Waar specifiek op letten bij kopen tinker?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Waar specifiek op letten bij kopen tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 21:51

Ik ben langzamerhand op zoek naar een nieuw paardje en vind tinker enorm gaaf. Ik las al in een topic dat het zeer verstandig is om een eventuele koop de tinker te laten testen op PSSM.
Kunnen jullie mijn lijstje aanvullen met andere gezondheidsrisico’s bij tinkers waar je echt op moet letten of laten testen? Uiteraard zou ik een paard altijd laten bekijken door een deskundige en laten keuren door een da
1.PSSM

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Waar specifiek op letten bij kopen tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 23:13

Dit is een actueel onderwerp wat jou misschien interesseren kan

[RPA] Ras van de maand: de Tinker

Verder uiteraard laten keuren mét röntgen door een onafhankelijke dierenarts, dus niet die van de verkoper

inderdaad pssm-test

Ik zou daarbij iemand meenemen die niet naar jouw mond praat, maar sterk genoeg in zijn schoenen staat om jouw eventuele roze bril af te nemen

Als je kunt zou ik een proefperiode bespreken

En ga meerdere keren rijden.

Ik weet niet of je eerder een tinker hebt gehad, maar zoals je in het topic kunt lezen waarvan ik de link gegeven heb, het zijn vaker niet dan wel, slome lieverds.

En je hebt trouwens twee keer eenzelfde topic gestart.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 23:25

Ik zou goed kijken of de tinker cpl vrij is, mooi droog beenwerk heeft en geen tekens van mijt of huidaandoeningen in de sokken.
want dat is nogal een moeilijk dingetje bij veel tinkers vind ik.
Mijn eigen tinker heeft het gelukkig niet,maar hoor er veel problemen van bij anderen :j

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 23:28

Zomerexceem zou je eventueel ook op kunnen letten. Maar dat gaat wat lastiger in de winter.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Waar specifiek op letten bij kopen tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 23:30

Genoeg ruimte op de rug voor een zadel waar jij in past. Korte rug is nl ook redelijk typisch en voor passend zadel erg lastig.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Waar specifiek op letten bij kopen tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 07:05

Even voelen of er geen rimpel in de kootholte zit, dat is nl het begin van CPL. Betekent niet dat het paard er niet gevoelig voor is, maar de kans is wel kleiner.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Waar specifiek op letten bij kopen tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 07:35

Bedankt voor de tips tot nu toe. Ik heb zeker iemand die mijn roze bril kan afzetten.

Kabayo

Berichten: 13948
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Waar specifiek op letten bij kopen tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 07:39

Cpl
Pssm
Mok
Zomerezceem

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:56

Kabayo schreef:
Cpl
Pssm
Mok
Zomerezceem

Niet te vroeg ingereden
Goed aan de benen mogen zitten

MallyBelly

Berichten: 3531
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:11

Je zou eventueel ook bloed kunnen laten trekken. Voor dat je hem of haar meeneemt.
Het paard verdoving geven komt ook steeds meer voor bij particulieren. Ik heb hier al 2 tinkers in 1 jaar tijd op de plaats gehad die beide verdoofd waren bij proefrijden.

En vergis je niet in karakter.. Ik heb mij handen vol aan onze tinkers en dat zijn geen uitzonderingen.
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 10-01-18 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Waar specifiek op letten bij kopen tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:15

Kijken of deze in Nederland of engeland geboren is en of je aan de achterbenen (ruin) mag zitten.

Verder inderdaad kijk goed uit voor CPL (ieder wondje of plooi is verdacht)

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:19

Ohja, mocht je bij een handelaar of iets een tinker willen kopen. Zoek de handelaar eerst op via recensies. Kan ook een hoop ellende besparen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 12:34

Melissa1996 schreef:
Je zou eventueel ook bloed kunnen laten trekken. Voor dat je hem of haar meeneemt.
Het paard verdoving geven komt ook steeds meer voor bij particulieren. Ik heb hier al 2 tinkers in 1 jaar tijd op de plaats gehad die beide verdoofd waren bij proefrijden.

En vergis je niet in karakter.. Ik heb mij handen vol aan onze tinkers en dat zijn geen uitzonderingen.

Dat geen dooie dienders zijn, is mij wel duidelijk. Ik zoek er eentje die koel in de kop is. Ik kan zelf niet zoveel met een snelle schrikker, maar liever een eigenwijze. Dat ben ik ook namelijk :j

Niqui

Berichten: 2164
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:36


Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:47

Ik zou ook kijken of ze uit Ierland komen ja of nee. Tuurlijk zijn er goede ervaringen, maar mijn ervaringen zijn ook dat pas geïmporteerde tinkers vaak wat mankeren met gezondheid of gedragsproblematiek (in de vorm van trauma's, onopgevoed en niet goed beleerd). Waarbij mensen vaak met een koude kermis thuis komen.

In ieder geval goed (objectief) observeren naar reacties van het paard als je hem/haar poetst, aanraakt of kijken naar schrikreactie (herstel vermogen) op bijv een plastic zakje. Dan heb je vaak al redelijk een indicatie hoe hun karakter is.

MallyBelly

Berichten: 3531
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:50

Ceetje_bokt schreef:
Melissa1996 schreef:
Je zou eventueel ook bloed kunnen laten trekken. Voor dat je hem of haar meeneemt.
Het paard verdoving geven komt ook steeds meer voor bij particulieren. Ik heb hier al 2 tinkers in 1 jaar tijd op de plaats gehad die beide verdoofd waren bij proefrijden.

En vergis je niet in karakter.. Ik heb mij handen vol aan onze tinkers en dat zijn geen uitzonderingen.

Dat geen dooie dienders zijn, is mij wel duidelijk. Ik zoek er eentje die koel in de kop is. Ik kan zelf niet zoveel met een snelle schrikker, maar liever een eigenwijze. Dat ben ik ook namelijk :j

Dan moet je er wel eentje vinden die bij je past. Ik moet wel zeggen, toen wij die van ons nog maar een enkele keer in de week reden en vooral buiten dat ze wel zn lekkere braverd was, maar sinds ik haar meer ben gaan rijden, heeft veel meer pit gekregen.
Onze andere is verschrikkelijk sensibel en super onzeker, niet heel handig als je relax op buitenrit wil xD Maar dat zul je bij elk ras hebben, daar niet van.

Overigens hebben wij met ons NL-gefokt tinker véél meer problemen gehad had als met deze twee uit Ierland. Deze twee hebben een uitgesproken karakter maar nooit gemeen, ik voel mij bij en op beide nooit bang of onzeker dat ze mij iets aandoen.. Dat was bij die NL-gefokte wel anders...

Belangerijkste, ga op je gevoel af, bij twijfel niet doen.

bluediamond
Berichten: 21
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Hoek van Holland

Re: Waar specifiek op letten bij kopen tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:17

Als het een geimporteerde merrie is laten checken of ze niet drachtig is.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:20

bluediamond schreef:
Als het een geimporteerde merrie is laten checken of ze niet drachtig is.


Goede tip inderdaad! Maar ook de leeftijd controleren kan zeker geen kwaad, weet eerlijk gezegd niet of ze dat standaard doen, ik heb tot nu altijd paarden gekocht waarvan ik precies wist waar en wanneer ze geboren waren :+

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 19:47

bluediamond schreef:
Als het een geimporteerde merrie is laten checken of ze niet drachtig is.

Oh gut, dát lijkt me een drama! -O-

Kabayo

Berichten: 13948
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Waar specifiek op letten bij kopen tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:13

Ohja ook stokmaat controleren!
Soms worden ze aangeboden als 145 hoog maar zijn ze maar 130