Mijn paard verveelt zich en maakt alles stuk..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Mijn paard verveelt zich en maakt alles stuk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-18 21:01

Hoihoi!

Mijn paard is helaas al een flinke tijd gekampt met een flink gat in de tussenpees. Hierdoor mag ik niet op hem rijden, en sinds het het afgelopen half jaar ook nog is verergerd(ik liep elke dag 10 minuten met hem en toen stond hij nog bij de andere pony's) is hij apart gezet(hij kan nog wel neuzen met de pony's) en mag ik niet meer met hem wandelen.

Dit laatste mede doordat hij erg schrikachtig kan zijn tijdens het wandelen en dan opzij springt waardoor de pees mogelijk nog heftiger beschadigd kan raken. Dit is allemaal in overleg gegaan met de dierenarts overigens. Ik heb zelf ook maar weinig tijd door mijn 36-urige stageweek(ik ga weg in het donker en kom erin thuis). Wel probeer ik in de middag die ik vrij ben zoveel mogelijk bij hem te zijn(mest ruimen, stal checken, ook laat ik hem op een stukje gras grazen aan de hand) en natuurlijk in het weekend probeer ik hem veel aandacht te geven.

Hij krijgt onbeperkt hooi, heeft elke dag vers water en hij heeft een zandpaddock met inloopstal. De paddock is alleen bij hele erge regenval redelijk nat maar op de kant waar hij staat(de paddock is in tweeën gesplitst) is het minste nattigheid.

Helaas heeft hij bedacht dat de kuubskisten waaruit de stal bestaat(het is gewoon een schuur maar de scheidingsmuur voor hem en de pony's is van kuubskisten en de kant naar de straat ook) maar gekortwiekt moet worden. Hij vreet de bovenste rand eraf en schraapt met zijn tanden het spul eraf.(de kuubskisten zijn gemaakt van multiplex). Ook heeft hij zijn eten snel op dus het hooi is niet aan te slepen..

Ik geef hem nu zo'n 5/6 kilo(hij is ook gewoon te dik dus dat maakt het nog lastiger) aan hooi en daarnaast nog een plak in een bak waar hij bij kan.
Ik kan best begrijpen dat hij zich verveelt. Als hij om 1 uur zijn eten al op heeft en mijn vader is er op z'n vroegst half 5..(hier valt helaas niets aan te veranderen) Maar hoe kan ik er nou voor zorgen dat hij toch iets heeft waarmee hij bezig kan blijven?

Zo'n plastic bal houdt hij hoogstwaarschijnlijk niet heel of daar kijkt ie een uurtje naar en vervolgens interesseert het hem letterlijk geen bal meer. Hij heeft al zo'n skippybal maar omdat die snel wegwaait heb ik die in een kuubskist gedaan. Wilgentakken hetzelfde verhaal als die plastic bal(hij eet ze wel maar na een dag poept ie erop en liggen ze buiten in het zand) Ik heb echt al veel geprobeerd maar ik heb nog altijd het idee dat hij binnenkort misschien wel stalondeugden zal ontwikkelen als dit zo doorgaat..

Wie weet iets wat misschien zou werken tegen zijn verveling? Wie kan mij helpen?

Lady ♥ ~ Ga maar lieverd, de eeuwige groene weides in.. 21-4-2019 & 19-3-2022
It’s not always easy, but it’s always worth it.


faunty

Berichten: 1789
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Mijn paard verveelt zich en maakt alles stuk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:05

Voer je het hooi al uit een slowfeeder ?
Verder misschien een lik iT ? Dan wel met de hymalaia steen en niet zo’n suikerring.

Verder geen idee ! Kan je misschien op een rustige plek rondjes met hem wandelen ?

https://equiphysique.com
iedereen, elk paard fit- to-have-fun!
Instructie en revalidatie op maat in de regio west brabant

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-18 21:07

faunty schreef:
Voer je het hooi al uit een slowfeeder ?
Verder misschien een lik iT ? Dan wel met de hymalaia steen en niet zo’n suikerring.

Verder geen idee ! Kan je misschien op een rustige plek rondjes met hem wandelen ?


Ja dit is uiteraard uit de slowfeeder op die plak in die bak na dan. Ik heb al eens zo'n likit geprobeerd maar ik kan het nergens echt in zijn zicht ophangen dus ik denk dat ik daar ook niet zoveel aan heb. Een himalaya liksteen heb ik al hangen overigens, daar likt hij aan naar behoefte.

Lady ♥ ~ Ga maar lieverd, de eeuwige groene weides in.. 21-4-2019 & 19-3-2022
It’s not always easy, but it’s always worth it.

MyChoice

Berichten: 2178
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Mijn paard verveelt zich en maakt alles stuk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:27

Hooi zoeken waar qua waardes erg weinig inzit zodat je écht onbeperkt kunt voeren. Daar kunnen ze niet dik van worden. Dus dan heb je twee vliegen in 1 klap, minder verveling én afvallen. Dit aanvullen met een vitaminebrok. Eventueel ook hooi erbij doen waar wel voedingsstoffen in zitten. Via pavo kun je het testen voor 20 euro, je weet dan hoeveelheid suiker, energie en eiwitten. Precies wat je nodig hebt om te checken of je goed zit :-)

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-18 13:13

MyChoice schreef:
Hooi zoeken waar qua waardes erg weinig inzit zodat je écht onbeperkt kunt voeren. Daar kunnen ze niet dik van worden. Dus dan heb je twee vliegen in 1 klap, minder verveling én afvallen. Dit aanvullen met een vitaminebrok. Eventueel ook hooi erbij doen waar wel voedingsstoffen in zitten. Via pavo kun je het testen voor 20 euro, je weet dan hoeveelheid suiker, energie en eiwitten. Precies wat je nodig hebt om te checken of je goed zit :-)


Dit eerste is voor mij geen mogelijkheid omdat wij hooi van eigen land halen. Hooi testen daar kan ik wel aan beginnen, vooral omdat de hooi van 2017 najaar erg kort is en stengelig in vergelijking met het hooi van 2016 zomer wat erg lang was en zoet(héél zoet) ruikt als je het uit de verpakking haalt. Ik voer geen brok omdat hij dit echt niet nodig heeft. Hij wordt nog veel heter van brok geven(en geloof me, ik heb veel geprobeerd) en dit is voor hem nooit genoeg uiteraard. Ik heb alleen nog geen vitaminebrok geprobeerd maar als dit ook niet werkt heb ik veel geld uitgegeven aan iets wat vervolgens toch weer staat te schimmelen en dat vind ik echt heel erg zonde.

Lady ♥ ~ Ga maar lieverd, de eeuwige groene weides in.. 21-4-2019 & 19-3-2022
It’s not always easy, but it’s always worth it.

Zilfstar

Berichten: 7542
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 13:24

Je hebt tegenwoordig ook plastic ballen waar je hooi in kan doen. Soort slowfeeder maar dat rolt dus ook. Met gaten erin. Evt kun je shetland variant pakken. die heeft kleinere gaten. Dan is hij er langer mee bezig

Zal even kijken of ik een link kan vinden

https://www.topfithorseshop.com/product ... lowfeeder/

Deze bedoel ik.

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-18 13:27

Zilfstar schreef:
Je hebt tegenwoordig ook plastic ballen waar je hooi in kan doen. Soort slowfeeder maar dat rolt dus ook. Met gaten erin. Evt kun je shetland variant pakken. die heeft kleinere gaten. Dan is hij er langer mee bezig

Zal even kijken of ik een link kan vinden

https://www.topfithorseshop.com/product ... lowfeeder/

Deze bedoel ik.


Ik ga er eens over denken. Het is natuurlijk wel een flinke prijs, en omdat meneer graag sloopt ben ik bang voor het resultaat |(

Lady ♥ ~ Ga maar lieverd, de eeuwige groene weides in.. 21-4-2019 & 19-3-2022
It’s not always easy, but it’s always worth it.

tengeltje11
Berichten: 7078
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 13:28

Hoe lang zou hij nog moeten rusten?
Zo'n paard zou ik voor een jaar 'droppen' op een enorme weide met stabiele kudde waar ze 24/7 buiten lopen.
Weg verveling en heel gek doen ze ook niet meer eens ze 24/7 de ruimte hebben.

Zilfstar

Berichten: 7542
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 13:30

OneAndOnlyx schreef:
Zilfstar schreef:
Je hebt tegenwoordig ook plastic ballen waar je hooi in kan doen. Soort slowfeeder maar dat rolt dus ook. Met gaten erin. Evt kun je shetland variant pakken. die heeft kleinere gaten. Dan is hij er langer mee bezig

Zal even kijken of ik een link kan vinden

https://www.topfithorseshop.com/product ... lowfeeder/

Deze bedoel ik.


Ik ga er eens over denken. Het is natuurlijk wel een flinke prijs, en omdat meneer graag sloopt ben ik bang voor het resultaat |(


Ik heb zelf een Fries en op stal hebben er meerdere zo een bal. Bij enkele Friezen is er wel eens door paardlief erop gelegen... dus wat ingedeukt. Tot nu toe hebben we ze allemaal weer rond gekregen. Het plastic is erg sterk. De mijne heeft dan wel voor elkaar gekregen dat de deksel niet meer in vulopening past. Maar na ruim een half jaar is de bal nog steeds heel. Maar snap je punt hoor.

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-18 13:36

Zilfstar schreef:
Ik heb zelf een Fries en op stal hebben er meerdere zo een bal. Bij enkele Friezen is er wel eens door paardlief erop gelegen... dus wat ingedeukt. Tot nu toe hebben we ze allemaal weer rond gekregen. Het plastic is erg sterk. De mijne heeft dan wel voor elkaar gekregen dat de deksel niet meer in vulopening past. Maar na ruim een half jaar is de bal nog steeds heel. Maar snap je punt hoor.


Kijk dat is positief! Ik zit nu te kijken naar de Pipolino-XXL. Die zijn ook erg duur maar het ziet er wel uit alsof hij er wat aan kan hebben. Beter dan stalondeugden ontwikkelen moet je maar denken :D

Lady ♥ ~ Ga maar lieverd, de eeuwige groene weides in.. 21-4-2019 & 19-3-2022
It’s not always easy, but it’s always worth it.

Dobbelicious

Berichten: 328
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 13:50

Watvoor slowfeeder gebruik je? Hoe groot zijn de gaatjes?

Probeer misschien eerst een week lang echt heel veel hooi te voeren, zodat hij het echt nooit op heeft en er altijd nog wat over is bij de volgende voerbeurt. Op een gegeven moment zal hij vanzelf langzamer gaan eten omdat hij merkt dat het niet op gaat en dat hij dus niet hoeft te schrokken, omdat hij op elk gewenst moment kan eten. Uiteindelijk voer je dan waarschijnlijk niet eens méér dan wat je nu voert, maar je paard is dan niet meer zo gefocust op het snel alles naar binnen schranzen. Als het ware re-set je je paard z'n denkwijze/eetgewoonte.

Daarnaast kun je je hooi een uur weken voordat je het voert, dan lossen de suikers op in het water. Niet langer dan een uur weken, want dan gaan ook de vitamines eruit! En iedere keer schoon water pakken voor een nieuwe portie.

Hoeveel kan je paard rondwandelen in z'n verblijf? Misschien is het een idee om slowfeeders op 2 plekken te hangen, zodat je paard wat heen en weer kan lopen tussen de twee voerplekken. Maar ik weet natuurlijk niet in hoeverre dat mogelijk is met de blessure.

A good life is when you smile often, laugh a lot, dream big and realise how blessed you are with what you have...

Mazida
Berichten: 1383
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 13:54

Ik zou dit paard ook 24 uur op een weide met kuddegenoten zetten. Zo wordt dit paard niet gelukkig, zeker niet als dit nog maanden duurt. Kun je hem niet een jaar lang stallen in een paardenrusthuis? Een aanrader is Van der Kruis in Heeze/Leende. In de wei waar mijn paard staat, staan ook weleens paarden die kampen met een langdurige peesblessure en waar verder niets mee mag worden gedaan. Geen idee of dat een optie is, maar om een paard nu een jaar lang zo op te sluiten...

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Re: Mijn paard verveelt zich en maakt alles stuk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-18 14:15

Dobbelicious: De gaten zijn redelijk groot, maar dit komt door de grootte van de zak. Kleinere gaten en hij bijt ze gewoon kapot om het hooi eruit te krijgen(en dan is de zak ook veel kleiner). Heel veel geven leek inderdaad op zich wel te werken(mijn ouders voeren ook wel eens en zij zijn heel gul met hooi voor hem) alleen moet ik daarmee nog even wachten ivm mijn huidige rugklachten waarmee ik nu kamp(zo'n zak kan flink zwaar worden). Nat hooi eten ze helaas niet.. We hebben wel eens een lek in de baal en dan zit er natte stukken bij en die eten ze simpelweg niet op. De paddock is redelijk groot, maar er is maar aan één kant een overkapping, dus helaas het idee wat je geeft(wat echt wel slim is) gaat niet op vanwege dat hij dus geen nat hooi eet. Voorheen hadden we wel 2 voerplekken(voordat ze gesplitst werden) en dat ging toen vrijwel net zo hard als nu met hooi geven..

Mazida: Hij is niet opgesloten. Hij staat in een paddock die groot genoeg is om minstens 2 paarden neer te zetten, in zijn eentje. Zijn stal is een inloop en uitloopstal waar hij heen en weer kan lopen van en naar de paddock. Zijn hekje tussen de paddock en stal staat altijd open. Van de zomer moeten we even kijken of hij het weiland gewoon op kan maar het liefste wil ik dat wel. Dan maar op een klein stuk, maar zo heeft hij wel z'n ruimte. Momenteel is een weide geen goed idee omdat ze het nu stuk zullen trappen en het heeft groeitijd nodig uiteraard. De zomer van 2017 heeft hij op een weiland gestaan(toen nog helemaal los met de shets, dat gaat nu niet meer). Ik kan het stallen op een rusthuis niet veroorloven(ik zit midden in een MBO-studie en heb momenteel de financiële middelen hier niet voor, bovendien wil ik hem niet in een dichte stal hebben want het is een buiten paard, en al helemaal niet in Heeze/Leende aangezien dat de andere kant van het land voor mij is! :( )

Lady ♥ ~ Ga maar lieverd, de eeuwige groene weides in.. 21-4-2019 & 19-3-2022
It’s not always easy, but it’s always worth it.

tengeltje11
Berichten: 7078
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Mijn paard verveelt zich en maakt alles stuk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:19

maar als je er een jaar niets mee kan doen,is wegbrengen een heel eind ver,waar hij wel ruimte heeft om ook in de winter op e weide te lopen,een heel stuk goedkoper.zo'n weides betaal je 2 keer niets voor.

hij heeft gras en maatjes,dat is het enige wat echt gaat helpen tegen verveling.

is net goedkoper ipv duurder.
het enige is dat je er idd vaak een eindje voor moet rijden,maar dit komt je paard alleen ten goede.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:23

Ik zou het hooi met wat stro mengen. Dan heeft hij wat te knabbelen en doet er langer over. Ook zal hij van stro niet te vet worden. Als je het met mate geeft kan het prima.

Maar het beste is denk ik op een groot land zetten. Ik heb mijn paard met peesblessure nu een jaar op het land op advies van de dierenarts. Niet om de hoek. Het herstel kan langer duren maar het wordt wel sterker, zei hij. Daarnaast is het voor het paard een stuk prettiger. Ik zie hem opknappen en hij is zelf ook rustiger dan wanneer hij op stal stond.

When was the last time you did something for the first time?

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Mijn paard verveelt zich en maakt alles stuk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:27

Heb ik er over heen gelezen, maar heeft hij een soortgenoot?


OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Re: Mijn paard verveelt zich en maakt alles stuk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-18 14:30

tengeltje11: Ik denk niet dat dat de oplossing is.
finnens: Dat kan ik eens overwegen inderdaad. Het laatste is niet de oplossing denk ik.
Tulandro: Ja twee shetjes, die staan naast hem(de paddock is in tweeën verdeeld en er zit alleen een stroomdraadje tussen, maar omdat de jongste shet flinke raken klappen uitdeelt en meneer hieperdepiep word hiervan en gaat sprinten rennen en gek doen heb ik besloten ze uit elkaar te halen ivm zijn verergering toen ze nog bij elkaar stonden)

Lady ♥ ~ Ga maar lieverd, de eeuwige groene weides in.. 21-4-2019 & 19-3-2022
It’s not always easy, but it’s always worth it.

pien_2010

Berichten: 42808
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:32

Probeer of je een vriendje voor hem erbij kan zetten in de paddock. En dan ook een "kneusje" zodat ze samen kunnen revalideren en je niet het probleem hebt dat hij gaat rennen als de ander gereden wordt. Weet je zeker dat hij gaan pijn heeft?
Ik vraag dit omdat mijn paardje (ook een kneusje) wel met haar man 7x24 uur buiten staat op de wei en onbeperkt hooi heeft en toch ook af en toe behoorlijk sjaggie is. Dus binnenkort komt weer de osteopaat daar ik denk dat ze wel degelijk nog pijn heeft ook al zie ik zelf er niets aan. Of zij moet zich ook vervelen omdat we al lange tijd niet meer op stap zijn geweest met zijn allen. Zou ook kunnen. Ik weet het niet, want kan niet in haar kijken, maar ik observeer haar nauwlettend om hier achter te komen waarom ze af en toe zo sjaggie is tegenover haar "man".

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-18 14:39

pien_2010 schreef:
Probeer of je een vriendje voor hem erbij kan zetten in de paddock. En dan ook een "kneusje" zodat ze samen kunnen revalideren en je niet het probleem hebt dat hij gaat rennen als de ander gereden wordt. Weet je zeker dat hij gaan pijn heeft?
Ik vraag dit omdat mijn paardje (ook een kneusje) wel met haar man 7x24 uur buiten staat op de wei en onbeperkt hooi heeft en toch ook af en toe behoorlijk sjaggie is. Dus binnenkort komt weer de osteopaat daar ik denk dat ze wel degelijk nog pijn heeft ook al zie ik zelf er niets aan. Of zij moet zich ook vervelen omdat we al lange tijd niet meer op stap zijn geweest met zijn allen. Zou ook kunnen. Ik weet het niet, want kan niet in haar kijken, maar ik observeer haar nauwlettend om hier achter te komen waarom ze af en toe zo sjaggie is tegenover haar "man".


Dat gaat helaas niet op.. Hij is erg vrolijk en de dierenarts heeft dan ook aangegeven dat hij hoogstwaarschijnlijk geen idee zal hebben van zijn blessure. Het doet hem alleen zeer als hij te dol heeft gedaan en dat is te zien aan zijn 'op rust zetten' van zijn rechterachterbeen(waar de blessure in zit). Ik heb een tijdje paardenbalsem op zijn pees gesmeerd maar sinds ik ben overgestapt op de andere doet hij lelijk als ik dat smeer dus hiermee ben ik gestopt. Ik denk dat de nieuwe te heavy is(en de oude verkopen ze niet meer :( ) maar zijn been blijft nu op zich wel op 1 lijn qua dikte(toen de da was geweest voor de check na een half jaar was het erg verergerd en toen stond ie ineens heel dik, dit is toen opgelost met de balsem, voordat het was verergerd was er geen verdikking te zien) Winner is alleen lelijk als hij honger heeft(rond 6'en als ik hem voer en 's ochtends als ik hem kom voeren). Dat is puur omdat hij dan echt hongerig is en ja als ik honger ben, ben ik ook niet gezellig :+ . Ik snap jouw verhaal ook, zij is dus afentoe gewoon sjag tegen haar 'man' omdat ze misschien wel pijn heeft. Die van mij gaat echt alleen speels om met de shets(bijtjes geven e.d.) en zal nooit echt heel lelijk doen naar haar.

Lady ♥ ~ Ga maar lieverd, de eeuwige groene weides in.. 21-4-2019 & 19-3-2022
It’s not always easy, but it’s always worth it.

pien_2010

Berichten: 42808
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Mijn paard verveelt zich en maakt alles stuk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 15:05

Dat is fijn dat er geen sprake is van pijn. Maar vriendje kan dus niet. Dat is jammer want ik denk bij minder verveling dat hij ook minder gaat slopen. Alhoewel je hebt sommige paarden...........

Neon

Berichten: 4907
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Mijn paard verveelt zich en maakt alles stuk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 15:21

Zou hem ook 24 _7 de wei op gooien... bijkomend voordeelbop wat eerder al gezegd is, is dat jr paard ook geen korte draaien meer gaat maken waardoor het been ook meer rust krijgt...

Mazida
Berichten: 1383
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Mijn paard verveelt zich en maakt alles stuk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 17:27

Op het rusthuis staat je paard niet opgesloten in een stal, maar staat die 24 uur per dag buiten. Reageerde alleen omdat je paard totaal niet gelukkig klinkt. Denk als je hem 24 uur op een grote wei zet met soortgenoten dat hij daar gelukkiger van wordt dan in een stal met een paddockje waarin hij nu alleen staat. Aangezien hij zoveel sloopt klinkt hij niet happy, vandaar dat ik alleen de optie noem.

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Re: Mijn paard verveelt zich en maakt alles stuk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-18 18:18

pien_2010: Zeker fijn. Het stelt een soort van gerust. Nee helaas.. Met de shets ging het al niet samen laat staan met een ander grote paard..
Neon: Zoals ik hiervoor ook al noemen, dat gaat niet. Zijn been krijgt door 24/7 weide absoluut geen rust want hij gaat rennen en sprinten en dat maakt het alleen maar erger. En geen korte draaien maken? Hij kan in de inloopstal zelfs met een grote bocht omdraaien, bovendien zorgt hij er in de wei dan zelf voor dat hij wel kort draait.
Mazida: Ik heb het idee dat je het niet begrijpt. De dierenarts heeft bevestigd dat hij hier echt wel een gouden thuis heeft. Dit is ideaal. Zandpaddock, inloopstal van beton(wat zijn pezen sterker maakt en dus bevorderend is voor de blessure) en onbeperkt ruwvoer. Hij verveelt zich alleen omdat ik hem normaal 3 of 4 x per week eruit haalde om te gaan rijden of andere dingen te doen. Meer dan poetsen, of een meter of 20 verderop wat grasjes plukken gaat niet doordat hij gauw schrikt. Al zou ik hem op het land pleuren of bij een of ander rusthuis op een land met andere paarden, dan nog word het voor hem echt niet beter. Hij is juist gelukkig zo, al zou hij wel graag met mijn shet spelen. Als ik hem zonder afdak op het land zet heb je broertje dood aan hem. Hij heeft een bloedhekel aan nat worden en alleen als het hem uitkomt gaat hij wel eens in de regen staan(bij jeuk ofzo) maar bij heavy rain gaat hij echt niet vrijwillig naar buiten. Blubberbende die je vaak vind op weilanden en dan voornamelijk in onze kleine kikkerland(omdat wij nou eenmaal gezegend zijn met veel water uit de hemel) is al helemaal finaal voor hem. Zijn paddock word haast niet nat behalve waar hij veel loopt. Dus de mening dat hij maar naar de andere kant van het land moet naar een of ander rusthuis, nee die deel ik absoluut niet. En dan denk ik voornamelijk over hoe hij zich zal voelen, niet over mijn eigen gevoelens hierbij.

Lady ♥ ~ Ga maar lieverd, de eeuwige groene weides in.. 21-4-2019 & 19-3-2022
It’s not always easy, but it’s always worth it.

scrabbel

Berichten: 932
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Mijn paard verveelt zich en maakt alles stuk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:24

Misschien zou je nog mentaal met hem bezig kunnen om hem toch het gevoel te geven dat hij wat heeft gedaan. Hierbij kun je denken aan leren flemen, kusjes geven ed op commando. Geen extra belasting, wel de aandacht en geestelijk wat moe worden.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:38

OneAndOnlyx schreef:
Dobbelicious: De gaten zijn redelijk groot, maar dit komt door de grootte van de zak. Kleinere gaten en hij bijt ze gewoon kapot om het hooi eruit te krijgen(en dan is de zak ook veel kleiner).


Dit is heel gek. Een slowfeeder is alleen een slowfeeder als het voor slow feeding zorgt. Een zak met grote gaten is geen slowfeeder maar gewoon een hooitas, ookal worden ze vaak wel onder het mom van slowfeeder verkocht.

Een echte slowfeeder heeft kleine gaatjes van gemiddeld 3x3cm. Kleine gaatjes betekent ook niet dat de zak zelf kleiner is. Ik heb een slowfeeder die 2 meter breed is en 90cm hoog, uit extra sterk materiaal bestaat en gaatjes heeft van 3x3cm. Daar betaal je wel voor, maar daar is al 2,5 jaar uit gegeten terwijl hij buiten hing door verschillende paarden en pony's, ook tegelijk, en hij is nog zo goed als nieuw: https://equiculinair.nl/hoogr3x2-410.html
Op deze site staan ook andere versies die goedkoper zijn, maar ze zijn allemaal groot en hebben kleine gaatjes, dus hier kan echt veel hooi in en dan maakt het ook minder uit als er meer tijd tussen de hooibeurten in zit.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers