Röntgen van rug laten maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 23:39

Oji, bruintje123 en alaskan, bedankt voor de steun.

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:54

Fijn dat Balou_k met je mee was! Mooi dat hij daar kon blijven waardoor ze morgen verder kunnen onderzoeken hoe en wat. Niet leuk dat hij niet mee terug kon, maar beter zo dan straks nog niets weten omdat er maar half onderzoek is geweest.

Houd je maar vast aan Equitom, ik kan me niet voorstellen dat ze daar niet weten wat ze doen.

Oji, ik ben het helemaal met je eens hoor.

Ben je er morgen weer bij TS, of bellen ze als ze verder zijn gegaan met de onderzoeken?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 00:15

Ze nemen hel er tussendoor dus helaas weet ik niet hoelaat dat is.

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 09:20

O, dat is wel logisch hoor. Dan maar proberen om rustig af te wachten, ze vinden vast wel uit wat er mis is.

Sterkte hoor!

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 09:58

Goed dat hij daar kon blijven en ze verder gaan uitzoeken wat er aan de hand is! Bij mijn vorige pony ging het hetzelfde, eerst de benen uitgesloten om daarna foto's van de rug te gaan maken mocht er niks uitkomen. Helaas kwam er toen een flinke peesblessure uit waardoor de foto's van de rug niet meer nodig waren. Spannende dag vandaag, succes!!

BigOne
Berichten: 38194
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 10:52

Wij hadden vroeger een pony waarbij het si gewricht door een val verkeerd kwam te staan, ook dat uitte zich in van zich afslaan bij het te hoog optillen van één achterbeen. Misschien kun jij het been wel een stukje optillen maar gaat het fout wanneer het net vijf centimeter hoger gebeurd en vooral bij een buigproef, dan gaat het nogal hoog.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 10:57

Wat worden hier weer snel conclusies getrokken en weten blijkbaar veel mensen het hier beter dan een ervaren dierenarts die echt wel een goede naam heeft opgebouwd. Ik denk dat TS hier correct handelt, ze heeft vertrouwen in haar dierenarts en de dierenarts begint duidelijk bij het begin. Zelfs al zou het manken komen vanuit de rug, als er ondertussen door overbelasting al een blessure aan het been zelf is, moet dat ook gewoon behandeld worden. De dierenarts zal daarna best wel kunnen oordelen of het paard volledig ok is, of verder onderzocht moet worden omdat hij nog niet helemaal goed in zijn lijf zit. Lijkt mij dat TS goed bezig is!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 11:49

Bedankt maar kom aub niet met al die verhalen of conclusies. Heb al genoeg spanningen momenteel. %)

Equitom staat tot ver in de wereld bekend. Zelfs de Sjeiks komen er met hun arabieren.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:22

Joh dat mensen nog twijfelen of wat dan ook. Dier staat op een van de betere klinieken, laat het ze daar lekker verder uit zoeken, zij weten echt wel waar ze mee bezig zijn!! In tegenstelling tot de meeste Bokt dierenartsen.

Hoe oneens ik (in het begin?) ook was qua omgang van TS met de situatie en pony, ze heeft nu toch wel gewoon echt een goede stap gemaakt en dat mag ook gezegd worden. Hoeft niet negatief, etc te blijven!!

Veel succes en sterkte met de spanning, snap ik helemaal. :j
Hopelijk komt er iets "simpels" uit wat het allemaal goed kan verklaren, maar vooral goed op te lossen is.

Fortitude

Berichten: 3085
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 13:06

Wat goed dat je naar de kliniek bent gegaan +:)+
Denk inderdaad ook dat de kliniek beter weet wat te doen dan de meeste Bokkers, alhoewel het vast uit een goed hart komt :j

Ik ga duimen voor je dat het toch blijkt mee te vallen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 13:09

Ik vind dat je super bezig bent hoor Art, nu even doorbijten en hem goed door lichten dan kan je dadelijk zonder angst in je achterhoofd rustig aan het werk met een beetje geluk. :j

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 13:15

Pfoe juist telefoon gehad.

Nou Limo is onhandelbaar.
Op de volte weer stijf vanvoor maar niet zo heel duidelijk welk been.
Buigproeven lukte vandaag gewoon niet. 1 arts is op de grond gevallen door Limo.
Hem uitverdoven gaan ze niet doen omdat hij gewoon niet aan de benen wil aangeraakt worden, een naald erin steken zal dan ook niet gaan.

Nu vroeg hij of ze gewoon foto's van benen EN de rug mogen maken, rug ook omdat hij deze toch weer strak hield.
Ik ben ermee akkoord gegaan.

Nu gaan ze dus beide voorbenen en de rug op foto zetten. En dan laten ze mij weer wat weten.

Ik zit hier even met tranen in mijn ogen. Als ik erbij kon zijn hadden ze misschien de buigproeven wel kunnen doen. Hij zei gisteren ging echt beter dan vandaag. Hij paniekeert en is erg onzeker.

BigOne
Berichten: 38194
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 13:32

Normaal gesproken zal een paardenpraktijk echt wel buigproeven kunnen doen, die artsen hebben ervaring genoeg. Hieruit blijkt wel dat er zeer waarschijnlijk met zijn achterhand wel iets aan de hand is.

Of de voorbenen zijn zo verkeerd dat hij daar niet op wil/kan steunen.

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 13:33

Heftig joh :(:) dat wil je niet horen als ze bellen... sterkte...

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 13:35

Ik vind het toch wel zorgelijk dat hij zo heftig reageert, of hij zit zo slecht in zijn vel dat er echt enorme vertrouwensproblemen zijn met mensen in het algemeen of hij heeft inderdaad pijn.

Ben erg benieuwd wat ze vinden :(:)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 13:36

Vreemde mensen vertrouwd hij niet snel, dat was al bekend bij mij op stal.

In ieder geval doen ze nu beide voorbenen volledig op foto en rug ook.
Hopelijk komt er wat uit.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 13:47

Ach wat sneu zeg :( vreemde omgeving en al wantrouwig tegenover vreemden, zal een hoop stress hebben. Maar uiteindelijk voor zijn eigen bestwil, hou dat maar in gedachten.. :(:)

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 13:49

bigone schreef:
Normaal gesproken zal een paardenpraktijk echt wel buigproeven kunnen doen, die artsen hebben ervaring genoeg. Hieruit blijkt wel dat er zeer waarschijnlijk met zijn achterhand wel iets aan de hand is.

Of de voorbenen zijn zo verkeerd dat hij daar niet op wil/kan steunen.


TS, ik denk dat bigone de spijker op zn kop slaat. Ze vermoeden waarschijnlijk meer en willen het paard niet de extra stress aan doen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 13:59

Janine1990 schreef:
bigone schreef:
Normaal gesproken zal een paardenpraktijk echt wel buigproeven kunnen doen, die artsen hebben ervaring genoeg. Hieruit blijkt wel dat er zeer waarschijnlijk met zijn achterhand wel iets aan de hand is.

Of de voorbenen zijn zo verkeerd dat hij daar niet op wil/kan steunen.


TS, ik denk dat bigone de spijker op zn kop slaat. Ze vermoeden waarschijnlijk meer en willen het paard niet de extra stress aan doen.
het zijn wéér aannamens en daar ga ik nu liever niet op in.
Als ze de achterhand vermoedden hadden ze vast ook voorgesteld om een echo van de bekken/SI te nemen, en dat is nu niet het geval.

Ze willen geen extra stress omdat énige optie voor uitverdoven van het been zware sedatie is. Maar dan kan hij niet meer draven dus vandaar de keuze om de voorbenen volledig op foto te zetten. En dat ze de rug dan ook meepakke. Vind ik alleen maar een voordeel (niet ivm dat ze iets vermoeden). Dáár ging ik immers gisteren voor naar de kliniek.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:26

Ik zou over de reden ook niet al te veel speculeren. Er zijn legio (groene) volstrekt gezonde paarden die volstrekt niet mee willen werken aan buigproeven aan de achterbenen, zonder dat daar een veterinaire reden aan ten grondslag ligt.

Verstandig om de hele boel op de foto te zetten. Als dat goed is, kun je altijd nog verder zoeken en als het toch onverhoopt niet goed is, weet je tenminste waar je aan toe bent. Neem je alle benen op de foto?
En heb je afspraken over "stoppen met foto's als de eersten al niet goed zijn"? Want als ze doorgaan terwijl de eersten toch al foute boel zijn, dan maak je wellicht onnodig meer kosten voor de nakomende foto's.

Art, het is misschien wel verstandig om voor jezelf nu wel te gaan bepalen welke uitkomst jij nog acceptabel vindt en welke uitkomst niet. Weet waar voor jou de grens ligt. Zowel op de uitkomst van het X-ray onderzoek, maar ook voor het geval daar niets uitkomt, hoever wil je dan gaan doorzoeken? Hoef je wat mij betreft niet in dit topic aan te geven, maar mijn tip aan jou is om dit wel voor jezelf te bepalen.... Doe je dat niet, is de kans groot dat je met je paard het hele medische circuit door kan worden getrokken en dat is verrekte duur en hoeft niet perse tot iets te leiden.
Zo weet ik bijvoorbeeld voor mezelf dat ik niet een mri onderzoek zal laten plegen en dat ik ook geen koliek-operatie zal aangaan. Mocht zo'n situatie zich voordoen, ben ik daarop iig een beetje voorbereid.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:33

Grens of geen grens, Er is duidelijk wel wat met het dier aan de hand en je wil dan uiteindelijk wel weten wat...
Heel veel sterkte TS, het valt niet mee.

SayaJones

Berichten: 11925
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:33

Ik denk dat het moeilijk is om nu al een grens te gaan bepalen wat je wel en niet acceptabel gaat vinden.
Vaak heb je natuurlijk al een vermoeden wat de uitkomst kan zijn, bij Limo is er alleen een vermoeden dat er iets mis kán zijn.
Wat er dan wel of niet mis kan zijn is nog helemaal niet uitgesproken (dacht ik?). Het kan van alles zijn..

Ik denk persoonlijk dat je rustig moet afwachten wat de artsen straks zeggen.
Een kostenplaatje in je hoofd hebben is wel een verstandig idee. Hoever wil en kan je gaan financieel? Dat is natuurlijk iets waar je altijd iets mee kan en rekening mee kan houden.

Ik duim in ieder geval mee dat als er iets uitkomt, het goed behandelbaar gaat zijn :*
Haal nog geen horrorscenario's in je hoofd en probeer positief te blijven.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:49

Fijn toch wel dat er door middel van foto's nu zekerheid komt over beide gebieden. Dan kun je straks hopelijk zonder stemmetje in je achterhoofd met hem aan de gang. Sterkte met het wachten!

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 16:07

Dat hij onhandelbaar is wil niets zeggen hoor, mijn merrie zou een DA dood kunnen slaan die haar wil vaccineren of onderzoeken. Als ik haar in een kliniek moet zetten zal dat ook wel vuurwerk geven. De mijne is net hetzelfde, heeft niet perse te maken met dramatische (hypothetische in dit geval) verborgen aandoeningen die nu aan het licht gaan komen. Sommige paarden zijn nu eenmaal wantrouwig naar dierenartsen of vreemden toe. Mijn merrie loopt 100% correct en daar zou een DA ook niet zomaar in moeten prikken of doen. Buigproeven zou mss nog gaan omdat ik ze dan zelf kan laten lopen (iets met baasje is het enige lieve mens die mij nooit prikjes geeft als die stinkende boze spuitjesman aan komt lopen). Maar inderdaad een vreemde die haar vast houdt en dan nog eens een DA aan haar lijf zou voor beide partijen niet bevorderlijk zijn :)

BigOne
Berichten: 38194
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 16:09

Heleennn schreef:
Dat hij onhandelbaar is wil niets zeggen hoor, mijn merrie zou een DA dood kunnen slaan die haar wil vaccineren of onderzoeken. Als ik haar in een kliniek moet zetten zal dat ook wel vuurwerk geven. De mijne is net hetzelfde, heeft niet perse te maken met dramatische (hypothetische in dit geval) verborgen aandoeningen die nu aan het licht gaan komen. Sommige paarden zijn nu eenmaal wantrouwig naar dierenartsen of vreemden toe. Mijn merrie loopt 100% correct en daar zou een DA ook niet zomaar in moeten prikken of doen. Buigproeven zou mss nog gaan omdat ik ze dan zelf kan laten lopen (iets met baasje is het enige lieve mens die mij nooit prikjes geeft als die stinkende boze spuitjesman aan komt lopen). Maar inderdaad een vreemde die haar vast houdt en dan nog eens een DA aan haar lijf zou voor beide partijen niet bevorderlijk zijn :)

Heb je helemaal gelijk in, echter, er is verschil tussen een secreet van een merrie en een dier dat compleet in paniek raakt wanneer er iemand aan zijn achterbenen wil zitten.