Dierenarts geschokt door paard met prothese

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 

Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

Dierenarts geschokt door paard met prothese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-18 12:05

*Bokt.nl / Horse & Hound
Overige

Afbeelding[/url] ]
Still uit het filmpje. Bron: Facebookpagina "I Love Veterinary Medicine"


Na het zien van een video waarop een paard worstelt met een beenprothese hebben paardenliefhebbers en dierenartsen zich openlijk uitgesproken tegen dit besluit.

De video, die afkomstig lijkt te zijn van een dierenkliniek in Columbia, laat een paard zien dat geleid wordt terwijl het zijn gewicht op een kunstmatig been zet.

Horse & Hound-dierenarts Karen Coumbe geeft aan geschokt te zijn door de video. "Kleinere dieren zoals honden kunnen meestal wel omgaan met de gevolgen van een amputatie, maar persoonlijk vind ik het niet eerlijk, goed of redelijk voor een paard," zei ze. "Aangezien amputatiestompen pijnlijk zijn, worden protheses bij paarden zelden geplaatst. Een hond kan zich nog wel redden op drie poten en daarom is een prothese nog niet nodig. Paarden kunnen zich echter niet op drie benen redden, maar ondanks dat vind ik het plaatsen van een prothese verkeerd en het is dan ook niet iets wat ik ooit zou overwegen."

Chrystin Roehler schreef op de 'I Love Veterinary Medicine' Facebookpagina dat het enige waar de amputatie goed voor is, het verlengen van het leven van het paard is. Het paard is er echter de dupe van geworden. "In het andere been zal hij zeer snel een peesschade oplopen of er zal hoefbevangenheid optreden. Paarden zetten 60-70% van hun lichaamsgewicht op hun voorbenen," zegt ze. "Hij zal niet comfortabel in de prothese kunnen staan en zal al dit gewicht naar zijn enige voorbeen verplaatsen. Je moet de kwaliteit van leven in de gaten houden, niet de kwantiteit. Dit paard zal de rest van zijn leven pijn hebben als ze hiermee doorgaan. Een schokkende beslissing."

Een andere gebruiker van deze pagina, Sandra Wolford, zei: "Paarden zijn vluchtdieren. Deze prothese is geen goede keus voor een paard. Als je al naar hem kijkt, zie je dat de prothese niet eens in een rechte lijn staat. Er zal altijd iemand naast hem moeten staan om ervoor te zorgen dat hij zichzelf niet verder verwondt met dit ding."

Sue Griffin berichtte dat ze gelooft dat deze procedure het resultaat is van iemands arrogantie. "Ik vind het zo erg voor dit arme paard dat het iemands experiment is geworden. Dit heeft zijn kwaliteit van leven niet verbeterd."

Dr. Madeleine Fampbell, directeur van de Equine Ethics Consultancy, vertelde aan Horse & Hound dat de welbekende vijf vrijheden van het paard een criterium is voor het beoordelen van het welzijn. "Ik maak me zorgen om de video die online te zien is, omdat de vrijheid van ongemak en stress en de vrijheid om normaal gedrag te vertonen hoogstwaarschijnlijk aangetast wordt," zei ze.

"Vanuit een ethisch oogpunt moet je jezelf afvragen waarom een prothese wordt toegepast en of de voordelen hiervan - bijvoorbeeld om nog met het paard te kunnen fokken - opwegen tegen de pijn en ongerief die het paard wordt aangedaan. Gebaseerd op de video is het zeer onwaarschijnlijk dat het toepassen van een prothese in het belang van het paard is gedaan."

Hier is het filmpje te zien.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


JudithGigi

Berichten: 4160
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Dierenarts geschokt door paard met prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:07

Helemaal eens met de dierenarts, vreselijk om te zien dat dit gedaan wordt :n :n

Quir

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Dierenarts geschokt door paard met prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:09

Pff, de egoïstische mens... Arm dier

Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Dierenarts geschokt door paard met prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:10

Ongelofelijk. Waarom zou je dit willen. Wat een lijdensweg.

Come over to the dark side, we have cookies!

F_inley

Berichten: 6396
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:11

Vreselijk zeg! Dat mensen er over nadenken überhaupt! Houden van is ook loslaten als het moet en niet kosten wat kost in leven houden.

Reserve Kampioen M district West 2019
Reserve kampioen L district west 2018
Dressuur B+10 L+13 M+12
Z+3
vaardigheid L+10 M+11 Z+3
Saluut mijn ster in de hemel 17-5-1999 ~ 19-12-2013.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:12

Ik heb nog nooit een paard/pony beter zien worden door een prothese. In alle prothesefilmpjes van paard tot minishetlander zie je een heel naar strompelend in de rug volledig kromgetrokken wezen waarbij je de artrose in de andere drie benen gewoon bijna hoort groeien. :(

different1
Berichten: 3620
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:13

Arm paard! En staat aan t eind van het filmpje ook nog eens op zn ijzer wat er vervolgens los onder bungelt, hup nog een nageltred erbij.
Seconde chance noemen ze dat |o ... man man man, waar gaat het heen in deze wereld?? Dat dier gaat zoveel meer problemen krijgen, zoveel lijden |(

Dorus

Berichten: 13181
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Dierenarts geschokt door paard met prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:16

_/-\o_
Dat is altijd mijn gevoel geweest bij het zien van dergelijke filmpjes. Ik ben blij om te zien dat een expert zich ook eens aan een uitspraak waagt tegen dit soory praktijken.

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:20

Dorus schreef:
_/-\o_
Dat is altijd mijn gevoel geweest bij het zien van dergelijke filmpjes.


:? Welke betekenis heeft die emoticon dan voor jou? De naam is worshippy, van 'aanbidden', maar volgens mij ben je niet positief over de prothese filmpjes..

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Dierenarts geschokt door paard met prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:21

Nee, maar wel aanbidding voor de DA die zich er negatief over uitspreekt!

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:23

Arme beest loopt alsof zijn voorpoot is gebroken. Hij probeerde angstvallig zich staande te houden op 3 benen

<3 <3 <3 <3

Tamarafanny
Berichten: 5
Geregistreerd: 29-03-17

Re: Dierenarts geschokt door paard met prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:36

dit is gewoon zielig heb het ook gezien. moeten ze niet doen doet ook pijn voor een paard ,dit paard zet zijn prothese niet onder zit maar voor de andere voor been

overzee2

Berichten: 662
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:36

rien10 schreef:
Nee, maar wel aanbidding voor de DA die zich er negatief over uitspreekt!




Precies vind het persoonlijk ook een prima emotion gebruik.
Hulde of aanbidding in de lijn van de emoticon aan dierenartsen die NEE durven zeggen. Het is een fijn lijntje tussen liefde voor een dier en goedbedoelde maar toch wel degelijk mishandeling. Een dierenarts moet die grens bewaken en mijn inziens gaat dit flink over de rand.

NIL VOLENTIBUS ARDUUM

Quir

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:37

Kahawa schreef:
Dorus schreef:
_/-\o_
Dat is altijd mijn gevoel geweest bij het zien van dergelijke filmpjes.


:? Welke betekenis heeft die emoticon dan voor jou? De naam is worshippy, van 'aanbidden', maar volgens mij ben je niet positief over de prothese filmpjes..


Aanbidden van de uitspraak van de dierenarts natuurlijk. :))

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:41

Ah gut arm beestje, dit is toch geen leven voor het dier. Hopelijk mag het beestje snel naar de eeuwige groene weides. Dat zou bij mij de eerste optie zijn geweest. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om mijn vriendje zo te zien.

Fotografie:portfolio
Lau en de creatievelingen: podcast

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:43

Ik zie een paard dat als proefkonijn gebruikt wordt.
En ik zie een paard dat al heel verkrampt op 3 benen staat, met dat rare ding bungelend aan zijn stompje.
Hoe sneu ook voor het paard, maar inslapen is hier de beste oplossing imo.
Kat en hond redden zich idd prima op 3 pootjes. Een paard absoluut niet.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Dierenarts geschokt door paard met prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:48

Vreselijk..
Kan me alleen maar bedenken hoe ongemakkelijk het paard zich voelt..
En wat als het gaat liggen en niet meer kan opstaan door dat onding? Denk aan het paniek van dat arme dier..

Fijn dat een expert er ook een keer over uitspreekt.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:53

Te zielig voor woorden. Paard is er ook duidelijk niet gelukkig mee. Staat als een paard dat zich uit alle macht probeert in evenwicht te houden op zijn 3 benen en gedwongen Word gewicht te zetten op een prothese die waarschijnlijk pijnlijk is . Ik zou dit zelfs niet in gedachten nemen voor mijn paard. Zelfs voor mijn andere dieren zou mijn twijfel groot zijn om ze met 3 poten te laten leven

Niets is onmogelijk, soms wel een zoektocht

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:56

Ik vind het inderdaad ook een rotgezicht.Nou ben ik wel tegen euthanaseren om een wissewasje maar in dit geval ziet het er niet uit dat de behandeling in het belang van het paard is.

julius_juut

Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Dierenarts geschokt door paard met prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:15

Juppie, niet alleen in het Midden-Oosten meer. XD Echt, zo'n dier moet een kogel of een spuitje krijgen op het moment dat een been zo beschadigd is dat hij niet te herstellen is, daar moet je niet mee gaan kloten zoals hier. Goed dat dierenartsen zich hier nu ook over uitspreken inderdaad.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14457
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: Dierenarts geschokt door paard met prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:17

Ik ben benieuwd welke dierenarts het uiteindelijk in z'n hoofd heeft gehaald om hieraan mee te werken := .. en vooral de waarom vraag.

Ros Fotografie
Website × Instagram × Facebook
Bianca (bietjuhh) † 27'03'1992 - 13'09'2012

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:18

Verschrikkelijk :n

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:28

Ik zou wel eens de mening willen horen/lezen van mensen die een beenprothese hebben.
Dit zal vast 1 van de eerste filmpjes zijn en het ziet er naar uit.
Maar wat gebeurd er na een wat langere periode?
Ik kan eigenlijk geen goede mening geven bij zo weinig info en heb er geen ervaring mee.
Bij een negatief bericht gaan ze geen "succesfilmpje plaatsen, dus wil niet meegesleept worden met de bedoeling van de schrijver maar ben er natuurlijk ook niet positief over.

Ann_Pam

Berichten: 2169
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:29

Chasey schreef:
Ik zie een paard dat als proefkonijn gebruikt wordt.
En ik zie een paard dat al heel verkrampt op 3 benen staat, met dat rare ding bungelend aan zijn stompje.
Hoe sneu ook voor het paard, maar inslapen is hier de beste oplossing imo.
Kat en hond redden zich idd prima op 3 pootjes. Een paard absoluut niet.

Helemaal mee eens. Zag het al voorbij komen ergens en vond het gewoon niet om aan te zien, arme beest :n

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:30

Je zou zeggen,misschien is het een kostbaar dier voor de fok,maar als merrie kun je zo geen veulen krijgen,en als hengst kun je ook moeilijk nog dekkingen verrichten denk ik.Best erg allemaal.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: abbij, Connieb, Dee_Es, FCSA, herr_balou, LadyFiesta, Lente, love_juliet, LuckySeven, Mars, Tess__ en 22 bezoekers