Extra vakantie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nico_lette

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Joure, Friesland

Extra vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 15:08

Hoi!
Ik wil begin volgend jaar naar Canada, omdat mijn zus voor een jaar naar Canada gaat en ik haar dan heel graag wil zien.
Is het mogelijk dat ik daar extra vakantie voor krijg? Dus dan zou de vaste voorjaarsvakantie erbij in zitten(van 16-02 tot 24-02) en dan zou ik graag een week eerder(8-02 als ik s middags/s avonds kan vliegen, anders 9-02) vertrekken en dan zou ik graag 1 maart weer terug willen komen.
Kan dit, of zou ik dan eerder terug moeten komen ivm school/regels?

Sorry als dit verkeerd staat en alvast bedankt :)

Edit: Sorry, vergeten erbij te zetten dat ik op dat moment 16 ben en dan in het eerste jaar van het MBO zit.
Laatst bijgewerkt door Nico_lette op 06-01-18 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Extra vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:10

Hoe oud ben je?

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:10

Lijkt mij dat het eraan ligt... ik ben 18 en doe HBO, ik kan opzich gewoon langer wegblijven als ik geen tentamen heb. Maar onder de 18 op se middelbare ben ik bang dat je je gewoon moet houden aan de vakanties

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:11

Dat zul je zelf moeten regelen met je school ;) Alleen die kunnen zeggen of ze het toestaan of niet.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:11

Welke school zit je en hoe oud ben je?

Lijkt me dat je gewoon de schoolvakanties moet volgen :? Of in de zomervakantie?

Tenzij je heel zwaarwegende redenen hebt om buiten de vakanties van school te blijven keuren ze dat niet zomaar goed.

Warboel
Berichten: 14684
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:13

Volgens mij is dat wel mogelijk maar moet je dat gewoon zelf regelen met je school.
Mijn ouders hebben het ook wel eens gedaan voor mij, ze waren toen 25 jaar getrouwd en ik heb toen een week extra vakantie gekregen omdat we toen 2 weken weggingen. Dat was toen ook een week "vaste" vakantie en dan een week extra. Zal wellicht ook van je resultaten en inzet afhangen? Dat weet ik verder niet.

Twee weken om een vakantie heen is misschien best veel, maar zou het gewoon proberen. Niet geschoten is altijd mis!

Nico_lette

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Joure, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 15:14

Sorry, vergeten er bij te zetten hoe oud ik ben etc. Staat er nu bij!

Dus ik moet dat dan gewoon met de directeur/school regelen?
Bedankt voor jullie reacties! :)

Anoniem

Re: Extra vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:19

Dit moet je aanvragen bij de directeur, die moet geloof ik ook weer vrijstelling vragen als ik me niet vergis omdat je gewoon leerplichtig bent. Ik vraag me alleen af of je het erdoorheen krijgt, omdat er geen sprake is van een familiecrisis of overlijdensgeval oid.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:20

Met de leerplichtambtenaar moet je dat vooral regelen. Staan sancties op als je ongeoorloofd verzuimt. En je moet idd aan school melden als je verzuimt/gaat verzuimen.
Als het meer dan 16uur in 4weken is zijn ze verplicht het bij de leerplichtambtenaar te melden.

Maar weet niet of dat ook op het mbo geldt. Maar waarom ga je niet gewoon in de zomervakantie?

Nico_lette

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Joure, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 15:27

verootjoo schreef:
Met de leerplichtambtenaar moet je dat vooral regelen. Staan sancties op als je ongeoorloofd verzuimt. En je moet idd aan school melden als je verzuimt/gaat verzuimen.
Als het meer dan 16uur in 4weken is zijn ze verplicht het bij de leerplichtambtenaar te melden.

Maar weet niet of dat ook op het mbo geldt. Maar waarom ga je niet gewoon in de zomervakantie?

Dan hebben zij het heel druk qua het werk daar wat ze doen oid, ik weet niet precies hoe dat zit maar het komt hun het beste uit als ik rond februari kom.

Iedereen in ieder geval heel erg bedankt voor jullie reacties!

Anoniem

Re: Extra vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:34

Maar het is dus gewoon een 'gezellig' reisje en niet vanwege een familiecrisis of ziekte oid.
Ik denk niet dat je dat rond gaat krijgen om een week eerder met vakantie te gaan en een week later terug te komen. Anderen moeten tripjes dan ook gewoon anders plannen. Je zus komt toch ook weer terug?

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Extra vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 17:55

Eem gezellig reisje kan ooo als je anders niet op vakantie kan hoor. Klasgenootje ging altijd drie weken weg in januari.
Het mag niet zomaar maar moet in overleg met school.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:08

dan zou ik lekker de zomervakantie pakken ;)

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:55

LoveBodin schreef:
Eem gezellig reisje kan ooo als je anders niet op vakantie kan hoor. Klasgenootje ging altijd drie weken weg in januari.
Het mag niet zomaar maar moet in overleg met school.

Zijn wel regels voor bijvoorbeeld voor het werk van ouders wanneer deze in zomervakanties altijd op vakantie gaan.
Ik weet niet hoe ze daar mee omgaan op het mbo.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:00

LoveBodin schreef:
Eem gezellig reisje kan ooo als je anders niet op vakantie kan hoor. Klasgenootje ging altijd drie weken weg in januari.
Het mag niet zomaar maar moet in overleg met school.


Kan niet zomaar hoor. Alleen als je ouders absoluut niet in de zomer drie weken wegkunnen vanwege een eigen bedrijf in het zomerseizoen ofzo.

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:07

verootjoo schreef:
LoveBodin schreef:
Eem gezellig reisje kan ooo als je anders niet op vakantie kan hoor. Klasgenootje ging altijd drie weken weg in januari.
Het mag niet zomaar maar moet in overleg met school.


Kan niet zomaar hoor. Alleen als je ouders absoluut niet in de zomer drie weken wegkunnen vanwege een eigen bedrijf in het zomerseizoen ofzo.


Inderdaad... Als je ouders bv een camping hebben dan kunnen ze niet op vakantie in de zoner omdat dat juist hoogseizoen is (net als de andere vakanties) dan kun je vrij krijgen om in een andere periode op vakantie te gaan.

Maar voor zoiets als dit....
Waarom ga je niet in de meivakantie? Die duurt 2 weken. Of in de zomer? Dan heb je minimaal 6 weken.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Extra vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:12

In gesprek met school gaan.
Misschien kun je wel wat regelen dat je bv je stage een week door laat lopen in een andere schoolvakantie.
Een en ander zal wellicht ook afhangen van hoe je ervoor staat, of het erg is als je een lesweek mist.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:15

Je zit op het MBO, dus je hebt ook stages? Kan je niet in het kader van een stage oid proberen 2 weken(of misschien zelfs wel langer?) in Canada stage te lopen?

Na, net een bokker die hetzelfde denkt :')

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:15

Op mijn werk (mbo school) gaat het als volgt:
Indien een leerling extra verlof wil aanvragen, gaat de leerling langs bij de studiecoördinator. In ons geval heeft de studiecoördinator een speciaal aanvraagformulier dat door de leerling (en in geval van minderjarigheid de ouders) ingevuld en ondertekend wordt.

Bij mijn weten wordt de aanvraag altijd bij de leerplicht neergelegd, zij moeren akkoord gaan (of niet, en dan kan je wel verzuimen met het risico dat je gemeld wordt).

Nico_lette

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Joure, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 15:07

iirrssjjee schreef:
Maar voor zoiets als dit....
Waarom ga je niet in de meivakantie? Die duurt 2 weken. Of in de zomer? Dan heb je minimaal 6 weken.

quera schreef:
dan zou ik lekker de zomervakantie pakken ;)


De andere vakanties komen hun niet uit ivm werk oid. Ik weet niet precies hoe dat zit..

In ieder geval allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties! :)