Speciaal geval trailerladen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 20:09

Stalhouder zet geen enkele druk, van hem mogen ze blijven.
Meisje B wil graag weg, ze is nog jong en er zijn weinig mensen van haar leeftijd op oude stal. De bak op nieuwe stal is beter en groter. Het is een wat luxere stal met stapmolen solarium etc. Ze wil ooit wedstrijd rijden en dus lekker trainen. Nieuwe stal is dichter bij hun huis dus voor haar fijner.

A gaat zondag niet mee lopen want ze gaan weekendje weg en ze kan dus niet helpen.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:17

Zou het een optie zijn paard ongesedeerd op de trailer te zetten en dan op de trailer te sederen om de stang en de klep dicht te kunnen doen? Om daarmee dan nét even de scherpe randjes er af te halen?

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:22

Even een raar idee. Paard lijkt jou wel te vertrouwen. Jij loopt met het paard de trailer op, laat paard los staan. Loopt via schot naar achteren. Dit oefenen totdat je het Schot goed kan zetten en uiteindelijk de stang erachter?

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 22:07

Gypsy schreef:
Ik zou zeggen dat het op jouw manier gaat en anders niet.

Nu ga je te werk op een manier die eigenlijk niet jouw methode is (het zondagsplan) en als het mis gaat zit jij met de slechte reclame, want de verhalen zullen gauw de ronde doen dat het jouw fout is.

Deze mensen hebben hier zelf op aangestuurd door nooit te trainen, en wie z'n billen brand moet nu eenmaal op de blaren zitten. Maar in plaats daarvan proberen ze jou nu een schuldgevoel aan te praten met hun plan om te gaan lopen, wie weet wel in de stiekeme hoop dat jij toch overstag gaat en dat dier tegen je gezonde verstand gaat vervoeren wanneer het nog niet veilig is. Zit jij straks met een stukgeslagen trailer.


Kan niet anders dan dit beamen. Je hebt mij toen goed geholpen maar zulke dingen werken niet half.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 22:18

cissy schreef:
Stalhouder zet geen enkele druk, van hem mogen ze blijven.
Meisje B wil graag weg, ze is nog jong en er zijn weinig mensen van haar leeftijd op oude stal. De bak op nieuwe stal is beter en groter. Het is een wat luxere stal met stapmolen solarium etc. Ze wil ooit wedstrijd rijden en dus lekker trainen. Nieuwe stal is dichter bij hun huis dus voor haar fijner.

A gaat zondag niet mee lopen want ze gaan weekendje weg en ze kan dus niet helpen.


Ik denk eigenlijk dat dit probleem misschien maar eens de aanleiding moet zijn om meisje B uit te leggen dat de dingen niet altijd gaan zoals je wilt (à la: de cursus omgaan met teleurstellingen gaat niet door :+ ) en dat ze zich erbij neer moet leggen, wil ze uberhaupt ooit wedstrijden rijden, dat er nu eerst even nog een maand in trailertrainen geinvesteerd gaat worden. Of misschien wel twee maanden.

Ze heeft er geen piep aan als paard zich onderweg bezeerd (het zal het eerste paard niet zijn dat onderweg opeens compleet over de rooie gaat en de trailer uitklimt met 80 km/u) en ze heeft er ook geen piep aan als paardlief hierna zich helemaal nooit meer in de buurt van een trailer laat zien.

En als A er dit weekend niet is, gaat B dan in haar eentje 15 kilometer lopen met een niet-verkeersmak paard?

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 22:53

Ibbel, hoe moeten we haar dan sederen? Ben wel benieuwd hoe je dat denkt te doen.
Ze tolereert geen vreemden dus veearts kan niet. Dan zou ik de verdoving moeten gaan toedienen op de trailer, welk soort verdoving?
Pasta erin krijgen en dan lang genoeg binnen houden totdat het gaat werken?

Mvdende, ik heb dat al geprobeerd. Iedereen weg en dan schot wijd. Zelf haar erop gezet en dan terug naar achter om schot opzij te zetten. Ze blijft redelijk relaxed tot schot bij gaatje is. Dan gaat ze er weer uit. Krijg haar nog niet met schot op zn plek erin. Mijn rug werkte ook niet mee, ik heb een zwaar houten schot in de trailer. Dat heeft zo zn voor- maar ook nadelen.

Als ze gaan lopen gaat vader B mee. Grote sterke kerel maar heeft geen ervaring met paarden. Meisje B loopt dan samen met vader en ieder aan een kant met lang touw. Moeder B rijdt dan, voor zover het kan behalve de brug, erachter met de auto.

Ibbel, meisje B is lief meisje van 16 maar nog wat naïef. Heb het haar al paar keer uitgelegd maar het wil nog niet zo best blijven hangen. Ze wilde ook in de trailer meerijden om paard onderweg vertrouwen te geven. Dat hebben dr instructrice en ik haar gelukkig uit dr hoofd gepraat. Dat mag vd wet niet en buiten dat is het gewoon bloedlink.

Ik geloof best dat paard tzt wel gewoon te laden is. Heb daar wel vertrouwen in. Paardje doet zo erg dr best om te pleasen maar ze is zo over dr water gejaagd en dat is vreselijk sneu.
Ben allang blij dat het steigeren en omdraaien of langs de klep schieten er inmiddels bijna uit is. Maar dingen achter haar langs is nog issue. Daar moet buiten de trailer om nog hard aan gewerkt worden.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:10

Ibbel schreef:
Zou het een optie zijn paard ongesedeerd op de trailer te zetten en dan op de trailer te sederen om de stang en de klep dicht te kunnen doen? Om daarmee dan nét even de scherpe randjes er af te halen?


Dat werkt dus niet dan heeft het paard al stress dan werkt de verdoving niet meer! Altijd in ontspannen rust toestand toedienen Domesedan gel moet onder de tong Dan hoef je niet zo ver in de mond

sneppie

Berichten: 1349
Geregistreerd: 12-01-06
Woonplaats: ergens in de betuwe

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:25

knap van je, ik duim voor een goede afloop !!

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 00:28

Is laden aan de longeerlijn een optie? Om dat te oefenen? Dus de lijn over de voorstang en dat jij zelf buiten blijft?

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 01:42

En zonder stang? En ipv stang evt gwn een touwtje. Zodat t schot wijd kan blijven. ??

Evelyne79

Berichten: 3993
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 01:55

miesnaom schreef:
En zonder stang? En ipv stang evt gwn een touwtje. Zodat t schot wijd kan blijven. ??


Dan mist de trailer een stuk stabiliteit, daar zou ik uit veiligheidsoogpunt niet voor kiezen

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 01:56

Hier de vraag hoe ze in een 1,5 trailer is? Dan hoef je immers geen zchot te verplaatsen .. welicht al geopperd hoor, en is maar een tijdelijke oplossing, maar goed.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 04:05

Ik weet niet of het al vermeld of gevraagd is, maar hoe reageert ze op een trailer zonder klep?
Een van mijn paarden was zelf ook onmogelijk te laden met klep, met man en macht alles geprobeerd maar hij ging er niet in. Later hebben we toevallig ontdekt dat hij met een trailer zonder klep er haast van alleen inloopt, erna nooit meer problemen mee gehad toen we zelf zen trailer zonder klep hebben aangekocht.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 09:40

Evelyne79 schreef:
miesnaom schreef:
En zonder stang? En ipv stang evt gwn een touwtje. Zodat t schot wijd kan blijven. ??


Dan mist de trailer een stuk stabiliteit, daar zou ik uit veiligheidsoogpunt niet voor kiezen

Aha oké, dan begrijp ik het, had alleen niet verwacht dat het zon groot verschil zou zijn stang wel of niet

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 09:52

Als het paard zo reageert op het tussenschot, kun je dan niet beter een ruime 1,5 paards trailer proberen?

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 09:54

cissy schreef:
Ibbel, hoe moeten we haar dan sederen? Ben wel benieuwd hoe je dat denkt te doen.
Ze tolereert geen vreemden dus veearts kan niet. Dan zou ik de verdoving moeten gaan toedienen op de trailer, welk soort verdoving?
Pasta erin krijgen en dan lang genoeg binnen houden totdat het gaat werken?


Ja, of belonen met biks met muisjes. Ze heeft vermoedelijk niet veel nodig, net iets om de angst een beetje te laten afvloeien. Intraveneus sederen zou ik voor een transport sowieso nooit doen, ze staan dan veel te wankel.

Overigens, of dat meisje naïef is of niet, 'nee het kan niet' snapt iedereen toch? En dan kan ze hoog of laag springen, dan gaat het niet gebeuren. Ik vind het wel een beetje een typisch voorbeeld van de huidige generatie (en de huidige opvoeding): je mag een kind nooit teleurstellen, dat is sielugh...

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 10:33

Mijn ervaring met sederen voor transport (toevallig twee keer meegemaakt met tainingspaarden die ik ook vervoerde naar de kliniek en beiden al bijna over het trailerlaadprobleem heen getraind waren) is dat wanneer ze nog niet vol vertrouwen de trailer oplopen je het probleem verergert. Ze zijn dan banger, ze kunnen immers niet heel veel invloed meer hebben op wat er gebeurt. En een ervan werd een blok beton en ging helemaal niet meer. In dit geval waren het sedaties van de tandarts. Wellicht dat dat spulletje dat je op de neus moet smeren met feromonen wel helpt.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 11:04

TS geen idee wat voor merk trailer je hebt maar ik heb bij mijn trailer toendertijd gelijk ook 2 lange stangen gekocht zodat ik geen tussenschot hoef te gebruiken maar toch stabiliteit heb van mijn trailer.
Zo kan ik een dier wat geen schot wil of nodig heeft , toch vervoeren.
Ik heb een Ifor Williams en bij die trailer kun je hem werkelijk helemaal sluiten door de ijzeren bovendeurtjes achter.
Ik zou dus zelfs een paard achterste voren kunnen vervoeren of los op de trailer (vaak kleinvee)

xLissy
Berichten: 51
Geregistreerd: 24-11-15

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 11:14

Wat een interessant topic! Ik verbaas me toch een beetje over de haast en druk van de eigenaren. Tuurlijk snap ik dat ze snel willen verhuizen, maar je ziet dan toch dat het niet gaat? Ik zou dan zelf eerst richten op het trailermak maken, want anders heb je kans dat het hele verhuizen een horror verhaal wordt wat mij dan ook weer niet fijn lijkt...
TS ik heb echt respect voor jouw houding en geduld! Zeker als de eigenaren druk op leggen om bij elk stukje vooruitgang steeds die trailer willen dichtknallen en rijden.

Mondy

Berichten: 11821
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 11:14

Wat jammer dat er zo negatief over het meisje wordt gesproken terwijl ik er toch echt wel uit kan halen dat ze wel graag wil maar nog te weinig ervaring heeft om te weten hoe. Dat ze graag weg wil is niet voor niks natuurlijk en zal ze haar eigen redenen voor hebben, niks mis mee dat ze daardoor andere dingen gaat proberen ookal is het niet altijd even handig.
Uiteraard is het veel beter om het rustig aan te doen en vooral niet te gaan lopen (dat gaat zeker weten fout) maar als je tegen haar ook zo omgaat als hier in het topic dan snap ik wel dat dat wellicht wat hakken in het zand geeft ;)
Het is hun paard en hun manier van werken met het dier. Hoe ze er verder mee omgaan is niet aan jou. Je bent er voor het trailer probleem.

Heb je een 1.5paards trailer geprobeerd inderdaad ? Geen tussenschot en zo dus al een stapje minder stress en voor jou een snellere manier om eruit te kunnen.
Heb je op de trailer iets van een hooinet of bak waar voer in kan ?
Laat t paard eten en daarbij met stang oefenen bijvoorbeeld ?

Het meisje kan zelf ook ondertussen oefenen met een voorwerp achter de kont van het paard bijvoorbeeld. Dat ie leert dat dat niet eng is.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 11:35

Trailer zonder klep hebben we niet bij de hand. Is ook nergens in de buurt te huur voor zover ik weet.
1,5 heb ik ook aan zitten denken maar weet er ook geen te huur.
Als er meer tijd was zou je dat soort opties kunnen proberen. Wellicht straks op die nieuwe stal iemand met ander soort trailer.

Heb de vrachtwagen optie ook geopperd maar dat wilden ze niet uit kostenoogpunt.

Morgenochtend om 08.00 uur komt de instructrice met haar eigen 2 paards nog een laatste poging doen. Alleen heeft die trailer houten klimlatten op de klep, hoop dat het ze lukt. Anders gaan ze lopen om 9.00 uur sochtends.

Het plan is om schot opzij te zetten en dan zonder stang de klep snel dicht te doen. Haar schot kan dan achteraf opzij gezet worden en de stangen erachter. Dat kan niet bij mijn trailer. Mijn schot wordt geborgd onder de klep dmv een extra plaatje onderaan het schot en kan niet achteraf opzij gezet worden. Dan zit dat plaatje tegen de klep ipv eronder. Zonder stangen is niet echt een optie.
Ik ben er niet bij morgenvroeg, ik kan wel later maar ze willen vroeg gaan lopen.

De professionele laders die ik heb gesproken door de jaren heen zeggen allemaal niet sederen, teveel risico en kans op ontploffingen. Je kunt ze dan niet meer 'lezen' op reacties en als hun emmertje overloopt kunnen ze enorm gaan flippen.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 11:42

Klep dicht doen zonder stang erachter is ook een enorm risico. Kijk maar uit dat je niet onder de klep ligt als ze achteruit gezet komt. Ik vind dat je enorme risico’s neemt voor andermans paard.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 11:45

Pppfff wat een eng plan, klep dicht doen zonder schot erachter. En als dat niet lukt met een reeds gestressed paard gaan lopen...

Ik hoop dat het op de een of andere manier goed gaat komen.

Maar het klinkt alsof je blij moet zijn dat je er niet bij bent.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 11:48

maikeltje schreef:
Klep dicht doen zonder stang erachter is ook een enorm risico. Kijk maar uit dat je niet onder de klep ligt als ze achteruit gezet komt. Ik vind dat je enorme risico’s neemt voor andermans paard.

Hun paard, hun beslissing. We hebben het uitgebreid besproken maar toch zetten ze door.
Ik werk daar ook niet aan mee.

karijn

Berichten: 5400
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 12:01

Je doet heel veel moeite voor iemand, respect.
Mijn advies voor deze mensen zou zijn, stel de verhuizing even een maandje uit en ga eerst aan de slag met vertrouwen door middel van grondwerk. Beest loopt compleet over deze mensen heen, vermoed ik. Ik weet niet of het angst maar kan ook gewoon een gevalletje dominantie zijn.
Een trailer waarbij je de stang daarna er nog in kan doen zou wel eens kunnen helpen. Je moet dan wel een trailer hebben waarvan de klep heel snel dicht kan.

Tig jaar geleden, toen ik in de USA woonde, reed ik een paar paarden bij. De eigenaar van de stallencomplex daar had ook een paar van die getraumatiseerde gevallen. Hij had daar een hele simpele oplossing voor. Hij zette de trailer in de opening van de stal en legde voor in de trailer het hooi. Het heeft een dag geduurd maar het paard liep daarna als een schaapje de trailer in. De trailer heeft zo een week gestaan en het paard liep heel rustig de trailer in en uit. Er kwam geen zweep, touw of persoon te pas. Paard heeft het helemaal zelf gedaan.