Welke dressuurhengst voor springgefokte merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
frutsels
Berichten: 369
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel

Welke dressuurhengst voor springgefokte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 10:30

Hallo allemaal,

Ik wil graag mijn merrie laten dekken komend voorjaar en ik ben druk aan het zoeken naar de juiste hengst. Nu heb ik zelf weinig ervaring met het selecteren van hengsten maar ik weet wel wat ik graag zou willen verbeteren en wat ik dus in een hengst zoek. Ik ben ook erg benieuwd naar de suggesties op bokt.

Wat informatie:
Ik heb een springgefokte merrie maar ga voor een dressuurhengst. Dit veulen is bedoeld voor mijzelf en in eerste instantie niet voor verkoop.

Naam: Vuline (roepnaam Verona)

Casco x Cadmus, merrielijn 25, fokfamilie 379

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/30530

Predikaat: STER

Nakomelingen: 1 van Phin Phin en 1 van Triple

Verbeterpunten:

Gezien ze zelf genoeg sensibel is, zoek ik een nuchtere hengst die niet snel ergens van onder de indruk is. Ik zoek ook een hengst die niet te groot fokt omdat het paard voor mijzelf bestemd is en ik zelf ook niet zo groot ben. Qua gangen ligt de nadruk op verbeteren van de stap en ook een puntje van aandacht is haar balans en gedragenheid. Ik wil dus een hengst met een meer dan voldoende zelfhouding en een zeer sterk achterbeen. Vuline is zelf langgelijnd met een voldoende lange hals. De hengst moet in elk geval niet te lang zijn in de rug en een niet te lang hoofd hebben. Dit fokt zij zelf erg door. Dus een wat compactere hengst met een aansprekend hoofd.

In de bijlage vinden jullie een foto gemaakt op de merriekeuring, en twee foto's onder het zadel van zowel springen als dressuur. Het KWPN heeft haar op de stamboekkeuring beoordeeld met het predikaat STER en zij kreeg de hoogste cijfers voor haar exterieur en haar galop.

Zelf heb ik ook al 2 hengsten in mijn hoofd: Astrix en Rubin Royal. Maar ik ben enorm benieuwd naar de ervaringen en meningen op bokt en misschien komt daar wel een mooie keuze uit waar ik zelf niet aan gedacht had.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Change3x

Berichten: 6575
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 10:35

Kun je niet beter voor een goed bewegende springhengst gaan?

Anders zou ik gaan voor een Duitse hengst, die moeten namelijk ook nog een sprongetje kunnen maken.

s0173957

Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 11:54

Change3x schreef:
Anders zou ik gaan voor een Duitse hengst, die moeten namelijk ook nog een sprongetje kunnen maken.



Wat niet wilt zeggen dat ze het kunnen è...

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Re: Welke dressuurhengst voor springgefokte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 12:12

Ik zou gaan voor een goed bewegende springhengst met wat front.

Zonde als je op een merrie als de jouwe gaat rommelen met dressuurhengsten! Ze ziet er uit als een fijn paard met een goed stamboek papier waar je heel zuinig op moet zijn :)

frutsels
Berichten: 369
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 12:22

Reden dat ik voor een dressuurhengst dacht te gaan is omdat ik geen springambities heb maar een springhengst kan ik uiteraard nog steeds overwegen. Heb ooit gedacht aan Van Gogh.

Belangrijk is wel dat er niet teveel bloed bij komt.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 12:45

Women2 schreef:
Ik zou gaan voor een goed bewegende springhengst met wat front.

Zonde als je op een merrie als de jouwe gaat rommelen met dressuurhengsten! Ze ziet er uit als een fijn paard met een goed stamboek papier waar je heel zuinig op moet zijn :)


Je weet dat de meeste dressuurhengsten komen uit springlijnen?
Jazz
Ferro
Totilas
enz....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Re: Welke dressuurhengst voor springgefokte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 13:00

@ Alane... Daar ben ik van op de hoogte. Heb heel fijn springen Ferro nakomelingen gehad, helaas is hij al enige tijd dood en laatst nog een Jazz als eventer verkocht.

Maar ik denk dat je genoeg verstand hebt om mijn opmerking te begrijpen. Dat het afbreuk doet aan het papier van een paard met een heel mooi springpapier als je daar Jazz op zet...

Jij bent denk ik van het feit op de hoogte dat er ook een reden is dat deze paarden het gemaakt hebben als dressuurpaard en niet als springpaard...?


Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Welke dressuurhengst voor springgefokte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 13:08

wat ik bedoelde te zeggen is dat er achter de dressuurhengsten voldoende springbloed zit om geen afbreuk te doen aan de lijnen.
De aangehaalde voorbeelden waren niet als tips om te gebruiken voor deze merrie, ik zou die vrij houden van Jazz en Ferro.

Salinero bijv. was als springpaard gefokt maar kon naast springen ook aardig dressuur lopen, en is niet vanwege het gebrek aan spring kwaliteit dressuurpaard geworden.
Het is niet zo van als die niet kan springen kan die wel de dressuursport in.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Change3x

Berichten: 6575
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 13:09

Westpoints kunnen vaak ook nog springen, ik ken er meerdere en heb er zelf ook een.

Maar ik zou alsnog zeggen een springpaard die ook goed beweegt! Qua hengstenkeuze daarin kan ik je niet goed helpen, maar er zijn hier vast bokkers die dat wel kunnen.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Welke dressuurhengst voor springgefokte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 13:38

Niet enorm goed onderbouwd, maar is Habanna dan niet iets? Vivaldo x Van Gogh.

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 13:41

je kan wel zeggen ik rij dressuur en veulen is voor mezelf dus dressuurhengst, Maar niemand kan in de toekomst kijken en bij evt verkoop doet het toch afbreuk als je op zo'n lijntje zo'n moderne dressuurhengst zet. Bovendien heb je als (ik neem aan) basisruiter het meeste aan gewoon een goed bewegend paard. Dus goed bewegende springhengst of een nog veelzijdig gefokte hengst is beste advies. Van Gogh of Winningmood om maar iets te roepen waarbij ik op basis van de info Van Gogh niet eens verkeerd vind voor deze merrie. Contender bloed geeft ook vaak fijne bewegers.

life is a roller coaster, you just gotta ride it

IwanLuver
Berichten: 1877
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: Welke dressuurhengst voor springgefokte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 13:53

Ik reageer nooit op deze topics, omdat ik er weinig verstand van heb,maar toch graag wil leren.

Maar ik kon het nu niet laten om te reageren.. je hebt een mooi paard!

Wat denk je van Hamlet, oude hengst, goed karakter maar dressuur wonder is ook niet uitgesloten.
En vriendin van mij had een nakomeling van hem, wat een heerlijk beest was dat.

Het is moeilijk om iemand die over het paard getild is, weer in het zadel te krijgen

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 13:55

Lami schreef:
je kan wel zeggen ik rij dressuur en veulen is voor mezelf dus dressuurhengst, Maar niemand kan in de toekomst kijken en bij evt verkoop doet het toch afbreuk als je op zo'n lijntje zo'n moderne dressuurhengst zet. Bovendien heb je als (ik neem aan) basisruiter het meeste aan gewoon een goed bewegend paard. Dus goed bewegende springhengst of een nog veelzijdig gefokte hengst is beste advies. Van Gogh of Winningmood om maar iets te roepen waarbij ik op basis van de info Van Gogh niet eens verkeerd vind voor deze merrie. Contender bloed geeft ook vaak fijne bewegers.


Waarom altijd uitgaan van het slechtste scenario?
TS leeft nu, wil een paard voor haarzelf en niet voor iemand anders. Als je het hebt over een of andere wilde kruising dan geef ik je gelijk.
Maar waarom een, bij wijze van voorbeeld, Totilas x merrie van TS.
Als het veulen correct is....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Re: Welke dressuurhengst voor springgefokte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 14:00

Omdat je bij een hengst die aansluit op de bloedlijn een grotere kans hebt op een correct veulen...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 14:11

Women2 schreef:
Omdat je bij een hengst die aansluit op de bloedlijn een grotere kans hebt op een correct veulen...

sarcastisch bedoelt toch?

KWPN oa is een grote genen poel, Duitsland begint ook al met mode fokken aka commercieel.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

VerwijderdZY
Berichten: 12
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 14:13

Easy game? Is de vader van mijn merrie met wat springbloed aan haar moeders kant, gedragenheid heeft ie 100% zeker, hij is alleen wel asrdog grootAfbeelding

Edit, merrie kan trouwens zowel asrdig als spring en dressuurpaard doot

frutsels
Berichten: 369
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Welke dressuurhengst voor springgefokte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 14:22

Nog een toevoeging: 1 van haar veulens is ook gedekt door een dressuurhengst. Daar is een knappe uitgekomen (Charmeur x Phin Phin x Casco). Hij staat nu overigens te koop op Sporthorses. Maar vandaar dat ik zelf dat idee dus kreeg voor een dressuurhengst omdat ik een braaf dressuurpaard wil fokken voor mezelf.

frutsels
Berichten: 369
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Welke dressuurhengst voor springgefokte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 14:24

Ik ga zo eens kijken naar alle suggesties

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 14:26

Women2 schreef:
Omdat je bij een hengst die aansluit op de bloedlijn een grotere kans hebt op een correct veulen...
Dan zou Totilas een uitstekende keuze kunnen zijn.
Via zijn MV Glendale kom je bij de Holsteins gefokte stempelhengst en legende Nimmerdor, en MMV is Akteur (v. Amor) waarbij je direct aansluit op de lijn van de merrie van TS.

Janine1990 schreef:
Niet enorm goed onderbouwd, maar is Habanna dan niet iets? Vivaldo x Van Gogh.
Dat is op zich geen slecht idee, ware het niet dat TS aangeeft dat de merrie nog wel een lang hoofd geeft en dit een aandachtspunt is, en Habanna nou niet direct bekend staat om zijn kleine bloedgemaakte hoofdje.

Qua ongecompliceerd karakter denk ik in de richting van het bloed van Flemmingh, Oscar en Vivaldi. De Totilas-zoon Toto Jr. staat ook bekend om zijn goede karakter.
Minder bekend maar aan moederskant erg fijn met Darlington erachter: je zou ook eens naar Briljant kunnen kijken. Omdat je er weinig van ziet kan ik je verder niet vertellen hoe die hengst fokt.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Jester_

Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 14:35

Van gogh geeft wel ruime bewegers maar vaak geen fijne dressuurpaarden. Heel stug en strak

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

hoogendroog
Berichten: 3271
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 15:19

Ik zou bij deze, overigens prachtige degelijk gebouwde springmerrie, Carthino aanraden. Hiermee krijg je twee keer Amor, en da's niet verkeerd voor de beweging. Carthino's kunnen bovengemiddeld bewegen, hebben een zeer goede galop, zijn geen lange paarden. Hebben mooie hoofden. Ze zijn wat scherper, maar op deze merrie met het bloed van Casco zou ik dat wel aandurven.
Jammer dat iedereen altijd gelijk met Van Gogh aankomt, er is zoveel meer moois. Overigens is Van Gogh gefokt uit het dressuurlijntje van Van de Helvoirt (Miesje, beter bekend als de Endy/Wendy lijn)). Het is in mijn ogen altijd een dressuurpaard dat toevallig heul goed kan springen.
Het door Lami al eerder genoemde Contender-bloed zou ook heel mooi passen. Jammer dat Dexter net verkocht is, zijn nakomelingen bewegen bovengemiddeld, met een heel best achterbeen. Worden echter wel groot, dus dat past dan al weer niet in het ideaal plaatje van TS.

frutsels
Berichten: 369
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 17:32

Ik heb een lijstje gemaakt met de suggestie tot nu toe en ben een beetje gaan zoeken naar info.

Hamlet kende ik niet maar kom wel veel tegen dat de nakomelingen wat heethoofdig kunnen zijn.
Oscar heb ik idd ooit ook aan gedacht alleen fokt ie vrij groot en dat doet mijn merrie ook. Dus dat durf ik niet zo goed. Mijn merrie is 1.66 (toont groter ohz) en dat vind ik groot zat.
Toto Jr en Totilas had ik eigenlijk niet aan gedacht omdat ik eigenlijk weg wilde blijven van het Gribaldi bloed Maar het klopt idd wel dat deze paarden zelf wel nuchter zijn en dit doorgeven.
Het wordt nog moeilijker dan ik dacht

Ik ben het eens met Amor als bewegingsvererver maar dan vooral in de moederlijn en ik moet echt uitkijken met te bloederige types.Mijn merrie kan zelf ook overigens fantastisch bewegen. Ze heeft alleen een belabberde stap :o
Laatst bijgewerkt door frutsels op 08-01-18 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 17:34

Aansprekende merrie! ik zou ook voor een goedbewegende springhengst gaan.

Carthino vind ik geen gekke optie, zat zelf ook al aan lijnenteelt op Amor te denken. {al weet ik niet of dat karaktertechnisch gezien gunstig is} Ook Corland fokte fijne allround gebruikspaarden.

Mag ik vragen waar je keuze op Astrix en Rubin Royal vandaan komt? zijn wel twee hele verschillende hengsten.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Welke dressuurhengst voor springgefokte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 17:53

Ik val in herhaling maar ik zou zelf nooit een dressuurhengst op een springgefokte merrie zetten. Dan vind ik een springhengst die fijn kan bewegen een veel betere keuze. Zelfs wanneer het veulen je dan niet aanstaat, heb je er op zijn minst een mooi (spring)papier achter. Anders heb je vis noch vlees, althans mijn mening dan ...

Veel plezier bij de voorpret!

Don't take anything for granted

Charlotte124

Berichten: 79
Geregistreerd: 09-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 17:53

ik heb afgelopen jaar een vergelijkbare keuze gemaakt en van uytert raadde Diarado of Metall aan
(uiteraard beide paarden van eigen hengstenstation)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers