Indeling land voor de paarden - tips / ideeën?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Indeling land voor de paarden - tips / ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 13:21

Hoi allemaal,

Het is bijna zo ver.. de paarden komen aan huis :D Hartstikke leuk natuurlijk maar hoe het land in te delen? Er zijn zoveel opties en wat precies handig is ontdek je pas als ze er daadwerkelijk staan. Ik blijf maar puzzelen en vraag mij af of jullie mij kunnen helpen. Ik zie vaker dit soort topics voorbij komen en er staan altijd handige tips in.

Het perceel dat wij gekocht hebben is 2,8 ha groot. Minus het huis, tuin, bijgebouwen en een stuk wei naast het huis is dat 2,4 ha. Ik wil graag, indien mogelijk, hooi van eigen land winnen daarvoor heb ik zo'n 26 grote pakken per jaar nodig.

Een paar puntjes vooraf:
- mijn idee is een PP. De paarden hebben altijd toegang tot 2 grote schuilstallen waar zij sowieso kunnen eten
- uiteindelijk wil ik ook een poel en een heuvel maar dat gaat niet lukken binnen 3 maanden
- paden van 3 m. breed vanwege tractor en quad
- het land is omringd door sloten met ongeveer op de helft ook een sloot, deze is onderbroken door een duiker waardoor je van het ene stuk naar het andere kunt lopen
- toegang vanaf de weg kan net na de sloot hier wil ik geen track hebben lopen zodat de loonwerker makkelijk bij het hooiland kan komen
- de rijbak moet dichtbij het huis komen ivm vergunning wellicht zelfs in de breedte ipv lengte
- mestcontainer in de buurt van de toegangspoort weg? Moet natuurlijk makkelijk op te halen/te legen zijn
- de honden krijgen hun eigen stukje waar alleen zij kunnen komen, dit moet voorin zijn ivm toegang tot het huis voor hen (schuine strepen linksboven)
- 1 blokje is 10 m.

Voor de beeldvorming:

AfbeeldingAfbeelding

De bewoners :D

Afbeelding

Wat vinden jullie? Heb ik te veel hokjes gemaakt? Ik kom uit op zo'n 950 m. track (incl. naar de stallen toe, niet op tekening).

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:36

Zit nu aan beide kanten van je paddock nog een strook weiland, of is echt alleen de tekening het hele stuk van de foto?

Eerste wat in me opkomt is dat het een grote modderplek kan worden rondom die doorgang tussen de sloot.
En wat wil je doen met dat rondje in het bovenste stuk (+- 300 m2). Wordt dat een soort longeercirkel?
De stukjes bovenin (behalve paddock) worden ook gewoon gras? Ik vind die vormen een beetje onlogisch, en zo'n 3 hoekige punt naast de rijbak, daar zouden ze elkaar best klem kunnen lopen.

Ik heb trouwens 0 verstand van paddock paradise, maar het lijkt mij een eind lopen om regelmatig de mest van het pad achterin te halen :+ En ga je achterin ook nog iets van voer hangen/water plaatsen, anders blijven ze vast al snel bij die voerplaatsen hangen.

Succes met uitdenken! Lijkt me nog een hele uitdaging!

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:43

Oh superleuk, een paddock paradise! :D

Even nadenken, waar je ligt je huis? En wat zijn de dikkere lijnen boven het stuk van 4000 vierkante meter? Ik vind niet dat je te veel weitjes hebt, ik vind het wel makkelijk om veel kleinere stukken te hebben. Wat je dan kan doen is je weitjes langer laten rusten en meer rouleren, daar lijden ze veel minder van. Je moet wel weten wat kan met jouw paarden. Hoe snel hangen ze in elkaar, hoe snel zitten ze door een draad,... Dan kan je kijken hoe groot jouw weide voor je kudde minimaal moet zijn. Wat is het driehoekje op je tekening? Wil je daar een bergje leggen?
Nog een tip: als je een PP aanlegt, voorzie sowieso je paden breed genoeg (want er moet ook in geravot kunnen worden, dus ken je paarden) en maak afgeronde hoeken. Ik heb ervaring met palen die de lucht in vliegen. Neem in de draaien ook wat meer ruimte dan 3m zodanig dat bijvoorbeeld je tinker niet uit de bocht vliegt, met weer palen in de lucht als gevolg.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 14:42

Dispar_Vulgo, de tekening is het hele stuk. Zoals ik het nu heb getekend hebben zij 10.850 m2 weide. Dat is meer dan ze nu hebben en nu krijgen ze het amper op in 6 maanden.
Wbt die duiker is het misschien wel een goed idee om te verharden/draineren/rooster e.d. Goede tip! Het rondje is om met vormen te spelen alles zo recht lijkt mij saai :+ Eventueel zou ik ze daar kunnen voeren en op termijn kan dit of de longeercirkel of de poel worden.
Alles is inderdaad verder gras. Die punt is ook weer om het speels te houden..misschien wat gek? :') Het zijn 4 goede vrienden die nu 2 jaar een kudde vormen. Nog nooit is er 1 gewond geraakt van spelen/gek doen/vechten dat verwacht ik in de toekomst ook niet.
Het is zeker een heel eind. Vandaar dat wij nu op zoek zijn naar een quad zodat ik met aanhangwagen over het terrein kan sjezen om uit te mesten.
Achterin is inderdaad een groot twijfelpunt.. maar anders moet ik 's ochtends ook met de quad en hooi 300 m. heen en terug.. (ik ben een luie baas ;) )

Neile, het huis ligt helemaal bovenaan de tekening. Boven het hondendeel begint de tuin en daarna de woning. de dikkere lijnen zijn de sloot. Die kan niet weg ;) Het driekhoekje zijn voerplekken. Daar wil ik slowfeeders neerzetten. Ze hebben nu 3,5m. track met afgeronde hoeken en hier knallen ze met zijn 4tjes naast elkaar overheen. 3m. met afgeronde hoeken is denk ik wel voldoende.
Tinker..ik zal het tegen His Royal Shire Horse maar niet zeggen :') :') De twee groten zijn 1.80+ maar ik snap de verwarring vanaf de foto hoor! Meneer vliegt niet uit de bocht die remt netjes af tot draf of stap. Hij heeft sowieso een hekel aan bewegen haha.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Indeling land voor de paarden - tips / ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:50

Track van 3m vind ik ongelooflijk smal en gevaarlijk.
Ipv de track rond de achterste weide zou ik een groepje bomen planten achteraan die weide. Dat maakt de weide wat afwisselender en dan kunnen ze daarachter nog eens gaan kijken hoe het daar is. Dat spaart je toch weer heel wat lopende meters track en die waarschijnlijk toch nauwelijks zou gebruikt worden. Ook minder omheining te plaatsen.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 14:52

Meen je dat? Waarom dan? Ik ben nog niet vaak bredere paden tegengekomen en juist smaller. 3,5 m. hebben zij nu en dat is echt super ruim. Het is de bedoeling de grote wei achterin te houden om te hooien. Zij zullen hier niet op komen. Is jouw ervaring dat ze er niet komen? Op dit moment gebruiken zij de gehele track dagelijks. Nu is die wel wat korter.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Indeling land voor de paarden - tips / ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 15:16

Als je meerdere paarden hebt en ze gaan er eens in volle vaart door, willen mekaar inhalen of er draait er opeens eentje om. Wij hebben een paar doorgangen tussen weides van 3.60m, en ik hou vaak mijn hart vast als ze in volle galop van de weide terugkomen, en dat is dan nog maar gewoon een doorgang in de omheining, dus maar heel even een kritisch punt.
En waarom zou een paard de moeite nemen heel die weg af te leggen als er daar achteraan niets te halen valt?
Ik denk dat het voor de paarden leuker zou zijn als je bv in hoefijzervorm een winterweide rond de zomerweide/hooiweide zou leggen. Dan hebben ze wel een reden om die afstand af te leggen, nl het zou wel eens kunnen dat er daar een paar grassprietjes gegroeid zijn.
Hier een beetje verder in de straat is er een paar jaar geleden ook een pp aangelegd. Daar wordt de track wel gebruikt... om de aanhangwagen te parkeren. Paarden deden er niets mee.
Bij zo'n nieuw project zou ik eenvoudig beginnen en daarna kan je dan nog extra elementen aanbrengen. Het is makkelijker te zien wanneer je de paarden bezig ziet dan vanachter de tekentafel.

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 16:05

leeg
Laatst bijgewerkt door Radiostilte op 13-07-23 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 16:25

Sclimpre, ga nog eens de paden nu nameten en toch overwegen om naar 3,5 m. te gaan. Je hoefijzer-idee moet ik eens gaan tekenen. Ik heb er zo 1,2,3 geen beeld bij. Zeker je laatste opmerking is verhelderend. Alles hoeft natuurlijk niet in 1 keer.

Daantj__, 3ha is natuurlijk wel een boel meer dan nog geen hele ha. Het is kleigrond dus ik ben echt bang dat er niks van over blijft als ik dat doe. Ik snap je gedachtegang maar ik vraag mij af of het zou werken. Zit jij op zand of klei? Het klinkt heel goed, daar niet van :)
Nu geef ik ze zomers ook strookbegrazing maar daar wil ik graag mee stoppen. Dat is weer extra werk. Tenzij ze na een paar weken ploffen, dan zit er niks anders op.

Ben het inderdaad met jullie eens dat achterin anders moet. Is nu een beetje saai. Bomenrij is inderdaad een goed idee al moet ik nagaan of dit mag ivm polderlandschap-uitstraling. Ik wilde sowieso iets doen met houtwallen en/of wilgenhagen.

De drinkplaatsen zijn nog niet duidelijk. Sowieso in schuilstal 1 en de paddock. Ik moet even bedenken hoe ik water achterin krijg of dat ik dan een IBC neer moet zetten. Schuilstal 1 moet blijven ivm vorstvrije waterbakken. Schuilstal 1 is nu namelijk gewoon een inpandig complex met vaste boxen aan het huis vast. Ik haal de vaste stallen er uit en maak er 1 grote ruimte van. De deur van 2m. breed gaat open en willen wij voorzien van plastic flappen. Schuilstal 2 is nu een houten schuur die wij uiteindelijk willen vervangen door een gemetselde kopie van 1. Wel aan alle kanten dicht behalve de voorkant maar daarvan is de opening in te stellen dmv schuifdeuren. Ik kan vanuit het huis alles zien. Behalve schuilstal 2 die is naast het huis gelegen en kan ik alleen zien vanuit schuilstal 1. Hooi en stro kunnen deels inpandig worden opgeslagen en deels zal het hooi buiten moeten komen.

Voor de ondergronden heb ik op pinterest allemaal leuke dingen gevonden. Een waterbak, rotsen, grind, boomstammen etc. Daar wil ik zeker ook iets mee maar waar weet ik nog niet precies. Voor nu ligt mijn prioriteit bij de hoofdlijnen zodat ik de omheining kan gaan bestellen.

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Indeling land voor de paarden - tips / ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 17:54

Als je het speels wilt houden, zou ik zeker aanraden om alle hoeken af te ronden. Dan heb je veel minder kans op ongelukken, en met maaien is het super handig om geen hoeken te hebben.
Onze grond is ingedeeld met een grote ronde/ovale wei in het midden met daaromheen de track. Zo zijn er geen bochten om uit te vliegen ook. De andere twee weilanden liggen daar als een half hoefijzer omheen zegmaar. De weilanden hebben op meerdere plaatsen hekken zodat ik wel strook begrazing kan doen, of een weide in 2 kan delen met schrikdraad.

SamElisa

Berichten: 52
Geregistreerd: 20-04-17
Woonplaats: omgeving Deventer

Re: Indeling land voor de paarden - tips / ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 18:03

Heb je de voerplaats verhard? Dat is wel iets wat ik aan zou raden voor in de winter.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 19:37

Ik vind dat je een onwijs leuk PP-ontwerp gemaakt hebt, lekker afwisselend +:)+ .

De paden vind ik persoonlijk wel erg smal, zelf heb ik paden van ruim 4m breed en smaller dan 4m zou ik persoonlijk niet doen, maar het hangt natuurlijk heel erg van je kudde af. Die van mij willen nog weleens een tikje naar elkaar uitdelen en bokken nogal eens in een galopje dus daar is die minimaal 4m op gebaseerd.

Mijn langste rechte pad is ruim 200m lang en zeker wel dat mijn paarden helemaal naar achteren lopen. Maar daar (helemaal achterin dus) is het pad dan ook wel juist weer 10m breed dus het is ook een plek waar ze even kunnen blijven hangen. Hoe interessant het is om naar die plek te gaan hangt niet alleen af van je eigen indeling, maar ook van wat er vanaf dat punt te zien is. Loopt er bijv. een weg in de buurt, of een bomenrij waar weleens wat activiteit van vogels is. Paarden zijn nieuwsgierig dus vanuit die motivatie zullen ze een uitkijkpunt leuk vinden. Maar een pad van 3m ter plekke maakt het wel veel minder aantrekkelijk, dus ik zou het daar een stuk breder maken.

Je zou ook kunnen overwegen om het hooiland en het weitje wat daarvoor ligt om te wisselen. Dan heb je helemaal achterin dus ook een wei waar ze op mogen dus extra motivatie om eens helemaal naar achteren te lopen om te kijken of die wei misschien open staat.

Ik vraag me alleen wel af hoe dat moet, in de winter op die klei. Is je bedoeling dat de paden dan open blijven?

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 19:45

Libera, zal eens gaan spelen met rondere vormen. In principe hoeft alleen het hooiland gemaaid te worden dat scheelt :)
SamElisa, de voerplekken wil ik inderdaad verharden. Merk nu ook dat die plaatsen het meest modderig zijn.
GDG, ga de traktor nog even nameten en 3,5 / 4 m. uitzetten. Misschien is 3 wel onhandig inderdaad. Bedacht mij net dat de weidesleep 4m breed is volgens mij :=
Omwisselen is een goed plan! Stom dat ik daar zelf niet bij stilgestaan heb. Er loopt inderdaad een landweggetje achter en ze hebben daar uitzicht op schapen + het is een wandel/fietsroute die daar loopt.
In de winter wil ik de paden graag openhouden ja. Mocht blijken dat dit niet gaat dan moeten we daar iets op verzinnen. Nu op klei gaat het goed maar de ene bodem is de andere niet natuurlijk.

Anoniem

Re: Indeling land voor de paarden - tips / ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 19:59

Wat een leuk project!

Ik zou ook absoluut voor paden van 4m minimaal gaan. Mijn kleine paard (1,58m) kreeg steeds peesblessures aan hetzelfde voorbeen omdat hij als ranglaagste op de 3 meter brede paden steeds omdraaide en wegliep/draafde als een ander paard hem tegemoet kwam. Die paden waren weliswaar verhard waardoor het draaien nog belastender werd, maar jouw Shire is nog een formaatje groter en voor hun is het draaien nog belastender. Gelukkig heb jij een stabiele kudde die blijkbaar zelfs naast elkaar over smallere paden durft te lopen, maar kuddes zijn helaas niet voor eeuwig en het kan er zijn dat er eentje weggaat en er een nieuwe bij komt die de hele dynamiek verandert. Dan is het handig als je padensysteem op maximale speel/vechtveiligheid is ingesteld qua afwerking van de hoeken en breedte van de paden.

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Indeling land voor de paarden - tips / ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 00:48

Ik hooi hier niet, maar ik maai wel altijd als ze van een bepaald landje af komen! Blijft je wei wel echt veel mooier...

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Indeling land voor de paarden - tips / ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 08:12

In welk opzicht? Ik maai nu niks en heb evenredig groeiende weides. Je wilt toch juist voorkomen dat het gras te kort wordt?

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Indeling land voor de paarden - tips / ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:24

Ik wil voorkomen dat er lange "poep" stukken ontstaan en korte eet stukken. Plus als ik alles mooi gelijk maai word alle poep die er nog ligt ook mooi kapotgemaaid en verspreid. :)
Ik maai het niet kort, ik maai het zodat alles weer dezelfde lengte heeft

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 19:10

Ah oke! Die van mij maken helaas geen vaste poepplekken maar ik snap wat je bedoelt. Zal er eens op letten :)

Vandaag offertes opgevraagd voor de buitenomheining dat wordt schrikken denk ik.. maar we vinden allebei doorsteek houten omheining het mooist en je kijkt er toch dagelijks tegenaan. De man gaf aan dat ze 10 dagen nodig hebben voor het plaatsen :wow: het is blijkbaar toch een best stuk..

Rizette
Berichten: 4350
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Indeling land voor de paarden - tips / ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:31

26 grote balen van 3/4 hectare lijkt me erg veel of je moet het gras wel heel erg opzwepen met kunstmest en dan raaigras inzaaien maar van beide wordt je denk ik niet blij. Omdat het geen fijn paardenhooi gaat worden dan. 10 dagen voor het plaatsen van de omheining? Is dat niet erg veel? Informeer eens bij Schuurman omheiningen dan heb je kwaliteit en die werken snel en goed. Ik hou helemaal niet van een pp, dus ik ga je niet met mijn commentaar daarop vermoeien.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 20:01

Dat vraag ik mij inderdaad ook af, of dat wel lukt. Maar misschien kan die 4000m2 nog wel gemaaid worden. Moeten even kijken hoe hard het opgegeten wordt.

Ze gaven aan 120m. per dag te plaatsen en incl honden gedeelte is het 1070m. Vandaar de 10 dagen nouja 9 nu ik het terugreken :+

Ik ga Schuurman maandag eens bellen. Bedankt voor de tip!