Jeuk aan achterbenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Twinnoo
Berichten: 1
Geregistreerd: 06-01-18

Jeuk aan achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 00:21

Hey, ik heb 2 pony’s waarvan eentje heel veel jeuk heeft aan de achterbenen. De pony’s hebben 2 dagen in een nat weiland gestaan, maar staan nu weer helemaal droog. Ik heb ze pas 4 dagen en we hadden niet verwacht dat het weiland zo snel zo drassig zou worden. Ze staan nu in een ander stuk dat vrijwel helemaal droog is. Bij de vorige eigenaren werd er niks met ze gedaan, maar verder wel goed voor ze gezorgd ze stonden in de winter binnen en in de zomer buiten. Nu staan ze het hele jaar door buiten(wel met schuilstal en er is een stukje van de wei betegeld). Nu merkte is dus dat er 1 jeuk had aan de achterbenen ook krabte hij aan zijn hals en hij rolt heel veel. Nu zie ik hem niet meer zoveel rollen of krabben aan zijn hals, maar zijn het eigelijk vooral de achterbenen. Hij heeft een hele dikke gekrulde wintervacht. De eerste 3 dagen dat hij bij ons stond was hij nog erg bang en wou niet gepoetst worden, dus zijn benwn zijn erg vies geworden. Ik heb het erg goed geborsteld, maar de vacht is zo dik en hij heeft zoveel gaar dat ik het niet helemaal schoon heb gekregen. Ik heb verder ook niks aan zijn achterbenen gezien dat jeuk kan veroorzaken. Na een paar dagen zag ik dat ook de andere pony jeuk had aan haar achterbenen dit was nadat zij weer droog stond. Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Jeuk aan achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 00:25

Al gecheckt op luizen? Best kans dat je pony 'bezoek' heeft.

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Jeuk aan achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 00:31

Mok? Hebben ze korstjes/wondjes?

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Jeuk aan achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 01:12

Mijten en/of luizen. Met dit weer zou je Butox kunnen vragen aan de dierenarts, dit is een pour-on. Anders moet je wassen met een middel waar foxim in zit (bye-mite of sebacil)

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 01:15

Mijt, luizen. Ik zou denk ik de benen scheren en behandelen met byemite of iets in die trant. Mijn paard had baad bij een injectie van de DA.
Wassen met betadineshampoo en eventueel kun je er frontline voor grote honden op druppelen

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 01:25

Wáár aan de achterbenen hebben ze jeuk?

Het kan van alles zijn. Jeuk is zo'n beetje het meest vage symptoom wat je kunt hebben: mok, luizen, PPID, verkeerd voer, noem maar op. Mijn ruin heeft een tijd vreselijke jeuk gehad als gevolg van leverproblemen en mijn merrie krijgt jeuk van stress en/of verminderde weerstand.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 09:56

Hoe oud zijn de pony's? Als jij het hebt over een dikke gekrulde vacht denk ik gelijk aan PPID. Je zou de pony daarop kunnen laten testen.

Verder zoals genoemd luizen ( die kan je zien, of anders de neten) en mijten ( die kan je niet zien, maar als je dierenarts een schraapsel van de huid afneemt, kan die ze onder de microscoop wel zien). De dierenarts weet dan ook wel hoe je dat het beste kan bestrijden als ze één van de twee hebben. Het kan goed zijn dat ze dat al hadden, maar dat de weerstand door het verhuizen wat lager is geworden, waardoor ze er nu last van hebben.

Hebben ze een dek op nu ze 24/7 buiten staan of hadden ze al een dek op toen ze bij de vorige eigenaar nog op stal stonden?

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:19

denk eerder door dat natte gras en lange vacht aan regenschurft.
Kijk of je wat plekjes met vastgeplakte haartjes kunt vinden, als je die loskriebelt en het jeukt dan heb je regenschurft.
Die plekken moet je dan wassen met betadinescrub,of hibiscrub, even kijken of overleggen met de veearts.
Info daar over kun je ook wel op google vinden