Btw-verhoging door afschaffing btw landbouwregeling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Btw-verhoging door afschaffing btw landbouwregeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 16:28

*persbericht sectorraad paarden
Overige

Afbeelding
Foto: © FEI Photos

De paardenhouderij is per 1 januari 2018 geconfronteerd met een verhoging van een aantal BTW-tarieven. Deze verhoging komt voort uit een wetsvoorstel betreffende de afschaffing van de btw landbouwregeling, welke eind december door de Eerste Kamer is aangenomen.

Vanaf het moment dat duidelijk was welke gevolgen het wetsvoorstel heeft voor de paardensector, heeft de Sectorraad Paarden in opdracht van het KWPN, KFPS, Koepel Fokkerij en de FNHO er alles aan gedaan om de politiek duidelijk te maken welke gevolgen dit wetsvoorstel met zich mee brengt voor de hippische sector. Ondanks deze inzet en de vele gesprekken is het wetsvoorstel aangenomen.

Per 1 januari 2018 is de btw-regelgeving op twee belangrijke punten voor de paardensector gewijzigd:
1.De btw-landbouwregeling en veehandelsregeling zijn afgeschaft;
2.Voor inseminatiediensten, drachtigheidsonderzoeken en voor bepaalde diensten van stamboeken geldt voortaan niet meer het 6%-btw-tarief maar het 21%-btw-tarief.

De voor de sector belangrijkste concrete gevolgen zijn:
•Paardenfok- en opfokbedrijven kunnen niet meer de btw-landbouwregeling toepassen, maar moeten de "normale” btw ondernemersregeling toepassen. Zij moeten dus voortaan "gewoon” btw factureren en afdragen en kunnen de hen in rekening gebrachte btw terugvragen.
•Paardenhandelaren kunnen niet meer de btw-veehandelsregeling toepassen, maar moeten de "normale” btw ondernemersregeling toepassen. Zij moeten dus voortaan "gewoon” btw factureren en afdragen en kunnen de hen in rekening gebrachte btw terugvragen.
•De bedrijven die tot 1 januari 2018 de btw-landbouwregeling of de btw-veehandelsregeling toepasten, komen mogelijk nog wel in aanmerking voor een teruggave van btw over voorgaande jaren (de zogenoemde "herziening”);
•Hengstenhouderijen en inseminatiestations moeten voor de inseminatiediensten (waaronder ook embryospoeling en –transplantatie) het 21%-btw-tarief hanteren. Voor de levering van het sperma en een embryo geldt nog wel het 6%-btw-tarief. Ook voor drachtigheidsonderzoeken geldt het 21%-btw-tarief.
•Stamboeken moeten over de specifieke stamboekdiensten (zoals inschrijving, registratie, keuring) het 21%-btw-tarief in rekening brengen.

De betreffende bedrijven/organisaties doen er goed aan om direct in overleg met hun accountant/boekhouder/adviseur na te gaan welke aanpassingen nodig zijn in facturering, administratie en btw-aangifte, zodat naheffingen achterwege blijven.

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:40

En wat betekent dat voor mij als consument (die alleen maar btw betaald :$ ) bij het in opfok zetten van een jong paard of de aanschaf van een paard bij een handelaar?
Ja, het zal vast en zeker duurder worden, maar hoeveel? Gaat het van 6% naar 21% of nog anders?

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:53

Roodvos schreef:
En wat betekent dat voor mij als consument (die alleen maar btw betaald :$ ) bij het in opfok zetten van een jong paard of de aanschaf van een paard bij een handelaar?
Ja, het zal vast en zeker duurder worden, maar hoeveel? Gaat het van 6% naar 21% of nog anders?

Dan moet je eerst kijken wat de landbouwregeling en de veehandelsregeling inhoudt:

Als u landbouwer, veehouder, tuinbouwer of bosbouwer bent, kan het zijn dat u geen btw in rekening hoeft te brengen en geen btw-administratie hoeft bij te houden. Dit noemen we de landbouwregeling.

Het idee erachter is dat er zo weinig wordt verdient op de omzet dat het te betalen btw bedrag vrijwel gelijk is aan het terug te vorderen bedrag. Vandaar dat de overheid in het verleden had besloten dat landbouwers geen (ingewikkelde, zeker in de tijd van boekhouden met de hand) btw boekhouding hoefden te voeren.

Dat valt weg, landbouwers moeten nu dus ook een btw boekhouding voeren. Aangezien echter betaalde en ontvangen btw vaak dicht bij elkaar zit zal het verschil voor de klant van die boer / pensionhouder relatief gering zjin.

Het 2e stuk, de btw verhoging over inseminatie e.d. heeft wel direct invloed op de portemonnee van iedereen die een veulen wil fokken. Een doorsnee bedrag voor een dekking is 1000 euro. Daar zat 6% op, je moest dus € 1060 aftikken. Nu wordt dat +21% = € 1210. Wordt je veulen dus zomaar even 150 euro extra slecht gelezen, sperma blijft 6%. De controles etc gaan wel van 6 naar 21% (en dat kan bij niet meteen dragend ook aardig aantikken).
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 09-01-18 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Btw-verhoging door afschaffing btw landbouwregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:29

Hmm. Balen dat ik niet vorig jaar de merrie heb laten insemineren...

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:34

Nieuwsredactie schreef:
Voor de levering van het sperma en een embryo geldt nog wel het 6%-btw-tarief. Ook voor drachtigheidsonderzoeken geldt het 21%-btw-tarief.
•Stamboeken moeten over de specifieke stamboekdiensten (zoals inschrijving, registratie, keuring) het 21%-btw-tarief in rekening brengen.

My bad, het sperma blijft 6%, de bijkomende diensten gaan wel omhoog

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Re: Btw-verhoging door afschaffing btw landbouwregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:53

Weet iemand of zadelmak maken beroepsmatig ook van 6 naar21% gaat?

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Btw-verhoging door afschaffing btw landbouwregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:40

De agrarische dienstverlening zoals loonwerk op het land gaat ook van 6 naar 21%.
Als je dus paarden aan huis hebt en je laat het land normaal bemesten oid, dan kost je dat nu 21% ipv 6% btw

DiscoDipp

Berichten: 2867
Geregistreerd: 29-09-14

Re: Btw-verhoging door afschaffing btw landbouwregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:46

Ben ik even blij met een loonwerker als vriend haha!

Wel balen dat de inseminatie kosten omhoog gaan.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Btw-verhoging door afschaffing btw landbouwregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 00:21

Ik vind het op zich geen onredelijke wijziging.
De paardensector heeft weinig met landbouw te maken.

DiscoDipp

Berichten: 2867
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 00:33

Kuggur schreef:
Ik vind het op zich geen onredelijke wijziging.
De paardensector heeft weinig met landbouw te maken.



Weinig met landbouw te maken? Landbouw is loonwerk, loonwerk is hooi. Eet jou paard lucht dan? Vul jij met de kruiwagen jou rijbak met zand dan? En ga je dat zand ook zelf halen?

Als je een weet hoeveel wij daar mee te maken hebben he haha.

ivy_power89

Berichten: 5849
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 00:40

DiscoDipp schreef:
Kuggur schreef:
Ik vind het op zich geen onredelijke wijziging.
De paardensector heeft weinig met landbouw te maken.



Weinig met landbouw te maken? Landbouw ik loonwerk, loonwerk is hooi. Eet jou paard lucht dan? Vul jij met de kruiwagen jou rijbak met zand dan? En ga je dat zand ook zelf halen?

Als je een weet hoeveel wij daar mee te maken hebben he haha.


Over het voedsel ben ik het niet met je eens. Voedingen voor andere (klein) huisdieren wordt ook 21% over afgedragen.
In mijn ogen zijn de punten die jij noemt (zand in de bak, voedsel voor het paard etc) enkel voor ons plezier. Want linksom of rechtsom, paarden zijn voor 80% van paardenliefhebben nederland puur een hobby en niet een levensbehoefte (ja oke.... i get it, als we even penny denken kunnen we allemaal niet zonder paard)

DiscoDipp

Berichten: 2867
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 00:54

Maar als je de voeding van de kleinhuisdieren even daarlaat (waar de veeteelt en landbouw trouwens ook enorm mee te maken heeft). Dan heeft op het eind van de dag jou paars nog steeds wat te vreten nodig. Dat we allemaal niet zonder paard kunnen in onze ogen is punt 1 maar punt 2 is dat ons paard niet zonder eten kan. En zonder landbouw heeft dat beest niks te eten he. En geen bodembedekking, geen wei op te grazen. Ga zo maar door. Denk aan de weiden van de opfok, mest afvoeren, weien zaaien. Niet alleen voor onze paarden maar natuurlijk ook voor het bedrijfs vee zoals koeien en paarden. Maar de meesten hebben echt niet in de gaten hoe groot dat deel uitmaakt van ons paardenwereldje.

Wij hebben wel degelijk veel te maken met landbouw, veeteelt, loonwerk. Maar bij de meeste gaat dat buiten hun wereld om omdat ze hun paarden ergens op een stal hebben staan en het daar gewoon is.

Ik zit zelf in het loonwerk, mijn vriend is de zoon van een enorme loonwerker, en die hebben echt wel heel veel te maken met de paardensector. Alleen merken de meeste dat niet.

Verder heb ik er niets op te zeggen maar dat wou ik graag even uit de wereld helpen haha.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:15

DiscoDipp schreef:
Kuggur schreef:
Ik vind het op zich geen onredelijke wijziging.
De paardensector heeft weinig met landbouw te maken.



Weinig met landbouw te maken? Landbouw is loonwerk, loonwerk is hooi. Eet jou paard lucht dan? Vul jij met de kruiwagen jou rijbak met zand dan? En ga je dat zand ook zelf halen?

Als je een weet hoeveel wij daar mee te maken hebben he haha.

Meer dan je blijkbaar denkt. Ik ben schapenhouder.
Als je meent dat de financiën in de paardensector hoodzakelijk om hooi produceren draaien heb je daar imo erg weinig inzicht in.

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:20

en zo graait onze regering maar door en door.............en wie worden er weer de dupe? De "gewone" mens die gewoon wat lol wil hebben. De professionele paarden houder lijdt hier ook onder, de boeren dus ook en uiteindelijk gaan we dat nog wel harder in de portemonnee voelen omdat allerlei producten weer duurder gaan worden.
Maar de multinationals kunnen gewoon alles ontduiken, moet toch kunnen? Die hebben toch al zat en meer dan wij met zijn allen ooit bij elkaar zullen zien..............

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:23

ElCid schreef:
en zo graait onze regering maar door en door.............en wie worden er weer de dupe? De "gewone" mens die gewoon wat lol wil hebben. De professionele paarden houder lijdt hier ook onder, de boeren dus ook en uiteindelijk gaan we dat nog wel harder in de portemonnee voelen omdat allerlei producten weer duurder gaan worden.
Maar de multinationals kunnen gewoon alles ontduiken, moet toch kunnen? Die hebben toch al zat en meer dan wij met zijn allen ooit bij elkaar zullen zien..............

Ach gossie. Slachtoffer much? Er zijn nogal wat ergere dingen dan een wat hoger btw tarief voor mensen met een luxe hobby/ sport.

DiscoDipp

Berichten: 2867
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:29

Kuggur schreef:
DiscoDipp schreef:



Weinig met landbouw te maken? Landbouw is loonwerk, loonwerk is hooi. Eet jou paard lucht dan? Vul jij met de kruiwagen jou rijbak met zand dan? En ga je dat zand ook zelf halen?

Als je een weet hoeveel wij daar mee te maken hebben he haha.

Meer dan je blijkbaar denkt. Ik ben schapenhouder.
Als je meent dat de financiën in de paardensector hoodzakelijk om hooi produceren draaien heb je daar imo erg weinig inzicht in.



Minder dan dat jij blijkbaar aangaf?
Ik heb nergens gezegd dat het hoofdzakelijk om hooi draait. Dit was even een makkelijk voorbeeld omdat ik weet dat sommige hier denken dat gras in groene rollen groeit.

Als je schaapsherder bent zou je moeten weten hoeveel wij er mee te maken hebben. Schijnbaar zit je nóg niet ver genoeg in die wereld.

Maargoed dat probleem is uit de wereld, ga daar verder ook niet op in want ik ben hier niet om mensen iets uit te leggen wat eigenlijk bij de algemene kennis zou moeten horen. Helemaal als je al met vee bezig bent.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:24

Och als jij vindt dat een paardenfokkerij of een manege een landbouwbedrijf is, dan is mij dat prima hoor.
Ik vind het onzin, en de nederlandse staat blijkbaar óók.
Waar ik woon zijn er overigens geen speciale landbouwtarieven, maar als bedrijf krijgen we de btw terugbetaald op waren diensten etc die we voor onze bedrijfsvoering kopen. Is dus bonnetjes bewaren, en op zich een ietwat belachelijk heen en weer schuiven van geld.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:48

assie schreef:
De agrarische dienstverlening zoals loonwerk op het land gaat ook van 6 naar 21%.
Als je dus paarden aan huis hebt en je laat het land normaal bemesten oid, dan kost je dat nu 21% ipv 6% btw

Waar heb je dat gezien? Op de website van de belasting dienst wordt nog gewoon over 6% gesproken (dus met afschaffing van de landbouwregeling gaat dit voor sommige loonwerkers die hier gebruik van maakten van 0% naar 6%.) Kan zijn dat de site achter loopt hoor :D

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:49

Hmmm dan worden mijn voordroogbalen (want ik betaal de mijnwerker inderdaad 6%btw) en het strooisel nu dus ook 15% duurder? Of gaat het voor de handel in hooi en stro niet omhoog naar 21? Dat was al 6%...

Nog maar even lezen.

Ik vind het absurd dat die BTW omhoog moet. Daar heeft iedere burger last van. En helemaal dat de vennootschapsbelasting waar vooral enkele rijke mensen van profiteren, zo enorm naar beneden gaat. Vinden ze het zo gek dat in de wereld het verschil tussen arm en rijk steeds groter wordt? Zijn die "bedrijfstoppers" nog niet rijk genoeg? Dat proffessioneel ontwijken, ofwel niet naar rato mee willen betalen aan de voorzieningen van een land maar wel meeprofiteren, vind ik ook in en in triest.

belasting op groenten en fruit en water omhoog... hoe kunnen ze het bedenken... En dan klagen over de gezondheidszorg die zo duur wordt. En maar richten op hogere productie van luxeproducten... Aarde onnodig uitgeput. Nee. Een kronkel in hun hoofd. Kwartje Duurzaamheid is nog niet gevallen.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 10-01-18 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

DiscoDipp

Berichten: 2867
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:50

Kuggur schreef:
Och als jij vindt dat een paardenfokkerij of een manege een landbouwbedrijf is dan is mij dat prima hoor.
Ik vind het onzin, en de nederlandse staat blijkbaar óók.
Waar ik woon zijn er overigens geen speciale landbouwtarieven, maar als bedrijf krijgen we de btw terugbetaald op waren diensten etc die we voor onze bedrijfsvoering kopen. Is dus bonnetjes bewaren, en op zich een ietwat belachelijk heen en weer schuiven van geld.



Dát heb ik niet gezegd he. Ik zeg alleen dat de paardenhouderij veel meer met landbouw en loonwerk te maken heeft dan de meeste denken.

Dat jij nu zo reageert zegt mij al genoeg dat jij hier geen drol vanaf weet. Zoals ik net al zei heb ik op de geld zaken geen opmerkingen op. Jou opmerking stoorde mij alleen enorm omdat het wel degelijk heel anders in mekaar zit dan dat jij denkt.

Maar jou norse, geirriteerde en betweterige reacties storen mij, dus hier eindigd voor mij deze discussie :)


JoyceB: geheel mee eens!

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:53

Een manegebedrijf of pensionstal is idd geen agrarisch bedrijf. Maar doordat paardenbedrijven natuurlijk wel diensten afnemen van agrarische bedrijven, is de kans wel groot dat ze deze wijziging gaan voelen in de portomonnee.
Overigens blijft hooi, stro en biks dit jaar gewoon nog 6 procent. Het maaien en persen van dat hooi gaat echter wel naar 21%.

Paarden vind ik sowieso lastig wat betreft omzetbelasting. Want er wordt wel onderscheid gemaakt tussen fokpaarden en sportpaarden bijvoorbeeld, maar is iedere merrie niet een potentieel fokpaard? Ook als er nooit een veulen bijkomt? En wat doe je met die dieren die beide zijn? De omzetbelasting evenredig verdelen?

Dat de BTW omhoog gaat vind ik een slechte zaak. Niet wat betreft de paarden. Dat is veelal hobby. Wel wat betreft ons eigen eten. Vanaf 2019 gaan we waarschijnlijk 9% betalen. 3% meer. Op je ene boterham scheelt dat weinig, maar kijk eens op jaarbasis. Ik vraag me af wat we daarvoor terugkrijgen?

Edit: @ sprintje: als je zoekt op de wet omzetbelasting, tabel 1, onderdeel B =(diensten onder het lage tarief), dan stond het agrarisch loonwerk onder lid 13. In de wet geldig vanaf 1-1-2018 is lid 13 vervallen. En dus valt deze nu onder het standaardtarief (=21%)

DiscoDipp

Berichten: 2867
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:02

assie schreef:
Een manegebedrijf of pensionstal is idd geen agrarisch bedrijf. Maar doordat paardenbedrijven natuurlijk wel diensten afnemen van agrarische bedrijven, is de kans wel groot dat ze deze wijziging gaan voelen in de portomonnee.
Overigens blijft hooi, stro en biks dit jaar gewoon nog 6 procent. Het maaien en persen van dat hooi gaat echter wel naar 21%.

Paarden vind ik sowieso lastig wat betreft omzetbelasting. Want er wordt wel onderscheid gemaakt tussen fokpaarden en sportpaarden bijvoorbeeld, maar is iedere merrie niet een potentieel fokpaard? Ook als er nooit een veulen bijkomt? En wat doe je met die dieren die beide zijn? De omzetbelasting evenredig verdelen?

Dat de BTW omhoog gaat vind ik een slechte zaak. Niet wat betreft de paarden. Dat is veelal hobby. Wel wat betreft ons eigen eten. Vanaf 2019 gaan we waarschijnlijk 9% betalen. 3% meer. Op je ene boterham scheelt dat weinig, maar kijk eens op jaarbasis. Ik vraag me af wat we daarvoor terugkrijgen?

Edit: @ sprintje: als je zoekt op de wet omzetbelasting, tabel 1, onderdeel B =(diensten onder het lage tarief), dan stond het agrarisch loonwerk onder lid 13. In de wet geldig vanaf 1-1-2018 is lid 13 vervallen. En dus valt deze nu onder het standaardtarief (=21%)



Dat eerste stuk probeer ik dus al sinds gister aan iemand hier duidelijk te maken haha :')
Mooi uitgelegd.

Maar ga er maar vanuit dat als het maaien en persen omhoog gaat, dat het hooi ook omhoog gaat. Niet in die 6% maar in de algemene prijs omdat mensen nu meer moeten betalen voor een loonwerker.

Geloof maar dat dit jaar het hooi duur word, en er waarschijnlijk ook een stuk schaarste komt.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Btw-verhoging door afschaffing btw landbouwregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:05

Natuurlijk gaat hooi en stro duurder worden. Die loonwerker gaat dat verschil echt niet zelf betalen.
En ja ons eten gaat er ook duurder aan worden want het graan voor je brood gaat ook doorberekend worden.
Ach ja dat was nog een tak waar onze roverheid nog extra kon stelen dus valt mee dat het nog niet eerder was ingevoerd.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:19

Sprintje schreef:
assie schreef:
De agrarische dienstverlening zoals loonwerk op het land gaat ook van 6 naar 21%.
Als je dus paarden aan huis hebt en je laat het land normaal bemesten oid, dan kost je dat nu 21% ipv 6% btw

Waar heb je dat gezien? Op de website van de belasting dienst wordt nog gewoon over 6% gesproken (dus met afschaffing van de landbouwregeling gaat dit voor sommige loonwerkers die hier gebruik van maakten van 0% naar 6%.) Kan zijn dat de site achter loopt hoor :D

Wat Sprintje zegt, je moet niet de 6% regeling verwarren met de de landbouwregeling.

Het is mogelijk dat behalve inseminatie en drachtigheidsonderzoek bij paarden ook andere diensten van 6 naar 21% gaan, dat weet ik niet. Maar dat heeft niets met vervallen van de landbouwregeling te maken!

Bij een gezond bedrijf zal meer btw worden afgedragen dan er kan worden teruggevorderd (anders heeft het bedrijf geen toegevoegde waarde, maakt het geen winst). Maar dat verschil is in de landbouw relatief klein. Er kan dus wel een invloed op de kostprijs zijn, maar die zal bij lange na geen 15% (21-6) zijn.

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Btw-verhoging door afschaffing btw landbouwregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:29

Hooi hoeft helemaal niet duurder te worden, tenzij je het als particulier zelf door de loonwerker laat maaien/schudden/pakken, daar betaal je nu 21% over.

Koop je hooi kant en klaar bij een boer/handelaar of bij welk bedrijf dan ook. Betaal je over het eindproduct 6%

De boer waar jij het hooi koopt, moet nu 21% btw betalen aan de loonwerker ipv 6%.
Bedrijven maken normaal prijsafspraken exclusief BTW, dus waarschijnlijk blijft die prijs gelijk.
Vorig jaar kon hij 6% terugvragen aan de belastingdienst, dit jaar 21%.
Er is dus geen verschil, alleen dat er wat meer geld op en neer geschoven wordt.