Korte benen en houding....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Korte benen en houding....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 00:14

Ik ben zelf gelukkig in het bezit van benen met wat lengte.
Maar nu heb ik al voor de tweede keer een lesklant met korte pootjes. Kleine dame met het nadeel ook nog dat ze veel van haar lichaamsmassa net op de bovenbenen draagt.

En dat lijkt verdraaid veel problemen te geven met houding en zit te paard.
Het lijkt wel of ze haar benen niet recht naar beneden kan laten afhangen. Wat resulteert in een stoelzit en eigenlijk te korte beugels.

Nu ben ik al wel aan de slag gegaan met oefeningen, zonder beugels, verlichte zit voor de beenligging. Etc. En toch is het resultaat niet optimaal.

Wellicht zitten hier op bokt wel ervaringsdeskundigen. Als ruiter zelf of juist als instructeur.

san4nie
Berichten: 3560
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Korte benen en houding....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:30

Ik heb geen korte bovenbenen, maar ook bij mij zit een groot deel van mijn lichaamsmassa op m'n bovenbenen. (Netjes gezegd :+ )
Maar ook ik heb het gevoel, dat het gewoon niet zo lekker past. Inderdaad het mooi afhangen gaat niet zo lekker. Een fijn zadel scheelt een hoop en voor de rest goed kunnen zitten ook. Maar het is echt lastig.
Dus helaas geen echte tips, maar ik volg wel graag.

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:32

Ik had niet dat probleem, maar ik had ook altijd mijn beugels te kort en kon ze ook niet langer.
Mijn instructeur heeft ze 2/3 gaatjes langer gedaan en dan moest ik daar maar gewoon mee rijden, en na 2 lessen lukt ook dat!
Maar ik weet niet of dat in deze situatie hetzelfde werkt :=

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Korte benen en houding....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:49

Ik herken het, maak 't idd wel mee bij lesklanten. Scheelt ook nog erg hoe rond het paard is. Wat echt uitmaakt is waar de beugelophanging zit, een stukje verder naar achter kan echt helpen, heb je die luxe niet dan zal de ruiter echt moeten leren op eigen kracht het bovenbeen te roteren waarbij je als 't ware je binnenkant van je boven been naar achter legt en ja ook je beugels langer maken

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Korte benen en houding....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:54

Ik ben ook zo iemand met korte bovenbenen en ook nog een ronde haflinger, ik krijg het niet voor elkaar om mijn benen 'om' mijn pony heen te slaan. Stoelzit komt mij daarom ook bekend voor om nasr het smalste gedeelte van mijn pony te gaan en dan zit je automatisch al in een stoelzit.

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:16

Een zadel idd met beugelophanging op de juiste plek, een smalle twist en een monoblad met flinke wrongen kan helpen het been correct neer te leggen.
Ook oefeningen om de amazone te leren het been te roteren vanuit de heup kan helpen. Sommige mensen hebben gewoon niet het gevoel/besef welke ze spieren ze daarvoor moeten gebruiken.

Maar als lesklant stevige/ronde bovenbenen heeft, en met de knie boven het breedste punt van het paard zit, is het maar de vraag in hoeverre het voor de heupen gezond is om te verwachten het been vanuit de heup te roteren voor “het ideale plaatje”.

De eerste (en belangrijkste) vraag is volgens mij: zit de amazone onafhankelijk? Is ze mee in de beweging en hindert ze het paard niet in de bewegingen? Is ze in staat de gevraagde oefeningen correct uit te voeren? Is de amazone in staat haar hulpen duidelijk over te brengen aan het paard?

Indien het antwoord op deze vragen “ja” is, is mijn vraag “wat is dan het probleem”?
Ja, het plaatje is natuurlijk niet ideaal, maar de ideale zit bestaat niet. De voorgeschreven ideale zit is een sjabloon, dat niet bij iedereen past. Als de amazone op deze manier het paard niet hindert, zal sleutelen aan de zit alleen maar leiden tot ongemak en onbalans en mogelijk zelfs blessures (slijtage aan de heupen?).

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Korte benen en houding....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:22

Herkenbaar. Ik ben ook zo'n bolletje op korte pootjes. En wat ook niet helpt is dat ik een bolletje op korte pootjes rijd. Dat ziet er gewoon nooit zo mooi uit. (Effectief, als ruiter, ben ik wel.) Ik was een veel beter beeld op onze smalle arabier die we een jaar hebben gehad. Daar hingen mijn benen wel veel mooier recht naar beneden, hoewel zij ook rondgeribd was en ik daardoor hetzelfde (boomloze) zadel kon gebruiken, en mijn beugels op dezelfde lengte had.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Korte benen en houding....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:26

Ik heb idd zelf ook korte pootjes en veel op mn bovenbenen, maar zelf heb ik er eigenlijk geen last van..

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:27

Hier korte pootjes en veelal zitten kleine mensen gewoon te kort. :) Mijn eerste lesgever heeft mijn beugels meteen 2 gaten langer gedaan en dat heb ik een week vervloekt.... En toen had 'k 'm ineens. :)
Dat is overigens niet zozeer een probleem van mensen met korte pootjes, er zijn een boel ruiters die hun been niet durven laten afhangen. :) Bij korte pootjes valt het gewoon meer op omdat ze al ietwat "in het nadeel" zijn wb beenhulpen. :) Ik zou zeggen... Beugels uit en ga maar eens zonder beugels rond rijden. Leer je vanzelf om dat been te laten hangen en niet te klemmen..

Ezza43

Berichten: 43
Geregistreerd: 01-12-17
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:29

Hier ervaring met het lesgeven aan iemand met ook korte benen en massa erboven, ik liet haar met niet te korte beugels, wat zij aankon, verlichte zit oefenen. Dus staan in de beugels, knieën goed in het zadel drukken en hakken goed uitdrukken en tenen naar binnen. Zowel in stap als in draf en galop. Was een zware oefening en tegenovergestelde van de juiste dressuur zit maar het zette andere spiergroepen van de amazone aan het werk waardoor ze EN gewicht verloor EN een stevige zit kreeg !

Lusitana

Berichten: 22435
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 21:56

Ik heb korte benen en kan echt niet met lange benen rijden. Nu was dat in de tijd dat ik leerde rijden ook geen mode, we reden in campagne zit (kree dan oo les van cavaleristen). Het is ook niet nodig. Maar ik ken zat mensen met korte beentjes die wel "lang" rijden.

Je kunt je dame goed het been laten buigen/vouwen, als in een springzit (maar dan zonder naar voren te komen uiteraard ;) ), zodat de enkel evengoed op de heup-schouderlijn blijft. (Wat aansluit bij de poster boven mij.)

Het aanleren van onderbeen naar achter been zonder hakken op te trekken en waarbij je goed rechtop blijft is zeker moelijk met korte benen!

Fientj

Berichten: 158
Geregistreerd: 11-10-11

Re: Korte benen en houding....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 11:35

Het zadel is inderdaad belangrijk, als het iemand met een eigen paard betreft kan nog naar een geschikt zadel gekeken worden.
Bij lease of manegepaarden moet je het doen met wat je hebt. Been zo lang mogelijk houden en vooral ontspannen, met spanning worden korte benen nog korter.
Zoals iemand eerder zei: soms valt het kwartje en heeft de ruiter het ineens door.

Lusitana

Berichten: 22435
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Korte benen en houding....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:39

Excuses voor de hier en daar weggevallen "g" in mijn vorige post. Zie het nu pas.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:41

Dijrollen. Dat helpt om de zit te verbeteren bij zwaardere bovenbenen.
Laat de ruiter de benen van het zadel af optillen (zijwaarts, niet voorwaarts of achterwaarts). In de lucht de benen naar achteren bewegen en weer neerleggen op het zadel, dan het been naar voren schuiven naar de juiste plaats tov de kniewrong. Zo krijg je de achterste bovenbeenspieren achter het bovenbeenbot, in plaats van tussen het bot en het zadel.

Lees ook eens Centered Riding van Sally Swift. Daarin beeldspraak die iedere ruiter kan helpen tot een betere zit te komen, ook de iets minder dressuurgemodelleerde ruiter.

Maar het is een feit, zware bovenbenen helpen een zit niet.

annemerel

Berichten: 590
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:47

Herkenbaar probleem!
Ik zit voor het mooie ook te kort, maar in combinatie met dikke bovenbenen lukt het mij niet goed om mijn benen netjes af te laten hangen mer een gaatje langer

Voor degene doe benieuwd zijn ;p
Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
hier ziet het er dan weer iets beter uitAfbeelding