Merrie verkocht en vervolgens hoefbevangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elly88
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-12-17

Merrie verkocht en vervolgens hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 00:34

Wij hebben een friese merrie verkocht die 4 jaar geleden 1x hoefbevangen is geweest. Eerlijk erbij gezet in de advertentie, alles wat ik erover wist verteld zodat het voorkomen kan worden en de aanpassingen die wij aanhielden in het voer netjes doorgegeven. Ze is in die 4 jaar nooit, maar dan ook nooit meer ziek geweest en heeft bewezen in de sport gepresteerd.

Ze werd verkocht aan een perfect huis. Super leuke mensen, prachtige stal. Ze genoten meteen van haar en ik kreeg leuke fotos. Helaas stond ze na 2 weken licht hoefbevangen. Ze geven aan haar dieet braaf gevolgd te hebben en de dierenarts heeft haar behandeld. We hebben erg meegeleefd en samen proberen te achterhalen hoe dit nou kon gebeuren.
Op een goed moment kwam het bericht dat ze haar graag terug wilden brengen, en hun geld terug wilden krijgen. Wij hebben haar juist moeten verkopen omdat wij door pech wat schulden hadden dus dit was voor ons wel even schrikken.. We hebben voorgesteld ze de helft terug te betalen, haar terug te nemen en weer op te lappen en te bekijken of ze snel weer goed genoeg wordt om te verkopen. De nieuwe eigenaren gaan hiermee niet akkoord en dreigen nu met een rechtzaak. Ontzettend stressvol en moeilijk, voor hun vind ik het heel rot want je eerste eigen paard moet leuk zijn en niet ziek! Voor de merrie is het nog veel rotter want die heeft pijn. Maar voor ons is het ook moeilijk, buiten dat ik niet al het geld meer heb en een zo goed mogelijke oplossing heb aangeboden weet ik niet waar we nu goed aan doen. Buiten dat ik nu het geld niet heb, er knaagt ook een stemmetje aan me; gezond paard eerlijk verkopen, ziek paard terugkopen voor hetzelfde bedrag..

Voor zover ik weet is ze inmiddels weer beter en kan ze weer opgepakt worden, maar jeetje wat zit ik hier mee in mn maag. Lig er echt wakker van! Ben je zo eerlijk, heb je nog een probleem!

Ik ben eigenlijk op zoek naar wat jullie zouden doen in mijn geval? Als ik het van hun kant bekijk snap ik dat ze het super vervelend vinden en haar terug willen brengen, maar hoe werkt dit bij bijvoorbeeld verkoopstallen? Misschien heeft iemand zoiets al eens meegemaakt?
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 08-01-18 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel gewijzigd

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Merrie verkocht en na twee weken hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 00:42

Mijn gevoel zegt; je bent eerlijk geweest over een eerdere hoefbevangenheid, dus geen verborgen gebrek, dus je bent niet verplicht het paard terug te nemen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 00:42

Tja, paard terug geven voor de helft zou ik als nieuwe eigenaar ook niet mee accoord gaan... Of helemaal, of niet...

Is het paard gekeurd bij verkoop?

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 00:43

Wat een vervelende situatie ts.


Ik ben er niet helemaal in thuis. Maar volgens mij moeten ze (als jij particulier bent) binnen 6 weken aangeven dat ze haar terug willen brengen. Isdat termijn verstreken?

Mocht het binnen die 6 weken zijn dan weet ik niet of er wetteljk nog regels aan zitten. Dat zou je kunnen uitzoeken.

Verder lastig hoor. Jij weet niet of ze zich wel eht aan het dieet hebben gehouden.

Elly88
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-12-17

Re: Merrie verkocht en na twee weken hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 00:50

Ze hebben haar niet gekeurd nee. Ze hebben binnen 3 weken aangegeven haar terug te willen brengen, net na dat ze ziek werd.

Elly88
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-12-17

Re: Merrie verkocht en na twee weken hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 00:54

Ladymadonna: Dat ben ik helemaal met je eens, in hun schoenen zou ik ook niet blij zijn met de situatie, maar dat ben ik ook niet. We stelden de helft vd prijs voor omdat we dat zo hadden liggen en haar dan opnieuw zouden verkopen waarna ze hopelijk het hele bedrag terug konden krijgen bij verkoop. Dus niet zo dat we de helft betaalden en dat wij dan de eigenaar zouden worden en ze niets meer kregen hoor. Het gaat overigens om een verkoopbedrag van 3500 euro. Geen duizenden euro's dus, maar ik heb het nu even niet zo liggen.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 00:55

Dat is dan pech voor hun. Jij hebt netjes alles aangegeven en ze hebben zelf besloten niet te keuren en ook zelf besloten een paard te kopen met een geschiedenis van hoefbevangenheid. Dat is een beetje dom en hoef jij niks mee te doen. Bewaar wel alle mails of appjes even voor het geval dat. Dan kun jij eea aantonen.

Dat jij halve prijs voorsteld is prima maar wat als je het paard nog niet kunt verkopen en nog maanden stalling moet betalen?

Elly88
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-12-17

Re: Merrie verkocht en na twee weken hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 01:03

Wij hebben aangegeven dat mocht blijken dat ze niet meer geschikt is voor de sport(ik weet niet hoe erg het nu is aangezien ik daar weinig tot geen antwoord over krijg) dat we dan het geschil na verkoop maar moesten delen. Ze gaven aan dat ze ook de gemaakte dierenartskosten terug wilden, waarop ik aangaf dat het stalgeld en oplapkosten, training voor ze weer verkocht is als ze terug komt ook voor mij is dus dat ik anders duizenden euro's in de min zou komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 01:07

Naar wat ik weet is het bij particuliere verkoop zo dat de koper onderzoeksplicht heeft. Keuren dus. En dat de koper moet bewijzen dat het een verborgen gebrek is. Wat dit niet is want je hebt het 1.gemeld en 2. Paard was gezond bij aankoop.

Maar als ik jullie was zou ik me er in verdiepen via een jurist en dan een officiele brief opstellen.
Geen aanbiedingen meer doen in elk geval! Ik denk dat het alleen bij dreigen blijft, volgens mij hebben ze geen poot om op te staan. Wie zegt dat ze dat dieet echt hebben volgehouden bijv.

Elly88
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-12-17

Re: Merrie verkocht en na twee weken hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 01:11

We hebben na hun dreigement met rechtzaak met een ervaren advocaat in paardenzaken gesproken die aangeeft dat we niets "moeten" in dit verhaal. Maar het voelt niet goed om het uit te moeten vechten. Zou het graag voor alle partijen goed oplossen maar weet gewoon echt niet hoe.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 01:49

Elly88 schreef:
Wij hebben aangegeven dat mocht blijken dat ze niet meer geschikt is voor de sport(ik weet niet hoe erg het nu is aangezien ik daar weinig tot geen antwoord over krijg) dat we dan het geschil na verkoop maar moesten delen. Ze gaven aan dat ze ook de gemaakte dierenartskosten terug wilden, waarop ik aangaf dat het stalgeld en oplapkosten, training voor ze weer verkocht is als ze terug komt ook voor mij is dus dat ik anders duizenden euro's in de min zou komen.

Dat is al een supernette oplossing die je geboden hebt. Heb je dit ook op schrift staan, dat je dit aangeboden hebt?

Je staat m.i. heel sterk. De kopers willen het paard terugbrengen om een gebrek wat hen al bekend was (heb je de melding van de eerdere HB ook op schrift staan?) dus in die zin hebben zij er geen recht op om op die grond het paard terug te brengen (als hier sprake is van particuliere verkoop). Dat jij dan nog een ontzettend nette oplossing aanbiedt en zij dat weigeren maakt hun positie nog zwakker.

Ik zou trouwens het aanbod intrekken/aanpassen: ze kunnen de helft nu krijgen en nadat jij het paard verkocht hebt de rest van de opbrengst minus de stallingskosten. Dat zij ook nog de dierenartskosten eisen is overigens helemaal van de zotte en daar hebben ze gewoonweg geen recht op.

Desondanks is het een ontzettend vervelende situatie die jou vast veel spanning oplevert, echt heel vervelend. Sterkte.

p.s. nogmaals: je hebt ze een ontzettend coulante oplossing aangeboden dus in die zin hoef jij je echt totaal niet schuldig te voelen!

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Merrie verkocht en na twee weken hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 09:21

Wat een raar verhaal. Het paard is niet door jouw schuld hb geworden. Elke paardenkoper weet toch dat als je een levend wezen koopt deze ziek kan worden. Of dat nou hb, koliek of een peesblessure is. Begrijp niet waarom ze het paard dan terug willen brengen.
Sterker nog, in vind het heel netjes dat je het van te voren meldt zodat ze er qua management rekening mee kunnen houden.

Ik denk dat je de zorg om een rechtzaak niet hoeft te hebben, zoals vermeld alleen al omdat zij zich niet aan onderzoeksplicht hebben gehouden, maar ook omdat het geen verborgen gebrek is. Als het hun om het geldbedrag te doen is, vervelend voor hun, maar het is al super dat je het zo wil oplossen. Ik zou het dus hierbij laten en de bal bij hun leggen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 09:31

Hoefbevangenheid is een acute aandoening. 1 dag of nacht te lang op de wei met de hoog fructaan of flink overvoeren of te rijke kwaliteit ruwvoer (niet altijd van buiten te zien. Ruwvoeranalyse is daarvoor nodig) of giftige planten in het ruevoer kunnen al een acute reactie geven. De gevoeligheid er voor was bekend. Dat ze niet hebben laten keuren was niet verstandig van ze . Een lichte bevangenheid of chronische bevangenheid was er waarschijnlijk uitgekomen met het draven op een harde volte en een eventuele hoefbeenkanteling op een foto.

Ik vind het een nette oplossing die geboden is.

Je kunt ze adviseren hun ruwvoer te laten analyseren (bij pavo is dat niet zo duur) Misschien kunnen ze daarmee een nieuwe acute aanval voorkomen. En niet op de wei voorlopig.

Hebben jullie zwart op dit dat jullie gewaarschuwd hebben dat ze een keer bevangen is geweest en hoe daar mee om te gaan? Dat zou fijn zijn als bewijs dat jullie voldaan hebben aan de informatieplicht.

Blue_flower
Berichten: 1926
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 09:33

Is het niet zo dat hoefbevangen versterkt kan worden door stress? Daarnaast zal het paard ander hooi/ gras krijgen, is dit niet rijker dan het bij jou was?

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Merrie verkocht en na twee weken hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 09:46

Wacht gewoon de zaak af als ze die val gaan aanspannen. Bovenstaande klopt allemaal onderzoek plicht en geen verborgen gebrek en acute aanval kan door hun voer komen

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 09:57

Christiene schreef:
Wacht gewoon de zaak af als ze die val gaan aanspannen. Bovenstaande klopt allemaal onderzoek plicht en geen verborgen gebrek en acute aanval kan door hun voer komen


Daarom dus. Ze hebben geen poot om op te staan.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70512
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 09:59

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 10:30

Je hebt verder juridisch gezien niks aan mijn antwoord. Maar is stress niet ook een factor van hoefbevangenheid? In dat opzicht.. Kan het door de stress van verhuizing zijn gekomen... En willen ze het paard dan misschien toch houden? (Want die settelt wel weer.) Of misschien, hebben zij een ander beeld bij arm hooi dan jij.. geven stalgenoten het nieuwe paard lekkers..? Etc.

Saleisha
Berichten: 957
Geregistreerd: 21-09-09

Re: Merrie verkocht en na twee weken hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 10:42

Vervelende situatie, maar ze hebben geen zaak. Er is niet aan onderzoeksplicjt voldaan en jullie hebben het gemeld.
Daarnaast, dit bedrag is te klein om er een rechtszaak over aan te spannen, dat gaat ze meer kosten dan t oplevert.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Merrie verkocht en na twee weken hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 10:53

Heb jij je advertentie nog toen je paard te koop stond? Mocht het toch op een zaak aan komen tegen jullie dan hebben jullie een bewijs dat jullie het in de verkoop advertentie hebben vermeld .

emr

Berichten: 1481
Geregistreerd: 11-12-10
Woonplaats: Tussen hei en bos in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 10:54

Lienek schreef:
Christiene schreef:
Wacht gewoon de zaak af als ze die val gaan aanspannen. Bovenstaande klopt allemaal onderzoek plicht en geen verborgen gebrek en acute aanval kan door hun voer komen


Daarom dus. Ze hebben geen poot om op te staan.


Daarnaast lijkt me dit ook een beetje bluffen om even te overdonderen. Als je contact hebt gehad met een advocaat met juridische kennis over paarden TS. Zou ik het hierbij laten. Zij hebben het paard aangekocht, zonder te keuren. Nu is het hun probleem. Hoe vervelend ook, maar ik zou mijn handen er compleet van afhouden.

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 11:03

Vervelende situatie. Zoals al gezegd, rechtszaak zal er niet van komen want ze hebben echt geen poot om op te staan. Zij wisten wat met het dier gebeurd is en hebben ook niet gekeurd dus vind het dan ook erg onredelijk van die mensen om de kosten op jouw te willen verhalen en het paard terug willen brengen. Je weet dat deze dingen kunnen gebeuren met dieren en al helemaal nu jij eerlijk tegenover hun bent geweest. Ik zou er verder niet teveel energie in steken, het is nu hun probleem niet dat van jou.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 12:14

Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn verschillende dingen en het zeer zeker niet gezegd dat de rechter verkoper in het gelijk zal stellen.
Zo het nu beschreven staat, zou ik als verkoper overigens niet ongerust zijn. Je hebt de koper geïnformeerd over de geschiedenis met hoefbevangenheid, dus het is geen verborgen gebrek. Zij zeggen het dieet gevolgd te hebben, maar was het ruwvoer wel van vergelijkbare kwaliteit? Hooi van natuurweide is natuurlijk wel even iets anders dan hooi van een koeweide.

Maw: laat ze maar komen met hun schadeclaim en argumenten. Veel advocaten die aan deze kwestie niet eens gaan beginnen dus er is kans dat het nu alleen bij dreigen blijft. Maar heb je pech, dan zul je inderdaad zelf ook een advocaat in de arm moeten nemen. Dat kun je op dat moment overwegen. Ik zou in ieder geval nu niet meer te snel 'tegen-voorstellen' doen. Wacht maar gewoon af.

Als die kopers echt doorzetten, kan het per saldo wel goedkoper zijn om toch de koop dan maar volledig ongedaan te maken. Misschien is het verstandig om de centen voor nu wel achter de hand te houden en niet uit te geven.

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:07

Vervelende situatie, maar koper heeft in deze geen poot om op te staan omdat het gaat over een particuliere koop en ze niet aan hun onderzoeksplicht hebben voldaan. Voor €3500 gaan ze er echt geen zaak van maken, dat kost ze meer dan dat het ze kan opleveren en de kans van slagen is erg laag. De advocaat waar jij contact mee hebt gehad geeft niet voor niks aan dat je hierin geen plichten hebt.

Ik zou vooral stoppen met 'oplossingen' bieden, door dat te blijven doen geef je eigenlijk al toe dat jij fout zit terwijl dat helemaal niet het geval is. Als paard 2 weken na aankomst d'r been had gebroken in de wei had je toch ook niet kosten etc. vergoed?

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:23

Hier op stal was ook een pony na 6 weken na aankoop bevangen geraakt.
Deze pony was wel gekeurd.
Was wrschlk ook ontstaan door stress. Dat was van de zomer. Gaat nu weer super met haar.