[HK] Het grote fjordentopic

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:06

Oh, wat ik trouwens nog aan jullie wilde vragen, weten jullie toevallig hoe zwaar jullie Fjorden zijn?

Ik heb Jules trouwens deze week 'gewogen' met zo'n meetlint van de kliniek, hij kwam op 470 kg strak gemeten (met al dat haar, kan het natuurlijk nog wel een beetje afwijken, maar goed) en meet volgens zijn papieren 1.43 (nog niet zelf nagemeten, maar ga er van uit dat dit ongeveer wel klopt).

Nu vraag ik mezelf af of dit een beetje een normaal gewicht is? Aangezien ik van de kliniek te horen kreeg dat hij veel te dik was, en mijn DA dan weer vond dat hij helemaal niet te dik was... Hij is wel wat afgevallen door de kliniek natuurlijk, maar ook voorheen vond mijn DA niet dat hij super zwaar was. Wel toen ik hem net kocht, toen was het echt een bolletje, maar ondertussen zijn er wel heel wat kilo's af...

Even ter vergelijking:
April 2017
Afbeelding
Afbeelding
December 2017
Afbeelding
Afbeelding

Heb helaas nu even geen betere vergelijkingsfoto's ...

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...


Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:30

Als je zijn ribben makkelijk kan voelen (zonder dat je hard in zijn zij hoeft te duwen), dan is ie goed. Je miet ze niet zien en je moet het idee hebben dat er een ‘dik vel’ om zijn ribben zit. Een dunnvelletje is schraal (heeft mijn Leo) Als je zijn ribben goed kan zien is ie te mager. Als je moet drukken om zijn ribben te voelen, dan mag er wel wat af (heeft mijn Caj :D ). Dat gewicht moet je niet zo aan hechten. De ene fjord is zwaarder gebouwd dan de ander.

Marcella

Berichten: 36587
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:33

Afbeelding
Is niet helemaal op schaal totaal 16x13m incl. aan beide zijdes de helft van de sloot en incl. indeling komend jaar (vlinder/bijenmengsel worden iets kleiner).

Afbeelding
2009 Te dik.
Afbeelding
2013 Te mager.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:47

Mijn pony is op 9 december op de weegschaal gaan staan en weegt 511 kg voor 1m43 ongeveer. Ook veel te dik dus. Ik vind eerlijk gezegd dat vaak veel fjorden te dik zijn (waaronder de mijne hoor), maar besef nu wel wat voor overbelasting het kan teweegbrengen.

Iemand vroeg mij naar de verbening van Shadow denk ik. De progose is niet zo goed en tegelijk ook onzeker. Hij is zeker niet meer geschikt voor de sport, maar kan wel nog rechtuit wandelen voor de moment, de bedoeling is om te laten afvallen en dan hem wat meer pistewerk te proberen laten doen, zijn overgewicht speelt een grote rol. Hij is ook niet echt kreupel, vooral heel kort en stram en soms enkele passen onregelmatig.

Let a horse whisper in your ear and breathe on your heart, you will never regret it..Shadow <3
Instagram: goldenponyshadow

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:51

S_v: nee snap t jij hebt een lastige periode achter de rug. Hopelijk vanaf nu veel voorspoed. Bente weegt ongeveer 450 kg en mag nog naar de 430 toe met 1.41 m als stokmaat. Jules is in de eerste foto’s wel te zwaar maar ziet nu wel goed uit.

Afbeelding

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:51

Dat heb ik inderdaad ook geprobeerd Fabster, kon de ribben wel voelen, niet bij het aaien, moest wel wat druk zetten, maar goed, er zit ook veel haar tussen nu natuurlijk !
Jules zit voor mijn gevoel tussen de 2 in Marcella, al is hij nog wel wat aan de dikke kant, dat merk ik zelf ook wel. Maandag of dinsdag komt de DA waarschijnlijk nog eens langs voor de tanden + uitslag bloedjes bespreken, zal het ook nog maar even met hem bespreken dan :)

Waauwie, wat een moestuin Marcella, geweldig! Heb je lekker het hele jaar vers eten van als je wat inmaakt en invriest toch? :)

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:58

Oh, oops, die 2 reacties waren sneller dan mijn post :) Ik vind dat Bente er wel heel netjes in conditie uitziet, maar, dat jullie 'sporten' ook wel echt he? :)

En 511 is inderdaad wel veel Jessol, maar wat je zegt over dat Fjorden vaak te dik zijn, vind ik ook wel waar... De mijne is ook nog aan de zware kant hoor, mogen nog wel wat kilo's af, maar veel meer dan 2x 10 minuten stappen per dag mogen we nu niet, dus dat zal iets voor tegen de zomer zijn!

Ik zag jullie topic op MD voorbij komen inderdaad Jessol, veel sterkte voor jou en Shadow, jullie waren net zo fijn aan het groeien samen, hoop echt voor jou dat jullie dat jullie nog wel veel fijne recreatieve ritten mogen maken samen! Dat jullie nog lang kunnen genieten van elkaar!
Laatst bijgewerkt door s_v op 12-01-18 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:58

Jessol, weet even niet of ik het al gezegd had of gevraagd. Heeft Shadow nou verbeend hoefkraakbeen? Mijn Belg heeft dat ook (trekaardenkwaal). Bij hem is 1 van die hoefkraakbeenderen gebroken. Loopt meteen een stuk beter (na een week of 2, want net nadat hij t had gebroken, liep hij op 3 benen. Maar hij gaat weer als een speer. Van Nassau (hoefsmid) zei dat ze vroeger het verbeende hoefkraakbeen expres braken, om ze weer goed te laten lopen. Dat kraakbeen hoort flexibel te zijn. Als het verbeent, is het niet meer flexibel en gaan ze kort lopen. Als het breekt, hebben ze natuurlijk eerst pijn, maar daarna is het weer flexibeler en lopen ze weer beter.

Marcella

Berichten: 36587
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:06

Die van mij is voor nu ook iets te dik, maar zodra rijden weer een beetje opgepakt word is dit weer heel makkelijk weg. Het is voor nu vooral hooibuik.

Ja gaat een hoop inmaken worden komend jaar wil dit jaar ook tomaten saus/puree inmaken voor het maken van tomatensoep of pasta. Ook komend jaar een hoop fruit hopelijk.

1x perenboom 3 jaar
1x perenboom 2 jaar (verwacht ik nog geen opbrengst van)
1x perzikenboom ? jaar (verwacht ik dit jaar ook nog weinig van)
1x appelboom 3 jaar
1x pruim 3 jaar
1x walnoot mini moet ik nog halen als ze deze hebben

1x bramen
1x aalbessen
2x druiven (ene had vorig jaar een leuke opbrengst en andere gekregen van buurman)
2x frambozen stekjes weet ik nog niet of die het nog gaan doen.......
heel veel aarbeien
En dan moeten er nog wat struikjes erbij komen hazelnoten, amandelnoten en misschien nog wat.

Ga er ook vanuit dat als ik op mijn eigen ga dat ik ook 2 vriezers nodig ben. :=

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:12

Dat is echt een hele hoop he! Mijn ouders hebben ook een grote moestuin, het is wel veel werk maar je krijgt er ook wel echt veel voor terug he, en je weet wat je op je bord krijgt, ook niet helemaal onbelangrijk, toch :)

Heb je geen pompoenen en courgettes staan? :) Gewoon interesse hoor, maar ik zag die niet op je plan, daarom :)

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

Marcella

Berichten: 36587
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:18

Nee heb alleen dingen erop staan die ik eet en dat zijn 2 dingen die ik niet lekker vind. Ga dit jaar wel meloen proberen en dat ook eens kijken of ik zelf geteeld wel lekker vind. Uit de winkel vind ik het namelijk niet echt lekker en anders kan ik ook kleine beetjes door een fruit smoothie gooien.

Kan niet wachten..... :9 :9 :9

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Foss

Berichten: 1913
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 05:39

Vergis je niet in het gewicht paarden zijn best zwaar.
Mijn slanke fjord van 143 weegt 470 kilo en echt niet te zwaar.
Mijn jaarling hengst ging naar de kliniek voor castratie rank van bouw 351 kilo.
Een fjord van rond de 143-145 mag best 500 kilo wegen.


sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 09:36

Isie niet knap :D
Afbeelding

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 09:41

Dat issie zeker <3 Mooi hoofdstelletje ook! Barefoot?

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 16:40

Vandaag een rondje gereden, speciaal een foto gemaakt zodat jullie mn manen knip werk van gisteren konden zien :D

Afbeelding

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 17:25

Ziet er goed uit Von, netjes geknipt en het boogje staat stoer, net als het blauwe, staat leuk op Fjordjes vind ik, eigenlijk alle kleuren wel, maar blauw is toch wel een van mijn favoriete kleuren denk ik, naast rood (en roze, maar ik heb een ruin :Y) )...

Heb nog een blauw touwhalster + leadrope besteld, maar daar is ergens iets mee mis gegaan, dus pakketje wordt zo snel mogelijk opnieuw verzonden, ach ja, we staan nu toch effe 'op pauze', dus kan nog wel even wachten :)

Pompoen en courgette opzich vind ik ook niet lekker hoor Marcella, maar in soep, njammie, vooral butternuts zijn echt heerlijk om in soep te verwerken, maar goed, dat is een kwestie van smaak natuurlijk :j ! Meloen lukt in de serre bij zonnig weer normaal goed en ze zijn wel voller van smaak dan de 'winkel meloenen' (mijn ouders verkopen groenteplantjes, dus ik hoor m'n vader regelmatig advies geven aan de klanten :) ).

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

Marcella

Berichten: 36587
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:40

Heb zo'n opzet kas waar de meloenen in komen samen met de tomaten, paprika en perziken boompje. Moet alleen nog 2 stormbanden en 4 ijzeren hoekprofielen zien te kopen om te voorkomen dat ik hem ergens anders kan gaan zoeken. :+

Zou dan eerder wat scharrel hanen gaan houden aangezien ik verzot ben op kippensoep (en tomatensoep). :9 :9 :9

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 19:06

Haha, dat is wel handig ja, als hij de lucht in gaat gaan je tomaten het zeker niet doen en je meloenen al helemaal niet, hihi :+
Tomatensoep is ook echt jammie hier trouwens, maar eerlijk is eerlijk, meestal wel uit blik, verse is zoveel werk (gelukkig krijg ik elke week een pot verse soep van mijn schoenmoeder, lekker makkelijk en vers, en zij kookt graag, iedereen blij dus :j ) , kippensoep niet zo, alleen als ik ziek ben, dan moet ik soms van mezelf :)

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

Marcella

Berichten: 36587
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 19:17

Als ik zelf kippensoep zou maken zou ik gewoon lekker makkelijk kipfilet nemen ben je zeker ook in een kwartiertje tijd klaar. :+

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 19:30

s_v schreef:
Dat issie zeker <3 Mooi hoofdstelletje ook! Barefoot?


F.R.A :j erg blij mee!

Vandaag Viking zijn eerste sessie/training gehad van Natural Horsemo. Mijn gevoelens werden bevestigd. Vroeger mishandeld/geslagen. En hierdoor extreem wantrouwig/paniekerig.
We gingen eigenlijk oefenen om hem te helpen met zijn naaldenvrees, maar zover zijn we niet gekomen.
Eerst leren het halster vastpakken en instappen richting hals.

Na een uur was hij doodmoe :(:) zoveel om te verwerken maar hij deed echt zijn best!
Een van de ergst getraumariseerde paarden die Monique onder haar vleugels heeft gehad.
We nemen babystapjes maar komen er wel, op naar (eindelijk) een beter en relaxter leven voor hem :j

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:09

Op de Facebookpagina kan je filmpjes van de training sessies zien voor wie geintresseerd is!

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:04

Wat verdrietig van Viking Sanso :( Ken jullie hele verhaal niet, maar hoe lang heb jij hem al? Wat fijn dat hij nu de kans krijgt om dit allemaal te verwerken & dat hij een warm en veilig thuisje heeft bij jou <3

Ik ga opzoek naar de FB pagia om de filmpjes te bekijken, want het is ook wel interessante materie. Denk soms dat er ook ergens iets is mis gegaan in het verleden van Jules (al is het dan zeker niet bij het meisje waar ik hem van kocht, zij was super met hem <3 ) maar hij kan zo schrikken van kleine dingen en was in het begin bang van de zweep...

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:05

Wat verdrietig :(

IG: @arabierjoep

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:05

sanso schreef:
Op de Facebookpagina kan je filmpjes van de training sessies zien voor wie geintresseerd is!


Jeetje, ik bekijk de filmpjes net, hij is echt bang he? Wat sneu zeg en wat goed dat jij dit voor hem doet!

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:36

Ik heb ze sinds juni, ongeveer een half jaar nu dus. Ik heb hem alle tijd gegeven om te aclimatiseren en denk dat hij er nu klaar voor is, gewend aan zijn nieuwe omgeving, nieuw baasje ed.
Hij deed erg zijn best en het is sneu hem zo te zien. Ik hoop echt dat ik hem kan helpen, maar dit is alvast een goed begin.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker