Verwacht in 2018: Aretta x Hernandez TN

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Powerhouse
Berichten: 333
Geregistreerd: 14-12-10

Verwacht in 2018: Aretta x Hernandez TN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-17 12:21

Ook wij hopen in 2018 een gezond veulentje te verwelkomen!
Twee jaar terug heb ik samen met mijn opa een veulen gefokt, Kayro. Het was geweldig om deze mooie ervaring met mijn grootouders te mogen delen, ook omdat zij zo'n belangrijke rol spelen in het mogelijk maken van mijn hobby. De paarden staan namelijk gestald op de boerderij van mijn grootouders/oom/tante.

Van het winter begon het fokken van een veulen weer bij mij te kriebelen. Na goed overleg met mijn grootouders hebben wij besloten weer een poging voor 2018 te wagen! Wat trouwens leuk is om te vermelden, mijn oma van 77 jaren jong is medefokker van het veulen :) :) (waarschijnlijk voornamelijk om lekker mee te kroelen en te knuffelen, daarin is zij namelijk erg goed in!)

Afbeelding



Toekomstige moeder
Aretta (Kojak x Damiro) keur, IBOP(spr)
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/323223
M: keur, preferent, prestatie
MM: ster, preferent

Volgend jaar, wanneer ik weer lid ben van het KWPN, wil ik Aretta laten testen op genoomfokwaarde OC met als doel het behalen van het D-OC predicaat. In combinatie met haar keur- predicaat kan dan zij het elite- predicaat bemachtigen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(2 maanden drachtig)



Toekomstige vader
Hernandez TN ( Kannan x Numero uno)
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1495315
M: IBOP(spr), sport (spr), Elite, prok
MM: keur, sport (spr)
MMM: keur, prestatie, preferent


Afbeelding

Afbeelding


Ik hoop dat Hernandez een bergopwaartse galoppade, maat, vermogen op de sprong en uitstraling doorgeeft aan het veulen. Ook vermoed ik dat zijn koele karakter goed past op mijn soms wat bloederige merrie. Daarnaast sprak zijn predicaatrijke stam met invloedrijke springhengsten mij aan.

Aretta is op 15 juni drachtig gescand van een tweeling. Aangezien hier veel risico's aan vast zitten, heb ik de veearts gevraagd één vruchtje weg te knijpen. Dit is gelukkig allemaal voorspoedig verlopen. Uitgaande van 340 dagen dracht, verwachten wij rond 1 mei een veulentje!

Kijken jullie mee in het verdere verloop van Aretta's dracht? :)


Powerhouse
Berichten: 333
Geregistreerd: 14-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-17 16:36

Nu wij op 175 dagen dracht zitten, leek het mij weer tijd voor een update!

Aretta maakt het prima en groeit lekker door. Ik rij haar nog ongeveer 2 à 3 keer per week een half uurtje om haar conditie op peil te houden. Madame heeft energie genoeg en lijkt er van te genieten om haar ei kwijt te kunnen.

Afbeelding


Even influisteren dat ze er maar wat moois van moet bakken :Y)
Afbeelding

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Re: Verwacht in 2018: Aretta x Hernandez TN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 21:24

Wat leuk dat je oma zo betrokken is!

Vind het een erg mooie merrie, hoop met je mee op een mooi gezond veulen :)

Heb je zelf nog een voorkeur voor een hengst of merrie?

Powerhouse
Berichten: 333
Geregistreerd: 14-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 20:19

dena_mii schreef:
Wat leuk dat je oma zo betrokken is!

Vind het een erg mooie merrie, hoop met je mee op een mooi gezond veulen :)

Heb je zelf nog een voorkeur voor een hengst of merrie?


Bedankt Dena! :)
Mijn voorkeur gaat toch stiekem uit naar een merrie, maar ook een hengst is natuurlijk welkom.
Kleurtje zal waarschijnlijk niet zo spannend worden. Volgens mij zijn de kansen:
Vos: 50%
Bruin: 43.75 %
Zwart: 6.25%

Een zwarte/bruine merrie zal leuk zijn :Y) maar het zal wel een voskleurige hengst worden haha!

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Verwacht in 2018: Aretta x Hernandez TN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 21:06

Ik volg... alleen al omdat ik je oma zo leuk vind!!
Je mag haar best vaker posten! Geniaal!

Mooie merrie!!

Mama van mijn lieve meisjes

Powerhouse
Berichten: 333
Geregistreerd: 14-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-17 13:32

Knert schreef:
Ik volg... alleen al omdat ik je oma zo leuk vind!!
Je mag haar best vaker posten! Geniaal!

Mooie merrie!!


Leuk Knert, ik vind ze ook zo snoezig saampjes :o Nog eentje dan!

Afbeelding


Met Aretta gaat het prima. Ik heb al een paar keer het kleintje gevoeld <3 Ze zit nog mooi in haar vacht en gedraagt zich vrolijk. Het rijden gaat wel wat minder consequent. Mevrouw is het ene moment sensibel en gevoelig, de andere keer tam en loom. Ik denk een gevalletje hormonen? Ik probeer het werk hierop aan te passen, maar zolang ze nog vrolijk is, denk ik dat het rijden zo nog wel kan.


Aretta dag 193

Afbeelding

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Verwacht in 2018: Aretta x Hernandez TN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 12:41

Leuk!!!
Mooie merrie ook!

Mama van mijn lieve meisjes

Powerhouse
Berichten: 333
Geregistreerd: 14-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 22:39

Aretta zit nu op 201 dagen dracht en kleine spruit is alive and kicking!



Verder hebben de dames afgelopen twee weken wat vaker binnen gestaan door de sneeuw en het natte weer. Begrijpelijk werd Aretta hier sloopzuchtig van en heeft zij; een winterdeken, gieter, voer-ton en emmer gesloopt.

Vandaag besteld, morgen in huis dus gelukkig was de winterdeken snel weer vervangen.
Afbeelding

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Verwacht in 2018: Aretta x Hernandez TN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:53

Zo bewegelijk dier. Wist niet dat dat al zo vroeg kon..

Mama van mijn lieve meisjes

welmoed__

Berichten: 6551
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Verwacht in 2018: Aretta x Hernandez TN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:57

Ik volg ook, leuke combi!
Vind je grootouders ook erg lief, zo betrokken er bij! :)

juuljb

Berichten: 751
Geregistreerd: 30-05-17
Woonplaats: Kaapstad, Zuid-Afrika

Re: Verwacht in 2018: Aretta x Hernandez TN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:52

Wat een leuke combinatie! Ik volg ook!
Inderdaad leuk dat je grootouders zo zijn betrokken bij de dracht!

Binau

Berichten: 1621
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 00:03

Actieve beeb! :wow:

Ik vind het een mooie combi! Wordt vast een prachtig en veelzijdig veulen!

Powerhouse
Berichten: 333
Geregistreerd: 14-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-17 07:55

Knert schreef:
Zo bewegelijk dier. Wist niet dat dat al zo vroeg kon..


Bij haar vorige dracht was het mij ook niet zo opgevallen! Maar denk idd een beweeglijk diertje, Aretta reageert er nogal op.

Wat leuk dat jullie komen volgen!

Powerhouse
Berichten: 333
Geregistreerd: 14-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 18:52

Update!

dag 221
Afbeelding

Hoewel Aretta tijdens het rijden nog energie genoeg had, merkte ik dat ze na het trainen aardig moe was en tijd nodig had om te herstellen. Mede door de feestdagen en komende deadlines, heb ik het rijden maar op een laag pitje gezet. Nu mag ze lekker veel genieten van de wei met haar maatje Isabell. Zo nu en dan stappen we nog even naar de binnenbak of zet ik haar aan de longe.

Iemand toevallig nog een goede tip om een pony op leeftijd (Isabell) op gewicht te houden? bijhouden van tanden, continu hooi/weiland, bijvoeren en vroeg beginnen met dekens zijn wij al mee bezig, maar we merken dat ze toch schraal blijft.. Ze kan een aardige stresspiet op stal zijn als Aretta mee rijden is, dus stiekem hoop ik dat dit nu ook verschil gaat maken nu Aretta vaker thuis blijft.

lekker wat biksjes smikkelen

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Verwacht in 2018: Aretta x Hernandez TN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 09:22

Voor Isabell zou ik senior priors van Subli aanraden

Zjie's the One dressuur = Z2 + 2, springen = M +2 , SGW B +0
Fokker van het Bronzen Hengst veulen 2016 ! [o]


Binau

Berichten: 1621
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Thuis

Re: Verwacht in 2018: Aretta x Hernandez TN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 19:22

Aftellen is echt al begonnen voor jou! Nog minder dan 100 dagen voor de veilige zone! Ze ziet er goed uit.

Goed bejaardenvoer is inderdaad de Seniores Priores van Subli, moet wel lang weken voor het gegeven kan worden. Pavo 18+ is ook fijn voer, kan zowel als slobber als droog gegeven worden. Die van mij deed het er erg goed op in haar schralere periodes.

Powerhouse
Berichten: 333
Geregistreerd: 14-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-18 13:15

Bedankt voor de tips! Een zakje seniores priores heb ik meer positieve verhalen over gehoord. Straks maar eens een zakje ophalen:)

Powerhouse
Berichten: 333
Geregistreerd: 14-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-18 11:48

Soms, soms kun je ze wel achter het behang plakken... _-:(
Gisteren was het heerlijk weer en zette ik de paarden buiten. Mijn opa pakte Isabell, ik Aretta. Bij het los laten van Isabell zag ik dat zij het oude halster van Aretta om had. Deze is te groot voor haar en in die zin ook gevaarlijk dat ze er per ongelijk op gaat staan of in blijft haken bij het "jeuken" aan haar voorbeen. oliebol,, die moest eigenlijk omgewisseld worden. Natuurlijk kreeg ik ze met geen mogelijkheid te pakken, want vrijheid is blijheid en ik had ze pas net los gegooid..

Ik besloot de stallen te doen en liet ze even met rust zodat de focus naar eten zou gaan. Nadat ik klaar was met de stallen ben ik het weiland ingestapt om Isabell een ander halster om te doen. Ze kwam direct naar mij toe en had ik haar zo te pakken. Ik legde een touwtje om haar hals om haar vast te houden en klikte het verkeerde halster los. Op dat moment flipte Aretta helemaal. Ze begon te steigeren, trappen en te bokken vlak naast mij. Een hoef ging rakelings langs mij heen en deze kon ik nog maar net ontwijken. Geschrokken, maar met een gevoel van:" wat flik jij mij nu?" stuurde ik haar weg en ging ik verder met het omwisselen van het halster van Isabell. Aretta bleef op een afstandje bokken en stopte er pas mee toen ik Isabell weer los liet.

Nu is Aretta de alpha van de twee, maar dit dominante gedrag naar mij heb ik niet eerder meegemaakt. Hopelijk blijft het bij deze ene keer en komt het door de hormonen..

Foto update dag 235
Afbeelding

Aretta zit mooi in haar vacht en glimt heerlijk. Ze begint al met verharen. Wel vind ik haar wat schraal worden voor 8 maanden dracht. Je kunt zien dat er wat in zit, maar haar vetjes worden duidelijk minder. Tijd om wat meer bij te gaan voeren. :9

Binau

Berichten: 1621
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Thuis

Re: Verwacht in 2018: Aretta x Hernandez TN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 13:02

Hoe gaat het nu met Aretta? Buikje alweer gegroeid? Ik vind haar er goed uit zien op de laatste foto! Is ze nog steeds zo dominant?

Powerhouse
Berichten: 333
Geregistreerd: 14-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-18 16:32

Evita_3 schreef:
Hoe gaat het nu met Aretta? Buikje alweer gegroeid? Ik vind haar er goed uit zien op de laatste foto! Is ze nog steeds zo dominant?


Het gaat hier prima Evita! Buikje groeit langzaam verder. Persoonlijk vind ik haar buik eigenlijk nog best bescheiden. Zo af en toe zie ik iets bewegen, maar mega druk is de kleine niet in haar buik.

Aretta is wat wisselvalliger in haar humeur en is soms chagrijnig en prikkelbaar. Vanochtend heerlijk een stuk met haar gelopen in de kou. Honden waar ze normaal niet op of om naar kijkt, vond ze deze keer erg irritant en mevrouw begon dus als protest hard te briezen en te dribbelen.. Met dat "krengenhumeur" zal er vast en zeker een merrie inzitten:o :o :D Maar goed, op andere momenten vind ze het heerlijk om even te knuffelen en te kroelen, ik neem het krengen dan maar voor lief.

Dag 251

Aretta kon even niet blijer kijken..
Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Binau

Berichten: 1621
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:57

Laatste 3 maanden groeit het veulen het hardst! Ze zal nog wel wat aanzetten :j Ik vind haar wel al een heel drachtig buikje hebben.

Ik ben benieuwd wat het gaat worden! Hoop je op een merrie?

Powerhouse
Berichten: 333
Geregistreerd: 14-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-18 12:26

Een mooi veulenbuikje heeft ze☺️. Vorige dracht was ze echt tonnetje rond, zo zie je maar weer; elke dracht is weer anders. Misschien dat ik daar toch iets te veel mee vergelijk.

Aangezien er ijs in de wei ligt, weer een lekker stuk met Aretta gelopen. De buitenbak van de club hebben ze onder water gezet voor de ijsbaan. Leuk om even een kijkje te nemen.

Afbeelding

En natuurlijk even een pepermuntje schooien. De boef weet precies waar ze moet zijn. Heel aandoenlijk om te zien <3
Afbeelding

Afbeelding

paardje2013
Berichten: 1852
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 15:54

Wauw wat een prachtige merrie heb je. En ik vindt je opa en oma geweldig echt leuk om te zien die foto's.

Ik volg :o

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Verwacht in 2018: Aretta x Hernandez TN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 18:03

Knappe merrie hoor, mooi lijntje ook. En wat onwijs lief zo met je oma <3

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Emj_23
Berichten: 1181
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Verwacht in 2018: Aretta x Hernandez TN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 18:27

Wat een aansprekende merrie heb je. En wat leuk dat je dit samen met je grootouders doet! Ben heel benieuwd wat er straks in mei uit komt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amaniblauw, craiester, gaby_kremer, joyce83, Marije112, Mitch_Beauty, nardxash, Silenna en 65 bezoekers