Pony extra vitamines en mineralen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tippijillz
Berichten: 52
Geregistreerd: 07-12-17

Pony extra vitamines en mineralen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 17:50

Hey, ik heb een mini shet en nu is het winter dus wil ik haar vitamines en mineralen enzo extra bijvoeren. Wat kan ik het beste gebruiken?
Ze krijgt per dag:  
-Onbeperkt hooi(eet ze maar een beetje of af en toe niet per dag)
-2x per dag genoeg brok (bestaat uit een mengsel van a brok, pavo brok en geplette haver)
-liksteen maar doet ze niet veel mee af en toe een likje
 
Graag antwoordt op mijn bovenstaande vraag ik dacht misschien aan een soort brok of een bepaalde korrel??
Mvg tippi smits


nathannanvn
Berichten: 3
Geregistreerd: 23-11-17

Re: Pony extra vitamines en mineralen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 18:04

haha ik had dezelfde vraag dus ben benieuwd! :)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70435
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 19:19

Ik verplaats dit topic naar Voeding en supplementen.

Funnygirl
Berichten: 579
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Limburg

Re: Pony extra vitamines en mineralen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 19:28

Heb je op de zakken met de brokken al gekeken wat er aan vitaminen en mineralen inzit? Denk nml niet dat ze nog wat extra's nodig heeft maar is natuurlijk lastig te zeggen via pc. Bij ons krijgen ze ong 350 gr brok per dag en volgens de leverancier moet hier alles inzitten. Zijn wel lucerne brokken. Zijn trouwens geen shetten.

Dreams do not have an expiration date. Take a deep breath and try again.

Tippijillz
Berichten: 52
Geregistreerd: 07-12-17

Re: Pony extra vitamines en mineralen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 21:11

Ik weet niet wat er allemaal inzit maar ik heb me eens laten vertellen dat er een bepaalde reep was ofzo voor vitaminen en mineralen van pavo maar meer weet ik er niet over?
Kent iemand dit of miss iets anders?

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Pony extra vitamines en mineralen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:26

Als je pony de juiste hoeveelheid brokken krijgt als wat op de zak staat zal ze niet snel een tekort krijgen. Shetjes krijgen over het algemeen een handje of zo.

Je kan het beste kijken wat het advies is van het merk brok wat je voert. Dan kijken naar je pony, is het te dik of juist goed of misschien een beetje te mager?
Als het te dik is zou ik geen brok meer voeren maar een balancer. Dat is een vitamine korrel zoals pavo vital, marstal force en dergelijke. Hier zit alles in wat nodig is en er is maar een klein beetje van nodig.
Is het te dun dan kan je meer brokken gaan voeren.
Is het gewicht goed, dan aan de hand van de hoeveelheid brokken je voert een beetje balancer er bij.

Gezien het om een shet gaat denk ik dat alleen een balancer al voldoende is.

Mijn e pony krijgt 50 gram pavo vital en 500 gram brokken van Voermeesters per dag naast onbeperkt hooi.

Fleur ❤️

Kidde
Berichten: 3433
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:29

Ik zou inderdaad ook kijken naar een vitaminekorrel zoals bijvoorbeeld Marstall Force :j De reep die bedoeld werd is denk ik Pavo Summerfit

Tippijillz
Berichten: 52
Geregistreerd: 07-12-17

Re: Pony extra vitamines en mineralen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-18 14:29

Ja pavo summerfit inderdaad heb ik even gecheckt. Maar is dat voor te snoepen o extra bij te voeren als mineralen enof vitamines?

Dayanara

Berichten: 2375
Geregistreerd: 22-08-16

Re: Pony extra vitamines en mineralen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:34

Die koeken van pavo zitten vol suikers..

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:35

Ik ben zelf niet zo van de Pavo ivm suikers.. Mijn mini appaloosa krijgt 2 keer per dag een flinke hoeveelheid hooi en twee keer per dag 150 gram Fibra Premium. Ik heb niet het idee dat hij daarmee iets tekort komt. :) Van de stalhoudster krijgt hij 2 keer per week een mini handje vitaminekorrel door zijn Fibra.

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:39

PAVO Summerfit zit heel veel suiker in. Als je pony goede kwaliteit hooi krijgt, wat gras en een liksteen heeft, heeft hij weinig extra nodig.

2 keer een handje goede kwaliteits brokken zou meer dan voldoende moeten zijn.

Veel mensen voeren te pas en on te pas mineralen en vitamines omdat ze denken dat het goed en gezond is. Maar dat hoeft niet zo te zijn! Er zijn maar weinig paarden die extra nodig hebben, er van uitgaande dat ze goed uitgebalanceerd voer krijgen.
En te veel aan vitamines en mineralen kan zelfs tot problemen leiden!

Mijn sportpaarden krijgen ook niets bij en toch werken ze hard voor hun voer :)

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Pony extra vitamines en mineralen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:25

de pavo vital bevat heel weinig suiker. Zelfs een site die het natuurlijk houden van paarden naleeft heeft het op de lijst staan voor goede balancers.

Fleur ❤️

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:40

No_No schreef:
de pavo vital bevat heel weinig suiker. Zelfs een site die het natuurlijk houden van paarden naleeft heeft het op de lijst staan voor goede balancers.


Ik vind dat persoonlijk wel tegenvallen. Pavo Vital bevat ongeveer 4,7 % suiker tegenover bijvoorbeeld 1,6% van Fibra premium.

Maar goed, dat van die suikers moet een ieder voor zichzelf bepalen en kiezen natuurlijk :j

Kidde
Berichten: 3433
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:59

Tippijillz schreef:
Ja pavo summerfit inderdaad heb ik even gecheckt. Maar is dat voor te snoepen o extra bij te voeren als mineralen enof vitamines?

Het zou inderdaad voor het aanvullen van vitamines en mineralen moeten zijn, maar er zit blijkbaar veel suiker in. Zelf heb ik goede ervaringen met Marstall Force

MirandaMalik

Berichten: 9868
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Pony extra vitamines en mineralen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:13

Zelf geef ik mijn twee ponnietjes Höveler vitamine brok.
Daar krijgen ze een eierdopje van elke dag (de aanbevolen hoeveelheid)
En 5x per dag nat hooi.
Daar hebben ze meer dan voldoende aan, ze zijn namelijk ontzettend sober en worden dik van lucht.
Ze glimmen mooi en zijn zeer actief.

Afbeelding

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:22

Frummels schreef:
No_No schreef:
de pavo vital bevat heel weinig suiker. Zelfs een site die het natuurlijk houden van paarden naleeft heeft het op de lijst staan voor goede balancers.


Ik vind dat persoonlijk wel tegenvallen. Pavo Vital bevat ongeveer 4,7 % suiker tegenover bijvoorbeeld 1,6% van Fibra premium.

Maar goed, dat van die suikers moet een ieder voor zichzelf bepalen en kiezen natuurlijk :j


Ik heb paarden die absoluut niet tegen suikerrijke brok kunnen, maar tegenover de 30% suiker/zetmeel in brok waarvan je 1kg moet voeren per dag vermoed ik dat ze best tegen een portie Vital kunnen.

Ga het zelf morgen halen, geef nu Marstall Force maar dat eten ze niet graag.

Susanne

Berichten: 11591
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:25

Wat doet je pony qua werk? En staat hij verder nog op gras oid omdat je aangeeft dat hij van zijn hooi niet zo veel eet?

Als hij niets doet qua werk, zou ik de biks weglaten en vervangen door een goede vitaminekorrel. Ik weet niet wat voor brok je voert maar ik zou eerder kiezen voor bijvoorbeeld een muesli van Marstall (Vito of Faser Light).

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:25

Gewoon hooi bevat 10% suiker, 5% suiker is dus heel weinig. Summerfit bevat overigens 6% suiker.

Dat pavo heel veel suikers bevat is de grote pavo-mythe. Behalve de fokkerijvoeders (podo-lijn 7-10% suiker), slobbermash (7% suiker) en basicplus (7% suiker), bevatten de pavo krachtvoeders niet meer dan 6% suiker (2.4-6%). Dat is vergelijkbaar met Subli en Havens.

Gemiddeld suikergehalte (excl. veulenmelk) van alle voeders excl. supplementen:
Pavo 6.1% suiker en 20.6% zetmeel (27.7% Z+S)
Subli 4.9% suiker en 24.9% zetmeel (29.8% Z+S)
Havens 5.4% suiker en 33.0% zetmeel (38.4% Z+S)

Oftewel: pavo zit onderaan het zetmeel+suiker-gehalte, niet bovenaan. En qua suikergehalte per product worden ze vooral omhoog getrokken door de fokkerij-lijn. Zij hebben namelijk 5 producten, die resp. 7%, 8%, 9%, 10% en 9% suiker bevatten (excl. veulenmelk met 50% suiker). Terwijl andere merken slechts 2 van dit soort producten hebben (ook verhoogd in suiker overigens), waardoor het suikergehalte flink omhoog getrokken wordt (zonder deze producten zitten ze op 5.4%).

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.


CharlottevdH
Berichten: 117
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:36

Ik voer momenteel Vitalbix vitaminekorrel, omdat ze hier maar een kleine hoeveelheid voor nodig hebben. Maar na deze zak ga ik over op Fibra Premium omdat mijn ene shetlander de Vitalbix met lange tanden eet. Ben erg tevreden over Vitalbix, maar helaas is het niet meer lusten van deze brok een probleem dat vaker voorkomt.

Ik denk dat je beter kan kijken naar een goede vitamine korrel zoals ik bijvoorbeeld net heb beschreven dan van een random brok wat ze eigenlijk niet echt nodig hebben. Zeker als ze weinig doen is een mengels van de brok die jij beschrijft mogelijk onnodig en werkt het alleen maar als dikmaker. Ik zou die dus vervangen voor een goede vitaminebrok. Die van mij kregen in eerste instantie ook alleen maar Cavalor fibreforce, maar omdat mijn ene pony niet lekker meekwam heb ik met de dierenarts overlegd en die adviseerde mij een goede vitaminebrok ipv de Cavalor die ik gaf. Ik voer dit nu sinds juni en hij heeft nog nooit zo goed in zijn vacht gezeten en voor mijn gevoel presteert hij ook beter voor de kar.

Tippijillz
Berichten: 52
Geregistreerd: 07-12-17

Re: Pony extra vitamines en mineralen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-18 21:12

bedankt voor de antwoorden hier kan ik zeker wat mee! /3 *\o/*

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Pony extra vitamines en mineralen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:43

Zetmeel is een koolhydraat en wordt in de darm omgezet in suiker. Gaat iets langzamer maar hoe minder suikers PLUS koolhydraten hoe beter. 30% en meer vind ik schrikbarend hoog.
Metazoa bevat nog geen 5% samen, net als Vitalbix. Alles wat aan elkaar geplakt zit met melasse bevat te veel suikers, helemaal voor Shetlanders. Dat soort pony's heeft aan volop hooi, en een liksteen meestal genoeg. En een handje (!) van een goede vitamine/mineralenbrok. Meer hebben ze niet nodig.
Vergeet de Pavo-Subli-Havens dus maar. Veel te veel wat een sobere pony beslist niet nodig heeft.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Pony extra vitamines en mineralen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:03

Floortz, ik weet niet hoe jij bij 30% uit komt? Pavo vital bevat maar 4.5% suiker en zetmeel 0.25%

Fleur ❤️

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:29

Floortz schreef:
Zetmeel is een koolhydraat en wordt in de darm omgezet in suiker. Gaat iets langzamer maar hoe minder suikers PLUS koolhydraten hoe beter. 30% en meer vind ik schrikbarend hoog.
Metazoa bevat nog geen 5% samen, net als Vitalbix. Alles wat aan elkaar geplakt zit met melasse bevat te veel suikers, helemaal voor Shetlanders. Dat soort pony's heeft aan volop hooi, en een liksteen meestal genoeg. En een handje (!) van een goede vitamine/mineralenbrok. Meer hebben ze niet nodig.
Vergeet de Pavo-Subli-Havens dus maar. Veel te veel wat een sobere pony beslist niet nodig heeft.


±30% is van alle brokken Floortz, niet specifiek van de vitaminekorrels/koeken. Deze zijn veel lager. Hier zitten dus ook de sportbrokken tussen. De ±30% is ter uitleg dat pavo niet bijzonder hoog in het suiker zit, de zogenaamde pavo-mythe, pavo wijkt niet af ten opzichte van andere merken.

Pavo summerfit bevat 6% suiker en 16% zetmeel en ik adviseer een koek van 140g per 300kg, dus 46g/100kg. Dus 10g Z+S/100kg paard.
Pavo vital bevat 4.5% suiker en 0.25% zetmeel en daarvan adviseer ik 30g/100kg. Dus 1.4g Z+S/100kg paard
Metazoa broxxx bevat 3% suiker en 1.8% zetmeel en daarvan adviseer ik 100g/100kg. Dus 4.8g Z+S/100kg paard.

Hier thuis krijgen de minishetten overigens ieder een halve summerfit-koek, en dat bevalt prima. Het zijn inderdaad sobere dieren, maar je kan alles overdrijven. Als het dier geen last heeft van zomereczeem en ze verdraagt een mengsel van A-brok, basisbrok en geplette haver, dan kan ze ook gewoon een halve summerfit-koek krijgen.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:21

No_No schreef:
Floortz, ik weet niet hoe jij bij 30% uit komt? Pavo vital bevat maar 4.5% suiker en zetmeel 0.25%


Staat erboven toch? Om even een een vergelijk te maken met bijvoorbeeld alle producten van Vitalbix...die zitten niet boven de 10% suiker/zetmeel en gemiddeld lager.
Sobere paarden hebben geen baat bij zetmeel/suikerrijke voeding, noch bij melasse.
Om het helemaal goed te doen is een ruwvoeranalyse het best, en daarop zonodig aanvullen met bijvoeding die zo min mogelijk goedkope vulmiddelen bevat als soyahullen, granen en schillen.

Dit als reactie op een shet die (te) veel brok krijgt en z'n hooi niet eet...wat ieder individueel verder doet heb ik het niet over.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:39

Dat komt omdat het merk vitalbix geproduceerd is met de gedachte om suiker+zetmeelarme producten te voeren, niet om een breed assortiment te hebben waaronder een groot deel traditionele krachtvoeders. En zelfs bij hen zitten de krachtvoeders op 11% zetmeel en suikers, ondanks dat ze zo laag mogelijk proberen te zitten. Gemiddeld zitten ze trouwens op 9.1%.

Ze vallen overigens ook in een volledig ander prijssegment op de vitaminekorrel na (waar je dan wel weer veel meer van moet voeren vergeleken met Marstall Force en Pavo Vital). Het is een merk dat je goed kan vergelijk met Pure Feed.

Je vergelijkt appels met peren op die manier. Pavo vital zit bijvoorbeeld lager in suiker+zetmeel (4.75%) dan Vitalbix DC (5.7%) en dan hoef je er ook nog eens veel minder van te voeren (30g/100kg i.p.v. 75g/100kg voor dezelfde hoeveelheid vitaminen en mineralen).

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, Luca1968, valonka en 8 bezoekers