Ras van de maand: Morgan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

Ras van de maand: Morgan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 23:12

*Bokt.nl / Petbreeds
Bokt community


Deze maand in Ras van de maand hebben we wat feitjes over de Morgan. Helaas lijken er weinig Bokkers te zijn met ervaring met dit mooie ras. Omdat we dit ras niet over willen slaan hebben we deze maand gekozen voor een meer informatieve samenvatting.

Geschiedenis:
Het ras is terug te voeren tot 1789. Ontstaan uit de berber, arabische volbloed, engelse volbloed en de welsh cob.
Het is vernoemd naar Justin Morgan, de grondlegger van het ras. Daarmee is het een van de oudste rassen van de Verenigde Staten.

Gebruik:
Van cavalerie tot renpaard, western gereden of engels, onder zadel of aangespannen, het ras is zeer veelzijdig inzetbaar.
Doordat ze hoog in het bloed staan zijn ze eigenlijk het meest geschikt voor meer ervaren paardenmensen.

Kleuren: zwart, bruin, vos maar ook pinto is toegestaan.

Gezondheid:
Het is een vrij sober ras, hoefbevangenheid kan een punt van aandacht zijn. Verder zijn over het algemeen gezond en kunnen tussen de 25 en 30 oud worden. Ze hebben een gemiddelde schofthoogte van 15.2 HH omgerekend ongeveer 1.54 m.

Hieronder het bericht van balance uit het Ras van de maand: Morgan Horse verzameltopic:

Afbeelding

Jawel hoor een rasechte Morgan gevonden in mijn tuin.
Dit is een 21 jarige hengst. Nog nooit ziek geweest in al de tijd dat ik hem heb. Nou ja, toen hij bij ons kwam en ik checkte of de verkoper hem wel écht de wormkuur die ik had achtergelaten had gegeven, kwam er nog een hele berg wormen uit. O ja en één keer heeft hij lichte koliek gehad.
Het is lang geleden dat ik hem gemeten heb maar ik schat dat hij de 1,50 m net aan tikt. Hij heeft ongeveer 1 ha. voor zichzelf van waaruit hij hij een klein groepje merries kan overzien.
Morgan horses zijn laatbloeiers, erg sober, hebben harde hoeven en een schuilstal wordt, door de mijne in elk geval, gewaardeerd.
Ze zijn zoals zoveel rassen erg veelzijdig inzetbaar, bij mij alleen als grasmaaier moet ik bekennen.
O, zoals hij hier liefkozend genoemd wordt, heeft een speciale plek in mijn hart.
Dat hij nog tien jaar in gezondheid mag bijtekenen.

We hebben gemerkt dat de wat minder bekende rassen, hoewel ze gekozen zijn in de poll, weinig reacties krijgen in het ras van de maand topic.
Daarom hebben we dit keer besloten om voor de volgende maand te kiezen voor een meer bekend ras.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Re: Ras van de maand: Morgan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 23:26

Interessant! Klinkt als een erg fijn ras. Misschien als volgende paardje

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gehad..
Rust zacht mijn lieve kanjers! Ilja R.I.P. 30-7-2013 en Cayetano 26-6-2014


Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 23:27

Jammer! Juist de minder bekende rassen vind ik interessant om te lezen. Ik reageer er alleen niet op.
Bijvoorbeeld haflingers, fjorden of KWPN-ers zou ik persoonlijk jammer vinden.

IG: @arabierjoep

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 23:32

Interessant, ga het ras eens Googlen!
Moet ik aan een soort Mérens denken?

Edit: totaal niet dus :+ :')
Eerder een soort klein tuigpaard hihi :=

Als het niet gaat zoals het moet... dan moet het maar zoals het gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 23:39

Nee, het zijn geen Merens qua bouw, eerder nog met een Welsh cob met slankere benen. Morgans kun je tegenwoordig onderverdelen in twee kampen. De eerste is het oude type (onder andere de Lippitts, dat zijn degenen met het welsh-cob achtige uitstraling) die nog echt op veelzijdigheid gefokt zijn en een soort barok meets arabier achtig uiterlijk hebben: https://www.google.nl/search?newwindow= ... m4#imgrc=_
Als je door deze plaatjes scrollt dan kom je vanzelf langs etsen van Justin Morgan himself, de stamvader van het ras. De oude foklijnen zoals de Lippitts lijken daar nog heel sterk op. Omdat de genenpool erg klein is bij deze oude types wordt er heel erg veel aan inbreeding gedaan (eerder nog meer inteelt dan lijnenteelt) maar dit oude type schijnt nog steeds erg sterk en gezond te zijn.

Het andere type is het moderne Morgan zadelpaard, dat veel langer en slanker is gefokt met hoge staart, hoge hals en eigenlijk meer de bouw van een Saddlebred heeft: https://www.google.nl/search?newwindow= ... dtkfkQpgRk
Dit moderne type is de laatste jaren erg veel negatief in het nieuws geweest door het gebruik van stacks (houten klompen onder de hoeven), kettingen en bijtende middelen om de koten zodat de benen nog spectaculairder bewegen en het insnijden van de pezen van de staart zodat die permanent rechtop blijft staan, en nog veel meer van dit soort methodes om de paarden zo spectaculair mogelijk door de showring te krijgen. In Nederland was er een paar jaar geleden een kleine rel toen de rasvereniging juist de meest beruchte trainster qua barbaarse trainingspraktijken naar Nederland haalde om hier adviezen te geven over fokkerij en training.

Je hebt nog veel meer subverdelingen, maar dit zijn de twee uitersten waar dus nog heel erg veel tussenin ligt. :)

Team_Sublime

Berichten: 1283
Geregistreerd: 27-08-09

Re: Ras van de maand: Morgan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 01:39

Afbeelding
Afbeelding
hier een bokker met een morgan merrie , erg gewillig dier en gaat voor je door het vuur , heeft wel een portie pit die je aan moet kunnen, zit lekker tempo in maar is wel redelijk koel in het hoofd.maar eenmaal gespannen is ze ook echt indrukwekkend en imponerend. kwa karakter lijkt ze eigeijk veel op mijn dravermerrie haha

cp112Jarig

Berichten: 14722
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Ras van de maand: Morgan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 02:19

Huh, tinker is toch ras van de maand? Of zijn er meerdere tegelijk? Onoverzichtelijk dit..

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 07:26

cp112 schreef:
Huh, [***] is toch ras van de maand? Of zijn er meerdere tegelijk? Onoverzichtelijk dit..

Deze was van afgelopen maand, de [***] is de volgende die komt. Daar is nu het verzamel topic voor geopend. Gaat elke maand zo, alleen was deze iets later online dan de 1ste van de maand.

niks
Berichten: 85
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 09:01

Oh! Heb ik het verzamel topic gemist. Nou ja, ik heb een Morgan X Quarter. Hij is zo'n 15.2 of 15.3. Ongecompliceerd en mensgericht. Ik heb hem ongeveer 15 keer gereden in totaal.. Verspreid over anderhalf jaar, opstappen en wegrijden.
Afbeelding

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Ras van de maand: Morgan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 09:37

Leuk, ik ken ze niet goed, maar de Morgans die op Bokt langs komen zijn echt heel leuke paardjes!

Verder ga ik met Isabel_K mee, onbekendere rassen vind ik leuker, al reageer ik niet altijd. Het is logisch dat op de bekendere rassen meer gereageerd wordt, omdat er daar meer van zijn?

Lisanne_M

Berichten: 1059
Geregistreerd: 23-06-12
Woonplaats: vaassen

Re: Ras van de maand: Morgan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:41

Vind het juist leuk om de onbekende rassen te leren kennen! :)

A horse is you best friend. you can tell them anything and no one else will ever know!♥

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Ras van de maand: Morgan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 11:19

Heb het verzameltopic compleet gemist deze maand, zelfs niet gevonden toen ik er (half) naar zocht. Misschien ben ik niet de enige?

Vind dit soort rassen inderdaad een stuk leuker om over te lezen :j

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: Ras van de maand: Morgan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 11:26

Onbekendere rassen is inderdaad veel leuker, dat ben ik met jullie eens! Het probleem is dat dit onderdeel "voor en door bokkers" is, en we bijna geen reacties krijgen van bokkers op de onbekendere rassen. Wat natuurlijk logisch is, want daar zullen er ook minder van zijn in Nederland. Vandaar dat er gekozen is om de bekendere rassen te pakken, zodat we hopelijk (veel) meer reacties en foto's krijgen van bokkers die zo'n paard hebben!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 11:57

Nissima schreef:
Onbekendere rassen is inderdaad veel leuker, dat ben ik met jullie eens! Het probleem is dat dit onderdeel "voor en door bokkers" is, en we bijna geen reacties krijgen van bokkers op de onbekendere rassen. Wat natuurlijk logisch is, want daar zullen er ook minder van zijn in Nederland. Vandaar dat er gekozen is om de bekendere rassen te pakken, zodat we hopelijk (veel) meer reacties en foto's krijgen van bokkers die zo'n paard hebben!

Jammer, ik zie zelf liever weinig fotos van een ras wat ik niet ken dan 100 fotos van rassen die ik hier in de straat ook in de wei zie staan :o

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 12:19

Ik ook, maar als we maar één reactie krijgen op een onbekend ras is het lastig om er een goed, onderbouwd verhaal van te maken en komt de meeste informatie uit de wiki, zoals dit artikel. Dat willen we liever niet omdat het idee juist is dat het van bokkers zelf komt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 12:26

Nissima schreef:
Onbekendere rassen is inderdaad veel leuker, dat ben ik met jullie eens! Het probleem is dat dit onderdeel "voor en door bokkers" is, en we bijna geen reacties krijgen van bokkers op de onbekendere rassen. Wat natuurlijk logisch is, want daar zullen er ook minder van zijn in Nederland. Vandaar dat er gekozen is om de bekendere rassen te pakken, zodat we hopelijk (veel) meer reacties en foto's krijgen van bokkers die zo'n paard hebben!


Mij valt de oproep nooit echt op, jammer genoeg. Heb zelf een Rocky en ben gek op zeldzame rassen. De gaited Morgan zat in mijn top 4 van mogelijke paarden voor ik mijn RMH kocht. Laat de zekdzame rassen maar komen hoor.

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: Ras van de maand: Morgan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 13:47

SVRL, zo te zien aan een aantal reacties in dit topic van mensen met Morgans ben je niet de enige. Ik gooi het even in de groep, er moet toch een manier te vinden zijn dat de oproepen meer opvallen :D

Gigixponys

Berichten: 2744
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: Ras van de maand: Morgan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:26

Ik had de oproep ook niet gezien. Ik reed vroeger ergens waar ze morgans fokte, vind het een geweldig ras!

Ik wil ook nog even opmerken dat ze wel in veel meer kleuren voorkomen dan hierboven vermeld.
http://www.morgancolors.com/

./)/). 2012: Wokkels,Xini. 2022: Mokka,Chili,Pesto.
( ';' ) 2015: Flou,Flynn,Prim,Pooh.
(")(") 2018: Willow,Feather,Autumn,Marble.

Sonja_1
Berichten: 2
Geregistreerd: 10-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 22:08

Afbeelding
Zelf heb ik een kruising Morgan.
Haar moeder is een Morgan en haar vader is Negro.
Pittig paardje, super lief, zeer braaf en gaat voor je door het vuur :-)

Lisanne_M

Berichten: 1059
Geregistreerd: 23-06-12
Woonplaats: vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 22:24

Nissima schreef:
SVRL, zo te zien aan een aantal reacties in dit topic van mensen met Morgans ben je niet de enige. Ik gooi het even in de groep, er moet toch een manier te vinden zijn dat de oproepen meer opvallen :D



Ik zie nu eigenlijk ook het topic niet voor het nieuwe ras..

A horse is you best friend. you can tell them anything and no one else will ever know!♥

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Ras van de maand: Morgan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 22:29

Ik geloof dat ik een beetje verliefd ben geworden, wat een cool ras! Ze zijn statig maar hebben toch die leuke pony-uitstraling

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

ChiChi
Berichten: 293
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 23:58

Heb in 2001 een geweldig leuke Morgan gereden in Amerika. Een voormalig showpaard, hij ging er soms echt voor staan: 'look at me'! Hij was bruin, lange manen en staart en heel sierlijk en toch ook sterk. Hij had echt mijn hart gestolen!

Edit... even het oude fotoalbum opgezocht. Zo leuk om hem weer te zien,Jazzy:
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ChiChi op 10-01-18 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Pauww

Berichten: 395
Geregistreerd: 25-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 00:10

Ik heb ooit over de Morgan gelezen en toen vond ik het echt het ideale paard :).
Maar ik wist niet dat ze zoveel pit hadden en ook niet dat ze eerder klein zijn voor een paard (denk ik toch :o ). Leuke info!

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18120
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Ras van de maand: Morgan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 07:58

Rassensub mod meld zich :). Het ras van de maand topic krijgt elke maand een sticky op RPA zodat het als eerste topic zichtbaar is.

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin

ElineRocco22

Berichten: 67
Geregistreerd: 30-05-15
Woonplaats: Enschede

Re: Ras van de maand: Morgan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:00

ik ben een van de vele stille leden denk ik maar dit vind ik nou echt leuk om te lezen!

***Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain.***


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _CS_, ellepel, Frieke84, Googlebot, IASCrawler, massiemas, Mondy, MyWishMax, stalxpaard, xLauLaUx, zonneglans en 103 bezoekers