[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fleur_yen

Berichten: 1524
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:05

Hier gewisseld van 250+150 hals naar 400 zonder hals. Hals is puur tegen het inregenen, en voor écht koude dagen, die was ik gister vergeten af te doen. Paard is ongeschoren met dun vachtje en staat 24/7 buiten met schuilstal.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:07

Tegen oosten- en noordenwind hebben die van mij dan juist wel weer beschutting, maar op dat stuk wei (waar vannacht en morgen het hooi hangt) hebben ze weinig overzicht over de weg/de omgeving dus mijn ruin gaat dan alsnog vol in de wind staan. En daardoor mijn merrie ook.

samirah

Berichten: 1145
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:16

Svadilfari1 schreef:
En daar ben ik weer mbt de twijfels. Wat een muts ben ik he pfff . Vergeleken mbt sommige andere paarden heeft hij een middelmatige wintervacht. De keer dat hij verkleumd was met je vinger vacht in tot op huid nat een ander paard niet. Het deken gaat alleen op bij storm en slag regen. En daarna weer af. Dus de opties ( ook mbt portomonee en eerste keer deken en loopt in groep, paard is mijn lease maatje) 1 1200 DN ongevoerd van equitheme of nika . Optie 2 600 DN fleece v Waldhausen of optie 3 een 600 DN 50 gram gladde voering . Allen ademend en 3000 mm waterdichtheid Verder ligt ( ook op zijn buik gezien de modder daar vaak) en rolt hij heel graag! Ik neig momenteel nog steeds naar de 1200 DN ongevoerd n Nika of Equitheme. Maar wil ook niet dat hij het alsnog koud heeft maar ook niet nazweet met bv toch de fleece voering te warm. Ondanks middelmatige wintervacht kan hij wel prima tegen kou maar a fijn in de natuur kunnen bizons ook juist op den duur niet tegen nattigheid.


Als het puur om de nattigheid tegen te gaan is zou je prima voor een 0 grams kunnen gaan. Hier ligt daarvan de equitheme easy move 1680 denier mooi op onze paarden. Krijgt je paard echt last van de regen in de zin van wat stijf etc is een lichtgevoerde fleece/ 50/ 100 gram juist fijner. Ik heb hiervoor de ej hudson 50 grams. Amigo heeft ook een 50 grams deken. En nika heeft ook fleecegevoerde dekens.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:49

Op de Veluwe is het heerlijk! Lekker droog weer.
Paddock lekker opgedroogd na die vele regen vorige week. Helemaal super!

Ik ben er ook achter hoe het werkt als je de Horseware liners koppelt. Ik had vorige week 300 gram gemaakt van 200 en 100 grams. Ging heel goed !!

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 22:24

samirah schreef:
Svadilfari1 schreef:
En daar ben ik weer mbt de twijfels. Wat een muts ben ik he pfff . Vergeleken mbt sommige andere paarden heeft hij een middelmatige wintervacht. De keer dat hij verkleumd was met je vinger vacht in tot op huid nat een ander paard niet. Het deken gaat alleen op bij storm en slag regen. En daarna weer af. Dus de opties ( ook mbt portomonee en eerste keer deken en loopt in groep, paard is mijn lease maatje) 1 1200 DN ongevoerd van equitheme of nika . Optie 2 600 DN fleece v Waldhausen of optie 3 een 600 DN 50 gram gladde voering . Allen ademend en 3000 mm waterdichtheid Verder ligt ( ook op zijn buik gezien de modder daar vaak) en rolt hij heel graag! Ik neig momenteel nog steeds naar de 1200 DN ongevoerd n Nika of Equitheme. Maar wil ook niet dat hij het alsnog koud heeft maar ook niet nazweet met bv toch de fleece voering te warm. Ondanks middelmatige wintervacht kan hij wel prima tegen kou maar a fijn in de natuur kunnen bizons ook juist op den duur niet tegen nattigheid.


Als het puur om de nattigheid tegen te gaan is zou je prima voor een 0 grams kunnen gaan. Hier ligt daarvan de equitheme easy move 1680 denier mooi op onze paarden. Krijgt je paard echt last van de regen in de zin van wat stijf etc is een lichtgevoerde fleece/ 50/ 100 gram juist fijner. Ik heb hiervoor de ej hudson 50 grams. Amigo heeft ook een 50 grams deken. En nika heeft ook fleecegevoerde dekens.

Wat fijn deze informatie vanuit ervaring. Ook mbt de merken. Na alle info hier en uit omgeving besloten dat ik voor ongevoerd ga , wel minimaal 1200 DN. En ik ga die v 1680 ook even bekijken. Het is idd puur mbt de uren / dagen dat er langdurig of heftige neerslag is. En het in de gaten hou en mocht het nodig zijn idd 50 g of fleece

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 23:24

Is hier iemand die de Rambo en de Bucas irish kan vergelijken qua ruimte op de schouders en ruimte van de halsopening?
Er staat mij iets van bij dat de irish ook redelijk ruim valt voor, of is dat niet zo?

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 23:28

Ja ik :) ik had de Rambo Original en de Rambo Supreme die sloten allebei wel mooi aan!

De nieuwe horseware modellen vielen gewoon niet meer mooi voor mijn paard. Nu een Bucas Irish en die zit als gegoten.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 23:32

Valt de irish de ruimer of smaller voor dan de Rambo’s?

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 23:35

Eerder anders, de rambo sluit wat hoger. Ik vind de bucas mooier op mijn paard zitten.

Afbeelding
Bucas

Afbeelding
Rambo

Ze passen hem beide goed..

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 23:49

Oké, dan is het toch gewoon een kwestie van passen denk...
Ik zoek iets dat net ietsje ruimer op de schouders en qua halsopening valt dan de duo en die ook 100 grams is

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 23:53

Ik had de Irish maar die lag niet optimaal, ligt wat verder op de hals.
Heb voor de winter een oude Rambo original die ligt mooier. Met beide dekens geen kale schouders oid.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 00:06

Hier ligt mijn fijne 200 grams er nog steeds op. Ze is geschoren.
Van de week zelfs opnieuw geschoren

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 09:48

Hier had ik begin deze week onze pony opnieuw geschoren..Hij stond al onder een 200grams winterdeken, maar met scheren laatst is er zeker weer ruim 1cm afgegaan...Nu heeft hij momenteel maar een paar millimeter vacht. (Behalve zn benen en hoofd)
Dus heb er nog een 200grams onderdeken bijgedaan .
Volgens mij is dat niet eens overdreven als je je paard net heb geschoren en de temp rond het vriespunt ligt.

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 10:26

Nouvel schreef:
Oké, dan is het toch gewoon een kwestie van passen denk...
Ik zoek iets dat net ietsje ruimer op de schouders en qua halsopening valt dan de duo en die ook 100 grams is

Ik had een oud model rambo duo in maat 6.3 gepast, lengte goed maar halsopening veel te ruim
En dit is de irish in een 6.6:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heb nu een smartex en die valt het zelfde bij me paard als de irish

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 10:38

Bedankt allemaal!
Dan is de irish smaller voor dan Rambo ga ik vanuit en dus geen optie, helaas...
Scheelt weer passen!

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 11:49

Nouvel is de Rhino plus (met V sluiting) niet een optie voor die van jouw?

Kategida

Berichten: 245
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:48

Ik kijk al uit naar de lente dus vandaar mijn vraag.. wassen jullie alle winterdekens uit voor je ze opbergt in de zomer? En hoe bergen jullie ze op als jullie ze (niet) wassen?

Zelf heb ik een liner die onder de stront hangt (lief paard, waarom moet je nou net in je verse drollen gaan rollen? :') ) en ook zijn regendeken is vuil maar die ga ik het jaar rond gebruiken denk ik..

Rachel_x

Berichten: 3128
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Arnhem

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 17:45

Ik was mijn waterdichte dekens niet, alleen de liners. Ik spuit de waterdichte dekens wel 2x per jaar met waterdichtespray in.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 17:55

Ik was ze ook niet, maar heb een schoon paard die in het zand slaapt dus geen stinkende dekens.
Liner was ik zelf thuis. Heb op zolder een grote bak staan waar ze in gaan, eventueel in een dekentas. Daar liggen nu de vliegendekens in. En op stal staat er eentje met de dekens voor deze tijd:
Afbeelding

De 0grams en een zweetdeken blijven altijd op stal liggen, voor het geval dat.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:55

Staldekens was ik het hele jaar door. Goor gaan ze gewoon in de machine. Dikke staldekens en weidedekens doe ik einde seizoen wassen. Begin van het deken seizoen was ik ze dan nog een keer met waterdicht spul.

Gewassen rol ik ze op en dan gaan ze boven in m'n zadelkast.

Kategida

Berichten: 245
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:13

Bedankt voor de tips! :Y)

Mijn linertje gaat mooi de was in een van de dagen. De regendeken ga ik nog wel even aanzien. In de zomer moet 'ie een eczeemdeken op vanwege zijn allergie dus misschien dat ik hem toch maar eens in een wasje draai.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:30

0 grams 1 x p jaar eind van het seizoen.
En dan berg ik ze thuis op in de orginele tas.
Zorg wel dat ik de dekens op stal heb die voor dat seizoen nodig zijn.

Liners gemiddeld 2 x in het seizoen tussendoor.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:40

Hier hebben alle dekens een eigen tas (op 1 liner + 1 wollen onderdeken na, die zitten samen in 1 tas), ik bewaar ze thuis in mijn zadelkast. Per paard heb ik 1 plank voor dekens en daar past bijna alles op. Van en naar de wei gaan ze mee in een grote boodschappentas. Liners en vliegendekens was ik 1 of 2 keer per seizoen, en gaan schoon in de kast. Waterdichte dekens heb ik nog nooit gewassen.

Jeetje wat is het kóúd buiten! :brr: Denk dat ik straks een dikkere liner meeneem voor mijn ponietje.
Laatst bijgewerkt door Koper op 07-01-18 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:42

Ik was alles en dan gaat het in een oude diepvries. Zo kan er geen ongedierte bij.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:00

Ik heb ze nu in vacuumzakken gestopt, ideaal. Maarja heb dan ook 5 pony's lopen dus zo beperkt het een beetje de ruimte die alles inneemt. :') En geurloos, ook erg fijn. Ik was de boel als de winterdekens de kasten in kunnen en de vliegendekens op kunnen.