Paarden weer oppakken na enkele jaren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mer1980

Berichten: 18809
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 18:36

Met de ruin gewoon beginnen bij het begin dus: iedere dag even in de hand, halster om, even uit de weide, even 5 min vast zetten of los / vast dus dat je snel kan schakelen mocht hij hangen. Iedere dag kijk je wat wel en niet kan met poetsen en hoeven uitkrabben. Zo dus gewoon laten wennen om weer bij de mensen te zijn. Je kan meteen wat grondwerk meepakken in de bak, even op youtube kijken voor wat basis oefeningen om wederzijds vertrouwen en respect op te bouwen. Voor grondwerk is het fijn dat je wellicht wat begeleiding erbij neemt, maar je kan zelf wel het één en ander proberen. Plaats desnoods eens wat filmpjes met wat je doet en dan kunnen bokkers hier mogelijk ook wat aanwijzingen geven.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!


PinkyBrain
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-12-17

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-17 18:41

Ik snap de verplaatsing ook niet... doel is weer gaan rijden idd... maar mij maakt het eigenlijk ook niet veel uit.


Heb in het verleden wat ervaring met parelli opgedaan.
Zou is de dvd set weer eens van stal kunnen halen.

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 19:26

Met beide paarden gewoon weer bij het begin beginnen en misschien toch zelf een paar lesjes nemen met een instructeur die je laat lessen met paarden die "nog in gebruik" zijn. Op die manier krijg je eerst zelf nog even een opfrissing voordat je het zelf op je eigen paarden wilt gebruiken.

En bij je eigen paarden eerst weer beginnen met wandelen, discipline, longeren, wennen aan het tuig etc.

If you're rich: live your life to the fullest.
If you're poor: screw everything and become a hobbit

Evelyne79

Berichten: 3991
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 00:54

PinkyBrain schreef:
Dat is erg breed.


Altijd bij de basis beginnen......

loswerken, freestyle, dubbele lange lijnen.
om ergens te komen moet je ook ergens beginnen.

weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet!
Paardrijden > De edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 01:03

Wordt er hier niet heel moeilijk gedacht?
Ik lees hier 2 verschillende paarden.

1 oudere die in het verleden gewoon bereden is (neem aan ook doorgereden etc)
1 junkie was 3 jaar terug net zadelmak.

Oudere paard, allicht eerst wat sterker maken aan de hand, maar die zal echt geen dementie hebben opgelopen in die 3 jaar en alles wat netjes bevestigd was zal ze nog gewoon kunnen. (eventuele minder atletische vaardigheden vanwege stilstaan en leeftijd niet meergerekend). In het begin kort bezig zijn en conditie weer opbouwen en spierkracht, ik vond lange leidselen altijd wel handig, want mijne kende dat ook. (longeren is onze bak niet geschikt voor)

Jongere aangezien daar denk ik niets bevestigd was, gewoon even alle stappen overnieuw doorlopen.

Mijn voormalige oude merrie heeft hele periodes staan nietsen en als ik dan ineens dacht, o ja.. kan ik wel weer wat mee doen, want ze is al paar maand weer goed, dan klom ik er eventueel gewoon met halstertje en zonder zadel op en geloof me ze kon alles nog. (ook na een jaar, en dat zal na 3 jaar niet anders zijn)

Jonkie, ja, dat wordt even overnieuw beginnen, maar als dat toen goed is gedaan, zal daar nu ook het lampje veel sneller gaan branden en zal die het ook veel sneller oppakken.

Als je je Eigen rijkunsten niet vertrouwd eventueel zelf eerst elders gaan lessen een optie?

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

PFT
Berichten: 64
Geregistreerd: 30-09-17

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 01:18

Ik zou inderdaad een instructeur bij zoeken die jou vanaf begin af aan weer goed op weg kan helpen. Ik zou met beide beginnen met loswerken. Op die manier pak je ze onbelast weer rustig op. Binnen het loswerken kun je je training aanpassen naar wat het paard aankan. Succes!

Gediplomeerde Freestyle instructrice (Noord-Holland)
Hulp bij trailerladen, lange teugel, Freestyle systeem, begeleiding beleren jonge paarden
http://Www.paardenfreestyletraining.nl

PinkyBrain
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-17 10:16

Bedankt voor de reacties! De oudere merrie heb ik zelf al sinds mensenheugenis, ze is mijn ouwe trouwe rijpaard en volledig bevestigd en betrouwbaar. Daar gaat het alleen om het fysieke. Dat ik me afvroeg hoe ik het oude(re) lijfje zo min mogelijk negatief belast bij het weer oppakken. Voor haar dacht ik aan eerst buiten wandelen. Longeren lijkt me te belastend meteen.

De jongere ruin. Zoals ik al schreef ga ik nu niet gelijk weer met instructie beginnen. Ik zoek nu vooral op korte termijn even naar een weg om hem weer meer in de hand te krijgen. Het contact met hem lijkt wat verloren te zijn geraakt. Ik moet ook eerlijk zeggen dat hij qua type paard (LBI) ook niet mijn directe voorkeur heeft. Hij is vooral qua persoonlijkheid een goede match met mijn merrie, maar eigenlijk niet echt met mij.
Dat maakt het wal wat lastiger. Ik zou hem zelf nl nooit voor mezelf uitgezocht hebben. Klinkt wat banketstaaf misschien maar het is de realiteit. Ik denk wel dat met wat meer aandacht de band verstrekt kan worden. En daar wil ik me voor inzetten.


Weg gaat hij sowieso niet, want we hebben heel wat gedoe meegemaakt in de lange weg om een goede match met mijn (lastige) merrie te vinden. Dus dat is op zich al zijn “bestaansrecht”. Heeft daarom ook niet perse haast, maar ik wil toch eens kijken of er meer uit te halen is.

Tot nu toe zat ik qua aanpak te denken om te beginnen met simpelweg weer wat meer contact met hem te zoeken. Worteltje beetje aaien, dat werk. Hij is echt gek op mijn zoontje (peuter) dus die kan ik er ook een beetje bij betrekken. Als ik met mijn zoon aan het hek sta, komt hij er ook altijd gelijk aan. Ze staan thuis, dus is het ook makkelijk om af en toe even (kortstondig?) dat contact te zoeken. Ik dacht vervolgens aan de friendly game van parelli. En daarbij ook het halster te betrekken (aaien met halster etc). Ik zie het gewoon niet zitten om te beginnen met longeren / lange lijnen etc als er weinig gvertrouwen in de basis is. Als de smid komt is het ook soms ook een heel gedoe met halster om en stil blijven staan etc. Hij kan het uiteindelijk wel maar het kost zoveel energie. Dat lijkt me ook een goed doel op korte termijn (we schamen ons ook een beetje tov de smid om zijn gedrag).

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 11:49

Klinkt alsof je zelf al een prima plan hebt!

Voor mijn 'extreme lbi' heeft Parelli overigens heel averechts gewerkt. Sinds we het op een andere manier zijn gaan aanpakken, heb ik er een heel meewerkend en communicatief paard voor teruggekregen. Persoonlijk geloof ik dus niet meer zo in die stickers opplakken. De uitdaging is het beste in het paard naar boven te halen en daar heb je vooral een open blik voor nodig! Maar dat terzijde. :)

PinkyBrain
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-17 12:25

Parelli heeft op hem ook niet perse het juiste effect gehad hoor. Iig gingen de vorderingen echt enorm traag. Hij leek het ook niet op te pakken/ leuk te vinden. Hij is gewoon best lastig te motiveren. Misschien moeite waard om erbij te zeggen dat het een Ierse cob betreft die daar in Ierland gevangen is uit de kudde, geruind is en zo bij mij gekomen is. Hij was enigszins zadelmak maar dat was het wel zo’n beetje.


Mag ik je vragen hoe jij jouw LBI’er hebt weten te motiveren? Ik hang zeker niet perse aan parelli, vond het ooit een goed uitgangspunt en ben altijd ook verder blijven kijken etc. Mix en match en zelf blijven nadenken, dat werk.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 12:31

Parelli is voor mijn LB paarden ook niet de beste methode. De mijne houden meer van leuke spelletjes. En niet teveel van hetzelfde. Eén keer goed, dan weer wat anders. Veel afwisseling in gangen, richting en activiteiten.

De merrie zou ik wat loswerken aan de longe en dan er even op. En dan gewoon rustig opbouwen.

De ruin zou ik sowieso eerst goed in handen nemen en dan starten met wat longeerwerk. Commando’s er weer even in en dan gewoon alsof je hem opnieuw zadelmak maakt.
En als je er erg tegenop ziet, even een handige ruiter zoeken die dat stuk voor je kan doen.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

anjali
Berichten: 15017
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 13:04

Ik volg! Dit vind ik zo interessant. Ik benzelf erg onzeker en wil altijd begeleiding,maar het is vaak moeilijk om iemand te vinden die met mij op een lijn zit.

PinkyBrain
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-12-17

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-17 14:05

Nou ik heb meteen de daad bij het woord gevoegd. Net Mn merrie ben ik aan het stappen, dat loopt verder wel.

Mn ruin heb ik geoefend met halster aandoen. Lukte wel met enige moeite. Daarna wat friendly gane, gewandeld aan de leadrobe door de bak. En paar rondjes laten draven (circling game). Ging op zich wel enigszins maar hij vindt er echt geen ruk aan. Dat gemotiveerd houden daar liep ik meteen weer tegenaan (en tegen Mn eigen ergernis daarover). Het is wel gelukt hoeven te krabben. Ook met enige moeite.

dioniJarig

Berichten: 822
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 20:20

Mijn tinker merrie is ook een lbi.
Ik ben niet per se een parelli aanhanger maar ik werk met haar wel met voedsel beloningen. Ze wordt er ook niet vervelend van.
Ik ben op de grond begonnen met achteruit, voorhand pasje om, achterhand pasje om, Sidepass, enzovoort. Zodra ze een onderdeel snapte ging ik verder met wat nieuws. En belonen met snoep.

Ook onder het zadel pas ik dit toe. Bij moeilijke oefeningen of als ze iets heel goed uitgevoerd heeft krijgt ze een snoepje.

O ja enige puntje bij haar is wel dat ze even wil genieten van haar snoepje... Dus even wachten tot het op is voor ik de volgende oefening vraag.

To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 20:59

Zelf heb ik veel meer positieve ervaringen met positive bekrachtiging (clicker training), juist ook langdurige resultaten!

In positieve bekrachtiging werk je met 'de informatie' die je paard geeft. Dan kijk je of het een 'ervanweg' of 'ernaartoe' motivatie heeft en zoek je van daaruit naar oplossingen. Er zijn namelijk twee manieren van motivatie: het paard wil iets (een aversief/iets vervelends) ontwijken of laten ophouden of het paard wil iets fijns hebben (een appetitief, iets waar hij voor wil werken/moeite doen)

Ik heb wel een paar YT videos over een halster/hoodfstelschuw paard leren haltsteren met clicker training.

Parelli en traditionele training is gebaseerd op 'ervanweg' (druk weghalen om gedrag te motiveren). Met clicker training is je paard op een fijne manier motiveren geen probleem. Het enige is dat je moet uitvogen wat het is wat je paard interessant vind of de moeite waard (vaak is voedsel wel een goed begin, later kun je zelfs gedrag met gedrag belonen).

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 21:13

Leuk dat je weer met je paardjes aan de slag wilt! Nog een tip voor het werken met je merrie: Mijn 16 jarige Haflinger merrie had een poosje ook minder gedaan en wilde ik ook weer gaan oppakken. Had al wat ritjes buiten gemaakt.
De osteopaat zei toen dat ik eerst haar rugspieren weer moest aansterken, zodat ze het gewicht met al haar spieren kon dragen. Nu deed (geloof ik) de grote rugspier teveel en compenseerde ze daarmee voor de rest.
Omdat jouw merrie ook al wat ouder is, denk ik dat ze in die paar jaar wel aardig wat bespiering is kwijt geraakt. Daarom zou ik toch eerst weer op de grond wat oefeningen met haar doen die haar rugspieren versterken. Mijn osteopaat noemde grondwerk en ook longeren.

Hoe je je ruin het beste op kan pakken heb ik minder ervaring mee, maar klinkt als een leuk project! Veel plezier ermee :)

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 00:13

PinkyBrain schreef:
Mag ik je vragen hoe jij jouw LBI’er hebt weten te motiveren? Ik hang zeker niet perse aan parelli, vond het ooit een goed uitgangspunt en ben altijd ook verder blijven kijken etc. Mix en match en zelf blijven nadenken, dat werk.


Samenvatting:

- gezorgd dat hij lichamelijk in orde was (osteopaat, nieuw zadel).

- voer aangepast (naast vitaminekorrel magnesium voor mentale en fysieke ontspanning en bij zwaardere training paar handjes zwarte haver. Met name door de magnesium werd hij een stuk opener en opgewekter).

- training: begonnen met 2-3 keer per week, uitgebouwd naar 5. Maximaal 1 vrije dag, meer doet geen goed. Veel afwisseling, nooit 2 dagen achter elkaar hetzelfde. Liever kort en intensief trainen dan aanmodderen. Uitdaging bieden!

Begonnen met loswerken in de roundpen, daarna ook longeren, werken aan de hand, rijden en lange teugelen toegevoegd (onder begeleiding van maandelijks les).

Ter illustratie nog de circling game in onze parelli-tijd:



En na onze eerste les in loswerken (zonder longe of aanraking):



Wordt ook hoog tijd voor een recent filmpje zie ik... Maar het verschil is al wel duidelijk zo. :)


Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 11:53

PinkyBrain schreef:
Lange teugelen is voor de ruin geen optie. Hij is redelijk verwilderd en een halster aandoen is al een uitdaging.


In dat geval zou ik dit paard als een jong paard gaan benaderen dat niks kent.
Halster om/af doen, meelopen, vaststaan, overal aanraken/poetsen. Dan met grondwerk beginnen met meelopen, halthouden, achterwaarts ed

Holistisch paardentrainer, instructeur en cranio sacraal therapeut
www.holistischtrainer.nl

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 12:16

Je maakt het veel te ingewikkeld. Pak gewoon je zadel, zadel op, en ga zitten. Ik durf met hele grote zekerheid te zeggen dat beide paarden (mits je niet gestopt bent met rijden omdat het te lastig was) gewoon braaf doen wat je vraagt. Dat is namelijk de aard van het paard.

Ze zijn ooit onder het zadel geweest, ze weten wat het is. Ze zullen misschien even een uh?? uitstralen, maar dat is dan ook alles. Nogmaals mits je niet gestopt bent met rijden omdat ze vervelend waren onder het zadel.

Monique1963

Berichten: 8623
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 12:35

Heel domme vraag waarschijnlijk, maar wat is een LBI ?

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Punz

Berichten: 8561
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 12:40

Bij de Ier zou ik dat niet doen. Dikke kans dat deze in Ierland uit de kudde geplukt is. Zadel er op, handige ruiter er op...... die is niet verongelukt......dus Voilá .. als ingereden te verkopen.

Dier moet waarschijnlijk gewoon vanaf nul weer beginnen ( en met een beetje pech moeten er ook nog wat opstaptrauma's weggewerkt worden.)

Dat dier zou ik gewoon door een professional netjes laten beleren. Denk dat dat het eerlijkst is. Zeker ook als ik de tekst van TS hier leest. Ze heeft niet veel met het dier, maar er is de afgelopen jaren ook niet de moeite genomen om het dier netjes op te voeden om zo zijn kansen als paard te vergroten. Vind dat niet helemaal eerlijk tov het dier eerlijk gezegd. Je kan het natuurlijk zo doen, maar dan moet je ook mildheid hebben tov het feit dat het dier zich niet weet te gedragen bij bv de smid. Is toch logisch: is hem kennelijk nog nooit geleerd... ( als het halster aan doen al een probleem is....)
Kortom: Professioneel beleren, en dan hopen dat het een dier is/wordt waar TS wat mee kan.


Iedereen een Connemara!!


.

Zoolgangster

Berichten: 9566
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 12:57


Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

Monique1963

Berichten: 8623
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 13:03

ah dank je ik ga het lezen

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

PinkyBrain
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-18 19:39

Punz schreef:
Bij de Ier zou ik dat niet doen. Dikke kans dat deze in Ierland uit de kudde geplukt is. Zadel er op, handige ruiter er op...... die is niet verongelukt......dus Voilá .. als ingereden te verkopen.

Dier moet waarschijnlijk gewoon vanaf nul weer beginnen ( en met een beetje pech moeten er ook nog wat opstaptrauma's weggewerkt worden.)

Dat dier zou ik gewoon door een professional netjes laten beleren. Denk dat dat het eerlijkst is. Zeker ook als ik de tekst van TS hier leest. Ze heeft niet veel met het dier, maar er is de afgelopen jaren ook niet de moeite genomen om het dier netjes op te voeden om zo zijn kansen als paard te vergroten. Vind dat niet helemaal eerlijk tov het dier eerlijk gezegd. Je kan het natuurlijk zo doen, maar dan moet je ook mildheid hebben tov het feit dat het dier zich niet weet te gedragen bij bv de smid. Is toch logisch: is hem kennelijk nog nooit geleerd... ( als het halster aan doen al een probleem is....)
Kortom: Professioneel beleren, en dan hopen dat het een dier is/wordt waar TS wat mee kan.


Ik vind dit best een onaardige en zure reactie. Los daarvan zit je er naast. Voordat ik niet veel meer met de ruin deed heb ik zelf veel met hem gereden. Waar jij vanuit gaat klopt dus niet. Overigens vind ik je opmerking “niet de moeite genomen...” misplaatst. Jijweet niet wat er gespeeld heeft en hebt geen inzicht in andermans beweegredenen. Dat gaat je ook niets aan maar “de moeite niet genomen” dekt iig niet de lading.

PinkyBrain
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-18 19:42

danzzz schreef:
Je maakt het veel te ingewikkeld. Pak gewoon je zadel, zadel op, en ga zitten. Ik durf met hele grote zekerheid te zeggen dat beide paarden (mits je niet gestopt bent met rijden omdat het te lastig was) gewoon braaf doen wat je vraagt. Dat is namelijk de aard van het paard.

Ze zijn ooit onder het zadel geweest, ze weten wat het is. Ze zullen misschien even een uh?? uitstralen, maar dat is dan ook alles. Nogmaals mits je niet gestopt bent met rijden omdat ze vervelend waren onder het zadel.


Ik ben zeker niet gestopt met rijden omdat ze vervelend waren. Het gaat niet om braaf doen wat ik vraag, ik ga niet een zadel leggen op paarden die jaren niet bereden zijn. Ik bouw dit rustiger op, ook qua fysiek voor mijn oudere merrie.

PinkyBrain
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-12-17

Re: Paarden weer oppakken na enkele jaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-18 19:49

Met de merrie alles prima.

Even een uitgebreidere update over de ruin: de afgelopen tijd benut voor het oppakken van grondwerk. Eerst heb ik geïnvesteerd in de band. Worteltje geven, aaien etc. Daarna de Seven games van parelli weer opgepakt. viel eigenlijk wel mee. Hij lijkt het wel redelijk op te pikken. Halster wel vooruitgang maar blijft gevoelig punt punt, gaat ene dag duidelijk beter dan andere dag. Iig heb ik de ruin weer wat losgewerkt aan de longe (circling game). Hij komt iig weer echt naar me toe als hij op het land staat en loopt gewillig (los) mee. Dus gaat vooruit!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 23 bezoekers