Lichtrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xnoussieee

Berichten: 15
Geregistreerd: 16-01-18

Lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 15:11

Automatisch doe ik het toch goed, maar nu probeer ik een vriendin te helpen met het lichtrijden en ze vroeg op welk been je nou moet lichtrijden. Waarop ik doodleuk antwoorde "Degene waarmee je lekkerder zit en je paard minder hinderd" :+

Dus bij deze, op welk been moet je nou lichtrijden? De binnen of buiten voorbeen?

nereids

Berichten: 503
Geregistreerd: 01-05-17

Re: Lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:13

Als je links om rijdt, dus linker hand aan de binnen kant moet het rechter, buiten been naar voren gaan als je staat. Rechts is dit andersom.

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:14

Als het buitenbeen naar voren gaat.

Vanuit jouw positie (de grond) is dat ook prima te zien. Dus dan zal je haar, mocht ze het nog niet goed kunnen zien, haar daarmee kunnen helpen.

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:16

Naar mij werd altijd geroepen 'Buitenbeen lichtrijden' haha :+ Als het buitenbeen naar voren gaat moet je staan :)

janouk
Blogger

Berichten: 17864
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:18

Als het buitenvoorbeen naar voren gaat, gaat ook het binnenachterbeen naar voren in draf. En daar drijf je op aan, zodat het binnenachterbeen geactiveerd wordt en verder naar voren wordt gezet.

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:21

janouk schreef:
Als het buitenvoorbeen naar voren gaat, gaat ook het binnenachterbeen naar voren in draf. En daar drijf je op aan, zodat het binnenachterbeen geactiveerd wordt en verder naar voren wordt gezet.


Wellicht een hele andere discussie, maar jij geeft dus theoretisch gezien elke pas been? :?

c_alsemgeest

Berichten: 20650
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:27

buitenbeen naar voren = staan :)

En anders doe je de contra-draf :')
Jouw tip TS is niet heel handig... dat zou dus kunnen betekenen dat je ongeveer altijd op het zelfde been licht aan het rijden bent, qua belasting niet fijn voor je paard.
Zelfs met buiten rijden wissel ik het om de zoveel tijd af :+

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:32

Annekeee schreef:
janouk schreef:
Als het buitenvoorbeen naar voren gaat, gaat ook het binnenachterbeen naar voren in draf. En daar drijf je op aan, zodat het binnenachterbeen geactiveerd wordt en verder naar voren wordt gezet.


Wellicht een hele andere discussie, maar jij geeft dus theoretisch gezien elke pas been? :?


Ik denk dat Janouk bedoelt dat je het paard mogelijk maakt het binnenbeen er verder onder te zetten, omdat je zelf "lichter" bent :P

Aandrijven moet je inderdaad ook doen op he t moment dat het juiste achterbeen van de grond komt, en nooit met twee kuiten tegelijk. En, inderdaad, nooit elke pas!

janouk
Blogger

Berichten: 17864
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:40

Janouk bedoelt niet dat je elke pas aandrijft, maar wel door te rijden op het juiste been (binnen achterbeen) met drijven kan activeren om verder naar voren te zetten ( en drijft op het juiste moment omdat het achterbeen dan in de lucht is).

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:42

Nirvana_ schreef:
Annekeee schreef:

Wellicht een hele andere discussie, maar jij geeft dus theoretisch gezien elke pas been? :?


Ik denk dat Janouk bedoelt dat je het paard mogelijk maakt het binnenbeen er verder onder te zetten, omdat je zelf "lichter" bent :P

Aandrijven moet je inderdaad ook doen op he t moment dat het juiste achterbeen van de grond komt, en nooit met twee kuiten tegelijk. En, inderdaad, nooit elke pas!


Tsja... laat ik er op houden, dat er meerdere wegen naar Rome leiden..

xnoussieee

Berichten: 15
Geregistreerd: 16-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 15:59

c_alsemgeest schreef:
buitenbeen naar voren = staan :)

En anders doe je de contra-draf :')
Jouw tip TS is niet heel handig... dat zou dus kunnen betekenen dat je ongeveer altijd op het zelfde been licht aan het rijden bent, qua belasting niet fijn voor je paard.
Zelfs met buiten rijden wissel ik het om de zoveel tijd af :+

Ik snap wat je bedoelt, maar dat was niet wat ik wilde overbrengen naar haar toe.
Dat van buiten afwisselen is inderdaad een goede! Die houd ik me achterhoofd.

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 18:23

xnoussieee schreef:
Automatisch doe ik het toch goed, maar nu probeer ik een vriendin te helpen met het lichtrijden en ze vroeg op welk been je nou moet lichtrijden. Waarop ik doodleuk antwoorde "Degene waarmee je lekkerder zit en je paard minder hinderd" :+

Dus bij deze, op welk been moet je nou lichtrijden? De binnen of buiten voorbeen?


1) In wendingen: ga mee omhoog met het binnenachterbeen - want dat moet ondertreden in de wending.
Practisch:
blijf zitten als je binnenheup zakt en zeg 'ja' oid ("pas 1")
zeg 'zit' als je binnenheup opkomt ("pas 2")
laat je opgooien ("pas 3")

De meeste mensen praten in termen van de trucjes: kijk naar het buitenvoorbeen: komt het naar je toe dan staat het op de grond - zitten.
Gaat de schouder naar voor: hoef is in de lucht: jij ook.

2) Bij buitenritten: wissel het af.

3) Heeft je dier een duidelijke voorkeur dan is hij scheef. Dat is als beginsituatie niet erg - maar je moet er nadrukkelijk niet in berusten (= doe niet van "Oh, dit is makkelijk en dat andere moeilijk - dat die ik maar niet"). Makkelijk zowel linksom als rechtsom draven moet ieder paard kunnen.