Precies plat liggen is erg achterhaalt, ik moest zo veel mogelijk lopen en bewegen. Natuurlijk ging dat nier makkelijk door de pijn. Ik ben op maandag geopereerd en dinsdag liep ik rondjes door het ziekenhuis, mocht niet te lang achter elkaar liggen.

Waarom heeft de huisarts je niet gelijk door laten sturen naar een neuroloog.

Dogs Of Dylano's
Staffordshire bull terrier.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Evelyne79, GoogleAdsense, LiDi, Verara en 55 bezoekers