Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 11:10

MizzMontana schreef:
Moonfight is dat risico veel groter bij vlees van hun eigen soort?


Voor zover ik weet zijn het gewoon canibalen en heb nooit een zieke kip gezien na het eten van kip (karkassen krijgen ze hier nadat er soep van getrokken is)

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 11:20

Ze gaan er van uit dat BSE (gekke koeien ziekte) werd veroorzaakt door beendermeel.

Ik voer wel dode kip aan de varkens, maar voor de rest gaat al het vlees naar de honden.

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 11:41

BSE komt waarschijnlijk van scrapie af. BSE is een runderziekte, Scrapie een schapenziekte. Doordat ze als herkauwers wel aan elkaar verwant zijn, heeft de ziekte zich kunnen muteren en kon het overstappen naar de koeien en die versie was blijkbaar besmettelijk voor mensen.

Er gaan nu (al een tijd) stemmen op in de EU om varkensmeel weer beschikbaar te stellen voor kippen en kippenmeel weer beschikbaar te stellen voor varkens, maar voor herbivoren zal het (waarschijnlijk) nooit meer toegestaan worden. Doordat kippen geen zoogdieren zijn, en zowel kippen als varkens omnivoren zijn, zijn op deze manier de risico's minimaal.

Het voeren voor kippenafval aan kippen geeft geen groter risico voor mensen, maar wel het risico dat een ziekte zich gemakkelijker door een kolonie kippen verspreid. De meeste menselijke kannibalen zijn uiteindelijk ook uitgestorven (of hebben hun eetgewoontes aangepast) doordat er ziektes door het eten van zieke personen (al dan niet bekend dat ze ziek waren) gegeten werden.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:21

Sowieso worden kippen die ziek waren en dus uit zich snel sterven of door een noodslachting dood zijn niet gebruikt voor consumptie hier. Die gaan in z'n geheel de kliko in. Kippen die bijvoorbeeld doodgebeten zijn door roofdieren gebruiken we ook niet meer voor eigen consumptie.

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 17:12

@lieke Ooh dat is zeer prijzig! Zeker nog een dingetje om over na te denken in ieder geval. Genoeg tijd nog gelukkig.

Hebben jullie allemaal het kippenhok zelf gemaakt? Wij denken over een nieuw kippenhok maken of in het grote dierenverblijf een afscheiding maken. Wat raden jullie aan? En waar hebben jullie zelf voor gekozen? We willen best zelf eentje maken maar ik ben bang dat het wel enorm veel werk gaat zijn

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:00

Hier idd zelfbouw. Dan kan je het precies zo maken als je wilt qua formaat/hoogte (nooit weer een hok zonder stahoogte hier! :P )/lichtinval/materiaal. Veel prefab hokken zijn van dat waaibomenhout dat na een aantal jaar richting kachel of brandbult kan.
Werk valt vaak mee, zeker als je een beetje apparatuur hebt. Een decoupeerzaag, schuurmachine, en schroefboormachine brengen je een heel eind. :)

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:18

Daarnaast zijn veel prefab hokken met kieren in plaats van glad, en daardoor ideaal bloedluis-materiaal. Ook zijn ze vaak slecht schoon te krijgen.

Dit is zo'n voorbeeld: https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/pr ... TMEALw_wcB

De ren is zo klein dat je hem moet schoonmaken iedere week, misschien iedere 2 weken. Maar de enige toegang is door dat kleine poortje. Mijn ervaring met een schuifbak is dat het idee leuk is, maar het in de praktijk niet ideaal is omdat de bak zo ondiep is, en je dus al snel de stront boven de rand uit krijgt en dit moet je dan door een ander klein deurtje verwijderen. Het gehele hok ziet er overigens groot uit, maar is 1.40x1.10x0.60m, dus eigenlijk ongeschikt om er uberhaupt kippen in te houden.

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 08:50

Interessant om te horen dat jullie ook allemaal vlees voeren aan de kippen! Wormen, mierennesten enz geef ik ze ook altijd. Als ik ergens stenen aan 't sjouwen ben zijn ze d'r altijd snel bij om te kijken wat eronder ligt. Gister dan ook maar het vlees van mn soepbotten aan ze gegeven, ze leven nog steeds. :+

Onze kippenren is ook zelfbouw. In m'n oude huis een zelfbouw ren en 2e hands hok. Nu zelfbouw ren en zelfbouw hok. maar veels te klein. Ben bezig een nieuwe ren te bouwen met nieuw hok, hiervoor hebben we een deel van een voersilo gekregen van de buren. Als hij af is zal ik is foto's delen.
https://2.bp.blogspot.com/-BzEtncAbgcY/ ... geheel.JPG Dit is onze ren nu, nog zonder hok hier. Leuk voor 3 hennen en een haan als ze altijd los kunnen lopen, maar niet voor 8 hennen.
https://3.bp.blogspot.com/-7DbtF03SpBI/ ... %2Bpen.jpg Dit is mijn oude ren. Hok in het midden en 2 rennen. Ik kon de ene ren afsluiten om bij te trekken en ze dan in de andere laten scharrelen en andersom.

Ons varken zaterdag van 't slachthuis opgehaald, 134,5kg schoon aan de haak *\o/* Ongeveer een 45kg kunnen slijten aan familie en vrienden, de rest ligt in onze diepvries of hebben we elders verwerkt.
De slager heeft een ham die ze gaan drogen en roken, die kunnen we over 4 weken ophalen.
Zelf heb ik bouillon getrokken van de soepbotten, reuzel uitgekookt om te kunnen bakken met het vet en een ham in de week gezet. Had een recept voor een 'Christmas ham' gevonden waar hij eerst enkele dagen in een vloeibare mix moest en daarna nog 2 a 3 weken drogen. Ben heel benieuwd hoe dat uitpakt.
Daarnaast heb ik gehakt in de koelkast staan met kruiden om vanavond droge worst te maken en wil ik nog katenspek maken van een stuk buikspek. Ben heel benieuwd hoe alles uitpakt!

Diegene die varkens slachten, wat doen jullie er zoal mee? Ik merk dat er bepaalde stukken bij ons echt blijven liggen; niertjes, leverlapjes, soepbotten, bloedworst.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 18:24

Wat Mizora zegt inderdaad met betrekking op vlees voeren. Ziekteverwekkers die een kip ziek maken zullen een varken hoogstwaarschijnlijk niks doen(en andersom). Restjes vlees van de kippenkarkassen gaan hier wel naar de kippen omdat deze uren en uren gekookt zijn en dat overleven die ziektekiemen niet.

Wij hebben een oud tuinhuisje als kippenhok en zijn daar erg blij mee. Hier gaat ook altijd de voorkeur uit naar zelf bouwen ipv iets kopen. Zo kan je het helemaal maken naar je eigen wensen.

Ik ben heel benieuwd naar je eigen gedroogde ham en die van de slager Lieke! Laat je weten als je ze vergeleken hebt? Orgaanvlees gaat bij ons naar de hond of de kippen. Zijn we zelf niet zo gek van. Bedoel je met soepbotten schenkels? Dus het onderbeen? Of echt bijna helemaal kale botten? Hier gaan de schenkels/soepbotten de erwtensoep in. Het vlees gaat daarna versnipperd weer terug in de soep. Het vlees is echt onwijs lekker alleen moeilijk te koken omdat het een spier is die zo onwijs veel gebruikt word en daardoor best taai. Maar na een paar uur in de erwtensoep mee gekookt te hebben valt het zo van het botje af. Bloedworst heb ik nog niet gedurfd :')

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 13:07

Lieke, reuzel is dat hetzelfde als lard (engels?). Hoe maak je dat? En hoe lang en op welke manier kan je dat daarna bewaren?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 13:57

Mör :D .
Ik geloof dat dat suet heet in het engels.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 14:12

Weet jij wat het verschil is Kugger?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:33

Hm, ik houdt me hier pas mee bezig sinds ik hier in IJsland schapen houdt, dus ik kan je termen als mör, hnoðmör, tolg, hamsatolg, bringukollar etc uitleggen, allemaal namen voor verschillende soorten schapenvet en de delicatessen ( :? ) die je er van kan maken.
Snelle google actie ( wikipedia en zo)heeft me geleerd dat er nogal wat overlap is tussen die engelse termen lard, suet, tallow.
"Dierlijk vet" is in ieder geval de enige constante, ;) .

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 14:41

Ja het word allemaal erg door elkaar gebruikt, vandaar mijn vraag. :+
Helaas is mijn ijslands niet zo up to date :')

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:58

Iemand hier ervaring met het laten slachten van dwergbokjes?

We hebben hier 3 bokjes die ik niet verkocht krijg, ondanks hun leuke kleurtjes en met 5 maanden oud zou ik ze kunnen laten slachten.

Nou heb ik geen idee hoe en wat, het enige wat ik weet is dat ik ze niet halal wil laten slachten en onze slager (die de varkens doet) ze gaat uitbenen.

Maar hoe zal ik ze laten uitbenen?
Is dwerggeit qua vlees hetzelfde als melkgeit?
Eerst laten castreren voor 45 euro per stuk of de gok wagen op bokkengeur?

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 16:07


Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 17:05


xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:25

Ik ben heel benieuwd hoe 't gaat smaken! En inderdaad, waar je het kan laten slachten. Ik heb onlangs ook al zitten kijken voor onze schapen, maar hallal is de makkelijkste optie hier in de buurt.
Waar laten jullie de varkens slachten Elise?

Reuzel is volgens mij 'niervet'. Dus het vet dat om de nier zit. Als je het uitbakt krijg je een vloeistof wat stolt als je het afkoelt. D'r blijven ook 'kaantjes' inzitten, dat zijn de niet afbreekbare enzymen ofzo? Ik kan d'r ook lastig informatie over vinden. Je moet het op een langzame temperatuur heel langzaam uitbakken. Ik wordt altijd te ongeduldig en dan bakt het te snel aan, waardoor je minder bruikbaar vet overhoudt.
Reuzel kan gebruikt worden om in te bakken en om op (rogge)brood te smeren. Schijnt ook lekker te zijn om 't te mengen met een beetje stroop.

Soepbotten zijn bij ons schenkels, maar ook de botten waar amper nog vlees aan zit. Ik sorteer ze op "erwtensoepbotten" en "overige". Voor bouillon mix ik die 2 door elkaar, voor overige soepen inderdaad alleen de "erwtensoepbotten". Dat zijn schenkel en pootjes.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:08

Wij lieten ze eerst slachten bij Cooijmans in Den Dungen, daarna bij Jonkers in Est en nu laten we ze slachten bij vleeshandel Willems in Druten en die brengt ze naar Keurslagerij Dekkers in Druten die het varken voor ons verwerkt.

Den Dungen is goedkoop maar niet zo mooi gesneden. Est is duur en niet super mooi gesneden en de laatste is ook niet goedkoop, maar alles is mogelijk en zeer netjes en mooi gesneden en verpakt.

In Kerkdriel slachten ze schapen en geiten, maar volgens mij alleen Halal. Dus dat moet ik nog even uitzoeken.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:44

Maakt halal zoveel uit? Ik bedoel ze moeten wettelijk toch sowieso verdoofd worden vóór ze doodgemaakt worden?

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:58

Halal geslacht hoeven de dieren niet verdoofd te worden voordat ze worden doodgemaakt. Alleen bij runderen is nu de eis dat als ze langer dan x (ik dacht 45) seconden nog bij bewustzijn zijn na de snede, dat ze dan alsnog verdoofd moeten worden. Omdat de snede al gemaakt is, is het onomkeerbaar en daardoor nog steeds halal. Om die reden worden veel runderen die halal worden geslacht tegenwoordig direct na de snede alsnog verdoofd. Zonder naverdoving is het lijden bij runderen vaak zeer groot, voor mij een reden om geen halal rundvlees te eten.

Een goed halal geslacht schaap of geit blijft maximaal 3 seconde bij bewustzijn na de snede, waarbij (als het goed gedaan is) de luchtpijp niet beschadigd is en de messen dusdanig scherp zijn dat de zenuwen weinig prikkels doorgeven. Het lijden is daardoor beperkt.

Bij kippen blijkt het (correct) halal slachten of regulier slachten eigenlijk geen verschil te maken qua lijden. Ik maak daar dus geen onderscheid in.

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 12:45

Elise_0o schreef:
Wij lieten ze eerst slachten bij Cooijmans in Den Dungen, daarna bij Jonkers in Est en nu laten we ze slachten bij vleeshandel Willems in Druten en die brengt ze naar Keurslagerij Dekkers in Druten die het varken voor ons verwerkt.

Den Dungen is goedkoop maar niet zo mooi gesneden. Est is duur en niet super mooi gesneden en de laatste is ook niet goedkoop, maar alles is mogelijk en zeer netjes en mooi gesneden en verpakt.

In Kerkdriel slachten ze schapen en geiten, maar volgens mij alleen Halal. Dus dat moet ik nog even uitzoeken.

Mocht je ze laten slachten in Kerkdriel, dan hoor ik graag je ervaringen! Zou voor ons ook nog een optie kunnen zijn met de lammeren van 't najaar :) Via de zoekfunctie op Bokt kom je 'm ook tegen als paardenslachter, lees er goede verhalen over.

Wij hebben onze varkens in Soerendonk laten slachten, bij Twan Ras. Niet de goedkoopste uit de buurt, maar wel erg nette service!

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 12:13

Ik heb een mailtje gestuurd naar Jonkers in Est, die doet ook schapen
Doet hij het niet, dan neem ik contact op met Kerkdriel.

Valt me op dat ik echt nergens info of ervaringen kan vinden over het slachten van dwerggeiten.
Aangezien het volgens mij wel gedaan word..

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 12:19

Het word vast wel gedaan, maar dwerggeiten worden over algemeen niet met dat doel gehouden. Over geiten in het algemeen wel info te vinden?

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:11

Niet in Nederland inderdaad, maar waar ze oorspronkelijk vandaan komen waren dwerggeiten juist vleesdieren. Ze zijn normaal veel praktischer qua portiegrootte en dieren hebben daar ook een "spaarbankfunctie" de rente zijn de nakomelingen en je eet dus ook van je "geld". Maar als je kinderen naar school moeten, verkoop je een x aantal dieren (idee 2 cavia's, 4 kippen en een dwerggeit moet voldoende zijn). In dit soort culturen is de politieke en daardoor ook financiele situatie vaak erg instabiel. Hierdoor kan de overheid bijvoorbeeld besluiten even geld bij te drukken en is je spaargeld in munten opeens nog maar de helft waard. Het nadeel van dieren als spaargeld is uiteraard dat een droog jaar problemen oplevert en ziektes onder de dieren nog veel meer.