Privé les/inhoud 30 minuten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zon101

Berichten: 62
Geregistreerd: 11-07-17

Privé les/inhoud 30 minuten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 13:10

Hallo,

Wie heeft er privéles van een halfuur en hoe zijn die 30 minuten verdeeld? :)
Merk je veel verschil met een halfuur les i.p.v. een uur, qua je eigen concentratie?
Ze zeggen wel eens dat je beter intensief een halfuur kan lessen dan een uur volmaken waarbij het net niet allemaal zo ging. Benieuwd naar jullie ervaringen..

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Privé les/inhoud 30 minuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:17

ik heb een uur les maar ik rij in de les ongeveer 3 kwartier omdat ik het anders te zwaar vind. dit is puur persoonlijk. als ik met meerdere in de les zou rijden dan zou ik een half uur te kort vinden.

Linnie050

Berichten: 11800
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:18

Priveles is zowiezo veel intensiever.
Alle aandacht is op jou gericht.
Dus na een half uur kan je wel echt kapot zijn.
Zorg er wel voor dat je paard al lekker los gereden is.

Concentratie dat ligt ook aan je eigen conditie.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:18

Het ligt aan je niveau of 30 min zinvol is.
Ik rij zelf vast los, dus zodra mijn les begint gaan we meteen vol aan de bak.
Dan is 30 minuten zelfs vrij veel.

Wil je graag hulp bij het losrijden of ontspanning van je paard danwel hulp met nageeflijkheidsproblemen of het paard aan je been krijgen, dan is 30 min niet zo zinvol.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:19

Ik heb de laatste tijd vaak een halfuur privéles en vind dat heel fijn. Ik vind het zelf best lastig om een uur lang gefocust te blijven en ik merk dat mijn paard het veel beter volhoud als ik een halfuur les, dan een uur. Na driekwartier is hij echt wel moe en dan rijd je ook niet lekker meer (komt ook doordat hij een wintervacht heeft nu). Meestal stap ik op en stap ik 5 minuutjes zelf, dan komt instructrice en stappen we nog zo'n 5 minuten, dan 10 minuten werken, even een rondje stappen en nog wat werk. Dan na het halfuur stap ik zelf weer uit. Ik vind het ideaal!

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:21

Ik heb altijd een half uurtje privé les, maar doe de warming up en cooling down dan ook zelf. Als mijn lesgeefster komt heb ik mijn paard al helemaal losgereden, ook de galop meegenomen, etc. Half uur is dan echt om te trainen.

Dovahkiin

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:22

Ik heb altijd al warmgedraaid voor de les begint, zo'n 15 minuten. Zodat we die 30 minuten goed kunnen gebruiken. Maar die 30 minuten zijn ook meer dan genoeg. Het begint met het strekken en rekken en van daaruit gaan we bezig met grensverleggende oefeningen zodat je als combinatie steeds verder komt. Maar soms ook een paar lessen bezig met een obstakel in het rijden. Als dat opgelost is op dusdanige manier dat zowel paard als ruiter het begrijpen gaan we weer verder met andere oefeningen.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:22

Als ik prive les had , 30 minuten was lang zat mbt voor het paard en mijzelf ( jong paard concentratie en het verwerken van informatie v ons beide ) Nu heb ik duo les ( met 2 ) 45 minuten. Maar komt op hetzelfde neer als de 30 minuten les. Mbt 1 op 1 aanwijzingen. Hoe de les eruitziet qua invulling is afhankelijk van je instructrice. De ene vult het anders in dan de ander. Ik heb tegenwoordig een hele fijne instructrice. Die echt op het moment inspeelt en paard en mij ook in stap diverse afwisselende oefeningen aanbied. En heel precies uitleg geeft etc. En dat ervaar ik zelf als een heel groot verschil mbt de invulling vd les. Ook wel de ervaring vroeger mbt dat 30 minuten prive minder intensief was en miste de afwisseling . En ik er minder van op stak dan 30 minuten bij mijn huidige instructrice.

gaucho

Berichten: 9521
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:24

Met een half uur les zou ik van te voren inrijden en dan les echt specifieke onderwerpen trainen. Ideaal vind ik met 2 personen een uur rijden.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:24

Ik kan wel zelfstandig losrijden :P Dus een half uur is wat mij betreft voldoende. Soms loopt het wat uit.
Een uur is gewoon onwijs vermoeiend, les is sowieso intensiever dan gewoon zelfstandig rijden.
Meestal rij ik dus een kwartiertje tot 20 minuten los, even paard aanvoelen. Dan bespreken we wat de lastige punten op dat moment zijn en gaan we daar aan werken. Daarnaast krijg ik natuurlijk gewoon huiswerk mee, dingen die ik prima zelf kan oplossen.

Maar ik denk dat Sizzle gelijk heeft, het is afhankelijk van je eigen niveau.

Ik heb ook wel een uur les gehad, ik merk dan dat ik een dag later helemaal stijf sta van de spierpijn, gewoon omdat je op den duur ook jezelf gaan forceren. Als je jezelf gaat forceren, gaat je paard dat ook doen. In mijn ogen geen goed ding dus.

Anoukloves_
Berichten: 568
Geregistreerd: 24-01-10

Re: Privé les/inhoud 30 minuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:36

Ik vind een halfuur priveles voor nu genoeg. Vaak zit ik er 5 minuten van te voren op, om al een beetje warm te stappen. In de training gaan we hier mee verder. Wij trainen voornamelijk nog de basis. Uitstappen doe ik wel zelf.

Ik merk dat als ik een uur les de concentratie minder wordt en dan komen er meer foutjes. Dus ik rij liever wat korter zodat ik met een fijn gevoel kan afsluiten.

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Re: Privé les/inhoud 30 minuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:47

mijn dochter rijdt met haar jonge fries ook een half uurtje privéles. stapt vooraf zelf in dat is genoeg voor nu. Er wordt wel veel gestapt en wat gedraafd en enkele rondjes galop paard is 7 maand weer onder het zadel.

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:03

Ik rij eigenlijk nooit een uur, hoogstens als je instappen en uitstappen meetelt. Ik ga tussen de 20 en 10 minuten voor de les erop om los te rijden. De les verschilt elke keer en hangt ook af van hoe we als combinatie rondrijden op dat moment. Enige vaste factor is dat we regelmatig even een rondje stap met lange teugel doen. Even de spieren laten ontspannen en daarna weer verder. De les vraagt standaard 100% van m'n concentratie dus 30min is echt genoeg.

Joanne1997Jarig

Berichten: 444
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: Brabant

Re: Privé les/inhoud 30 minuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:01

Ik heb bijna altijd een halfuur privé les. Als er meerdere mensen in de les rijden dan wel een uur omdat niet alle aandacht dan op jou ligt. Ik merk wel dat voor de jonge paarden een halfuurtje meer dan genoeg is. Als ik zelf ga trainen rijd ik ook nooit een uur vol, meestal een halfuur/drie kwartier en dat is meer dan genoeg :)
Mijn les is meestal ingedeeld met vijf á 10 minuten oefeningen in stap (ik zit er voor de les meestal al tien minuten op) Daarna voornamelijk oefeningen in draf/galop net waar nodig.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:06

Ik heb altijd een half uur privéles, ik rijd dan eerst zelf ong een kwartier los en ik stap na de les uit.
Tijdens de les pak ik ‘m op en doen we de dingen waaraan we willen werken/we op dat moment mee bezig zijn, of dingen waar ik tegen aan loop, die lastig gaan.
Soms oefen ik ook de proeven in de les.

Ik heb 3 kwartier groepsles op de club en dan rijd ik los in de les.

Lukasje
Berichten: 11241
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:10

Ik les (privé) bij mijn nieuwe instructrice een half uur en dat is genoeg. Ik ben nadien bekaf, veel meer moe dan tijdens 1h les bij mijn vorige instructeur.
Aanvankelijk zat het los rijden in het half uurtje omdat ik belangrijk vond dat mijn huidige lesgeefster ook daarbij instructie gaf. Nu rijd ik zelf los.
Wanneer we tegen iets aanlopen , kan de les wat uitlopen maar zelf zou ik geen uur kunnen volhouden (o.a. ook door rugproblemen).

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 19:44

Toen ik met mijn verzorgpony begon met lessen, was het altijd een uur. Omdat ik in de ochtend ook al een les op de manege had gehad, merkte ik eigenlijk dat het na 45 minuten vaak op was bij mij. Pony is ook niet heel voorwaarts, dus hard werken. In verband met de warmere temperaturen en het tijdstip van de dag ben ik rond juni gaan kiezen voor een half uur les. Ik zit er dan wel een kwartier van tevoren op om pony los te stappen en alvast wat drafwerk erbij te pakken. Instructrice kijkt hoe hij loopt en luistert naar waar ik tegenaan loop en naar aanleiding daarvan, gaan we aan de slag. Na dat half uur stap ik hem nog uit.
Ik merk dat dit voor mij (en pony) beter werkt en dat ik mijn concentratie beter kan vasthouden. Heel soms kies ik voor een uur, dan vraag ik of we balkjes en mini-sprongetje erbij kunnen doen (ivm mijn spring-angst). Op die manier is er eerst de gelegenheid om rustig los te rijden en dan is er ook tijd voor de begeleiding bij de mini-sprongetjes. Rij ik een uur, dan zit ik er vaak net voor aankomst instructrice op.
Nu met mijn nieuwe verzorgpony is het voorlopig ook een half uur les (vorige week mijn eerste les gehad). Deze is wel wat makkelijker voorwaarts, dus ik ben niet zo kapot als op verzorgpony 1. Maar denk ook dat ik hier alleen om een uur vraag als ik wat specifieke dingen wil doen.

op de manege heb ik altijd een uur les. Recentelijk was ik 2x een les alleen. de eerste les daarvan was op een redelijk voorwaarts paard. Was moe, maar niet kapot. les 2 was op een paard waar ik er harder voor moest werken dat hij netjes voorwaarts was op mijn been. Paard liep ook anders dan hij gewend is en bij beide was het na 45 minuten wel een beetje op. Normaal is het in de manege les veel op de ene hand rijden en dan weer wisselen, maar nu reed ik veel voltes en wisselde zeer regelmatig af. had het idee dat paard niet zo goed wist wat hem overkwam, haha! Maar dat maakt dus dat het voor paard ook anders was en vermoeiender...

Mijn ideaal is dus 30 minuten tot 45 minuten les. Zowel vanwege eigen concentratie-spanne als die van paard en vanwege conditie (bij minder makkelijk voorwaartse paarden). In de normale manegeles zelf heb ik geen moeite met een uur...

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 19:49

Een uur les is meestal op maneges.
Omdat je dan betaalt voor een uur paardrijden :)

Maar privé les, dan is een half uur meer dan genoeg.
Je bent dan toch intensief aan het werk, vraagt meer van je paard.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 17-01-18 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 19:55

Zon101 schreef:
Hallo,

Wie heeft er privéles van een halfuur en hoe zijn die 30 minuten verdeeld? :)
Merk je veel verschil met een halfuur les i.p.v. een uur, qua je eigen concentratie?
Ze zeggen wel eens dat je beter intensief een halfuur kan lessen dan een uur volmaken waarbij het net niet allemaal zo ging. Benieuwd naar jullie ervaringen..


Vind half uur meer dan zat, dan ben ik echt dood en paard idem. Kan me echt niet langer concentereren en dan ook nog fatsoenlijk rijden half uur is al te lang. (Stap best lang tussendoor en indien nodig vaker, voor mij is momenteel galop fijnste gang (zelf blessure) dus als het niet zo gaat, wordt het meer galop in de training en in verhouding minder draf. )
En realiseer je dat ze bij een priveles alles zien, alles!!! dus die ene net niet oke overgang kan je rustig nog 10 x doen als ie steeds weer net niet oke is 8-)
Kom van te voren over de weg aangestapet (ca 10 minuten) stap voor de les wat in in de bak en ga dan draven (Voor de les) en soms galopje meepakken (ligt eraan hoe ik me voel, gallop zit voor mij fijner)
Lessen zijn niet altijd hetzelfde, maar als voorbeeld.
draven, tempowisselingen, figuurtjes (zelf inzetten) dan zijgangen, beginnend met sb, travers en dan appyeren, uiteraard beide zijden.
galop tempowissleingen, voltes, gebroken lijnene, slangenvoltes, middengalop/uitgestrekte galop, verder in contra, appyementen, vliegende of eenvoudige wissels of juist niet en gewoon overgang naar draf.
Stap verzamelde, tempowissleingen, kw's stap draf overgangen en andersom of stap galop en andersom, halt, achterwaarts en wat nog meer.
Dan weer draf idem als voorheen, middendraf, uitgestrekte draf etc. overgangen halt draf, draf halt, hlasstekken.

Afhankelijk van aandachtspunt die keer het een dus meer of minder.
Daarna zelf uitdraven en uitstappen en weer naar huis rijden.

Ladyloe

Berichten: 2459
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 19:57

Ik heb 45 minuten les. Ik zorg altijd dat ik een kwartier van te voren op mijn paard zit en dan dus los gereden ben. 45 minuten is voor mijn paard en mijzelf precies lang genoeg.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:02

Ik heb een uur priveles, vind nl dat het losrijden er ook bij hoort.
Meestal is het zoiets;
15-20 min losrijden opwarmen, buigen en aan de hulpen zetten, dan even 5 min stappen
Ca 15 min werken aan wat oefeningen, weer even stappen.
Nog 10-15 min oefeningen, daarna uitdraven en uitstappen.

Bij les van een half uur vind ik vaak dat er teveel in dat half uur gepropt wordt ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34620
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:13

Losrijden doe ik zelf, ik zorg dat ik er 15 min van tevoren op zit. Dan is een halfuur echt meer dan zat omdat je met privéles intensief aan de slag gaat. Wij wel iig :)

Anoniem

Re: Privé les/inhoud 30 minuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:15

Ook hier eerst losrijden en uitstappen na de les

grizzlybear

Berichten: 360
Geregistreerd: 28-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:20

Ik begin 10 min van tevoren met losrijden, ik geef bij mijn instructeur aan waar ik aan wil werken die les, en hij geeft me dan tips, soms wat voor figuur ik moet rijden, maar voor het grootste deel rij ik uit mezelf figuren. Tijdens de les kan ik ook aangeven waar ik tegenaan loop zodat we dat mee kunnen nemen naar volgende week of geeft hij me wat tips zodat ik zelf verder kan oefenen

Voor mij is een half uur ook genoeg voor les, als ik geen les heb rij ik minimaal 45 minuten
Laatst bijgewerkt door grizzlybear op 17-01-18 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:20

Nibbit schreef:
Ik heb een uur priveles, vind nl dat het losrijden er ook bij hoort.
Meestal is het zoiets;
15-20 min losrijden opwarmen, buigen en aan de hulpen zetten, dan even 5 min stappen
Ca 15 min werken aan wat oefeningen, weer even stappen.
Nog 10-15 min oefeningen, daarna uitdraven en uitstappen.

Bij les van een half uur vind ik vaak dat er teveel in dat half uur gepropt wordt ;)


Als een instructeur een uur in een half uur wil pompen, dan moet je als de gesmeerde bliksem een ander zoeken. Want dan sla je gegarandeerd stappen over. En dan maakt een uur ook niet meer uit.

Ik heb dan ook weinig op met specifieke oefeningen behandelen in de training. Wij gebruiken oefeningen als middel, niet als doel.
Wij werken dan ook aan problemen waar ik tegenaan loop op structurele basis, lengtebuiging bijvoorbeeld.