Wat vind jij van Sporen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Romyy2002
Berichten: 4
Geregistreerd: 09-06-17

Wat vind jij van Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-17 22:08

Hoi hoi ik ben romy en rij sinds een maand of 4/5 een friesje van tien jaar bij. Zij kon toen ik haar begon te rijden eigenlijk alleen stappen en twee pasjes draven. Nu gaat het supper en ze heeft nu al de basis gangen onder de knie. Ze moet nog wel goed ondersteund worden maar ik zelf ben niet zo heel lang dus ben na het rijden erg moe. Ook is zij niet zo heel goed aan het been en voorwaarts en gaat wel eens stilstaan en komt dan niet meer vooruit wat ik ook doe ( na een tijdje oukt dat wel weer maar is nattuurlijk heel vervelend) voor de rest is het een heerlijk beestje. nu zei mijn intructeur dat ik er mischien is aan moet denken om met een spoortje te gaan rijden. Nu heb ik zelf zoiets van als het niet nodig is waarom zou ik dat dan doen. Maar met deze “probleempjes” ben ik er wel aan aan het denken. (Heb er trouwens wel vaker mee gereden dus ik weet hoe het werkt en heb er ervaring mee) Nu twijfel ik zelf heel erg of dit wel de juiste manier is ik vind voor het probleem dat ze niet aan het been is nattuurlijk niet het is een hulpmiddel om je hulpen te verfijnen. Maar voor het probleem dat het heel veel moeite en energie kost om haar goed te ondersteunen en te helpen en het stilstaan is het mischien wel een goed idee. Nu wil ik heel graag jullie mening over dit idee hebben (hou het wel netjes) en welke sporen ik dan het beste mee kan beginnen met haar. Alvast bedankt voor het lezen en reageren en ik hoop dat ik er wat aan heb groetjess romy

Some friends have to walk on 4 legs just to carry around such big hearts❤️


Amado7

Berichten: 10717
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Wat vind jij van Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 22:13

Gebruik pas sporen als je ook zonder kunt rijden en daar gehoorzaam aan is. Dan heb ik geen probleem met sporen en ik vind het zelf heerlijk.

Niet perfect is ook goed

Maybje

Berichten: 37
Geregistreerd: 18-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 20:54

Romyy2002 schreef:
Hoi hoi ik ben romy en rij sinds een maand of 4/5 een friesje van tien jaar bij. Zij kon toen ik haar begon te rijden eigenlijk alleen stappen en twee pasjes draven. Nu gaat het supper en ze heeft nu al de basis gangen onder de knie. Ze moet nog wel goed ondersteund worden maar ik zelf ben niet zo heel lang dus ben na het rijden erg moe. Ook is zij niet zo heel goed aan het been en voorwaarts en gaat wel eens stilstaan en komt dan niet meer vooruit wat ik ook doe ( na een tijdje oukt dat wel weer maar is nattuurlijk heel vervelend) voor de rest is het een heerlijk beestje. nu zei mijn intructeur dat ik er mischien is aan moet denken om met een spoortje te gaan rijden. Nu heb ik zelf zoiets van als het niet nodig is waarom zou ik dat dan doen. Maar met deze “probleempjes” ben ik er wel aan aan het denken. (Heb er trouwens wel vaker mee gereden dus ik weet hoe het werkt en heb er ervaring mee) Nu twijfel ik zelf heel erg of dit wel de juiste manier is ik vind voor het probleem dat ze niet aan het been is nattuurlijk niet het is een hulpmiddel om je hulpen te verfijnen. Maar voor het probleem dat het heel veel moeite en energie kost om haar goed te ondersteunen en te helpen en het stilstaan is het mischien wel een goed idee. Nu wil ik heel graag jullie mening over dit idee hebben (hou het wel netjes) en welke sporen ik dan het beste mee kan beginnen met haar. Alvast bedankt voor het lezen en reageren en ik hoop dat ik er wat aan heb groetjess romy


Ik heb het zelfde probleem ik ben klein en rij een paard van 175 (ik ben rond de 165 maar korte beentjes) de eerste keer dat ik hem reed zonder sportjes en ik was hellemaal kapot na het rijden hij was wel gewoon netjes aan mn been maar voor mezelf toch te moeilijk en moest nog te veel aansporen soms nu rij ik met sportjes en hoef ik m alleenmr ff aan te raken en hij versneld wel dus het kan zeker helpen en je kan het altijd een keer proberen maar probeer dan ook af te wisselen dus de ene keer wel met spoortjes en de andwre keer niet

Hopelijk heb je er wat aan groetjess

xxmiss
Berichten: 48
Geregistreerd: 29-12-17

Re: Wat vind jij van Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:33

Vind het zelf het allerfijnste om zonder sporen of zweep te kunnen rijden. Maar zolang je ze goed gebruikt moet het geen probleem zijn :)

Soulsearch
Berichten: 3
Geregistreerd: 03-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 21:20

xxmiss schreef:
Vind het zelf het allerfijnste om zonder sporen of zweep te kunnen rijden. Maar zolang je ze goed gebruikt moet het geen probleem zijn :)


Ik deel deze mening. Kleine spoortjes kunnen geen kwaad als je ze goed gebruikt.

scrabbel

Berichten: 932
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Wat vind jij van Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 21:43

Uit ervaringen in mijn omgeving acht ik de kans groot dat ze ook voor de sporen over 2 maand dood is voor het been. Eigenlijk is het probleem mij nog niet helemaal duidelijk.
Wat probeer je te ondersteunen met je been?
* tempo versnellen: Licht been, geen reactie duidelijk been, geen reactie zweep
* Door laten gaan op het gevraagde tempo : Stel jezelf eerst de vraag kan het paard dat op dit moment. Kom ik niet achter de beweging aan of is de wending te klein, conditie van de bak of het paard onvoldoende, zit ik teveel aan de teugels ed. Kan het paard het gevraagde geven dan de hulp 1 malig herhalen. Valt het paard weer terug tik met zweep erbij.
* paard ondersteunen omdat hij naar binnen/buiten valt. Begin eerst met rechtrichten zodat je gelijke druk hebt op beide teugels. Begin ook vanaf de grond duidelijk te bevestigen dat hij moet wijken voor de druk.
* paard ondersteunen omdat hij niet mooi rond loopt op de volte. Eerst de basis van het rechtrichten. Anders kun je blijven schoppen en slaan totdat je een ons weegt.

Dus in jouw geval is mijn advies geen sporen, maar een zweep.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

_Tessaa
Berichten: 61
Geregistreerd: 04-08-14

Re: Wat vind jij van Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:01

Ik vind dat er niks mis is met sporen zolang het maar goed gebruikt wordt en gebuikt wordt waarvoor het bedoeld is.

Je zou dan alleen een spoortje gebruiken om m voorwaarts 'te maken'?
Dan zou ik voor een zweep gaan ipv sporen.

SweetVanille
Berichten: 1765
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Wat vind jij van Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:04

Vind het belachelijke dingen. Kleine knopjes zijn tot daar aan toe maar "dressuur" ruiters die pronken met hun wielsporen vind ik echt achterlijk.

Als je die nodig hebt kan je ook niet rijden, van mij mogen ze afgeschaft worden. (Ja ook in western)

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:06

Wat goed dat jij er wel over na denkt of het wel verstandig is om met spoortje te rijden! Heel veel mensen nemen maar gewoon alles aan wat hun instructeur zegt. Topper!

Een spoortje is ervoor bedoeld om fijnere hulpen te geven. Daarom worden ze veel gebruikt naarmate mensen hoger in de dressuur komen. Zo kunnen ze hun benen stiller houden terwijl ze toch de hulp duidelijk kunnen geven.

Sporen zijn NIET bedoeld, om een paard vooruit te ''prikken''. Dus bij een paard dat zomaar stil gaat staan zal er rijtechnisch óf lichamelijk wat aan de hand zijn en moet je dit zeker niet op lossen door een spoortje te dragen.

Misschien kun je je paard even na laten kijken door een dierenarts, osteopaat, tandarts en/of kijken of het tuig nog goed ligt (met zadelmaker erbij :D ). Misschien heeft je paard wel ergens pijn!

Veel succes!

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:08

Rij je wel eens met een zweep? Voor jouw 'probleem' moet je vooral heel consequent zijn, en bij geen reactie eens een keer wat harder door komen met je been of een tikje van de zweep erbij. En daarbij ook echt een reactie krijgen! Mijn paard was ook niet aan het been en ging ook stil staan als ze ergens naar wou kijken of zo :') draak.

Dus zweep erbij en voorwaarts houden, nu bedenkt ze het niet meer om stil te gaan staan, tenzij ik dat vraag natuurlijk.

Maar het belangrijkste is echt consequent zijn.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

martine096
Berichten: 457
Geregistreerd: 25-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:11

Je moet ze verdienen.

_Tessaa
Berichten: 61
Geregistreerd: 04-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:16

martine096 schreef:
Je moet ze verdienen.


Misschien een beetje een domme vraag, maar hoe?
Ik zie dat veel mensen dit altijd zeggen maar ik snap het niet helemaal :+

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 20:48

Sporen zijn exact hetzelfde als een stokje wat betreft attent maken op hulpen.
Je kunt zo voorkomen dat je moet gaan herhalen of sterkere hulpen moet gaan geven.
Met andere woorden, door met sporen te rijden moet je uiteindelijk juist een paard krijgen dat gehoorzaam is op de hulpen.
Hetzelfde kun je bereiken met een stokje.
Als je een paard vooruit moet krijgen door continue spoor te geven wordt het een vervanging van je normale beenhulp en dat is niet de bedoeling.
Verder zijn sporen heel handig voor het paard om kleine verschillen te snappen tussen bepaalde bewegingen, maar ook dat kán in principe zonder.

Hoe dan ook, een paard dat niet prompt op je hulpen reageert staat niet aan de hulpen en daar moet je iets aan doen. Dat kan met hulp van een spoortje, maar ook met hulp van een stokje.
Een stokje is op zich beter als je beenligging niet exact goed is en je zelf niet zo goed weet wanneer je het spoortje zou moeten gebruiken. Kans op bokken is nl ook sterker aanwezig dan.
Aan de hulpen stellen is een werkje op zich, met inderdaad consequent tikken als er ene reactie op je hulp is, maar als je dat eenmaal onder de knie hebt en in de eerste minuten voor elkaar krijgt heb je de rest van de tijd er plezier van en wordt je niet meer zo moe.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Benthex

Berichten: 133
Geregistreerd: 31-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 16:29

Je kan het toch een keer proberen? Kijken hoe ze reageert? Is het niks dan zoek je iets anders.....wie weet werkt het wel super goed! :)

Ik ben niet eigenwijs... Mijn manier is gewoon beter.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 16:41

Een spoortje is een quick fix in dit geval. Paard gaat vooruit omdat die het ongemakkelijke/pijnlijke gevoel van een prikkend spoortje kwijt wil. Als je doel dus enkel is om het dier vooruit te krijgen, zal een spoortje werken. Is het echter je doel om je paard te motiveren tijdens het rijden, haar ook plezier in het werk te laten krijgen en haar rijtechnisch zo voor elkaar te krijgen dat ze op de minste beenhulp vooruit gaat, dan zou ik sporen lekker aan de kant laten liggen.
Verder houd ik niet zo heel erg van instructeurs die problemen tijdens het rijden meteen materialistisch willen oplossen. Leren rijden doe je niet door je zadelkast vol te stouwen met spul.
Dikke pluim voor jou trouwens dat je steeds kritisch blijft nadenken. Blijf dit doen!! :j

Individu2
Berichten: 26
Geregistreerd: 06-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 16:56

Ik heb niks tegen spoortjes, mits ze goed gebruikt worden natuurlijk. Ik moet er wel bij zeggen dat ik wielspoortjes wel eng vind. Al weet ik dat ook deze goed gebruikt kunnen worden.

Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 17:17

Individu schreef:
Ik heb niks tegen spoortjes, mits ze goed gebruikt worden natuurlijk. Ik moet er wel bij zeggen dat ik wielspoortjes wel eng vind. Al weet ik dat ook deze goed gebruikt kunnen worden.

Mag ik vragen wat er eng is aan wielspoortjes? :)
Naar mijn indruk zijn gladde wielspoortjes juist heel vriendelijk omdat ze over de huid heen rollen en er niet echt in "prikken".

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 17:39

_Tessaa schreef:
martine096 schreef:
Je moet ze verdienen.


Misschien een beetje een domme vraag, maar hoe?
Ik zie dat veel mensen dit altijd zeggen maar ik snap het niet helemaal :+


Door je benen perfect stil te houden en je paard zodanig op het been te hebben dat ze in principe eigenlijk niet nodig moeten zijn.

Zover ik begreep dan :Y)

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 17:51

Sporen zijn ter verfijning van de hulp bedoelt, maar zo worden ze helaas nog maar zelden gebruikt tegenwoordig.
Vroeger kreeg je ze pas om als je als ruiter daadwerkelijk wat kon rijden.
Anno 2017 worden sporen door het gros van de ruiters gebruikt sporen om het paard naar voren te trappen en dat begint al met kinderen in manege lessen helaas.
Paarden die "niet aan het been zijn" rijdt men tegenwoordig met een spoortje zodat het dan "minder moeite kost".
Er is tegenwoordig nog weinig echt rijden zoals het zou moeten zijn vind ik.
Alles gaat om uiterlijk vertoon en prestaties neerzetten naar de buitenwereld toe, in plaats van kwalitatief goed rijden en echt trainen.

Wat mij betreft zou er een regeling mogen worden ingevoerd dat mensen pas vanaf Z niveau sporen mogen gebruiken en dan ook enkel beperkte soorten en in beperkte mate.
Maar dat zal wel een illusie blijven.

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

dioni

Berichten: 817
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 17:59

Vaak wordt gezegd ipv sporen een tikje met de zweep geven ter ondersteuning van je beenhulp.
Ik denk dat sommige paarden beter gaan als je met een spoor een duidelijkere beenhulp geeft dan dat je ze 'straft' met de zweep als ze niet reageren.
Ik ben in ieder geval afgestapt van de zweep omdat mijn paard heftig in verzet kwam als ik een tik gaf terwijl ze prima reageert op een (western) spoor.

Vond het trouwens altijd al wat dubbel, een zweep kopen om je paard mee te slaan...
Maar goed voor veel paarden is het wel een prima hulpmiddel.

To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:00

Ik zou niet eens weten hoe ik sporen zou moeten gebruiken. Moet ik die aan mijn kuit bevestigen ofzo? Of moet ik mijn voeten zo hoog optrekken dat ik met mijn hakken het paard kan aanraken? Dat laatste lijkt mij toch funest voor een correcte zit, of niet?

Schoentje, kerstmuts en [o]

Individu2
Berichten: 26
Geregistreerd: 06-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:01

Blixem schreef:
Individu schreef:
Ik heb niks tegen spoortjes, mits ze goed gebruikt worden natuurlijk. Ik moet er wel bij zeggen dat ik wielspoortjes wel eng vind. Al weet ik dat ook deze goed gebruikt kunnen worden.

Mag ik vragen wat er eng is aan wielspoortjes? :)
Naar mijn indruk zijn gladde wielspoortjes juist heel vriendelijk omdat ze over de huid heen rollen en er niet echt in "prikken".


Die tandwielspoortjes met zo'n lange haak vind ik er gewoon eng uitzien. Het idee dat een paard er een stomp mee krijgt vind ik niks. Ben er natuurlijk wel van op de hoogte dat ze gewoon heel paardvriendelijk gebruikt kunnen worden. Dus ik ben er niet per definitie tegen.

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:22

Ik zeg altijd sporen moet je verdienen.


Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:17

dioni schreef:
Vaak wordt gezegd ipv sporen een tikje met de zweep geven ter ondersteuning van je beenhulp.
Ik denk dat sommige paarden beter gaan als je met een spoor een duidelijkere beenhulp geeft dan dat je ze 'straft' met de zweep als ze niet reageren.
Ik ben in ieder geval afgestapt van de zweep omdat mijn paard heftig in verzet kwam als ik een tik gaf terwijl ze prima reageert op een (western) spoor.

Vond het trouwens altijd al wat dubbel, een zweep kopen om je paard mee te slaan...
Maar goed voor veel paarden is het wel een prima hulpmiddel.

De zweep is dan ook niet om een paard mee te sláán.
Het kan gewoon als aanmoediging of correctie gebruikt. Je kunt een tikje achter je been geven als er niet op je been gereageerd wordt, net zoals je een tikje met je spoor kunt geven als er niet op je been gereageerd wordt. Het doel is uiteindelijk dat het paard wél op je been reageert en dus zweep of sporen verder niet nodig zijn.
Het doel is om een paard aan de hulpen te stellen. Dit zou bij wijze van spreke ook met tongklakken kunnen maar dit is niet toegestaan in wedstrijden, vandaar dat men dit na het hele prille begin meestal weglaat in de opleiding.

Een paard mag niet bang voor zijn voor een zweep of er kwaad op worden. Dan wordt de zweep niet correct gebruikt....
Zelfde geldt voor sporen en eigenlijk ook gewoon je hulpen.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

dioni

Berichten: 817
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Wat vind jij van Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:40

@lusitana: tuurlijk heb je gelijk. Helaas denkt mijn paard anders over een zweep. Ze wordt echt boos. Een longeer zweep gaat nu goed maar daar was ze panisch voor in het begin.

Ik wil alleen aangeven dat een spoor voor sommige paarden beter te accepteren is als verduidelijking van je hulp dan een zweep.

To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers