Hepatitus bij pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Hepatitus bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 21:31

1 van mijn ponies is al lange tijd niet in orde. Deze zomer stond ze ineens erg wankel op haar benen. Ze had 40.5 graden koorst. Meteen een dierenarts er bij maar niks te vinden. Toen begon ze met hoesten en er was gewoon iets mis maar ik de dierenarts kon het niet vinden. Ze is ook erg moeilijk op gewicht te houden en is lusteloos.
Bloed test was de globuliene verhoogd.
Aangezien ik er met de dierenarts niet uit kwam een alternatieve manier gezocht.
Hier kwam uit dat ze hepatitus heeft. Ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord bij paarden. Ze zou dan toch ook in het bloed iets moeten hebben lijkt me.
Wie heeft er ervaring mee ?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 00:55

Letsdunit schreef:
1 van mijn ponies is al lange tijd niet in orde. Deze zomer stond ze ineens erg wankel op haar benen. Ze had 40.5 graden koorst. Meteen een dierenarts er bij maar niks te vinden. Toen begon ze met hoesten en er was gewoon iets mis maar ik de dierenarts kon het niet vinden. Ze is ook erg moeilijk op gewicht te houden en is lusteloos.
Bloed test was de globuliene verhoogd.
Aangezien ik er met de dierenarts niet uit kwam een alternatieve manier gezocht.
Hier kwam uit dat ze hepatitus heeft. Ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord bij paarden. Ze zou dan toch ook in het bloed iets moeten hebben lijkt me.
Wie heeft er ervaring mee ?

Ik heb er geen ervaring mee, maar als je zelf verder info wil zoeken dan moet je het spellen als 'hepatitis'. Ik hoop de je paard snel opknapt, sterkte.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Hepatitus bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 01:05

Hepatitis is een leverontsteking en dat zou ook bij paarden gewoon voor moeten kunnen komen. Je zou wel andere waarden ook verhoogd verwachten bij hepatitis, zoals de ontstekingswaarden lijkt mij.

Is de pony ook gecontroleerd op leverbot?

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Hepatitus bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 01:29

Hoe is de pony alternatief onderzocht?

Hier is eens mest onderzocht op alternatieve manier. Pony was ir, hb en zo nog 4 of 5 ziektes. Maar pony zag er klinisch goed en vrolijk uit. De koop is toen niet door gegaan. Pony hier niet ziek geworden en na verkoop aan andere mensen ook nooit ergens last van gehad. Dus hoe betrouwbaar is het en hoe moet je de uitslag interpreteren?