Patrik Kittel roept op: "Stop social media pesten"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

Patrik Kittel roept op: "Stop social media pesten"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-18 10:36

Horses
Overige
Ingezonden door bokker Ketaki

Patrik Kittel maakt zich sterk om pesten te stoppen, zowel op social media als in het dagelijkse leven. Daarom heeft de ruiter een video geplaatst waarin hij oproept om twee keer na te denken voordat je iemand bezeert. Onlangs kreeg Kittel zelf op social media een storm van kritiek over zich heen toen bekend werd dat hij de drievoudig wereldkampioen Sezuan ging rijden.

Kittel nodigt anderen uit de post te delen of een eigen videoboodschap te maken.



Gerelateerd bericht: [VN] Patrik Kittel rijdt wereldkampioen Sezuan op hengstenshows

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:12

Ik ben helemaal voor het delen van anti-pest of me-too boodschappen, maar ik vind het apart als die wordt opgezet door iemand die zijn paarden rondrijdt met grijs/paarse tong en daar dan geen kritiek op zou willen. Een beetje alsof een overlastgevende drugsdealer een 'wees lief voor elkaar' twittercampagne opzet zodat de buurt minder tegen hem zeurt.
Op zich zijn die paarsblauwe tongfoto's net zo makkelijk van Adelinde Cornelissen of Salinero te vinden dus hij is niet uniek hierin, maar het is wel apart dat hij wil als hij de kritiek t/m outrage op wat hij zijn paarden aandoet als pesten zou zien.

Ik ben trouwens helemaal tegen de 'X geeft een paard hier eventjes een iets hardere tik met de zweep en dus moeten we hem nu internetstenigen tot de dood erop volgt', maar op serieus dierenleed mag je van mij absoluut serieus kritisch zijn. Ik ken die hele Sezuan niet, maar ik ken me voorstellen dat fans van dat paard en van diervriendelijk rijden niet blij zijn als zo'n dier in de handen van Patrick Kittel of bijvoorbeeld Andreas Helgstrad valt.

Hier beeldmateriaal van de rijstijl van Patrick Kittel: http://www.horsetalk.co.nz/news/2009/10 ... z53yFFUpID
https://assets.change.org/photos/4/hx/z ... 1477288891
Andreas Helgstrand: http://keyassets.timeincuk.net/inspirew ... tongue.jpg
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-01-18 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt


Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Patrik Kittel roept op: "Stop social media pesten"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:13

Volgens mij heb je het filmpje niet gezien.

dit ging over een meisje wat zelfmoord gepleegd heeft, nadat ze gepest werd.

Anoniem

Re: Patrik Kittel roept op: "Stop social media pesten"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:17

Ik kon er niet op klikken?
Ik zag alleen de link eronder. Ik ga het nog eens proberen.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:30

xyzutu2 schreef:
Ik ben helemaal voor het delen van anti-pest of me-too boodschappen, maar ik vind het apart als die wordt opgezet door iemand die zijn paarden rondrijdt met grijs/paarse tong en daar dan geen kritiek op zou willen. Een beetje alsof een overlastgevende drugsdealer een 'wees lief voor elkaar' twittercampagne opzet zodat de buurt minder tegen hem zeurt.
Op zich zijn die paarsblauwe tongfoto's net zo makkelijk van Adelinde Cornelissen of Salinero te vinden dus hij is niet uniek hierin, maar het is wel apart dat hij wil als hij de kritiek t/m outrage op wat hij zijn paarden aandoet als pesten zou zien.

Ik ben trouwens helemaal tegen de 'X geeft een paard hier eventjes een iets hardere tik met de zweep en dus moeten we hem nu internetstenigen tot de dood erop volgt', maar op serieus dierenleed mag je van mij absoluut serieus kritisch zijn. Ik ken die hele Sezuan niet, maar ik ken me voorstellen dat fans van dat paard en van diervriendelijk rijden niet blij zijn als zo'n dier in de handen van Patrick Kittel of bijvoorbeeld Andreas Helgstrad valt.

Hier beeldmateriaal van de rijstijl van Patrick Kittel: http://www.horsetalk.co.nz/news/2009/10 ... z53yFFUpID
https://assets.change.org/photos/4/hx/z ... 1477288891
Andreas Helgstrand: http://keyassets.timeincuk.net/inspirew ... tongue.jpg

Je mist de context echt totaal :)

Het filmpje gaat zoals Ketaki aangeeft over een jong meisje dat zelfmoord heeft gepleegd, de koppeling met de reacties op zijn rijstijl wordt door Kittel zelf helemaal niet gemaakt.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:39

Tijdens het Global Dressage forum waar hij als gastspreker en rijder was, legde hij die link tussen het commentaar op zijn eigen rijden met Scandic op social media en het gedrag van mensen in het algemeen op social media zelf wel. Dit berichtje van hem nu kan volgens mij dus best in het verlengde ervan worden gezien. Ware het niet dat hij natuurlijk met zijn boodschap over het meisje meer dan gelijk heeft.

In der Ruhe liegt die Kraft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:45

Ik zag het filmpje nu ook en inderdaad, het internetstenigen tot de dood erop volgt om wat voor reden dan ook is verschrikkelijk, dat ben ik helemaal met hem eens.

@ Vur: interessant dat hij zich daar als gastspreker dus wel als slachtoffer presenteerde van internetpesten omdat mensen kritiek hebben op zijn harde rijstijl. Dat is wel de makkelijkste weg...

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 15:10

Ja en dat is nou juist het probleem, mensen kunnen geeneens een fout maken zonder dat ze er jaren later nog op worden afgestraft. De 1e reactie in dit topic en ja hoor het is weer raak! Kittel heeft echt het beste met zijn paarden voor. Zo makkelijk om mensen af te zeiken achter een computerschermpje. Echt super triest wat er gebeurd is met het jonge meisje, en dat is ook waar Kittel het over heeft. Alle vormen van online pesten zijn verkeerd, denk na voordat je je grote wauwel opentrekt.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 15:50

vur schreef:
Tijdens het Global Dressage forum waar hij als gastspreker en rijder was, legde hij die link tussen het commentaar op zijn eigen rijden met Scandic op social media en het gedrag van mensen in het algemeen op social media zelf wel. Dit berichtje van hem nu kan volgens mij dus best in het verlengde ervan worden gezien. Ware het niet dat hij natuurlijk met zijn boodschap over het meisje meer dan gelijk heeft.

Ah, dat verklaart een hoop :)

Maar dan snap ik nog niet helemaal waarom dat de makkelijkste weg zou zijn xyzutu? Wat er met Scandic gebeurd is is natuurlijk fout, maar 1) inmiddels bijna tien jaar geleden, hij heeft er 2) van geleerd en 3) veel reacties waren echt buitenproportioneel. Het is tegenwoordig zo makkelijk om (online) anoniem een heksenjacht op te zetten, daar mag best meer bewustzijn voor gecreëerd worden.

Anoniem

Re: Patrik Kittel roept op: "Stop social media pesten"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:24

Het is inderdaad al een flinke tijd geleden, maar een van de redenen waarom het toen zo enorm is geexplodeerd op social media is dat hij toen in elk geval lange tijd alle kritiek negeerde. Als hij na het zien van de eerste filmpjes en foto's gereageerd had met 'Jemig, ik zie dit nu pas, dit is inderdaad niet goed, ik ga dit veranderen want dit mag ik mijn paard niet aandoen', dan was de kritiek denk ik veel meer binnen de perken gebleven. Iedereen weet dat als je op je paard zit je niet de kleur van zijn tong ziet, en een camera ziet meer dan een mensenoog dat vanaf de grond bijvoorbeeld alleen op de ruiterhulpen gefocust is.
Natuurlijk hou je dan ook nog altijd de trollen die willen dat hij nooit meer in de buurt van een paard komt, maar de meeste critici (ikzelf in elk geval) zouden het positief vinden als iemand laat zien dat hij nu zijn fout beseft en gaat proberen het beter te doen.

Maar dat is natuurlijk een compleet andere situatie dan die van een twaalfjarig meisje doodpesten alleen omdat ze een paardentekening op haar facebookpagina heeft gezet (ik noem maar een fictief voorbeeld dat waarschijnlijk helaas al veel te vaak in de praktijk is voorgekomen).
Het lastige is dat er een fijn onderscheid is tussen iemand wijzen op fouten en pesten, en dat die grens zowel voor het slachtoffer als voor de dader vaak moeilijk te zien is. Sommige mensen die terecht kritiek krijgen zullen direct gaan roepen dat ze gepest worden, terwijl sommige pesters net zo goed de eersten zullen zijn die zeggen dat ze helemaal niet pesten, maar alleen maar 'opbouwende kritiek' leveren. Ik heb zelf het idee dat Patrik Kittel eerder in de categorie foutenmakers die roepen dat ze gepest worden valt, maar gezien zijn optreden bij het Global Dressage forum ziet hij zichzelf als onschuldig slachtoffer van mensen die hem pesten. Wat is waar, en wat is een juiste manier van daarop reageren die binnen de grenzen van het redelijke blijft?

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Patrik Kittel roept op: "Stop social media pesten"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:44

Maar dat is natuurlijk wel het soort onderscheid dat meestal gemaakt wordt. Er zijn wel her en der een paar mensen die gewoon expres wreed zijn (en ja, zeker online), maar de meeste mensen zijn in principe tegen pesten maar vinden dat er een goede reden is dat een bepaalde situatie niet onder pesten valt omdat [... vul maar een reden in.]

Overigens, Mieke van Stigt, die een uitgebreid boek over pesten heeft geschreven, noemt nog een kenmerk: dat je als gepeste nooit de kans krijgt om je positie te herstellen. Iedere fout die je ooit maakt word je aangerekend, steeds weer.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Patrik Kittel roept op: "Stop social media pesten"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:19

Het is toch gewoon erg positief dat iemand zoals Patrick Kittel dit doet? Onafhankelijk van wat er zich in het verleden al dan niet heeft afgespeeld? Hoe meer deze boodschap rond gaat en aandacht krijgt, hoe beter lijkt mij!

I don't need it to be easy, I just want it to be worth it.
RIP Laïka 6/10/1994 - 9/11/2009
[RIJ-ITP] Dinka @ Beker van België 6-jarige dressuurpaarden
[RIJ-ITP] Virtuoos H @ training bij Simon Missiaen

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:52

xyzutu2 schreef:
Het is inderdaad al een flinke tijd geleden, maar een van de redenen waarom het toen zo enorm is geexplodeerd op social media is dat hij toen in elk geval lange tijd alle kritiek negeerde. Als hij na het zien van de eerste filmpjes en foto's gereageerd had met 'Jemig, ik zie dit nu pas, dit is inderdaad niet goed, ik ga dit veranderen want dit mag ik mijn paard niet aandoen', dan was de kritiek denk ik veel meer binnen de perken gebleven. Iedereen weet dat als je op je paard zit je niet de kleur van zijn tong ziet, en een camera ziet meer dan een mensenoog dat vanaf de grond bijvoorbeeld alleen op de ruiterhulpen gefocust is.
Natuurlijk hou je dan ook nog altijd de trollen die willen dat hij nooit meer in de buurt van een paard komt, maar de meeste critici (ikzelf in elk geval) zouden het positief vinden als iemand laat zien dat hij nu zijn fout beseft en gaat proberen het beter te doen.

Maar dat is natuurlijk een compleet andere situatie dan die van een twaalfjarig meisje doodpesten alleen omdat ze een paardentekening op haar facebookpagina heeft gezet (ik noem maar een fictief voorbeeld dat waarschijnlijk helaas al veel te vaak in de praktijk is voorgekomen).
Het lastige is dat er een fijn onderscheid is tussen iemand wijzen op fouten en pesten, en dat die grens zowel voor het slachtoffer als voor de dader vaak moeilijk te zien is. Sommige mensen die terecht kritiek krijgen zullen direct gaan roepen dat ze gepest worden, terwijl sommige pesters net zo goed de eersten zullen zijn die zeggen dat ze helemaal niet pesten, maar alleen maar 'opbouwende kritiek' leveren. Ik heb zelf het idee dat Patrik Kittel eerder in de categorie foutenmakers die roepen dat ze gepest worden valt, maar gezien zijn optreden bij het Global Dressage forum ziet hij zichzelf als onschuldig slachtoffer van mensen die hem pesten. Wat is waar, en wat is een juiste manier van daarop reageren die binnen de grenzen van het redelijke blijft?

Ik vind het een beetje vermoeiend om alles zo te blijven overanalyseren, sorry :o Patrik laat volgens mij al heel lang zien van z’n fout geleerd te hebben, jammer dat dat zo’n filmpje dan toch weer moet overschaduwen.

Anoniem

Re: Patrik Kittel roept op: "Stop social media pesten"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:08

Dat kan natuurlijk, ik vind het vermoeiend als bij kritiek direct 'pesten!' geroepen wordt. Aangezien Patrick Kittel op andere plekken aangeeft dat hij zichzelf als slachtoffer van pesten ziet omdat hij kritiek kreeg op zijn rijstijl vind ik dit wel relevant. De manier waarop die kritiek werd gegeven viel bij hem voor een heel groot deel inderdaad gewoon onder pesten/treiteren/iemand proberen vanwege 1 foutje meteen van de aardbodem weg te vegen, maar een groot deel van de kritiek was toen wel degelijk gerechtvaardigd en vrij zakelijk; dit kun je niet met een paard doen.
Om zichzelf dan in het openbaar als slachtoffer te presenteren zonder erbij te vermelden dat hij zelf wel degelijk iets fout had gedaan wat die berg aan kritiek en helaas ook treiterij uitlokte vind ik een beetje een zwaktebod.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:34

Maar is het dan nodig om hem altijd aan te blijven spreken op die fout? Als commentaar dat in beginsel terecht was op een gegeven moment doorslaat in pesterij moet hij daar best een statement over kunnen maken.
Laatst bijgewerkt door Laurie op 12-01-18 19:48, in het totaal 3 keer bewerkt

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:39

Izzy19 schreef:
Het is toch gewoon erg positief dat iemand zoals Patrick Kittel dit doet? Onafhankelijk van wat er zich in het verleden al dan niet heeft afgespeeld? Hoe meer deze boodschap rond gaat en aandacht krijgt, hoe beter lijkt mij!

Zeker!

In der Ruhe liegt die Kraft.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:36

xyzutu2 schreef:
Aangezien Patrick Kittel op andere plekken aangeeft dat hij zichzelf als slachtoffer van pesten ziet omdat hij kritiek kreeg op zijn rijstijl vind ik dit wel relevant. De manier waarop die kritiek werd gegeven viel bij hem voor een heel groot deel inderdaad gewoon onder pesten/treiteren/iemand proberen vanwege 1 foutje meteen van de aardbodem weg te vegen,


Je geeft hier aan dat Kittel wel degelijk relevante ervaringen heeft: de manier waarop het gebracht werd ging te ver.

Vanwaar dan toch de wens om
1. die situatie nu weer op te rakelen (nog voordat je je werkelijk in het onderwerp verdiept had
2. te doen alsof hij geen recht van spreken heeft terwijl je zelf aangeeft dat hij wel degelijk ervaring heeft met het onderwerp?

Citaat:
Om zichzelf dan in het openbaar als slachtoffer te presenteren zonder erbij te vermelden dat hij zelf wel degelijk iets fout had gedaan wat die berg aan kritiek en helaas ook treiterij uitlokte vind ik een beetje een zwaktebod.


Het is niet relevant wat iemand deed als het gaat om de ongepaste reacties. Dit ademt heel erg 'hij heeft het er zelf naar gemaakt' en dat is natuurlijk niet zo: treiterijen zijn nooit goed. Je lokt geen treiterijen uit. Niemand vraagt daarom, niemand lokt het uit.
Treiteren of bedreigen of doodswensen zijn de keuze van degene die ze plaatst. Die hoeft dat niet te doen, maar weet dit voor zichzelf goed te praten. En dat is het probleem: dat mensen denken dat het ok is om dergelijke dingen te plaatsen, als ze maar een goed excuus hebben. Dat is precies de houding die moet veranderen. Het is nooit ok, ook niet als je denkt dat de ander het verdient of het ernaar maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:48

Shadow0 schreef:
Je lokt geen treiterijen uit. Niemand vraagt daarom, niemand lokt het uit.
Treiteren of bedreigen of doodswensen zijn de keuze van degene die ze plaatst. Die hoeft dat niet te doen, maar weet dit voor zichzelf goed te praten. En dat is het probleem: dat mensen denken dat het ok is om dergelijke dingen te plaatsen, als ze maar een goed excuus hebben. Dat is precies de houding die moet veranderen. Het is nooit ok, ook niet als je denkt dat de ander het verdient of het ernaar maakt.


Helemaal mee eens.
Mijn uitspraak heb je een beetje uit zijn verband getrokken: de kritiek op zijn rijden toen was terecht, het pesten was dat absoluut niet. Het zou mensen alleen sieren als ze niet alleen zeggen dat ze slachtoffer zijn geworden van pesten, maar ook dat welgemeende kritiek tegelijkertijd wel terecht was. Alles op één hoop gooien en het samenvatten onder de noemer pesten vind ik een gekke ontwikkeling.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 00:41

echt? wat 10 jaar geleden is gebeurd moet weer door gekauwd worden?
Zelf nooit geen fouten gemaakt zeker? Wat door anti dressuurrijders-ik-kan-nie-rijde-nie doorgekauwd etc is?
Kom op zeg. En daarom mag die nu Sezuan rijden, gaaf toch?

Ik vind het een goed iets waar hij voor oproept... jammer dat het moet omdat mensen zich niet kunnen gedragen en niet om kunnen gaan met social media en alles erom heen.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 02:34

Alane schreef:
echt? wat 10 jaar geleden is gebeurd moet weer door gekauwd worden?
Zelf nooit geen fouten gemaakt zeker? Wat door anti dressuurrijders-ik-kan-nie-rijde-nie doorgekauwd etc is?
Kom op zeg. En daarom mag die nu Sezuan rijden, gaaf toch?

Ik vind het een goed iets waar hij voor oproept... jammer dat het moet omdat mensen zich niet kunnen gedragen en niet om kunnen gaan met social media en alles erom heen.

nogmaals, dit gaat om een meisje wat zelfmoord gepleegd heeft, doordat ze gepest werd.

:o

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:48

Ketaki schreef:
Alane schreef:
echt? wat 10 jaar geleden is gebeurd moet weer door gekauwd worden?
Zelf nooit geen fouten gemaakt zeker? Wat door anti dressuurrijders-ik-kan-nie-rijde-nie doorgekauwd etc is?
Kom op zeg. En daarom mag die nu Sezuan rijden, gaaf toch?

Ik vind het een goed iets waar hij voor oproept... jammer dat het moet omdat mensen zich niet kunnen gedragen en niet om kunnen gaan met social media en alles erom heen.

nogmaals, dit gaat om een meisje wat zelfmoord gepleegd heeft, doordat ze gepest werd.

:o


Ik weet ik had het tegen diegene die oude koeien aan het vissen was, had gehoopt dat dat duidelijk zou zijn door mijn 2e alinea :D

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 60 bezoekers