Bloedworm, Hoe kom je er vanaf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Bloedworm, Hoe kom je er vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 08:40

Hoi Bokkers,

Inmiddels zijn mijn paard en ik alweer 2 jaar aan het tobben met bloodworm. Het blijft maar terug komen en nu inmiddels zit hij op een epg van 1200!!

Voorgaande tijd heb ik het advies van mijn DA opgevolgd en bij hun de mesttesten uitgevoerd, maar hij is er NIET vanaf te krijgen. Steeds weer ontwormen, 3 maanden wachten etc. Ik ben er klaar mee zoals je begrijpt. Afgelopen augustus heb ik zelf de cursus gedaan en monitor dus zeer regelmatig mijn paard. Maar de behandeling/manier om hem er vanaf te helpen weet ik niet meer. Even een klein overzichtje:

voorjaar 2016 - te hoog epg (weet niet meer hoeveel), ontwormd met equest pramox (advies najaar nogmaals checken)
najaar 2016 - te hoog epg (weet niet meer hoeveel), ontwormd met equest pramox (advies in januari nogmaals checken, door omstandigheden is dit eind januari geworden.)
eind januari 2017 - te hoog epg (epg 750), ontwormd met equest pramox en eind feb nogmaals de equest pramox
half mei 2017 - epg 100, advies was een ivermectine te geven. (advies met 8 weken checken)
half juli 2018 - epg 100, niks gegeven omdat ze al zoveel gehad hadden.
half augustus - epg 750!, equest gegeven.

(alle exacte data van 2017 heb ik opgeschreven, data van daarvoor ontbreekt)

Vanaf hier ben ik zelf regelmatig gaan checken en dus ook een resistentie check iedere week mestonderzoek. Paard had in de 9e week een epg van 75, ik ben hem regelmatig blijven monitoren. Dit ging goed en had epg tot max 100 tot de 17e week toen weer epg 500. Omdat we in de winter zitten wilde ik hem in de gaten houden. Bleef het zo dan ontwormde ik in het voorjaar. helaas blijft zijn epg oplopen en weet ik het niet meer. -O-

Nogmaals moxidectine op dezelfde manier lijkt mij niet uitmaken, ik wil een behandelplan. iets concreets wat ik nou kan/moet doen zonder maanden te moeten wachten (zoals DA's aanraden)

Advies Eigen DA was nu moxidectine en dan 3 maanden later mestonderzoek en dan evt nogmaals (na vragen van mijn kant kon dan evt ook de 5 daagse panacur kuur)
Ik heb contact gehad met faculteit kliniek Utrecht en VPL het Woud, beide waren niet bereid mee te denken. kliniek Utrecht wilde dat ik langs kom met mijn paard en VPL het Woud vond dat als ik zelf het onderzoek doe ik het ook maar zelf moet oplossen..
Mestlab wilde mij wel helpen gelukkig door mee te denken en hun advies was de pasta panacur (met fenbendazol) te geven, ondanks hier veel resistentie voor is het een kans te geven want dit heeft hij nog niet gehad. Dit zou de makkelijkste optie zijn als mijn paard er geen resistentie voor heeft.

Ik heb dus de pasta gekocht en ruim gedoseerd (paard is tegen de 600 kilo en heb dosis gegeven voor 900 kilo!). Nu even de fenbendazol tijd geven zijn werk te doen en van de week kijken of de mest ei vrij is.

Ik heb gisteren in de mest wel volwassen wormen (wit) gevonden maar geen larven (rood)! Dit is iedere keer het geval. Ook de hoeveelheid wormen is vergelijkbaar met wanneer ik met moxidectine ontworm.

Wat kan ik nog meer doen? Welke opties zijn er zonder resistentie op te wekken? is er een alternatieve manier om van de bloedwormen af te komen?


huisvesting van mijn paard:
- staat samen met een haflinger (ook besmet! vermoeden is door mijn paard) en mijn Shetlander (niet besmet)
- winter 24/7 buiten op verharde uitloop met schuilstal en zandpaddock
- zomer op hun uitloop en dagdeel op de weide
- dagelijks wordt er minimaal 1x gemest, ook de weide wanneer ze er opgelopen hebben.
- regelmatige basis mestonderzoek sinds augustus
- hebben tot half oktober op de wei gelopen.
- hun weide is 1x bemest afgelopen jaar met koeienmest (de andere weides is de paardenmest over uitgereden)


Heel erg bedankt voor het mee denken! <3

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3


tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 08:44

De maanden mei en juli had je ook moeten ontwormen dit omdat de bloedworm dan het meeste opgenomen wordt vandaar dat het in Augustus weer omhoog schiet.

Kerstmuts

Zeer mooie pony hengst ter dekking!
http://www.bokt.nl/markt/ad/123200/kleu ... et-monello

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 08:56

Je wei moet schoon, paar keer maaimachine erover, schapen erop of zelfs over de kop trekken en opnieuw inzaaien. Je zult ze een periode niet op het gras moeten laten, of een ander schoon stukje regelen zodat je huidige wei rust heeft en gemaaid of begraasd kan worden door andere diersoort

Probeer eens je paard onaantrekkelijker te maken voor wormen door tussendoor kuurtjes met natuurlijk wormmiddel te geven en de darmen schoon te maken met gekookte lijnzaad en geweekte bietenpulp

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 08:58

tanjaatjuhh schreef:
De maanden mei en juli had je ook moeten ontwormen dit omdat de bloedworm dan het meeste opgenomen wordt vandaar dat het in Augustus weer omhoog schiet.



Mei is hij ontwormd, met ivermectine.

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

Anoniem

Re: Bloedworm, Hoe kom je er vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 09:00

Je moet het niet in het ontwormen zoeken maar in je voer- en weidebeleid, het lijkt mij logisch dat je de mest nu afvoert en niet meer over je weide doet, je blijft besmetting houden

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 09:07

[***] schreef:
Je wei moet schoon, paar keer maaimachine erover, schapen erop of zelfs over de kop trekken en opnieuw inzaaien. Je zult ze een periode niet op het gras moeten laten, of een ander schoon stukje regelen zodat je huidige wei rust heeft en gemaaid of begraasd kan worden door andere diersoort

Probeer eens je paard onaantrekkelijker te maken voor wormen door tussendoor kuurtjes met natuurlijk wormmiddel te geven en de darmen schoon te maken met gekookte lijnzaad en geweekte bietenpulp


De wei wordt nu niet gebruikt. Begrazen door andere dieren nu ook niet ivm natte periode.
Voor het seizoen wordt er altijd gemaaid. Afgelopen jaar eind seizoen niet gemaaid. Voor aankomend seizoen willen we voorstellen na begrazen van de paarden iedere keer dat stuk zelf glad te maaien.

Lijnzaad is toch voor bescherming van de darmwand? En niet om de wormen er uit te krijgen? Achteraf zoud dit meer zin hebben?

Waarom de geweekte bietenpulp? Paard is zeker niet te mager, staat op dieet en geef ik het liefst zo min mogelijk bij naast zijn hooi en vitamine brok

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 09:09

[***] schreef:
Je moet het niet in het ontwormen zoeken maar in je voer- en weidebeleid, het lijkt mij logisch dat je de mest nu afvoert en niet meer over je weide doet, je blijft besmetting houden


Na overleg met de boer moet de mest gewoon op de mesthoop, maar hij rijd deze mest niet uit over onze paardenweide.

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Bloedworm, Hoe kom je er vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 10:06

Wij zijn van bloedworm afgekomen door het mestonderzoek te laten varen en gewoon weer over te gaan op een ontwormingsschema. Wel eerst een pramox erin en na een maand opnieuw. Dan wel nog een check hoe het ervoor staat met een mestonderzoek en daarna weer gewoon 8 wekelijks ontwormen.

De weides hebben we schoon gekregen door dagelijks secuur mest te scheppen en de wei 2x te laten maaien zonder tussentijdse begrazing.

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:39

Met Moxidectine behandelen, niet met ivermectine. En dan voorlopig om de 3-4 weken tot je geen rode wormpjes meer in de mest ziet. Dit raadde een veearts toen aan en hiermee zijn ze eraf gekomen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Chesss
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Bloedworm, Hoe kom je er vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:49

Je kan kijken naar voer om het klimaat in de darmen minder aantrekkelijk te maken. Als voorbeeld esparcette. Succes met je paard.

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=271&t=2014085

Chess. Aktion x Pion RIP
Alando JetsetD x Zeoliet RIP 16.06.2023

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:04

Suzanne F. schreef:
Met Moxidectine behandelen, niet met ivermectine. En dan voorlopig om de 3-4 weken tot je geen rode wormpjes meer in de mest ziet. Dit raadde een veearts toen aan en hiermee zijn ze eraf gekomen.


Het enige verschil qua inwerking tussen moxidectine en ivermectine is het feit dat het de ingekapselde wormen aanpakt en iets langer doorwerk (een week). Maar tegelijkertijd is het wel een zwaarder middel voor het paard en is het risicovoller met overdoseren. Resistentie tegen moxidectine en ivermectine is gelijk (wormen die niet op het ene middel reageren, reageren ook niet op het andere middel doordat het dezelfde ontwormingsgroep is).

Ik zou dus niet steeds met moxidectine ontwormen. Na de eerste ontworming zijn de wormen in de darmwand wel dood, en zo niet, dan gaan ze ook niet dood van iedere 4 weken een kuur.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 13:12

Suzanne F. schreef:
Met Moxidectine behandelen, niet met ivermectine. En dan voorlopig om de 3-4 weken tot je geen rode wormpjes meer in de mest ziet. Dit raadde een veearts toen aan en hiermee zijn ze eraf gekomen.


Mocidetine is wel heel heftig om zo vaak achter elkaar te geven.

Ik zie ook geen rode wormpjes in de mest, maar witte (dus volwassen wormen van de kleine bloedworm) en ook geen hele bulken nooit gezien ook na ontwormen.
Laatst bijgewerkt door EliseXJoelle op 14-01-18 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 13:15

Chesss schreef:
Je kan kijken naar voer om het klimaat in de darmen minder aantrekkelijk te maken. Als voorbeeld esparcette. Succes met je paard.



Esparcette heb ik op stal, maar wil eerst effectief iets doen tegen de besmetting, daarna ga ik denk ik de esparcette bij geven iedere maand een kuur (aantal dagen was dacht ik 10-14 dit moet ik even nakijken)

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:15

Maar het werkte wel. Ik kan me voorstellen dat als je al zoveel jaren bezig bent, je weleens iets wil dat werkt. Bloedworm kan heel hardnekkig zijn. En dit is onder begeleiding van een veearts gedaan toen op een grote handelsstal. Waren jonge dieren die terug kwamen van de opfok in Frankrijk.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Bloedworm, Hoe kom je er vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:06

Hoe word de weide, stal, paddock verder onderhouden qua mesten?
En hoe worden ze overige paarden ontwormd?

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 19:09

kiki1976 schreef:
Hoe word de weide, stal, paddock verder onderhouden qua mesten?
En hoe worden ze overige paarden ontwormd?


De mest wordt dagelijks weg gehaald, de tegels aangeveegd en hooi uit sloefeeders gevoerd.

De haflinger het zelfde als mijn paard. De shet ook, maar die is al even vrij gus niks gehad.
De overige paarden van stal (lopen in een andere weide) hebben geen/nauwelijks een besmetting, die doen begin weideseizoen mestonderzoek en eind seizoen verplicht pramox.

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

scrabbel

Berichten: 932
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:11

Welke methode gebruik jij voor het vaststellen van de besmetting en welk boek om het type eieren te bepalen. Ik vind het namelijk raar als je zulke besmettingen hebt, dat je niks in de wei vindt.

Daarnaast horen paarden zelf resistentie op te bouwen tegen wormen. De vraag is waarom bouwt zij zelf geen resistentie op. Ergens gaat het daar al mis.

Is het paard ooit getest op eigen opbouw van resistentie?

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:15

Weet niet hoe oud je paard is, maar tot 7 jaar schijnen ze behoorlijk gevoelig te kunnen blijven om daaarna een zekere resistentie te ontwikkelen (paard niet de worm).
Zo idioot veel ontworm je toch niet?
Ik zie in je OP iets tussen 6-12 weken.
Dat is dus gewoon de maximale werking van je pasta. Misschien lees ik het niet goed?

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:18

Dat je nu geen larven vind na de panacur is logisch. Ze zullen geheid ingekapseld zitten. En daar werkt alleen moxidectine tegen.

Ik zou over een week inderdaad weer een mestonderzoek doen.

Waak nu voor de ingekapselde larven!
In het voorjaar is de kans dus groot dat hij weer een hoge telling heeft.

Om de 3-4 weken moxidectine erin is niet zo gek. Ken ook verhaal van paardje die extreem hoge tellingen bleef houden. Die is elke 2 weken ontwormt. Volgens mij een half jaar lang. Die is er nu vanaf

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 19:38

quickie schreef:
Welke methode gebruik jij voor het vaststellen van de besmetting en welk boek om het type eieren te bepalen. Ik vind het namelijk raar als je zulke besmettingen hebt, dat je niks in de wei vindt.

Daarnaast horen paarden zelf resistentie op te bouwen tegen wormen. De vraag is waarom bouwt zij zelf geen resistentie op. Ergens gaat het daar al mis.

Is het paard ooit getest op eigen opbouw van resistentie?


Ik test met de mcmaster methode.

Hij bouwt zelf inderdaad 0,0 resistentie op lijkt het. Hoe kan je daar op testen?

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3


EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 19:40

Nessa schreef:
Dat je nu geen larven vind na de panacur is logisch. Ze zullen geheid ingekapseld zitten. En daar werkt alleen moxidectine tegen.

Ik zou over een week inderdaad weer een mestonderzoek doen.

Waak nu voor de ingekapselde larven!
In het voorjaar is de kans dus groot dat hij weer een hoge telling heeft.

Om de 3-4 weken moxidectine erin is niet zo gek. Ken ook verhaal van paardje die extreem hoge tellingen bleef houden. Die is elke 2 weken ontwormt. Volgens mij een half jaar lang. Die is er nu vanaf



Niet alle larven zullen ingekapseld zitten, dit geloof ik niet. Ook zomers na ontwormen nooit rode larven gevonden.

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 19:45

Sizzle schreef:
Weet niet hoe oud je paard is, maar tot 7 jaar schijnen ze behoorlijk gevoelig te kunnen blijven om daaarna een zekere resistentie te ontwikkelen (paard niet de worm).
Zo idioot veel ontworm je toch niet?
Ik zie in je OP iets tussen 6-12 weken.
Dat is dus gewoon de maximale werking van je pasta. Misschien lees ik het niet goed?


Hij is 7,5, wordt in juni 8.

Ik ontworm niet idioot veel, maar zo'n hoge terug kerende eitelling is naar mijn nening niet normaal.
En behandel je niet op de standaard manier denk ik
'ontwormen en 3 maanden later weer hoge eitelling nogmaals zelfde kuur'

Na de maximale werking moet de besmetting toch niet zo snel terug komen?

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Bloedworm, Hoe kom je er vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:47

Je hebt nooit rode larven gevonden, zeg je? Zou je eens een foto kunnen maken van de wormen die je vindt?

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:48

Het ene paard is gevoeliger dan het andere. Na 3 maanden is dat helemaal niet abnormaal dat de waarden weer gestegen zijn tot het oude niveau.
Je kan je paard wat proberen te ondersteunen met weerstandsverhogendr en wormwerende voedingsstoffen.
Maar om de 8 weken moeten ontwormen is echt geen gekkigheid.

Rizette
Berichten: 4280
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:50

Wordt de mest ook het jaar rond dagelijks uit de wei gehaald?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bronsveen, Googlebot, Jeska2, M_Vainqueur, Solmyrkvi en 29 bezoekers