Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13986
Geregistreerd: 20-04-16

Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-18 11:03

*Bokt.nl / Horse and Hound
Recreatief

Afbeelding
Foto door Amanda

In Engeland heeft een onafhankelijk bureau onderzoek gedaan naar behoeften van fietsers, voetgangers en ruiters, ten behoeve van nieuwe wegenontwerpen. Uit dit onderzoek blijkt dat veel ruiters zich niet veilig voelen op de weg omdat ze niet met hetzelfde respect worden behandeld als bestuurders van een motorvoertuig.

De onderzoekers hebben vertegenwoordigers van de drie kwetsbare groepen weggebruikers gevraagd naar hun ervaringen met het gebruik van het huidige wegennet en oversteekplaatsen hiervan. Veel ruiters voelen zich, net als fietsers en voetgangers, onveilig. Alsof ze het niet verdienen om gebruik te maken van het wegennetwerk, ook al is er geen andere mogelijkheid dan gebruik te maken van dezelfde wegen als waar motorvoertuigen rijden. De meeste ruiters melden dat ze de hoofdroutes het liefst helemaal vermijden vanwege onoplettend rijgedrag en bijbehorende risico's.

Ruiters maken zich zorgen over de hoge snelheden en het gebrek aan veilige kruispunten, met name wanneer een ruiterpad een doorgaande weg doorkruist. "Ruiters moeten zowel hun paard in bedwang houden als letten op het naderend verkeer", meldt het rapport. "Zicht op de weg is niet altijd optimaal wanneer bermen begroeid zijn en er weinig ruimte is voor de oversteek. Wanneer ruiters geen andere mogelijkheid hebben dan gebruik te maken van een rotonde of druk kruispunt op een doorgaande weg, kunnen levensgevaarlijke situaties ontstaan door het snelle verkeer. Er wordt veel melding gemaakt van weggebruikers die te weinig rekening houden met een paard en met hoge snelheden rakelings passeren."

Het rapport geeft ook een aantal oplossingen, zoals kruisingen die geen gebruik van de weg vereisen. Opties zijn bruggen met een startpunt op de grond en hoge zijden, of onderdoorgangen die hoog genoeg moeten zijn voor paard en ruiter. Er zijn ook specifieke kruisingen voorgesteld voor de aansluiting op ruiterpaden in landelijke gebieden en verbetering van het onderhoud van de bermen. Ook was er een aanbeveling om andere weggebruikers te leren hoe ze zich bij paarden moeten gedragen om de verkeersveiligheid te verbeteren.

"Ruiters maken dagelijks gebruik van veel belangrijke A-wegen in Engeland. Het is belangrijk dat wegen zowel voor hen als voor automobilisten geschikt worden gemaakt. Dit inzicht moet helpen de wegen van Engeland te verbeteren en de overheid te stimuleren te investeren in maatregelen die écht een verschil moeten gaan maken voor deze weggebruikers", meldt Anthony Smith, directeur van het onderzoeksbureau.

In navolging van dit rapport zal dit jaar opnieuw een onderzoek worden uitgevoerd om de tevredenheid van ruiters, fietsers en voetgangers te meten in twee regio's in Engeland.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Marcella

Berichten: 36670
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:04

Niet alleen in Engeland hoor hier in NL is het ook gewoon niet altijd zo heel veilig. :=

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

MiraLooks

Berichten: 323
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: Velserbroek

Re: Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:50

ik doe peultjes op de weg.... verreweg de meeste medeweggebruikers snappen er niets van en houden daarom totaal geen rekening met je.
Ik ben altijd weer blij als ik het stukje openbare weg weer heb gehad en op het ruiterpad zit.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26199
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:52

Recentelijk mijn rijbewijs gehaald, maar tijdens de lessen noch tijdens examen is hier aandacht aan besteed. Niet in theorie, niet in praktijk...

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:53

MiraLooks schreef:
ik doe peultjes op de weg.... verreweg de meeste medeweggebruikers snappen er niets van en houden daarom totaal geen rekening met je.
Ik ben altijd weer blij als ik het stukje openbare weg weer heb gehad en op het ruiterpad zit.

Peultjes?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:55

JPitty schreef:
Recentelijk mijn rijbewijs gehaald, maar tijdens de lessen noch tijdens examen is hier aandacht aan besteed. Niet in theorie, niet in praktijk...


Heb je dat ook nog gemeld bij rij-instructeur en CBR?

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26199
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:09

Instructeur is gestopt met rijschool, hij werd wat ouder is gaan afbouwen en uiteindelijk gestopt.

CBR niet gemeld.

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:13

Hier is het ook gekkenwerk. Echt...
maarja moet toch 1,5km over de weg om in het bos te komen... en in dat korte stuk is het soms niet normaal.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:28

Mijn persoonlijke mening is dat paarden eigenlijk ongeschikt zijn voor verkeersdeelname op de openbare weg. Zeker in dichtbevolkte landen als Nederland en Engeland.
Je hoeft er maar een paar topics over dit onderwerp hier op bokt voor door te lezen waarom; ruiters voelen zich niet veilig tenzij al het gemotoriseerde verkeer zich volledig aan hén aanpast. En dat zijn forse eisen die gesteld worden.
Ik vermoed dat het niet lang meer duurt voor de wetgevende macht de voor de hand liggende conclusie trekt.

Lusitana

Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:42

Bijkomend probleem in engeland is dat het natuurlijk niet plat is en veel wegen kent die kronkelen en soms zelfs ingezonken zijn dus aan beide kanten een wal hebben, vaak ook een he, dus je kunt echt niet even je paard laten wegspringen.

Persoonlijk ben ik van mening dat paarden eigenlijk niet meer op de weg kunnen. Het is niet meer verantwoord. Blijkbaar zijn we niet in staat om mensen die hun rijbewijs halen op te voeden en niet in de laatste plaats omdat jongeren nu eenmaal overmoedig zijn en er ook veel mensen zijn die een rijbewijs in het buitenland gekocht hebben of onder behoorlijk andere omstandigheden gehaald.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2637
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:51

Kuggur schreef:
Mijn persoonlijke mening is dat paarden eigenlijk ongeschikt zijn voor verkeersdeelname op de openbare weg. Zeker in dichtbevolkte landen als Nederland en Engeland.
Je hoeft er maar een paar topics over dit onderwerp hier op bokt voor door te lezen waarom; ruiters voelen zich niet veilig tenzij al het gemotoriseerde verkeer zich volledig aan hén aanpast. En dat zijn forse eisen die gesteld worden.
Ik vermoed dat het niet lang meer duurt voor de wetgevende macht de voor de hand liggende conclusie trekt.


In principe heb je gelijk, ik zie veel ruiters eisen stellen die zo uiteenlopend zijn dat er geen touw aan vast te knopen valt voor de gemiddelde bestuurder. Elk paard is anders, dus de ene ruiter heeft graag dat je langzaam (stapvoets) passeert en de ander vind de "normale" snelheid prima. Daarnaast zijn vooral kleinere landweggetjes in het buitengebied niet ingericht op fietsers, wandelaars of ruiters (geen of weinig stoep/fietspad, kronkelig, smal, geen ruimte voor twee auto's naast elkaar, hoge toegestane snelheid) en laten we eerlijk zijn, juist op die plekken rijden de meeste ruiters.
Overigens slaat het natuurlijk ook nergens op dat ruiters officieel gezien op de openbare weg moeten rijden (of de berm) en niet op de stoep of fietspad mogen rijden, zo kunnen ze de veiligheid ook niet opzoeken (al heb ik daar lak aan, ik ga gewoon over het fietspad. Veiligheid gaat voor!)

Persoonlijk heb ik totaal geen last van auto's als ik met mijn paard langs de weg loop, zo lang ze zich netjes aan de toegestane snelheid van 50 km per uur houden.
Het probleem ligt hem bij bestuurders die denken dat ze wel even langs dat paard kunnen scheuren, en even flink gas bijgeven ondanks dat ik een handgebaar van "snelheid minderen" maak en een fluorescerend hesje aanheb.
(of zitten te appen achter het stuur of anderzins niet opletten)
Dit geld ook voor brommer, motor en groot landbouwverkeer bestuurders.

Ik denk dat het verstandig is te beginnen met iedereen die rijles heeft te wijzen op de gevaren en een lesdag in te lassen waarbij bijzondere verkeersdeelnemers besproken en beoefend worden, niet alleen ruiters, maar ook groot landbouwverkeer, militaire collones, een rouwstoet, gehandicaptenvoertuigen, rolstoelgangers, wielrenners en noem het allemaal maar op.
Als je de situatie eenmaal gezien hebt en hebt geleerd hoe je het best kunt handelen gaat dat de volgende keer bijna automatisch.
De ruiters die dan nóg buiten de boot vallen omdat hun paard een andere aanpak nodig hebben voor het passeren, tsja, misschien moeten die hun paard een beetje extra training geven. Het hoeft niet allemaal van één kant te komen.

Overigens moeten mensen wel leren zich gewoon netjes aan de toegestane snelheid te houden. Die is er niet voor niks. Verdriedubbel de boetes wat mij betreft maar meteen.

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:58

Het is daar ook echt doodeng om op de weg te rijden. De wegen zijn súpersmal, overal heb je enorm hoge hagen waardoor je op de kronkelige weggetjes vaak auto's niet ziet aankomen (en zij jou niet) en de automobilisten rijden vaak keihard over dat soort weggetjes. Het is echt levensgevaarlijk.

Dit idee:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Monchou op 12-01-18 15:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 15:00

Laurora schreef:
[Overigens slaat het natuurlijk ook nergens op dat ruiters officieel gezien op de openbare weg moeten rijden (of de berm) en niet op de stoep of fietspad mogen rijden, zo kunnen ze de veiligheid ook niet opzoeken (al heb ik daar lak aan, ik ga gewoon over het fietspad. Veiligheid gaat voor!)

Je hebt dus óók lak aan de veiligheid van voetgangers en fietsers.
Dit is in feite een voorbeeld van "de uiteenlopende eisen van ruiters" waar je zelf kritiek op hebt, en je gaat een zelfs stap verder, je lapt de verkeerswetgeving gewoon aan je laars waar je dat uitkomt.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 15:22

JPitty schreef:
Recentelijk mijn rijbewijs gehaald, maar tijdens de lessen noch tijdens examen is hier aandacht aan besteed. Niet in theorie, niet in praktijk...


Ik ben met lessen bezig en heb het er ook nooit over gehoord. Heb het er wel over gehad met mijn instructeur en hij snapte het wel.

Bij ons achterlangs komen ook regelmatig les auto's langs maar no-way dat ze iets afremmen of opzij gaan.

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2637
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 15:36

Op het moment dat het veiliger is om op het fietspad te lopen dan doe ik dat ja. Dat is dan kiezen tussen twee kwaden. Overigens kijk in constant om me heen om te zien of er geen fietsers of voergangers zijn die ik in de weg loop. Zo wel, dan zet ik mijn paard meteen stil en ga de berm in waar dat kan.
Ook probeer ik ten alle tijden zulke situaties te vermijden, het is misschien twee keer voorgekomen ;)
Waar het mij om gaat is dat ik voor de meest veilige situatie kies (niet alleen voor mij, maar ook voor mijn medeweggebruikers. Als mijn paard opzij springt van schrik en op het fietspad terechtkomt is dat net zo gevaarlijk) ook als dat officieel tegen de regels in gaat.

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~


Lusitana

Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:15

Op het moment dat je regels aan je laars gaat lappen, ben jij zelf een onverantwoordelijke wegebruiker. Vreemdgenoeg vinden sommige ruiters het heel normaal om regels aan hun laars te lappen, maar schelden ze wel een ander de huid vol als die iets doet dat ze in de weg zit.
Als je je niet veilig voelt op de weg, vervoer je paard dan in een trailer naar een gebied waar je wel veilig bent en begeef je gewoon niet op de weg. Maar ga het niet onhandig of onveilig maken voor andere weggebruikers/langzaam verkeer als fietsers en voetgangers. Het is niet voor niets dat we niet toegelaten worden op fiets- en voetpaden.

Overigens is het opzij springen inderdaad altijd gevaarlijk, welke kant op dan ook, reden waarom je volens de wet geacht wordt om je rijdier onder controle te hebben als je in het verkeer deelneemt. Mochten er dus ongelukken van komen, ben je als ruiter verantwoordelijk, ook als het "gewoon een schrikreactie" door een andere oorzaak was.

Veel te veel ruiters verschuilen zich achter het feit dat het een levend wezen is en dat ze schrikken niet kunnen voorkomen en doen alsof het dan dus altijd de schuld van een ander is als er wat gebeurd.
Terwijl er dus echt gewoon verwacht wordt dat als je je in het verkeer beeeft met een paard dat je het dier onder controle hebt. En je wettelijk nergens staat met je "maar het is nu eenmaal een levend wezen". Je kunt dus wel het gevoel hebben dat iedereen maar rekening met je moet houden, maar dat komt uiteindelijk feitelijk neer op de gewilligheid en fatsoen van de medeweggebruiker.
Die gewilligheid en fatsoen is een beetje verdwenen en dat is eigenlijk het grootste probleem, maar dat krijg je niet zomaar terug.

Wat betreft rijlessen, ik weet dat er vroeger wél aandacht werd besteed aan het ruim en langzaam passeren van ruiters. De weg was natuurlijk oorspronkelijk eerst van de paarden en daarna zijn de auto´s pas gekomen en heel lang hebben ze nog een belanrijke positie gehad bij verkeerslessen en autorijlesssen.
Blijkbaar is dit er toch uitgesleten.


Als je het idee hebt dat ik een bepaalde situatie over een bepaalde afstand een alternatief als fietspad veiliger is, dan zou ik gewoon ontheffing aanvragen bij de gemeente voor paarden. Volgens mij zijn meeste gemeentes zijn bereid om mee te denken over oplossingen wat betreft veiligheid.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2637
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:18

Op het moment dat ik een auto aan zie komen die ruim 80 gaat waar hij 50 mag, die er niet uit ziet alsof hij af gaat remmen lijkt het me voor iedereen verstandiger dat ik op het fietspad ga lopen ipv dat ik op de weg blijf met alle gevolgen van dien, ook als ik daarmee de regels aan mijn laars lap. Let wel, dit doe ik dus níet als bestuurders zich netjes aan de snelheid houden en er dus geen gevaar is. Daarom is het ook nog maar twee keer voorgekomen. Normaal loop ik lekker in de berm/half op de weg.

Ik vind dat je je netjes aan de verkeersregels dient te houden, tenzij dit ten koste gaat van de veiligheid, wat soms echt wel het geval is, of je nou op de fiets zit, loopt, rijdt of op een paard zit.
Te hard rijden of niet opletten is onder geen enkele omstandigheid goed te praten

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

Lusitana

Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:17

Hoge snelheid hoeft op zich geen probleem zijn, ook daar kan een paard aan wennen, het is het niet ruim genoeg passeren dat voor ongelukken zorgt.
En het valt misschien niet goed te praten, maar het is een fenomeen dat je niet zomaar kunt veranderen, zeker niet nu mensen niet eens meer weten dat het op en neer bewegen van een uitgestoken arm een verzoek tot afremmen is (ik merk dat zowel onder ruiters als onder andere verkeersdeelnemers) of dat men te onfatsoenlijk is om er aan te voldoen.

Dus moet je mee veranderen (zoals idd bv zo nu en dan nood uitwijkingen doen tegen de regels in, op eigen verantwoording) of uit het verkeer blijven.
Maar systematisch gebruik aan maken van fiets-en voetpaden of ander voor ruiters verboden paden (ik zag ze rustig door hekjes/langs paaltjes gaan of over versperringen springen die juist bedoeld waren om ruiters er weg te houden) is gewoon behoorlijk onfatsoenlijk gedrag aan de kant van de ruiters die dus schuilen achter "maar het is een vluchtdier en anders voel ik me niet veilig". Als je je niet veilig voelt in het verkeer, moet je je er niet in begeven, punt en niet maar regels aan de laars gaan lappen die bestaan voor de veiligheid van andere weggebruikers.

Ooit is het ruiterbewijs in het leven geroepen omdat dit soort wangedrag al gesignaleerd werd in de jaren 70, maar de meeste die zich niet houden aan regels hebben niet eens fatsoenlijk les gehad laat staan interesse in het halen van een ruiterbewijs.
Maneges zijn ook verantwoordelijk voor het bijbrengen van etiquette en verkeersregels, vind ik, maar lang niet alle maneges besteden hier enige aandacht aan. Ik denk eigenlijk het grote gros niet.
Ruiters leren elkaar maar van alles aan. Goed en slecht.

Er zit een hiaat in de opvoeding wat betreft deelnemen in het verkeer. Ik berijp dat er op school ook geen les meer in is.


Overgens, terugkomend op de situatie in Engeland, daar hebben ruiters meestal helemaal geen uitwijkmogelijkheden en er is meestal geen overzicht en dat maak thet zo levensgevaarlijk als er te hard gereden wordt.
De foto die Martine_R plaatste doet dan ook veel meer recht dan de foto die in de OP geplaatst is.


Ik heb er 40 jaar geleden gereden toen ik er een half jaar werkte, en toen was iedereen nog erg vriendelijk naar paarden, maar ik weet dat het door de jaren heen veranderd is.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2637
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:37

@Lusitana
Ben ik het helemaal mee eens, er word aan alle kanten (wat voor weggebruiker je ook bent) te weinig aandacht besteed aan het deelnemen aan het verkeer.
Verkeersregels veranderen, maar je hoeft pas een herhaling van je rijbewijs te doen als je 70 bent en/of een vraag op de eigen verklaring met "ja" kunt beantwoorden. De meeste mensen die +/-30 jaar hun rijbewijs hebben zijn simpelweg niet meer bij. hetzelfde geld voor andere gemotoriseerde voertuigen, maar ook voor fietsers. Hier in Nederland hebben we een bizarre hoeveelheid aan fietsers, en bijna niemand krijgt hier les in (afgezien van die paar basisscholen die dat nog uit zichzelf aanbieden) terwijl je dan toch wel één van de zwakste verkeersdeelnemers bent.
Een verplicht fietsexamen maar ook een verplicht ruiterexamen (voor als ie de openbare weg op wil dus) zou de ideale uitkomst zijn.
Wel vind ik dat het ruiterexamen dan stukken toegankelijker moet zijn. Laat KNHS zelf examens overal in Nederland organiseren ipv aangesloten maneges zelf te laten beslissen hoe of wat.

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26199
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:55

Er bestaat zoiets als het ruiterbewijs (Van zowel de KNHS als de SSR) en die besteden daar volop aandacht aan. Is ook landelijk mogelijk bij diverse maneges! Heb hem zelf ook!

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:01

vroegah werden er veel meer paarden op de openbare wegen gezien dan tegenwoordig en toen waren er in verhouding ook minder motorvoertuigen.
Dan is de mentaliteit veranderd, vlug rap en snel, veel egoïstischer.

In UK zijn er regels... highway section code 215, die worden genegeerd.


Ruiters een ruiterbewijs laten halen maakt bestuurders van motorvoertuigen geen andere bestuurders.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:10

Alane schreef:
Ruiters een ruiterbewijs laten halen maakt bestuurders van motorvoertuigen geen andere bestuurders.

Die hoeven ook geen andere bestuurders te worden. Daar ligt het probleem niet.

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:13

Ik vind het bij ons al niet meer verantwoord om met paard de weg over te gaan. Het verkeer wordt alleen maar groter en dat maakt het ook alleen maar riskanter om met paarden over de weg te gaan.

Whitney (Lester X Jasper) Dressuur B+11 | Springen B+1 | SGW BB

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2637
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:47

Kuggur schreef:
Alane schreef:
Ruiters een ruiterbewijs laten halen maakt bestuurders van motorvoertuigen geen andere bestuurders.

Die hoeven ook geen andere bestuurders te worden. Daar ligt het probleem niet.


Het probleem ligt ook niet alleen aan de ruiters. Zou dat zo zijn dan zouden er nooit andere ongelukken gebeuren dan ongelukken waar ruiters bij betrokken zijn.
Het hoeft echt niet allemaal van één kant te komen.
Álle weggebruikers moeten beter geïnstrueerd worden.

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

roosmarijnv

Berichten: 30
Geregistreerd: 01-09-16

Re: Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:23

Ik vind, net als velen, dat het vaak gevaarlijker is op de rijbaan dan op het fietspad. Zelf rijd ik in die gevallen dan ook op het fietspad, ondanks het volgens de regels niet zou mogen. Al heb ik niet het idee dat je er ooit op aangesproken zal worden door een agent. Zelfs de politie te paard rijdt op het fietspad i.p.v. de rijbaan.

Maar ik vind ook dat het van twee kanten moet komen. Als auto's ''normaal'' langsrijden moet je paard daar tegen kunnen, anders heb je niks te zoeken op de weg naar mijn mening.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 bezoekers