voel me gebroken

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

voel me gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-17 15:02

Ik voel me zo ellendig.. Een half jaar lang heb ik voor een ondeugende/onopgevoede haflinger mogen zorgen. de eigenaar kwam steeds minder waardoor het dier op een gegeven moment als van mezelf voelde. Maanden heb ik nagedacht hem dan maar te kopen maar telkens waren er twijfels of ik daar wel slim aan zou doen. hij was jong en groen en heel erg sterk.De basis was hem niet echt aangeleerd qua gedrag.... ik kan hem redelijk aan maar alles moet er nog geleerd worden... ik heb daar weinig ervaring mee....ik ben niet bang voor hem maar het zou zeker me zeker bloed zweet en tranen gaan kosten en veel les en training en of mijn dochter er ooit op zou kunnen rijden was de vraag. Wilde ik die zorg 24/7 20-25 jaar aan voor het dier.. kan het financieel etcetc.. Alle scenario s gingen door mijn hoofd
Tot een twee weken terug.. ik werd gebeld door de eigenaar... dat ze besloten had haar dier te verkopen en ze hoopte op mij... Ik vroeg om tijd.. De twijfels werden sterker en sterker. Ik heb een klik.. maar het is zo'n project en ik weet niet of ik het aankan en durf.. Mijn dochter heb ik erop gezet en ze werd er loeihard vanaf gebokt... het bevestigde mijn gevoelens dat zij er iig voorlopig nog niet op kon...Gister na de zoveelste slapeloze nacht de keuze gemaakt om het niet te doen... er zijn teveel twijfels... En nu.. nu gaat hij weg.. verkocht worden aan een ander. Natuurlijk weet je dat dat de consequentie was... maar ik voel me gebroken.. een mislukking dat ik het niet aandurf. Ik hoop zo dat hij een 5 * huis krijgt want dat verdient hij. Hij kwam te jong en te vroeg op mijn pad... Ergens ben ik bang dat ik spijt ga krijgen maar de twijfels overheersen....

Herkent iemand dit?

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020


IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: voel me gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:10

Ik herken het niet maar vertrouw op je gevoel. Ik denk dat deze keuze, hoe moeilijk ook, de beste was.

Ga voor een paardje dat al wat meer kent van de wereld, ook leuk voor je dochter!

Sterkte, want ik begrijp heus dat het niet makkelijk is.

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

Lynn_Nikita

Berichten: 25452
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:14

Goed dat je een keuze kan maken die gebaseerd is op verstand en niet op gevoel. Kijk als je dan voor een eigen paard gaat voor een paard wat bij jou/ jullie past en niet 1 waar je nu al over twijfelt.Ze kosten net zoveel in onderhoud en tijd, ga dan voor een paard waar je ook een klik mee krijgt maard ei beter in jullie situatie past dan dat je over een half jaar ene tooic moet openen : help ik ben bang, oid en dan zelf moet verkopen omdat het niet werkt

Monique1963

Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: voel me gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 21:39

Je onderbuikgevoel zei dat het niet goed was, dus ik denk dat je de goede beslissing hebt gemaakt. Het is erg belangrijk naar dat gevoel te luisteren. Er komt vast een fijn paard ooit op jouw pad

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: voel me gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-17 21:48

een kleine update.. Vanavond een gesprek gehad met de eigenaar... ik twijfel nu nog teveel en heb obv twijfel en angst nee gezegd maar kan hem ook nog niet missen. ik ga hem nu nog een poosje leasen zodat ik echt kan gaan ervaren hoe het is om hem als eigen pony te hebben, Ik ga achter grondwerklessen aan voor mijn dochter en mezelf. beginnen bij de basis....Hun zien hem ook liever bij mij blijven en willen me de kans geven om echt uit te zoeken of hij het echt niet of wel is... Ik ben erg blij.. Ik ga een dagboek bijhouden zodat ik niet van de ene emotie in de andere gestopt kan worden en ik ga lessen volgen en wat ik zeg.. vanaf de basis beginnen. We zullen het gaan zien... maar voor nu ben ik even heel erg blij en ontspannen.... even uitstel

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: voel me gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 21:53

Lieverd, je doet het enige juiste. Waarom zou je jezelf in ongemak brengen met een paard waarvan je nu al weet dat je er schade van gaat krijgen, je bent wel moeder! Wie gaat er voor je kind zorgen, en wie zegt dat jij en je partner nog jaharen bij elkaar blijven, die zekerheid heb je ook niet.

Zo een pony als dit komt heus in goede handen, daar zorgt die zelf wel voor, het is niet echt een makkelijk dier en niet makkelijke dieren hebben een grote mate van invloed op hun eigen gemak.

Er zijn zoveel leuke ponies die je kan verzorgen, en waar je kind ook wat aan heeft, en jij geen schade van oploopt

VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 22:03

Emotie is helaas maar waar een slechte raadgever bij aankoop van een paard ... door te leasen zul je je aan hem gaan hechten en dat is denk ik ook wat de verkopende partij wil, dan kunnen zij hem aan je kwijt.

Er zijn zoveel leuke minder gecompliceerde (en gevaarlijke!) pony's en paarden op de wereld, dus besef waar je aan begint. Dat dier kan er niets aan doen, jij maakt de keuze.

Ik weet heel goed wat je voelt en denkt, ben er zelf ook zo vaak in getuind :o
Zeker met een kind wat er ook mee om moet gaan zou ik deze keuze echter niet maken. Met mijn zoon ben ik wat dat betreft altijd erg voorzichtig geweest (en nog ging het wel eens mis) maar dat is andere koek dan alleen voor jezelf.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: voel me gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-17 22:20

mss wel.. maar voor nu voelt het goed.

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

Hutcherson

Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: voel me gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 00:26

Leasen is nu slim. Weet je wat het is met een eigen dier? Jij bepaald. Jij kijkt naar je paard en beoordeeld wat het beste is qua stal/voer/verzorging/gezelschap/beweging.als je nee zegt gaat t paard weg en vergeet het dan maar dat je hem ooit nog ziet. Als je geluk hebt krijg je een foto.
Als je het paard op een goede pensionstal zet is het niet eens 24/7 de zorg. Je kunt gewoon werken, sociaal netwerk en rijden/poetsen/tutten wanneer je wilt. Hij krijgt voer, beweging, weidegang en hopelijk heb je leuke stalgenoten.

Dat je dochter er niet op kan. Tja.. Is dat het belangrijkste? Wellicht kun je op later tijdstip iets huren/kopen wat meer op haar niveau is en bovendien... Een flinke uitdaging is nit verkeerd voor een jonge dame die goed wil leren rijden.

Ik zou lekker leasen, en dan goed nadenken of je vertrouwen hebt in zijn ontwikkeling en leervermogen. Jij zorgt er voor dat hij kilometers maakt en ervaring opdoet. Je kunt hem alles laten zien of juist kiezen wat je wel en niet leuk vindt. En qua zorg en keuzes maken.. Tja. Moet je voor je dochter ook.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: voel me gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 17:01

Leasen is de veiligste oplossing. Hoeft hij nog niet weg en je hoeft ook nog niet te kopen.

Succes!


Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: voel me gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 18:45

Mooie (tijdelijke) oplossing.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: voel me gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 19:40

ja op zich wel, alleen ben ik nu een aantal weken verder en weet ik het nog steeds niet Het feit dat ik blijf twijfelen zegt denk ik wel genoeg dus ik heb voor mezelf besloten deze week een beslissing te nemen

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

Babootje

Berichten: 26213
Geregistreerd: 25-06-05

Re: voel me gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 20:10

Ik heb je vorige topic ook gevolgd. Fijn dat je deze tijdelijke oplossing kunt krijgen.
1 tip: houd toch nog wat afstand. Tov van de pony dan. In feite heb je de keuze nu uitgesteld, maar het blijft straks nog evengoed een keuze.

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 20:21

Misschien gek dat je van een 14 jarige advies krijgt, maar heb wel een tip voor je! :) Je kunt de voor-en nadelen naast elkaar zetten, schrijf dit duidleijk voor je op. Ook waarom je twijfelt en waarom je hem wel zou willen kopen. Zorg dat je alles duidelijk hebt voor jezelf en neem dan een beslissing! Haha nogmaals gek om als 14 jarige advies te geven :P

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 23:04

sat_nath schreef:
Misschien gek dat je van een 14 jarige advies krijgt, maar heb wel een tip voor je! :) Je kunt de voor-en nadelen naast elkaar zetten, schrijf dit duidleijk voor je op. Ook waarom je twijfelt en waarom je hem wel zou willen kopen. Zorg dat je alles duidelijk hebt voor jezelf en neem dan een beslissing! Haha nogmaals gek om als 14 jarige advies te geven :P

De jeugd heeft de toekomst! Wijze woorden, van een 14 jarige, zegt deze oude taart van bijna 50

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:06

danzzz schreef:
sat_nath schreef:
Misschien gek dat je van een 14 jarige advies krijgt, maar heb wel een tip voor je! :) Je kunt de voor-en nadelen naast elkaar zetten, schrijf dit duidleijk voor je op. Ook waarom je twijfelt en waarom je hem wel zou willen kopen. Zorg dat je alles duidelijk hebt voor jezelf en neem dan een beslissing! Haha nogmaals gek om als 14 jarige advies te geven :P

De jeugd heeft de toekomst! Wijze woorden, van een 14 jarige, zegt deze oude taart van bijna 50


_/-\o_ :P

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: voel me gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-18 22:34

ja daar heb je een punt hoor maar de voor en nadelen zijn even zwaar dat is het probleem
voordeel.. hij is lief, wilt graag werken en is nooit sjagerijnig, heb een klik met hem en kan erg om hem lachen, ken hem nu drie kwart jaar dus ken hem al aardig. ben niet bang voor hem
nadeel, hij is gigasterk,( en maakt hier soms gebruik van) heeft soms een behoorlijke eigenwil waardoor mijn dochter hem niet kan houden en is rijtechnisch echt een beginner en is erg lomp. mijn dochter kan er nog weinig tot niets mee en ik vraag me af of hij ooit die sterke kant van hem los zal laten of dat ik hem daarin nooit zou kunnen vertrouwen met mijn dochter alleen.

dus...... ik kom er niet uit....

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: voel me gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 23:00

Als je echt op zoek bent naar een pony waar jullie allebei direct mee aan de slag kunnen is dit hem dus niet ... loeihard eraf bokken, sterk maken etc. Succes met je beslissing.

KM_Ris

Berichten: 2943
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Limburg

Re: voel me gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 23:13

tja. als er een klik is zou ik hem houden. heb zelf een geweldige band gehad met een paard wat een beetje zoals dit paard klinkt.
ook bloed zweet en tranen (letterlijk :') ) maar uiteindelijk werden we maatjes met ontzettend veel respect voor elkaar en vertrouwen.
helaas was dit niet mijn paard en heb ik na een aantal jaren afscheid moeten nemen.. Dit was voor mij uiteindelijk het geweldigste paard ooit en hij heeft me heel veel geleerd..mis hem nog steeds.
Ik denk dat als jullie er echt voor willen gaan en de schouders eronder zetten het helemaal goed komt!


lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: voel me gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-18 23:17

Ja het is lastig. Heb ook een dochter die graag iets voor derZelf wilt en op jem zie ik haar de komende tijd niet alleen rijden zonder hulp.. maar ja.....pfffff geeft je wel slapeloze nachten dit

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

KM_Ris

Berichten: 2943
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Limburg

Re: voel me gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 23:18

dat is inderdaad een minpunt.
is ie met grondwerk wel te handelen voor je dochter ?


lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: voel me gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-18 23:47

Ja ze doet nu vrijheidsdressuur en grondwerk met hem en dat gaat wel steeds beter. Hij is ook pas zes en kent echt alleen de basis van stap draf en galop. Gebroken lijn lukt maar een volte is nog een ei zeg maar dus hij moet ook ecjt nog heel veel leren maar ja ergens wil ik het toch ook een kans geven

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Re: voel me gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 03:23

Wil je dochter persé nu ook op de pony? Kan ze niet wachten tot jij (jullie?) de basis er wat beter in hebben, zodat jouw dochter uiteindelijk ook kan gaan rijden?

Wave after wave

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 08:05

lnvdh schreef:
ja daar heb je een punt hoor maar de voor en nadelen zijn even zwaar dat is het probleem
voordeel.. hij is lief, wilt graag werken en is nooit sjagerijnig, heb een klik met hem en kan erg om hem lachen, ken hem nu drie kwart jaar dus ken hem al aardig. ben niet bang voor hem
nadeel, hij is gigasterk,( en maakt hier soms gebruik van) heeft soms een behoorlijke eigenwil waardoor mijn dochter hem niet kan houden en is rijtechnisch echt een beginner en is erg lomp. mijn dochter kan er nog weinig tot niets mee en ik vraag me af of hij ooit die sterke kant van hem los zal laten of dat ik hem daarin nooit zou kunnen vertrouwen met mijn dochter alleen.

dus...... ik kom er niet uit....


Misschien iemand anders naar je lijsje laten kijken? Niet bokt, maar iemand die jou als persoon beter kent en weet of je een doorzetter bent of eerder opgeeft :) Misschien dat je een proeftijd af kunt spreken met de eigenaar? Dat je het een maand probeert en als het niet lukt/gaat dat eigenaar hem terug neemt?

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-18 08:08

nou ik heb wel gezegd dat als er ooit een eigen komt dat er dan een moeder/dochter pony komt dus ja mijn dochter is 13 en niet gek :) Buiten dat lijkt het me ook leuk dat we samen aan de slag gaan en mss met de tijd dat ze alleen kan. Dat kan nu echt nog niet. En soms vraag ik me af of dat ooit gaat komen. Gister was hij superbraaf tijdens het rijden en in de stal maar rijtechnisch is het nog zoveel werk. hij kan alleen een stap draf en galop en een gebroken lijn, een volte is echt nog een ei en over de rest hebben we het maar niet. Is het dan wel leuk voor mijn dochter om deze pony te nemen. Ik kan me voorstellen dat het voor haar leuk is als het dier al wat meer kan zodat zij verder kan groeien. voor mezelf denk ik dat soms ook... Hij leert op zich niet snel maar doet wel zijn best. Gister uiteindelijk gelukt om drie passen schouder binnen waarts te krijgen. Ik heb eraan gedacht om hem door te laten rijden door een prof maar dan nog weet ik niet hoe zijn sterke gedrag zich zal ontwikkelen. Mijn dochter is nu al met veel dingen een leider geworden in die drie weken dus daarin denk ik dan.... zet ff door... probeer het gewoon, je kan hem altijd nog zelf verkopen....het is nu ook winter dus ze zijn fris. maar ja.... het was fijn geweest als er al wat meer knopjes op zaten en hij iets minder sterk was geweest...

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers