Wormenkuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-18 15:41

Hallo bokkers.

Bij de aanschaf van mijn paard heb ik een lijstje mee gekregen met hoe zei het paard ontwormt heeft.
Natuurlijk heb ik mijn paard toen voor het eerst moeten ontwormen. Dit ging via een mestonderzoek en daar kwam equest uit ( die groene ). Nu heb ik zo'n 4/5 maanden na die eerste ontworming haar weer laten testen dmv weer een wormenonderzoek. Weer kwam hier equest uit die groene.
Nu ben ik vandaag weer geweest voor een onderzoek en WEER kreeg ik de equest mee die ik al 2 keer eerder mee kreeg.

Natuurlijk heb ik gezegd dat ik deze al 2x eerder heb gehad en of ze zeker wisten dat ik nu weer deze moest hebben. Mij is altijd verteld dat je nooit 3/4 keer dezelfde wormenkuur mag geven ivm het imuum worden?
Waarop het antwoord kwam dat ik toch echt deze moest hebben en als de volgende keer dus rond april / mei weer deze eruit komt ik mijn paard naar de kliniek moet brengen om hem in te laten spuiten met een bepaald middel?

Mijn vraag is dus wat is wijsheid, toch dat worm schema van de vorige eigenaar aanhouden of maar voor de 3e keer weer ontwormen met equest. Het zijn trouwens de varianten van orde bloedwormen die uit het onderzoek komen.

Nu doe ik iedere keer netjes een wormen onderzoek omdat ik zonder onderzoek geen wormenkuur mee krijg


PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:43

Ontwormen heeft in dit seizoen volgens mij niet heel veel zin.

Mijn beesten krijgen aan het begin en einde van het weideseizoen een wormenkuur in overleg met de dierenarts en zonder mest onderzoek

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-18 15:46

Polly schreef:
Ontwormen heeft in dit seizoen volgens mij niet heel veel zin.

Mijn beesten krijgen aan het begin en einde van het weideseizoen een wormenkuur in overleg met de dierenarts en zonder mest onderzoek


Maar mijn paard nu laten doorlopen terwijl ik nu weet dat er wormen in haar lichaam zitten lijkt me ook niet erg verstanding ?

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:47

Elk beest heeft wormen, heeft ze ook klachten en wat zijn de uitkomsten van het mest onderzoek?

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-18 15:49

Polly schreef:
Elk beest heeft wormen, heeft ze ook klachten en wat zijn de uitkomsten van het mest onderzoek?


Ze word magerder, zoals al eerder voorgekomen is. Toen ook direct ontwormd en de week erna / 2 weken al weer direct verschil. De uitslag was dus rode bloedwormen ( had nog een specifieke naam maar viel onder rode bloedwormen )

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:13

Dan zou ik het advies van je dierenarts volgen. Had ze de vorige keer dezelfde wormen? Waar komt de besmetting vandaan? Worden paddock- weidegenootjes ook ontwormd?

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-18 16:15

Polly schreef:
Dan zou ik het advies van je dierenarts volgen. Had ze de vorige keer dezelfde wormen? Waar komt de besmetting vandaan? Worden paddock- weidegenootjes ook ontwormd?


Alle keren rode bloedwormen , besmetting kan enkel uit de weide komen. Weigenootjes staan in een aparte wei die wel grenst aan de onze maar hier zit een stuk van iets minder een halve meter tussen met draad. De weigenootjes zijn niet van mij en of deze ontwormt worden betwijfel ik.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Re: Wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-18 16:17

Ik wil het advies van de dierenarts ook zeker opvolgen alleen ik doe dit met een dubbel gevoel. Want het is nu al de 3e keer dat ik dan dezelfde geef, terwijl ze bij de vorige eigenaresse altijd anders ontwormt is.Dit wil natuurlijk niet zeggen dat dit schema ook aansluit bij het paard.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:29

Neem anders eens contact op met een andere DA. Na drie keer hetzelfde middel zou ik er zeker ook m'n vraagtekens bij hebben hoor. Is de dosis wel hoog genoeg? Zie je wel wormen in de mest na de ontworming?

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-18 16:32

Nies_ schreef:
Neem anders eens contact op met een andere DA. Na drie keer hetzelfde middel zou ik er zeker ook m'n vraagtekens bij hebben hoor. Is de dosis wel hoog genoeg? Zie je wel wormen in de mest na de ontworming?


Nee ik zie zeker geen wormen na het ontwormen vandaar dat ik ook zeker nu meteen een onderzoek laat doen ook al is het het seizoen er niet voor. Er is wel gezegd dat je het niet altijd hoeft te zien maargoed wat moet je geloven tegenwoordig :)

Ze krijgt gewoon de hele equest spuit orale gel 18,92 mg/g

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:34

Wat voor paard heb je en wat is het gewicht?

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-18 16:37

Polly schreef:
Wat voor paard heb je en wat is het gewicht?


Een kwpn van 1,65 het gewicht durf ik niet te zeggen. Maar op advies van de da deze dosis gekregen

D_Desteny

Berichten: 2494
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:37

Als je zeker wiln weten of het middel werkt moet je de uitslag van je mest onderzoek na vragen. Dan ontwormen en na 2 weken mestonderzoek herhalen en kijken of de uitslag anders is.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-18 16:37

De equest is tot 700 kg, ga er zeker net vanuit dat zei hier bovenuit komt.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:41

Ik zou het advies van je veearts overnemen. Bloedwormen zijn moeizaam vanaf te komen en bij koud en nat winterweer gedijen ze bijzonder goed. Bloedwormen kapselen zich in in de darmwand en kunnen lang overleven en elk moment actief worden. Bij deze besmetting ben je zo 2 jaar bezig om er af te komen en als tip, mest uit het weiland halen, anders blijf je herbesmetting houden.

Luister naar de ogen van je paard

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-18 16:44

QuintaenJojo schreef:
Ik zou het advies van je veearts overnemen. Bloedwormen zijn moeizaam vanaf te komen en bij koud en nat winterweer gedijen ze bijzonder goed. Bloedwormen kapselen zich in in de darmwand en kunnen lang overleven en elk moment actief worden. Bij deze besmetting ben je zo 2 jaar bezig om er af te komen en als tip, mest uit het weiland halen, anders blijf je herbesmetting houden.


Weiland word indd al zo goed als schoon gehouden.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:52

xtessax83 schreef:
QuintaenJojo schreef:
Ik zou het advies van je veearts overnemen. Bloedwormen zijn moeizaam vanaf te komen en bij koud en nat winterweer gedijen ze bijzonder goed. Bloedwormen kapselen zich in in de darmwand en kunnen lang overleven en elk moment actief worden. Bij deze besmetting ben je zo 2 jaar bezig om er af te komen en als tip, mest uit het weiland halen, anders blijf je herbesmetting houden.


Weiland word indd al zo goed als schoon gehouden.


Dan doe je al wat je kan. En een aantal maal dezelfde wormenkuur kan geen kwaad. Naar de kliniek brengen lijkt me wat overdreven, maar het is een besmetting die even duurt. Bloedwormen zijn nu eenmaal de meest voorkomende en zal op veel weilanden actief zijn. Zeker trouw mestonderzoek blijven doen en op die manier in de gaten houden. En inderdaad, mestonderzoek is nooit 100% betrouwbaar, als de larven zich inkapselen zullen er geen eitjes gezien worden in de mest, terwijl er wel larven aanwezig zijn. Maar in principe heeft elk paard altijd larven bij zich, het is aan ons als eigenaar om op te letten als de larven actief gaan worden.

Luister naar de ogen van je paard

siskeh
Berichten: 8675
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:55

Hoe oud is je paard?
Als het telkens om een bloedworm besmetting gaat zou ik vaker onderzoeken, het kan zijn dat je zelfs al na een aantal weken de equest moet herhalen om de bloedwormen naar een acceptabel niveau te krijgen.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-18 17:02

siskeh schreef:
Hoe oud is je paard?
Als het telkens om een bloedworm besmetting gaat zou ik vaker onderzoeken, het kan zijn dat je zelfs al na een aantal weken de equest moet herhalen om de bloedwormen naar een acceptabel niveau te krijgen.


14 jaar

Mizora

Berichten: 18086
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 09:41

Ik zou haar ook een keer ontwormen met equest pramox zodat je de lintworm, die vaak niet met het mestonderzoek gevonden wordt, ook bestrijdt.

Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat sommige lijnen bloedworm al na 5/6 weken weer eieren uitscheiden na moxidectine, dus dat je dan al weer moet ontwormen. Hoe lang geleden is het van de vorige kuur?

Er zijn twee opties: of je test na 4 weken weer, dan doe je een resistentietest. Vind je na 4 weken eieren in de mest dan moet je overstappen op de enige kuur waar nog geen resistentie voor gevonden is: 5 dagen panacur (in jouw geval 5x700kg, dus 6 tubes van 600kg). Anders 3x na 5 weken met ivermectine ontwormen. Daarmee doorbreek je de cyclus veel effectiever. En daarna iedere 8 weken/2 maanden de mest laten controleren en zelfs bij een lichte besmetting (125+) al ontwormen.

Ivermectine en moxidectine delen hun resistentie, het enige verschil is dat moxidectine ook de ingekapselde wormen bestrijd en bij resistentieonderzoeken vaak pas een week later eieren heeft, ivermectine begint met 4-5 weken. Het laatste verschil is dat ivermectine 10€ per kuur kost en equest 20€.

Toch raad ik deze ronde equest pramox aan omdat ik niet weet hoe lang geleden hij nu ontwormt is en vanwege de praziquantel. Dat zit ook in equimax, maar die is mijn of meer even duur dus dat maakt het verschil niet.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-18 10:55

Mizora schreef:
Ik zou haar ook een keer ontwormen met equest pramox zodat je de lintworm, die vaak niet met het mestonderzoek gevonden wordt, ook bestrijdt.

Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat sommige lijnen bloedworm al na 5/6 weken weer eieren uitscheiden na moxidectine, dus dat je dan al weer moet ontwormen. Hoe lang geleden is het van de vorige kuur?

Er zijn twee opties: of je test na 4 weken weer, dan doe je een resistentietest. Vind je na 4 weken eieren in de mest dan moet je overstappen op de enige kuur waar nog geen resistentie voor gevonden is: 5 dagen panacur (in jouw geval 5x700kg, dus 6 tubes van 600kg). Anders 3x na 5 weken met ivermectine ontwormen. Daarmee doorbreek je de cyclus veel effectiever. En daarna iedere 8 weken/2 maanden de mest laten controleren en zelfs bij een lichte besmetting (125+) al ontwormen.

Ivermectine en moxidectine delen hun resistentie, het enige verschil is dat moxidectine ook de ingekapselde wormen bestrijd en bij resistentieonderzoeken vaak pas een week later eieren heeft, ivermectine begint met 4-5 weken. Het laatste verschil is dat ivermectine 10€ per kuur kost en equest 20€.

Toch raad ik deze ronde equest pramox aan omdat ik niet weet hoe lang geleden hij nu ontwormt is en vanwege de praziquantel. Dat zit ook in equimax, maar die is mijn of meer even duur dus dat maakt het verschil niet.



Mmh oke, en het slimste is dus om nu dan de equest pramox te geven zoals je zegt en dan na hoeveel weken weer testen met een mestonderzoek? Of pas weer testen als hij de volgende kuur krijgt , neem aan van niet toch? :P


Mizora

Berichten: 18086
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:14

Na de equest pramox zou ik na 4 weken testen. Vind je geen eieren, dan zou ik nog 3x 5 weken met ivermectine ontwormen (na pramox na 6 weken, dus 2 weken na het mestonderzoek) en dan na 8 weken weer mestonderzoek doen. Vind je wel eieren, dan zou ik zo snel mogelijk met de 5-daagse panacur-kuur beginnen en daarna 3x 5 weken met ivermectine ontwormen.

Dus voor de duidelijkheid: dit is week 2 (op de kalender).
week 2: equest pramox
week 6: mestonderzoek, indien uitslag ei-vrij
week 8: ivermectine
week 13: ivermectine
week 18: ivermectine
week 26: mestonderzoek

Indien het mestonderzoek in week 6 niet vrij is, heb je last van resistentie. Indien dat geval:
week 2: equest pramox
week 5: 5 dagen panacur ( https://www.hyperdrug.co.uk/Panacur-Equ ... fo/PAN225/ + 1 tube)
week 11: ivermectine
week 16: ivermectine
week 21: ivermectine
week 29: mestonderzoek

Dit wijkt af van de standaard-ontwormingsschema's, maar zelf bevalt me dit het beste. Uiteraard de mest dagelijks uit de weide halen en hooi niet op de grond van de stal voeren maar vanuit een hooinet of een haybar.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: afkepieteke, ComscoreBot, dianalamboo, Doppers, ImkeTarek, Mediatoolkitbot, Pierus, RianneH, Ubermetrics en 110 bezoekers