Eerst cavia dood, 5 dagen later konijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Eerst cavia dood, 5 dagen later konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 11:36

Bestaat er een ziekte die zowel konijnen als cavia's kunnen dragen? Tot een week terug hadden wij namelijk 2 konijnen en 1 cavia. Grootste konijn woonde apart boven in hok (ging namelijk onze dekram worden voor de slachtkonijnen) Dwergkonijn en cavia woonden samen in de beneding verdieping van het hok. Het hok staat buiten, dit zijn ze ook gewend. Zijn buiten geboren en hebben al eens overwinterd.

5 dagen terug vonden wij cavia dood in het hokje. Niets aan te zien, behalve een bloedneus. Wij dachten eerst nog stress. Het weer dat misschien toch te veel wisselde en eventueel te nat weer. Maar nu ligt de grootste ook dood. Ik ga eerlijk zijn, wij vergeten soms wel eens een dag eten te geven, maar ze krijg altijd ruim genoeg eten en dat is zeker niet na een dag op. Het grootste konijn konden wij ook altijd aaien. Die was wel wat mager (is altijd zo geweest, vanwege achterstand bij geboorte en ondervoeding erna) maar zeker niet te mager. Het overblijvende konijn ziet er ook nog dik genoeg uit dus ja, wat is het nu? Kunnen konijnen en cavia's elkaar besmetten? We hebben aan geen 1 van de 2 dode dieren ook maar iets gezien dat er op kan wijzen dat ze ziek waren. Ook het overblijvende konijn lijkt gewoon gezond te zijn.

Het is hier wel een extreme winter qua temperatuur en weersomstandigheden. Kan dit het dan nog zijn?

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 11:47

Ah, dat is ook balen! Zeker omdat je de ram als dekram wilde gaan gebruiken.
Door de bloedneus bij de cavia denk ik wel dat het geen natuurlijke dood was.
Bij het konijn was er niks te zien? Weet je of het konijn de laatste dag(en) nog wel heeft gegeten?

En je zegt dat ze de komende dag altijd nog voer hebben, zijn dat brokjes of hooi? Onbeperkt hooi is voor konijnen en cavia's erg belangrijk.

Of er een overlappende ziekte bestaat weet ik niet, hopelijk kan een andere bokker hiermee helpen.

Wel hebben cavia's ook extra vitamine C nodig, konijnen maken dit zelf aan. Maar als de cavia tot zijn/haar dood gewoon goed gezond was, zal het waarschijnlijk niet door een vitamine C tekort komen.

Daarbij kan een konijn soms gekke sprongen maken en hierbij de cavia (dodelijk) raken. Maar of dit de doodsoorzaak is, is natuurlijk moeilijk te zeggen.

Konijnen kunnen beter tegen de weersomstandigheden dan cavia's, kunnen ook beter tegen vorst etc.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Eerst cavia dood, 5 dagen later konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 11:54

Persoonlijk vind ik het echt te koud om de diertjes buiten te houden op het moment. Vind het echt een misvatting dat konijnen/cavias goed bestemd zijn voor koude.

Enige virus dat ik ken waar ze zo dood aan blijven is Calici maar volgens mij is dat niet voor cavias.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 11:58

Nagini schreef:
Persoonlijk vind ik het echt te koud om de diertjes buiten te houden op het moment. Vind het echt een misvatting dat konijnen/cavias goed bestemd zijn voor koude.

Enige virus dat ik ken waar ze zo dood aan blijven is Calici maar volgens mij is dat niet voor cavias.

Eeeh te koud? In een goed geïsoleerd hok en SOORTGENOOTJES kunnen ze zich goed warm houden. Ze kruipen namelijk bij elkaar voor de warmte.

Denk dat je sowieso eens moet kijken naar je huisvesting TS. Een konijn alleen is sowieso geen porem en vergeten te voeren ook niet. Kreeg je cavia brokken met extra vitamine C? Genoeg hooi elke dag vers? Goede kwaliteit groenvoer (groente en fruit)? Genoeg ruimte om lekker een sprintje te trekken (2m2 minimaal per konijn) zodat ze zich ook warm kunnen bewegen? Alleen een hok is gewoon sneu.

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 12:07

Mijn konijnen kregen in de winter buiten de bovenverdieping van hun hok bomvol stro waar ze een holletje konden maken, en dan nog eens bubbelfolie om het hok heen. En ze hadden elkaar om zich warm te houden. Een konijn kun je niet open en bloot aan vorst blootstellen, die graven in de natuur ook een hol om te overwinteren.
Cavia’s zijn nog veel gevoeliger voor kou, die komen uit warme gebieden in Zuid-Amerika. Onder de 10 graden zou ik cavia’s altijd binnen halen.
Ik gok dus op een voorhoofdsholte/bijholteontsteking bijvoorbeeld, dat kan ontstaan door kou en dat kan een bloedneus veroorzaken en daar kunnen ze aan doodgaan. Of een longontsteking, maar dan had de cavia al moeten niezen of zwaar ademen de dag ervoor.
Maar wat eerder ook al werd gezegd; een cavia en konijn zijn geen geschikte maatjes. Ze spreken een totaal andere taal, ze spelen op een andere manier en ze kunnen elkaar daardoor inderdaad verwonden of doden. Een cavia hoort gewoon in huis met een ander cavia maatje, zeker in de winter. En dat geldt ook voor konijnen eigenlijk, die horen ook niet alleen te zitten.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 12:10

Nagini schreef:
Persoonlijk vind ik het echt te koud om de diertjes buiten te houden op het moment. Vind het echt een misvatting dat konijnen/cavias goed bestemd zijn voor koude.

Enige virus dat ik ken waar ze zo dood aan blijven is Calici maar volgens mij is dat niet voor cavias.

Wij hadden een zeer ruim (goed geïsoleerd) nachthok en de konijnen lagen met sneeuw/vorst altijd heerlijk lang uit buiten.

Anoniem

Re: Eerst cavia dood, 5 dagen later konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 12:54

Konijn en cavia waren samen geboren in hetzelfde hok en we hebben ze zo ook geadopteerd. Vandaar dat ze samen zaten. Ze kregen/krijgen hooi, verse groenten en fruit. Soms lijnzaadbrokjes, soms van die pellets voor konijn en cavia. Ze hadden stro en zaagels in het hok + een apart hokje wat vooral de cavia zalig vond.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 19:05

MarlindeRooz schreef:
Nagini schreef:
Persoonlijk vind ik het echt te koud om de diertjes buiten te houden op het moment. Vind het echt een misvatting dat konijnen/cavias goed bestemd zijn voor koude.

Enige virus dat ik ken waar ze zo dood aan blijven is Calici maar volgens mij is dat niet voor cavias.

Eeeh te koud? In een goed geïsoleerd hok en SOORTGENOOTJES kunnen ze zich goed warm houden. Ze kruipen namelijk bij elkaar voor de warmte.



Kalm aan. Ik kijk naar mijn konijnen en die vinden het gewoon vies en koud als het regent en onder de 10 graden is. En die zitten dan liever binnen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110660
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Eerst cavia dood, 5 dagen later konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 19:11

Met dit weer -als ze het gewend zijn- kunnen ze mits uit de tocht en regen wel buiten blijven, maar dan moeten ze wel voldoende voeding en water krijgen om warm te blijven. Als ze beiden binnen korte tijd overleden zijn is er toch wat aan de hand. Ik geloof met dit soort gevallen niet echt in toeval.

Lukasje
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Eerst cavia dood, 5 dagen later konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 19:22

Wat sneu TS, 2 diertjes op zo'n korte tijd.
Nu ik ken te weinig van konijnen of cavia's om wat zinnigs te zeggen maar een bloedneusje is toch niet normaal? Dat duidt toch niet op een natuurlijk overlijden?

thirteenn

Berichten: 2082
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Re: Eerst cavia dood, 5 dagen later konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 19:37

wij hebben vroeger konijnen gehad buiten en die gingen opeens allemaal dood door mixematose en dat bleef ook in de grond dus mochten we x aantal jaar geen konijnen meer. geen idee of dit het kan zijn

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Eerst cavia dood, 5 dagen later konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 19:44

Hoe was de mest? Anders mss coccidiose? Kunnen beiden prima last van gehad hebben.

Anoniem

Re: Eerst cavia dood, 5 dagen later konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:22

Mest was gewoon prima.

Cayenne: Dat denken we ook. Dit kan toch geen toeval zijn?

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Eerst cavia dood, 5 dagen later konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:00

Als je 't echt wil weten moet je ze voor pathologie sturen. Universiteit Utrecht kost dat rond de €70; dus gok dat de prijzen in België ook wel vergelijkbaar zijn. Zou zonde zijn als er iets is dat voorkomen kan worden. Heb zelf ook slachtkonijnen, 't is niet leuk om je bestand plots kwijt te zijn.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Eerst cavia dood, 5 dagen later konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:15

Eerlijk gezegd verwacht ik dat het knokken is geworden. Daarbij heeft de cavia het konijn gebeten, daar kunnen konijnen niet goed tegen en zijn nare wonden. Niet groot en genezen daardoor soms vrij snel, maar dan komt er onderhuids een ontsteking. Cavia's zijn handiger met caviawonden (maar ook dan kunnen het hele nare wonden zijn, ik heb helaas een bijter in de groep. Dus zo af en toe heb ik een cavia met een plek zitten). En het konijn heeft de cavia doodgetrapt, daaran gaan cavia's juist weer heel snel dood. Ze zijn daar totaal niet op gebouwd.

Anoniem

Re: Eerst cavia dood, 5 dagen later konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:36

Het konijn dat dood is leefde tijdelijk apart bij ons thuis door de achterstand die hij wat had. Dus die is niet dood gebeten.

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 23:06

Bordetella, heel vervelend voor je konijn en cavia.
Zou de andere hokken even goed schoonmaken en ontsmetten :j


---De ziekte kan zich verspreiden naar de longen en pleuropneumonie of ontsteking van het hartvlies veroorzaken.
Bordetella bronchiseptica is typerend een bacterie die voorkomt als een konijn met een cavia samen gehouden wordt. Het kan asymptomatisch in de neusholte aanwezig zijn, zonder dat de ziekte zich ooit ontwikkelt. De aanwezigheid van Bordetella sp. kan de gevoeligheid voor Pasteurella sp. vergroten, inclusief de ontwikkeling van een longontsteking. Deze bacterie is dodelijk voor cavia.---

Op,google kun je wel wat meer info vinden denk ik

Zoolgangster

Berichten: 9575
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 23:14

ellepel schreef:
Bordetella, heel vervelend voor je konijn en cavia.
Zou de andere hokken even goed schoonmaken en ontsmetten :j


---De ziekte kan zich verspreiden naar de longen en pleuropneumonie of ontsteking van het hartvlies veroorzaken.
Bordetella bronchiseptica is typerend een bacterie die voorkomt als een konijn met een cavia samen gehouden wordt. Het kan asymptomatisch in de neusholte aanwezig zijn, zonder dat de ziekte zich ooit ontwikkelt. De aanwezigheid van Bordetella sp. kan de gevoeligheid voor Pasteurella sp. vergroten, inclusief de ontwikkeling van een longontsteking. Deze bacterie is dodelijk voor cavia.---

Op,google kun je wel wat meer info vinden denk ik


Hier denk ik ook aan.